Jag skrev ett spel igårkväll när jag inte kunde somna. Vad tycker ni?
En främling kom till byn
Spelare:
En spelare spelar Främlingen, de andra är bybor. Främlingen är svårast att spela och den rollen bör ges till en van rollspelare eller allra helst någon som spelat spelet tidigare, om detta är möjligt.
Steg ett: Skapa en by
I många rollspel börjar vi med att skapa en instabil situation. I det här spelet skapar vi en stabil situation. Såpass stabil att den har sett likadan ut i många år. Rollpersonerna har ett antal relationer. Dessa relationer bör vara statiska och invanda. Gifta i många år, gamla vänner, fiskar tillsammans varje fredag, driver ett litet bryggeri tillsammans. Minst tre relationer per rollperson, där två måste vara till andra rollpersoner och den tredje kan vara till någon annan i byn, eller till något som inte är en person (en plats, ett företag, en tradition). En relation mellan två rollpersoner räknas för bägge, så diskutera dem tillsammans.
Steg två: Introducera byn
Varje bybo-spelare sätter en varsin scen där de introducerar sin rollperson och någon eller några av deras relationer. Dessa scener bör vara ganska händelselösa och fokusera på rutinen i byn. Herden tar ut getterna på morgonen, hustrun lagar mat åt sin make, väninnorna skvallrar på cafét. Fortsätt att sätta sådana scener tills alla relationer är introducerade. Ta det lugnt och fokusera på stämning. Avrunda.
Steg tre: Främlingen anländer
Under tiden bybo-spelarna har introducerat sina rollpersoner har Främling-spelaren skapat sin rollperson. Främlingen bör vara exotisk, fri, oberäknelig och kanske litet skrämmande för byborna. Gärna sexuellt frisläppt och framfusig. Fundera på hur Främlingen kan designas för att sätta bybornas relationer i ett annat perspektiv. Tanken är inte att Främlingen skall orsaka konflikter (även om detta säkerligen kommer att ske), utan att hon skall erbjuda en helt annan livssyn. Främlingen bör också ha något att göra i byn som kommer att kräva åtminstone några dagar. Om byn ligger väldigt avsides kan det vara något så enkelt som att Främlingens bil har gått sönder och nya delar måste skickas efter, eller så kanske Främlingen har släkt i byn, eller något annat. Främlingen bör också ha en kontaktpunkt med de flesta rollpersoner, alltså en anledning att söka upp dem.
Främlingen sätter scenen där hon anländer i byn. Därefter turas bybo-spelarna om att sätta scener, men Främlingen kan sätta en scen mellan varje bybo-scen, om hon vill. Vad scenerna handlar om är fritt, men byborna kan gärna sätta scener där de diskuterar Främlingen utan att hon är närvarande, medan Främlingen sätter scener där hon interagerar med byborna. Det här är dock bara en riktlinje och inget man behöver hålla stenhårt på.
Tekniker
För att hjälpa spelet har vi ett par tekniker spelarna kan använda sig av. Dessa tekniker är ganska fria och kan användas närhelst man känner att det passar. Det finns få begränsningar utom rent sociala sådana (var inte en skitstövel).
Flashback
En spelare kan sätta en flashback-scen. Detta är en scen som sätts i det förflutna, i en tid innan rutinen. När bybon var barn, när hon och hennes man var nygifta och passionerade, och så vidare. Använd den här tekniken för att visa en annan kontrast till rutinen. Kanske var bybon en gång betydligt mer lik Främlingen än hon är idag? Kanske är den nuvarande rutinen en reaktion på något hemskt i det förflutna? Använd flashback-scener för att kontrastera och jämföra, för att undersöka byborna och deras liv. En flashback-scen sätts precis som en vanlig scen, och spelare spelar sina rollpersoner som vanligt.
