Nekromanti En fantasyvärld för alla?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har studsat lite mellan tråden om riot, erebaltor.se och mina egna minnen av Chronopia och Mundana en stund nu. Det födde följande fundering:

Är det möjligt och/eller önskvärt att skapa en öppen spelvärld i medeltidsfantasymiljö? Även om du själv inte har medeltidsfantasy som preferens tror jag vi alla kan hålla med om att det är den vanligaste typen av spelvärld, så du får gärna komma med input ändå.

Ramarna för projektet skulle vara följande:
- Det håller till på någon form av wiki.
- Användare får bara lägga upp EGET material (författat eller illustrerat själv, med andra ord). För att slippa alla typer av upphovsrättsproblematik.
- Allt material som läggs upp delas under någon form av licens som tillåter all form av reproduktion och spridning (även kommersiell) i helhet eller delar.
- Man kommer överens om några riktlinjer runt teknologi, ekonomi och demografi som är tillräckliga för att det inte ska bli kaos men lösa nog för att inte döda kreativiteten.

Vad tror ni? Skulle det vara något som spelare och spelmakare skulle använda sig av i sina spel?

Laowai

Hero
Jag är så (SÅ!) på den här idén. Om nån lägger ner lite riktlinjer kan jag börja leka med material på studs :gremsmile:

Ang. Teknologi skulle jag tycka att det var rätt kul med en fantasyvärld som har krut. Visst, det kanske måste förändra krigsföringen i världen lite, men det är imho ballt :gremsmile:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Laowai said:
Ang. Teknologi skulle jag tycka att det var rätt kul med en fantasyvärld som har krut.
En het potatis :gremwink: Det kan säkert bli mycket diskussioner kring riktlinjer innan man får till något som de flesta är okej med.

Laowai

Hero
Bring it on :gremsmile: jag är öppen för allt ^^ (krut är absolut inget jag kräver för att vara ombord, tycker bara att det skulle vara roligt.)

Marukusu

Hero
En kul idé, men för att undvika klassiska problem med flera världsskapare så är det viktigt att det finns gemensamma riktlinjer och väldigt bra kommunikation skaparna emellan så att man inte får en lapptäckesvärld (jag förutsätter att du vill skapa en förhållandevis "realistisk" värld eftersom du nämnde Mundana, annars är det väl bara att ignorera allt jag skriver och go for it).

Ett tips är att lägga stort krut på språk och, framförallt, religion som ofta åsidosätts och/eller rippas rakt av från vår egen värld i fantasyrollspel. Undvik att skapa "ett folk, ett land" och var inte rädd för att skapa multietniska riken. Rita ut alla stora handelsleder och tänk på blandkulturer som uppstår. Naturligtvis måste det även finnas ett eller ett par folkslag som står utan land och som utsätts för oändligt förtryck av majoritetsfolken.

Vill man ha en någotsånär vettig medeltidsdemografi kan man använda sig av den här kalkylatorn som måttstock.

Andy

Vila i frid
Marukusu said:
Vill man ha en någotsånär vettig medeltidsdemografi kan man använda sig av den här kalkylatorn som måttstock.
Den där kalkylatorn var det coolaste på länge. Tack för den länken. Jag fick Artesia vibbar.

Och, om det blir en fantasyvärldswiki som kommer jag att bidra med något.

/Andy

Två b ska det vara, inte p

guldfink

Hero
Underbart initiativ! Jag har inte så mycket erfarenhet av världsskapande själv, och har nog inte så mycket tid att bidra, men skulle troligen hålla koll på sidan några gånger om dagen.

Möller

Hubert Hortlax
  • Tillgänglighet. Det är som bekant rätt enkelt att hitta saker på en öppen wiki. Hyperlänkar och sökmotorer är skiten.
  • Fansen skulle kunna bidra. Dels med smågrejer; korrläsning, hyperlänkning, taggning, regelförtydlingar. Men även större tillägg, t.ex. bilder och text. Allt skulle vara kontrollerat av författarna och utsedda moderatorer för att så att spelet följer författarnas vision.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Laowai said:
Visst, det kanske måste förändra krigsföringen i världen lite, men det är imho ballt :gremsmile:
Äh, det är inte så stor skillnad på krigföringen egentligen. Musköt eller armborst skiljer sig inte så vansinnigt mycket åt när det gäller stridsteknik. I en fantasyvärld har du dessutom magi att ta hänsyn till, och det påverkar nog krigföringen betydligt mer än några hyfsat primitiva krutvapen.

Om det inte är kulsprutor du snackar om, vill säga. :gremsmile:

Korpen

Hero
Laowai said:
Ang. Teknologi skulle jag tycka att det var rätt kul med en fantasyvärld som har krut. Visst, det kanske måste förändra krigsföringen i världen lite, men det är imho ballt :gremsmile:
Skulle nog säga att det inte skulle förändra någonting, kom ihåg att krut började användas redan på 1300-talet, och när de typiska helrustningarna i stål börjar användas under 1400-talet dräller det redan av krutvapen.

Laowai

Hero
Bra =D
Då var det bestämt, krut finns i världen för att det inte behöver påverka annat än nivåerna av awesome nämnvärt *dänger klubban i bordet*

sirfrog

Warrior
Jag är på idén. Eftersom jag är en Eon-fanboy av stora mått så tycker jag en "realistisk" värld är helskönt jämfört med den klassiska "good vs evil"-världen som man kanske kan vara van vid, samt det alltid närvarande direkta saxandet från verkligheten (någonting som tyvärr Mundana är rätt rikt på).

