Nekromanti En främling kom till byn

Sodivra

Champion
Re: Projicera främlingen

Ja, du har fattat exakt vad jag menar. +1 på allt.

Enda invändningen, bara en liten notis egentligen: Jag tänker inte att det behöver finnas sådana explicita (eller barndomsknutna) exempel i spelboken, det var bara ett sätt för mig att förmedla idén till er.

Genesis

Ni dés ni maître
Bybornas spelare:
* Spelar sina rollpersoner efter deras personlighet, säger vad de säger och gör
* Sätter scener som fokuserar på hur de reagerar på Främlingen och hur deras relationer med andra bybor förädras
* Letar efter tillfällen att gräva i rollpersonens känslor och förflutna genom att reagera på Främlingen och hennes handlingar
* Kommunicerar rollpersonens inre liv och tankar genom inre monologer samt flashback- och drömscener
* Letar efter ett tillfälle att låta rollpersonen nå en Insikt om sig själv och/eller sin relation till andra i byn
* Efter att de nått en eller flera Insikter, fattar ett Beslut om hur rollpersonen vill leva sitt liv i framtiden

Främlingens spelare:
* Spelar sin rollperson efter hennes personlighet, säger vad hon säger och gör
* Sätter scener där hon interagerar med byborna och rör till deras invanda mönster, synsätt och rutiner
* Kommunicerar rollpersonens inre liv och tankar genom inre monologer samt flashback- och drömscener
* Om tillfälle ges, använder Insiktstekniken för att etablera nya sanningar om byborna och/eller deras relationer till varandra

Sodivra

Champion
Jag tycker ditt koncept är awesome, men jag hade gjort en del saker annorlunda. Jag är inte helt säker, men jag tror jag skulle gjort lite så här:

Jag hade plockat bort insikter och beslut, och bara låtit spelet handskas med fantasier och projektioner istället. Att formaliserar det så gör det mer ofarligt, sänker temperaturen.
Jag hade låtit spelarna bygga sina rollpersoner ganska bare-bones i början, precis som du skriver. Det här med att sätta ord på det som annars bara är tankar är dock briljant och kommer höja temperaturen. Efter varje scen hade jag frågat de spelarna som deltog "Vad la ni märke till hos (namn)?" och om det fanns rollformulär, skriva ner dessa saker, utifrån rollpersonerna. Vi smälter ihop spelare och rollperson.

Till exempel "Jonas säger att jag svek min hustru" "Anne säger att jag är modig" "Matilda säger att jag darrade på rösten när jag tackade nej" "Bosse säger att jag blev omotiverat arg när vi inte hade tid att spela boule"

De spelare som inte deltog får ställa frågor till de som deltog, att svara på ärligare än deras rollpersoner skulle ha gjort. Till exempel:

"Brukar du bli arg i sådana situationer?"
"Vad kände du själv?"
"Har det alltid varit så här?"

Kanske en färdig lista med frågor.

Spelet handlar fortfarande om insikt (hur lever jag? varför lever jag så här?) och beslut, samt ärlighet. Premissen i spelet är "Vill jag leva ärligt?" och "Vill jag leva som jag gör?"

Någon sorts material behövs för att starta rollpersonerna, även för spelare som inte har psykologexamen. Detta är det viktigaste att sätta fingret på! Något som de är rädda för eller längtar efter, något som de inte lever ärligt med just nu, men absolut inte ett uppenbart problem som ska uppenbart fixas. Jag tror mycket på att börja med beteenden och låta underliggande tankar komma upp i spel mellan scenerna eller i flashbacks, monologer och drömmar.

Det är därför jag skulle plocka bort insikt och beslut. F-voida det istället för att servera det: Insikt och beslut kommer när spelaren låter sin rollperson nå insikt och beslut, eller när någon säger "Jag tyckte att du var väldigt modig där" och spelaren nickar och säger "Ja, du har rätt".

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos MC said:
Jag hade plockat bort insikter och beslut, och bara låtit spelet handskas med fantasier och projektioner istället. Att formaliserar det så gör det mer ofarligt, sänker temperaturen.
Okej, här är anledningarna till att jag vill ha med framförallt Insikter. En anledning är för att jag vill ge spelarna något att jobba mot, något att ta tag i så att de vet vad de skall göra. Ett spel som är såpass fritt och löst som det här tror jag behöver något som gör att spelarna fattar vad det är tänkt att de skall göra. Jag vet inte om det framgick, men tanken är att Insikter skall komma in rätt sent i spelet. När alla fått Insikter triggas ju endgame. Så det är tänkt att vi skall ha en hel del fritt spel med drömscener, flashbacks och allt det där, men ändå veta att vi jobbar mot ett tillfälle där Insikter kommer att dyka upp, så spelarna har ett mål i åtanke och håller utkik efter bra saker att utforska i den kontexten.

En annan anledning är för berättelsens skull. Det här är ett rollspel, inte en terapiövning, och jag vill ha en bra och gripande berättelse. Jag vill också veta vad som försiggår i berättelsen. Insikterna stödjer detta.

Men det är möjligt att det finns en risk att Insikter kommer för tidigt. En idé är att dela upp den stora spelfasen i två, där inga Insikter och Beslut används i den första fasen, som är mer trevande, utforskande. Jag vet inte om det behövs eller inte, eller vad man skulle använda som trigger för att gå vidare till nästa fas.

Jag hade låtit spelarna bygga sina rollpersoner ganska bare-bones i början, precis som du skriver. Det här med att sätta ord på det som annars bara är tankar är dock briljant och kommer höja temperaturen. Efter varje scen hade jag frågat de spelarna som deltog "Vad la ni märke till hos (namn)?" och om det fanns rollformulär, skriva ner dessa saker, utifrån rollpersonerna. Vi smälter ihop spelare och rollperson.
Det är intrressant, men jag oroar mig för två saker:
1: Att göra efter scenen snarare än inuti kommer inte att höja temperaturen lika mycket. Saker som händer i scenerna är delar av spelet, men mellan scener är det "eftersnack".
2: Det känns ganska flummigt och risken finns att folk inte kommer att engagera sig i det. Som sagt, det liknar mer en terapiövning än rollspel. Jag tror att jag skulle ha svårt att engagera mig i det, till exempel.

Till exempel "Jonas säger att jag svek min hustru" "Anne säger att jag är modig" "Matilda säger att jag darrade på rösten när jag tackade nej" "Bosse säger att jag blev omotiverat arg när vi inte hade tid att spela boule"
Jag tror att det här är effektivare att göra som inre monologer. Anne reser sig upp och deklarerar (in character) "Han darrar på rösten. Vad är det han döljer?".

Någon sorts material behövs för att starta rollpersonerna, även för spelare som inte har psykologexamen. Detta är det viktigaste att sätta fingret på! Något som de är rädda för eller längtar efter, något som de inte lever ärligt med just nu, men absolut inte ett uppenbart problem som ska uppenbart fixas. Jag tror mycket på att börja med beteenden och låta underliggande tankar komma upp i spel mellan scenerna eller i flashbacks, monologer och drömmar.
Jag tror att det enda som behövs är en tydlig förklaring om hur spelet är tänkt att funka, och ett tydligt mål att driva mot (Insikter). Jag kan ha fel. Tanken är att spelet skall vara lugnt och utforskande, planlöst, i början, för att sedan få en stabilare grund när spelarna hittar sina rollpersoners premisser och fokuserar på dem.

Det är därför jag skulle plocka bort insikt och beslut. F-voida det istället för att servera det: Insikt och beslut kommer när spelaren låter sin rollperson nå insikt och beslut, eller när någon säger "Jag tyckte att du var väldigt modig där" och spelaren nickar och säger "Ja, du har rätt".
F-voida mig hit och F-voida mig dit. Fruitful void är en vag mumbojumboteori som, beroende på hur man tolkar den, antingen säger att man inte skall låta spelet ta viktiga beslut istället för spelaren, vilket är självklart, eller att spelet inte skall ha regler för det som är viktigt, vilket är fel. Insikts- och Beslutsmekaniken säger till spelarna "Det här är vad spelet handlar om, det här är vad som är viktigt", och jag tror att man vinner på att klargöra det. Utan detta är risken stor att spelarna bara flummar runt, narrerar psykadeliska drömmar och börjar dra in konflikter, för inget händer ju i det här jävla flumspelet.

Sodivra

Champion
Jag fattar vad du menar.

Man kan väl sammanfatta med att jag hade förlitat mig på att sätta upp situationen än på endgame, snarare än tvärtom. Det är inte för att göra terapiövning av det, utan för att så formaliserade insikter inte har klickat så bra för mig tidigare.

Överhuvudtaget så är jag nog ett fan av att bygga upp situationen och låta slutet vara löst.

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos MC said:
Man kan väl sammanfatta med att jag hade förlitat mig på att sätta upp situationen än på endgame, snarare än tvärtom.
Ja, det är väl det traditionella sättet att göra det på. Jag är inte på något sätt säker på att det här funkar, men jag hoppas att det gör det och jag vill åtminstone prova det.

Det är inte för att göra terapiövning av det, utan för att så formaliserade insikter inte har klickat så bra för mig tidigare.
Har du lust att berätta mer om det? Det låter intressant. Vilket spel?

Överhuvudtaget så är jag nog ett fan av att bygga upp situationen och låta slutet vara löst.
Alltså, det är ju precis det jag gör i det här spelet. Byn byggs upp av relationer. Främlingen byggs specifikt för att ifrågasätta dessa relationer. Detta är att bygga upp situationen. Det jag vill undvika är att sätta upp vilka frågor som väcks. Det tycker jag är en intressant sak att upptäcka och jag vill undvika "play before play" här. Och slutet är ju jättelöst! Jag har spikat hur man som spelare skapar slutet, hur man kommer fram till vad det är, men vad slutet är är jätteöppet. Jag kan gå med på att jag spikar vilken typ av slut det kommer att vara -- ett slut där folk har nått nya insikter om sig själva och sina liv -- men vilka insikterna kommer att vara och hur människorna reagerar på det är öppet som tusan. Jag vill inte ha ett spel som folk spelar och vissa rollpersoner bara hänger med utan att engagera tematiken.