Re: Mytkrossning del två
"Gällande din avmytifiering av samurajer så stämmer den säkert i mångt och mycket, men är ändock helt övertygad att samurajen i snitt och var en betydligt skickligare krigare än en europeiska motpart."
Det gör inte jag, eftersom träningen faktiskt är jämförbar i tid och intensivitet. Mentaliteten är också jämförbar, i synnerhet om man tittar in på de kyrkliga riddarordnarna, där jag till och med vill hävda att mentaliteten på sina håll är överlägsen de flesta samurajer.
"Bör dock påpekas att det är svårt att peka på en direkt motpart vad gäller krigskonstnärer i Europa i jämförelse med samurajklassen, vilket gör det svårare att åskådliggöra det hela."
Det finns faktiskt en hel kluns med krigskonstnärer i Europa som har en funktionsmässig, träningsmässig, politisk och mentalitetsmässig motsvarighet: riddar-"klassen". De har i princip samma plats i samhällsstegen, samma funktion i krigsmaskinen, motsvarande mentalitet (se ett par andra poster om detta) och motsvarande träning.
"Jag har inte i 1a hand studerat "samurajsagor", utan betat av diverse nutida aukoriteter som ägnat sina liv åt kendo och beskrivningen därav, tex Rober Von Sandor mfl."
Låter som en jävig källa, IMHO. Jag skulle nog titta på historiska krönikor och kunniga historikers arbeten istället för en person som är övertygad om att hans krigskonst är bäst.
"Mycket tyder på att utvecklingen en viss tid gick mot tyngre sammandrabbningar där taktiken självklart var närvarande i allra högsta grad, och likaledes utvecklades hela tiden, men ändå "hämmad" av det faktum att de tunga ryttartrupperna inte var lika väl anpassade(? -mja) för finess som tidigare truppsammansättningar. Eller mer korrekt: det användes mindre finess i taktiska upplägg än man KUNNAT göra eftersom man ofta förlitade sig på den uppenbara tyngd man hade. Detta säger dock inte att detta alltid var fallet."
Tvärtom, skulle jag vilja säga, eftersom tungt rytteri har
två stora fördelar, inte en. Förutom deras tyngd och slagkraft har de också en rörlighet som andra truppslag saknar och som möjliggör mycket större förflyttningar på slagfältet, och disciplin och taktisk träning och bildning nog att kunna dra fördel av den. Den taktiska bildningen och den politiska ställningen gör det också möjligt för riddarna att koordinera sina rörelser med andra truppslag på ett sätt som närmast kan motsvaras av
blitzkrieg-taktiken åttahundra år senare. Studerar man de slag som uppstår efter att rytteriet börjat göra inträde på slagfältet så upptäcker man att det tunga rytteriet faktiskt gör mer nytta genom sin taktiska rörlighet än genom sin första anstormning.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>