Nekromanti En Garde! återuppstår!

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen En Garde! återuppstår!
Det klassika rollspelet En Garde! som ursprungligen gavs ut av Ragnarök speldesign på det glada 80-talet har nu omarbetats och moderniserats av det nystartade bolaget Mindless Gaming. Spelet som är ett äkta "swashbucklingrollspel" på svenska kommer ut i sin andra upplaga
någon gång i Juli- Augusti.

Obs! bilden är ej det officiella omslaget.

Gå till nyheten/notisen

PAX

Jordisk Äventyrare
Det ena liket efter det andra reser sig ur sina gravar. Det märks att rollspel är på frammarsch i Sverige.

Fråga
Är det "bara" en nyutgivning av spelet eller kommer spelet vara helt omarbetat?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hoppsan, det hade jag inte väntat mig. Jag kan förstå att entusiaster tar tag i, och publicerar nya upplagor av, Drakar och demoner, Kult eller Mutant, men att någon bestämt sig för att återuppliva En Garde! var lite överraskande. Det är inte speciellt många svenska rollspelare som läst det (jag har), eller spelat det (ja, det också), men det är ett bra namn, och reglerna var nyskapande på sin tid.

Av artikeln kan jag i alla fall dra följande slutsats: Den nya upplagan kommer att vara bättre illustrerad än den gamla.

/tobias

Asynja

Veteran
weee, de döda går igen!

Nej, men seriöst...
Som huvudansvarig för detta "lilla" projekt är det nog lika bra att jag också ger ut iallafall lite information.

Och till svaret på frågan så är det inte "bara" en nyutgåva. Det är tämligen omarbetet. Hittils har vi nog tagit bort cirka 30 sidor (om man också räknar den plats som de tidigare illustrationerna tog) ur orginalet och lagt in runt 120 sidor nytt material. Spelet har också ett helt nytt utseende, vilket kanske inte är speciellt underligt kanske, speciellt med tanke på att orginallayouten konstruerades på en dator från 1978.

Reglerna är i grunden samma system som alltid har använts i Ragnarök Speldesigns spel (En Garde!, Skuggornas mästare och Kult) men har moderniserats, strömlinjeformats och buggfixats en hel del.

Tidsperioden har dessutom i samråd med orginalförfattarna ändrats och gjorts lite snävare (från 1500-1800 till 1650-1750 istället) och mycket mer information om världen under den tidsperioden, inklusive ett kapitel om pirater, har tryckts in istället. Vi har även lagt till en del information som det från början var tänkt att det skulle finnas med (bland annat ett kapitel om folktro).

//Toni

Arfert

Facit
låter ju hur bra som helst, föreslog för Michael Petersén att de skulle göra en nyutgåva när Peter Englund släppte sina 1600-talsböcker... men fick svaret "nej det där spelet kommer vi aldrig ge ut igen, orkar inte..." eller nåt i den stilen..

Jag har alltid gillat stuket på En Garde! tokmycket och kommer absolut köpa det när det kommer! Bra spelsystem också.

PAX

Jordisk Äventyrare
Låter mycket trevligt och precis som Tobias är jag positivt överraskad av detta tillskott i den svenska produktionen.

Tror jag ska ta en titt i mitt gamla exemplar ikväll.

Dilandau

Myrmidon
Det ena liket efter det andra reser sig ur sina gravar. Det märks att rollspel är på frammarsch i Sverige.
Ja... men varför detta ständiga rotande i det förflutna? Varför inte göra ett eget, nytt, rollspel när man ändå håller på? Det känns lite som om rollspelssverige har drabbats av hollywoodsyndromet. Alltså att man bara gör film av gamla serier och tvserier eller gör remakes på gamla filmer. Var finns nyheterna och inovationerna?

Rickard

Urverk speldesign
Jag hoppas att Quadrante får göra några utav illustrationerna.

