Nekromanti En fråga om platser på en karta

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är egentligen galet att vi inte snackar mer om kartmakeri och världsskapande då det finns så mycket åsikter.

Det här är mina fyra riken:

Stjärnvärlden
Nyrike
Utkant (hett förut Minorien men jag har döpt om det till Utkant)
Nechropia

Nechropia bryter av mot de andra namnen och flaggar för en upplevelse som kanske inte går att få på annan plats. Men hur hanterar man namnen i dessa riken? Just nu har jag en del fantastifulla namn (Kazhadim, Ach Laupta) blandat med samlingsnamn (stjärngravarna) blandat med speciella platser (Vishetens berg, Membryons torn).

Funkar det med fantasinamn i ett svenskt namn på ett rike som Stjärnvärlden eller måste Stjärnvärlden också heta något märkligt?

Jag är nöjd med ovanstående fördelning men jag är helt blind. Vad tycker ni?

Sopbil

Veteran
Stjärnvärlden är alltså ett rike/land men heter trots det StjärnVÄRLDEN? Det låter kaxigt.

Jag tycker annars att det fungerar utmärkt att blanda exotiska hittepå namn med svenska diton.

Ögat

Hero
Jag tänker att namn fungerar på två sätt:
antingen är det något som man ger sig själv, eller så är det något man blir given.

Hur är det i din värld? Är det samma person som namngivit allt? Eller är det olika personer, men med samma idévärld som namngivit allt? Eller är det olika personer, med (ibland) olika idévärldar?

Konkret: vem har bestämt att nechropia ska heta nechropia istället för dimrike/dödrike/borås? Om det finns en förklaring till det (toligtvis inte att de som bor där kallar platsen för det, om de inte är sjukt desillusionerade men bildade...) är det ok.

Ögat

Hero
Jag håller med - delarna låter olika stora.
Utifrån namnen skulle jag gissat att nechropia var en ond dalgång som låg i distriktet utkanten, i kungadömet nyrike i rymdsektorn stjärnvärlden.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nechropia är en värld bildad av dimfolken, de folk som kommer från fjärran dimensioner, kontrollerade av Kaos för att uppfylla hennes profetia. Det är alltså en helt annan värld med bitvis andra naturlagar än de vi känner. Därav det avvikande namnet.

Stjärnvärlden är fö överlägset störst.