Som tidigare nämnt måste det dock finnas rejäla riktlinjer att gå efter, och jag undrar då över magi.
Hur vanlig skulle den vara? Skulle det vara DnD, med en gatumagiker i bokstavligen varje hörn, magiska vapen all over the place, och där kunskapen om magins existens är allmänbildning, eller ska man köra lite mera Got, där magi är jävligt läskigt, blodigt och gritty? Vilka lagar/regler styr?

Samt naturligtvis, vilka länder har forskat tillräckligt i naturvetenskap (magivetenskap?) för att ha praktisk användning av magi? Samma med krut, vilka nationer har den teknologin?

-SirFrog, ranting.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag väljer att tolka den initiala responsen som att det finns ett visst intresse för det här :gremsmile: . Följdfrågor:

- Någon som vet var man kan slänga upp en dylik wiki?
- Hur får man fram riktlinjer på ett bra sätt? Världen behöver ju bredd för att flera ska skriva, men samtidigt känns ju en lapptäcksvärld lagom inspirerande i sig.

Edit: jag vill bara förtydliga att idén enbart sträcker sig till en spelvärld - inget regelsystem. Förhoppningen är att spelare och spelmakare ska kunna anpassa delar eller hela av det till sin vision och sitt system.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn Wärmedal said:
- Någon som vet var man kan slänga upp en dylik wiki?
Antingen hittar man en bra gratistjänst på nätet (vet tyvärr inga) eller så snackar man med någon vänligt inställd forumit med tillgång till egen server, där man kan tänkas få låna lite utrymme. Och som dessutom har viss erfarenhet av att administrera wikis. Med nackdelen då att den ende forumit jag känner med de resurserna för tillfället är ganska upptagen med att försöka styra upp sitt nya jobb.

johoohno

Warrior
  • Religion och skapelsehistoria (hur gammal är världen och vilken roll har gudarna spelat)
  • Folkslag (vilka folkslag finns och hur ser deras relationer ut sinsemellan)
  • Riken och maktfaktorer (vilka är världens "movers and shakers" och varför)
  • Klimat och natur (är det en planet med två kalla poler, eller är det varm i norr och kallt i söder, etc)
  • Magi (hur vanligt är det och hur ser det ut i grova drag: formler, ritualer, syntaktisk eller övrigt?)

Anarchclown

Swashbuckler
  • Religion och skapelsehistoria (hur gammal är världen och vilken roll har gudarna spelat)
  • Folkslag (vilka folkslag finns och hur ser deras relationer ut sinsemellan)
  • Riken och maktfaktorer (vilka är världens "movers and shakers" och varför)
  • Klimat och natur (är det en planet med två kalla poler, eller är det varm i norr och kallt i söder, etc)
  • Magi (hur vanligt är det och hur ser det ut i grova drag: formler, ritualer, syntaktisk eller övrigt?)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
krank said:
[...] eller så snackar man med någon vänligt inställd forumit med tillgång till egen server, där man kan tänkas få låna lite utrymme. Och som dessutom har viss erfarenhet av att administrera wikis.
Jag har visserligen själv tillgång till server där jag har lite utrymme. Har också slängt upp en dokuwiki där redan, men det får nog plats en till. Kan inte påstå att jag har någon stor erfarenhet av att administrera en wiki, men det kanske inte är så svårt?

Själv har jag väääldigt dåligt med tid att lägga på ett sånt här projekt, men om man kan styra upp lite riktlinjer och det inte är alltför tidskrävande att sköta wikin så kan jag vara med på ett hörn.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tycker det är viktigt att flera skapare ska få ge utlopp för sina visioner. Det underbara med en wiki är ju att innehållet kan förändras över tid. Det betyder ju att man kan föra en löpande diskussion om olika delar och anpassa dem efter varandra allteftersom de växer fram.

Just religion (eller snarare gudar och deras makt) och magi bör bestämmas väldigt tydligt eftersom det är en form av naturkrafter som kulturer kommer att formas kring.

Själv tycker jag om en mera jordnära tolkning av religion där gudar har en verklig makt, men denna är otydlig nog att vara tolkningsbar. Till exempel kan en gud göra att årets skörd blir god, men skulle aldrig skicka en blixt från klar himmel som svar på frågan "bevisa att du finns".

Jag gillar också tanken på magiakademier och viss "forskning" kring magi, men vill gärna behålla en mystik kring det.

Ska försöka ta mig tid att skriva ett litet visionsdokument. Har ni egna visioner om världen och önskemål kring den får ni gärna dela med er av det här :gremsmile:

Finns det någon bra metod för att ta fram riktlinjer? Ska vi ta ett område i taget? Vilka områden finns då? Magi, teknologi, klimat, religion/gudar, geografi, folkslag, kulturer, djur & monster, andra dimensioner...?
/Björn - vad sägs om Jordheim som namn? För nordiskt?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Här hade det ju varit trevligt om det fanns en wiki på rollspel.nu som skulle kunna användas.

Björn Wärmedal said:
krank said:
[...] eller så snackar man med någon vänligt inställd forumit med tillgång till egen server, där man kan tänkas få låna lite utrymme. Och som dessutom har viss erfarenhet av att administrera wikis.
Jag har visserligen själv tillgång till server där jag har lite utrymme. Har också slängt upp en dokuwiki där redan, men det får nog plats en till. Kan inte påstå att jag har någon stor erfarenhet av att administrera en wiki, men det kanske inte är så svårt?

Själv har jag väääldigt dåligt med tid att lägga på ett sånt här projekt, men om man kan styra upp lite riktlinjer och det inte är alltför tidskrävande att sköta wikin så kan jag vara med på ett hörn.