"Väldigt trevliga bilder, ungefär sådan stil skulle jag vilja ha på bilder till mitt rollspel."

"Det kan vara bland de snyggaste bilder jag sett, alla kategorier..."

"De är alla skitsnygga, men det är den andra bilden uppifrån som verkligen knockar mig baklänges."

"Det som är så fantastiskt med dina fäktningsbilder är /.../ att de dessutom är bland de mest realistiska stridsteckningar jag sett."

/Han som normalt inte gillar Quadrantes teckningsstil, men de där bilderna är för snygga för att ignoreras

<font size="1">Sökord: "gif" eller "jpg" med Quadrante som skribent på makarforumet.

[edit] Lade dit citat från tråden.</font size>

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nyheterna

Var finns nyheterna och inovationerna?
I bokstavsordning: Coriolis, Götterdämmerung, Noctum, Noir, Saga, Skymningshem: Andra Imperiet och något annat som jag inte kommer på just nu.

/tobias

Arfert

Facit
tja, varför inte? finns det redan en bra grund att stå på så spar man en massa tid dessutom.. och det tar TID att göra rollspel. Tid man kan lägga på att skriva kampanjmaterial istället. Och dessutom så fyller det en halvtom nisch (ja, vi har Götter, men det är ju inte riktigt musketörer och pirater...)

kängtrollson

Veteran
Jo, anledningen till att vi ville göra en nyupplaga på det spelet var att det för det första bara existerar ett annat känt Historiskt rollspel på svenska och det är Western. Många vi känner (och inte känner för den delen) har bett om sådana spel. Och nej, Götterdämmerung är inte ett Historiskt rollspel i den meningen, de är ett mycket bra spel, men det är ett monsterjägarspel i historisk miljö, åtminstonde enligt mig.

Men det är inte så att vi på Mindless Gaming sysslar med någon slags gravvård, spelet är omarbetat och utbyggt, de som har första utgåvan kommer att känna igen sig och förhoppningsvis bli positivt överraskade av det vi har lagt till. Dessutom så är det nog så att de flesta ungdommar idag kommer att se spelet som ett helt nytt spel, då de inte var med om så mycket rollspelande då det begav sig så att säga =)

PAX

Jordisk Äventyrare
Håller med. Bilderna är lysande och frångår den normala stilen på illustrationer i rollspel.

Rickard

Urverk speldesign
Ja, förutom Viking, Vägen och Ansgar då [NT]

/Han som fuskade lite, för Ansgar är en senare version av Vägen och som inte nämnde Västmark eftersom det är en påhittad ö i en annars rätt ren 1100-talsmiljö

Krille

Super Moderator
Quo Vadis?

Vägen var fantasy. Du tänker förmodligen på Quo Vadis?, det andra spelet från Västerås Stift.

Dimfrost

Special Circumstances
Det är alltid kul med eldsjälar som vågar ge sig på nya projekt. Däremot tycker jag att det är lite tråkigt att ni har valt att behålla det gamla regelsystemet som grund; det känns väldigt föråldrat idag, även om ni har moderniserat det på diverse sätt. Samt att jag personligen inte har något direkt intresse för rena historiska spel (jag föredrar en sagotwist, som Västmark eller Götterdämmerung eller liknande). Om jag skulle få ansvaret för att göra om En Garde! skulle jag bara behålla namnet (fast utan utropstecknet) och idén (alltså just musketörstuket) och börja från grunden därifrån. :gremsmile:

/Dimfrost

Arfert

Facit
skulle gärna vilja veta vad folkt här tycker gör att ett spelsystem är modernt eller föråldrat? Vad menas? Fast det kanske är en ny tråd?

Dimfrost

Special Circumstances
Åh nej, jag borde inte tagit upp det här igen. Sorry. Läs den här och den här tråden istället, och inse att ingen av oss egentligen vet vad vi snackar om där. :gremgrin:

/Dimfrost