Drömmar
En bybo-spelare kan också sätta en drömscen. Drömscener är precis vad det låter som, scener som utspelar sig i rollpersonens drömmar. Drömscener kan styras hårdare av scensättaren och till och med vara rena monologer, där andras rollpersoner likafullt styrs av scensättaren. Var gärna surrealistisk och konstig. Använd drömscener för att visualisera rollpersonens inre liv och tankar. Rädslor, förbjudna begär och undertryckta känslor kommer till uttryck i drömmarna och ageras ut öppet och kanske till och med överdrivet. Med drömscener kan man visa saker som rollpersonen inte ens vågar erkänna inför sig själv.
Monologer
En spelare kan när som helst resa sig upp för att hålla en inre monolog. När spelaren reser sig upp är det ett tecken för de andra att hålla käft och lyssna. Den inre monologen reflekterar rollpersonens tankar och sätter ord på saker hon kanske inte säger högt. Till skillnad från drömmar bör dock monologer endast spegla tankar rollpersonen själv är medveten om att hon har. Använd dem för att klargöra och intensifiera rollpersonens inre liv för de andra spelarna. Spelare kan också be andra spelare om inre monologer när de känner att det vore passande. Det finns två speciella typer av inre monologer, Insikter och Beslut, som vi skall ta upp nu.
Insikter
En Insikt är en inre monolog där rollpersonen inser någonting om sitt liv så som hon lever det. Det här är tillfället då de dolda tankarna bubblar till ytan, då rollpersonen ser klarhet. Insikter ageras ut som inre monologer. Spelaren reser sig upp och inleder sin monolog med orden "Nu förstår jag". Det här ögonblicket är det spelet handlar om, så njut av det och spela ut det till fullo. En Insikt är, när den gjorts, ett objektivt faktum i spelet. Insikter kan aldrig vara felaktiga. När en rollperson får en Insikt om att hon har varit olycklig tillsammans med sin make så är det så, och när hon inser att hennes vänner tycker illa om den hon blivit så är det också sant och de andra spelarna bör spela på det.
Beslut
En rollperson kan fatta ett Beslut om hon haft minst en Insikt. Beslutet bör relatera till en insikt hon redan haft. Beslutet är helt enkelt ett klargörande av och för rollpersonen själv av den bana rollpersonens liv skall följa hädanefter. Ett beslut görs som en inre monolog och bör inledas med frasen "Jag vet vad jag måste göra". Ett Beslut är oåterkalleligt och när rollpersonen väl gjort det kan hon inte Besluta sig för något annat under resten av spelet. En rollperson kan således endast fatta ett Beslut (med stort 'B') under hela spelet, och rollpersonen kan heller inte få några nya Insikter efter att hon fattat ett Beslut. Efter att Beslutet är fattat kan rollpersonen agera på det, men det viktiga är inte hur det går, utan beslutet i sig. Om det aldrig blir av att spela ut Beslutet, ta det i epilogen i slutet.
Främlingen och tekniker
Även Främlingen kan använda alla ovanstående tekniker. Hon kan sätta flashbackscener till tiden innan hon kom till byn, drömscener där hon agerar ut sina rädslor eller begär, inre monologer där hon klargör vad hon tänker, samt Insikter. Främlingens Insikter och Beslut är dock litet speciella. Främlingen kan nämligen ha Insikter om bybornas liv. Eftersom Insikter är sanna efter att de yttrats måste denna kraft hanteras med försiktighet, såklart. Även Beslutet är speciellt för Främlingen, och det tar vi upp i nästa del.
Spelets slut
Allteftersom rollpersonerna börjar få Insikter bör alla hjälpas åt att sätta fokus på de rollpersoner som ännu inte fått några. När alla bybor har fått minst en Insikt och åtminstone en har fattat ett Beslut så är det dags för Främlingen att fatta sitt eget Beslut. Antingen bestämmer hon sig för att det är dags att dra vidare, eller så kan hon besluta sig för att stanna i byn. Om hon fattar det senare beslutet är det upptill byborna att bestämma huruvida de accepterar henne eller ej. Därefter turas alla runt bordet om att berätta i en epilog hur det gick för deras rollperson senare. Den sista som berättar sn epilog är Främlingen.
