Se det som att man bygger upp en resistens mot helande magi
.
Jag vet inte hur det är i DoD, men i D&D är i alla fall naturlig läkning beroende på vilken level man har (level hp per dag). I och för sig innebär detta att en krigare tar längre tid på sig att läka från dödens brant än en trollkarl, men det är i alla fall bättre än äldre versioner där naturlig läkning var 1-3 poäng per dag.
Apropå level-baserade hit points verkar nya Star Wars ha en schysst lösning. Där har man två typer av skadepoäng:
* Vitality, som beror på klass och level (1dNånting per level, plus bonus för hög Constitution). Den mesta skada man får påverkar Vitality. Dessutom kan man förlora Vitality på andra sätt, t ex genom att använda vissa Kraftförmågor. Man får dock tillbaka Vitality attans snabbt (level per timme) När man fått slut på Vitality blir man trött (vilket har vissa effekter), och skada går sedan på:
* Wounds, som är lika med din Constitution. Man kan även få Wounds-skada om motståndaren får in en kritisk träff - för ett exempel på detta från filmerna, se fighten mellan Qui-Gonn, Obi-Wan och Darth Maul. Maul är helt överlägsen Obi-Wan i striden och känner sig allmänt kaxig (mycket Vitality kvar), men får helt plötsligt en ljussabel i bröstet (kritisk träff, 3d8 i skada på Wounds och så mycket Con hade han tydligen inte). När man fått slut på Wounds blir man medvetslös och det finns chans att man dör (vet inte exakt hur stor). Wounds läker även rätt slött - 1 per dag har jag för mig.
Endast "heroiska" gubbar har Vitality. Folk som Stormtroopers eller speedbikereparatörer kan bli nog så skickliga i sitt yrke (hög level i en icke-heroisk klass) men Vitality får de inte. Heroisk betyder inte att man är särskilt hjältemodig, mest att man är lite "över mängden".
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather