Nekromanti En Garde! återuppstår!

Quadrante

Grisbonde
Hoppas illustrationerna håller [NT]

NT=Nalta text dell

Ska man släppa EnGarde igen så hoppas jag man verkligen ser till att illustrationer
och layout håller ihop och att illustrationerna åtminstonde berätar samma sak som
texten i spelet. Regelmotorn duger, och gillar man inte regler så kan man byta ut dem.

Därför hoppas jag det lagts möda på texten (historiks delen) och utseendet (förmedlandet)..

typ

...för annas kan jag lika väl spela med min gamla upplaga, eller hur.

EDIT : Skriver det här för att jag hoppas på en bra produkt, inte för att vara sur och gnällig.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
På rak arm: Runequest, Stormbringer 1-4, Mutant: UA (på sätt och vis) och Mutant Chronicles. Sedan finns det säkert andra också, bara det att jag har glömt dem.

Rickard

Urverk speldesign
BRP:s grundegenskaper [OT]

"I vilket BRP-spel använder man grundegenskaper vid färdighetsslag?"
Alla DoD-inkarnationer, eftersom man använder det som BC vid T20-varianterna.
Call of Cthulhu (för vissa färdigheter)
Runequest
Elric!
Mutant
...

...und so weiter.

/Han som återigen pekar på att det beror bara på hur man tillämpar BRP-systemet

Dimfrost

Special Circumstances
Re: BRP:s grundegenskaper [OT]

I Mutant multiplicerar man ju med grundegenskaperna, och de används inte i spel utan bara vid rollpersonsskapandet. Det spelar ju roll om man höjer grundegenskaper senare, till exempel. Och att räkna baschans i DoD tycker jag inte fungerar. Det är samma sak som i Mutant fast väldigt mycket mindre. Runequest och Elric! har jag dock ingen koll på alls.

Det jag främst vänder mig mot i BRP är diverse kosmetiska fånigheter (trebokstavsförkortningar, en fixering vid 3-18-skalan som iofs inte fanns i En Garde!/Kult) samt förekomsten av värden som knappt används, typ grundegenskaper och onödiga sekundära värden. Samt frånvaron av vettiga stridssystem, men det är ju knappast något som måste höra till BRP-motorn.

Hmm, har jag inte haft den här diskussionen förut?

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Jag skulle också gärna se dina bilder i En Garde! Eller, jag skulle gärna se dina bilder över huvud taget. Det har varit alldeles för få obegripliga stridsinlägg med snygga skisser på senaste tiden (året?). :gremlaugh:

/Dimfrost

Asynja

Veteran
Re: Hoppas illustrationerna håller [NT]

Vi gör vad vi kan för att få saker och ting att hänga ihop. Både design och stilen på illustrationerna har i alla fall blivit godkända av originalförfattarna.

Illustrationerna tecknas av oss själva just för att vi inte har världens största budget (inget alls att lägga ut på utomstående illustratörer), plus att det vi har lyckats producera så här lång, i alla fall enligt min mening, håller en ganska hög standard.

Så vill jag bara påpeka att de bilder du har gjort som alla tjatar om att de bör vara med är till största delen mycket bra även om stilen på hälften av dem inte stämmer överrens med det material vi redan har. Men har du lust att arbeta för i princip ingen lön alls (av orsaker som vi redan har förklarat), kan producera i alla fall ett tiotal välskuggade actionbetonade bilder inom bara ett par tre veckor och dessutom få bilderna att se ut som om de inte är gjorda med en dator så kan vi nog få med dem i En Garde! :gremsmile:

Regelmotorn är som sagt uppdaterad så vi hoppas att den mer än duger nu och att den inte behöver bytas ut.

Angående den historiska delen har vi lagt till en hel del som vi tyckte fattades samtidigt som vi har försökt låta bli att få det att se ut som ett historisk uppslagsverk. På grund av platsbrist kan vi i slutändan dock inte få med precis allt som vi hade velat men vi hoppas att det räcker för att ge en god bild av tidsperioden.

/Toni

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
För övrigt, 1700-talet börjar bli trångt. Gd, Hd, EG och Daimonion nya eller på gång som det är. :)

Nå med lite konverteringsregler så slipper jag ju skriva några moduler alls utan kan snylta på de andras.

kängtrollson

Veteran
Ja tänk hur mycket arbete du kommer att slippa! =)

Nä skämt å sido, det är väl inte så farligt, det finns nog plats för alla
om man tänker på hur många fantasyspel det finns i världen.

Götterdämmerung tar vid ungefär där En Garde slutar. Med det så menar jag både den tidsperiod speletn utspelar sig under och hur mycket "spooky stuff" som ingår i spelmiljön.

En Garde ligger numera inom tidsperioden 1650- 1750 och GD ligger om man går på infon i regelboken så är den föreslagna tidsperioden 1740 - 1790. Likadant är det Daimonion, som ligger närmare 1800- talet. Skall kolla lite på ditt spel höstdimma, det låter intressant.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, om något så känns det som att En Garde! i alla fall sticker ut tillräckligt mycket. Och Daimonion har dels ett annat namn nu för tiden, och dels existerar det ju knappt. :gremsmile: Åtminstone är det inget man behöver ta med i beräkningarna när man ger ut tryckta rollspel, då spelar man i en lite annan liga. Fast det säger jag kanske bara för att det inte dyker upp massvis med posthistoriska ruinfantasyspel (eller hur man nu ska karakterisera mitt Terone egentligen :gremsmile:) på marknaden. :gremgrin:

/Dimfrost

Arfert

Facit
javisst ja... det ÄGER jag ju till och med... har tydligen inte gjort ett bestående intryck ;-)

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag ber att få gratulera

Själv har jag några veckor suttit och filat och anpassat Systerspelet "Skuggornas mästare" till min egen lilla värld och spelgrupp. Med resultat att det inte är mycket som kommer sig vara likt när jag är färdig.

Det komiska i det är att jag har spellett och älskat detta gamla spel all the way under sent nittiotal och det var först när Neotechs andra version gavs ut som mina spelare tvingade mig att lämna min trygga hamn. :gremsmile:

Jag har dock aldrig spelat En Garde!, trots att det i huset finns en dubbel uppsättning av den gamla godingen. :gremfrown:

Så jag ser fram emot den nya versionen med glädje.

Även utan Quadrantes illustrationer misstänker jag att det blir ballt. :gremsmile:

SÅ jag hälsar Välkommen Åter... med nytt material och finputsning av det gamla. :gremsmile:

kängtrollson

Veteran
Re: Jag ber att få gratulera

Tack!
Nyutgåva av skuggornas mästare kan bli av ifall det vill sig så, vi har rättigheterna. Spelsystemet blir i sådana fall likadant som i det nya En Garde!, så att man kan använda spelen ihop. Men det finns mycket planer och fler gamla och nya spel som väntar på att vi skall ta itu med dem!

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag är definitivt intresserad av detta. Särskilt som jag själv höll på och planerade för lit swashbuckling och då hade problem med att hitta ett lämpligt regelsystem.

Ser med spänning fram emot resultatet.

/Ulfgeir

Saxifrage

Hero
Sax joinar in

Ah, En Garde... spelet som hade regler för graviditeter och kondomer av fårtarmar... :gremsmile:

Som forumsstofil lyckönskar jag till nylanseringen och meddelar att jag lirat En Garde vid ett tillfälle i forntiden. En kompis som var historieintresserad blev helsåld på konceptet och spelledde introäventyret ganska väl. Jag spelade en rödhårig sjöman och min kompis gestaltade en charmerande bedragare med glasögon. Vi hade roligt. Jag minns att vi gillade reglerna för fäktning och kroppsdelsträffar, samt att muskedundret var ett fruktat vapen.

Cred också för att ni haft kontakt med originalförfattarna. Som Mutant-fan har jag djup respekt för dessa två kreativa genier.

Johan K

Gammal & dryg
De tre musketörerna" med samma regler som Kult.
Aha !
Tackar för det svaret !
Har du testat detta spel ? Vad tyckte du isåfall om det ?

Quadrante

Grisbonde
Re: Hoppas illustrationerna håller [NT]

Så vill jag bara påpeka att de bilder du har gjort som alla tjatar om att de bör vara med är till största delen mycket bra även om stilen på hälften av dem inte stämmer överrens med det material vi redan har.
De bilderna som Han länkade till är tagna från tre olika källor (dvs olika ideer till bilderna), sen är det nog så att man skulle måsta fokusera på texten för att få det att hänga samman.

Men har du lust att arbeta för i princip ingen lön alls (av orsaker som vi redan har förklarat), kan producera i alla fall ett tiotal välskuggade actionbetonade bilder inom bara ett par tre veckor och dessutom få bilderna att se ut som om de inte är gjorda med en dator så kan vi nog få med dem i En Garde!
Skulle gärna göra något åt er, men ... ja vi får se, lovar inget. Har egentligen häcken full och har redan lovat mer än jag för tillfället håller...

Quadrante

Grisbonde
"Jag har lämnat den där barnsliga rollleken för att visa en mognare sida hos mig själv"
[översatt från snobbish till common via babblefish blir det - "jag har inte haft tid eller ork"*]

* det sista ordet har inget med Tolkien att göra.