En främling kom till byn
Spelare:
En spelare spelar Främlingen, de andra är bybor. Främlingen är svårast att spela och den rollen bör ges till en van rollspelare eller allra helst någon som spelat spelet tidigare, om detta är möjligt.
Steg ett: Skapa en by
I många rollspel börjar vi med att skapa en instabil situation. I det här spelet skapar vi en stabil situation. Såpass stabil att den har sett likadan ut i många år. Rollpersonerna har ett antal relationer. Dessa relationer bör vara statiska och invanda. Gifta i många år, gamla vänner, fiskar tillsammans varje fredag, driver ett litet bryggeri tillsammans. Minst tre relationer per rollperson, där två måste vara till andra rollpersoner och den tredje kan vara till någon annan i byn, eller till något som inte är en person (en plats, ett företag, en tradition). En relation mellan två rollpersoner räknas för bägge, så diskutera dem tillsammans.
Steg två: Introducera byn
Varje bybo-spelare sätter en varsin scen där de introducerar sin rollperson och någon eller några av deras relationer. Dessa scener bör vara ganska händelselösa och fokusera på rutinen i byn. Herden tar ut getterna på morgonen, hustrun lagar mat åt sin make, väninnorna skvallrar på cafét. Fortsätt att sätta sådana scener tills alla relationer är introducerade. Ta det lugnt och fokusera på stämning. Avrunda.
Steg tre: Främlingen anländer
Under tiden bybo-spelarna har introducerat sina rollpersoner har Främling-spelaren skapat sin rollperson. Främlingen bör vara exotisk, fri, oberäknelig och kanske litet skrämmande för byborna. Gärna sexuellt frisläppt och framfusig. Fundera på hur Främlingen kan designas för att sätta bybornas relationer i ett annat perspektiv. Tanken är inte att Främlingen skall orsaka konflikter (även om detta säkerligen kommer att ske), utan att hon skall erbjuda en helt annan livssyn. Främlingen bör också ha något att göra i byn som kommer att kräva åtminstone några dagar. Om byn ligger väldigt avsides kan det vara något så enkelt som att Främlingens bil har gått sönder och nya delar måste skickas efter, eller så kanske Främlingen har släkt i byn, eller något annat. Främlingen bör också ha en kontaktpunkt med de flesta rollpersoner, alltså en anledning att söka upp dem.
Främlingen sätter scenen där hon anländer i byn. Därefter turas bybo-spelarna om att sätta scener, men Främlingen kan sätta en scen mellan varje bybo-scen, om hon vill. Vad scenerna handlar om är fritt, men byborna kan gärna sätta scener där de diskuterar Främlingen utan att hon är närvarande, medan Främlingen sätter scener där hon interagerar med byborna. Det här är dock bara en riktlinje och inget man behöver hålla stenhårt på.
Tekniker
För att hjälpa spelet har vi ett par tekniker spelarna kan använda sig av. Dessa tekniker är ganska fria och kan användas närhelst man känner att det passar. Det finns få begränsningar utom rent sociala sådana (var inte en skitstövel).
Flashback
En spelare kan sätta en flashback-scen. Detta är en scen som sätts i det förflutna, i en tid innan rutinen. När bybon var barn, när hon och hennes man var nygifta och passionerade, och så vidare. Använd den här tekniken för att visa en annan kontrast till rutinen. Kanske var bybon en gång betydligt mer lik Främlingen än hon är idag? Kanske är den nuvarande rutinen en reaktion på något hemskt i det förflutna? Använd flashback-scener för att kontrastera och jämföra, för att undersöka byborna och deras liv. En flashback-scen sätts precis som en vanlig scen, och spelare spelar sina rollpersoner som vanligt.
Drömmar
En bybo-spelare kan också sätta en drömscen. Drömscener är precis vad det låter som, scener som utspelar sig i rollpersonens drömmar. Drömscener kan styras hårdare av scensättaren och till och med vara rena monologer, där andras rollpersoner likafullt styrs av scensättaren. Var gärna surrealistisk och konstig. Använd drömscener för att visualisera rollpersonens inre liv och tankar. Rädslor, förbjudna begär och undertryckta känslor kommer till uttryck i drömmarna och ageras ut öppet och kanske till och med överdrivet. Med drömscener kan man visa saker som rollpersonen inte ens vågar erkänna inför sig själv.
Monologer
En spelare kan när som helst resa sig upp för att hålla en inre monolog. När spelaren reser sig upp är det ett tecken för de andra att hålla käft och lyssna. Den inre monologen reflekterar rollpersonens tankar och sätter ord på saker hon kanske inte säger högt. Till skillnad från drömmar bör dock monologer endast spegla tankar rollpersonen själv är medveten om att hon har. Använd dem för att klargöra och intensifiera rollpersonens inre liv för de andra spelarna. Spelare kan också be andra spelare om inre monologer när de känner att det vore passande. Det finns två speciella typer av inre monologer, Insikter och Beslut, som vi skall ta upp nu.
Insikter
En Insikt är en inre monolog där rollpersonen inser någonting om sitt liv så som hon lever det. Det här är tillfället då de dolda tankarna bubblar till ytan, då rollpersonen ser klarhet. Insikter ageras ut som inre monologer. Spelaren reser sig upp och inleder sin monolog med orden "Nu förstår jag". Det här ögonblicket är det spelet handlar om, så njut av det och spela ut det till fullo. En Insikt är, när den gjorts, ett objektivt faktum i spelet. Insikter kan aldrig vara felaktiga. När en rollperson får en Insikt om att hon har varit olycklig tillsammans med sin make så är det så, och när hon inser att hennes vänner tycker illa om den hon blivit så är det också sant och de andra spelarna bör spela på det.
Beslut
En rollperson kan fatta ett Beslut om hon haft minst en Insikt. Beslutet bör relatera till en insikt hon redan haft. Beslutet är helt enkelt ett klargörande av och för rollpersonen själv av den bana rollpersonens liv skall följa hädanefter. Ett beslut görs som en inre monolog och bör inledas med frasen "Jag vet vad jag måste göra". Ett Beslut är oåterkalleligt och när rollpersonen väl gjort det kan hon inte Besluta sig för något annat under resten av spelet. En rollperson kan således endast fatta ett Beslut (med stort 'B') under hela spelet, och rollpersonen kan heller inte få några nya Insikter efter att hon fattat ett Beslut. Efter att Beslutet är fattat kan rollpersonen agera på det, men det viktiga är inte hur det går, utan beslutet i sig. Om det aldrig blir av att spela ut Beslutet, ta det i epilogen i slutet.
Främlingen och tekniker
Även Främlingen kan använda alla ovanstående tekniker. Hon kan sätta flashbackscener till tiden innan hon kom till byn, drömscener där hon agerar ut sina rädslor eller begär, inre monologer där hon klargör vad hon tänker, samt Insikter. Främlingens Insikter och Beslut är dock litet speciella. Främlingen kan nämligen ha Insikter om bybornas liv. Eftersom Insikter är sanna efter att de yttrats måste denna kraft hanteras med försiktighet, såklart. Även Beslutet är speciellt för Främlingen, och det tar vi upp i nästa del.
Spelets slut
Allteftersom rollpersonerna börjar få Insikter bör alla hjälpas åt att sätta fokus på de rollpersoner som ännu inte fått några. När alla bybor har fått minst en Insikt och åtminstone en har fattat ett Beslut så är det dags för Främlingen att fatta sitt eget Beslut. Antingen bestämmer hon sig för att det är dags att dra vidare, eller så kan hon besluta sig för att stanna i byn. Om hon fattar det senare beslutet är det upptill byborna att bestämma huruvida de accepterar henne eller ej. Därefter turas alla runt bordet om att berätta i en epilog hur det gick för deras rollperson senare. Den sista som berättar sn epilog är Främlingen.