Nekromanti En Garde! III har anlänt!

Organ

Out of time, out of mind
solvebring said:
Ähhhh, 500 spänn är väl inte så mycket att orda om. Jag har sett materialet och det är gediget. Att köpa ett PS3-spel för 500 spänn går bra (som du slutligen varvar/slutar spela/blir omodernt) men att köpa ett svenskt rollspel som du kommer att kunna spela tills du går i graven för under 500-lappen gnälls det över.
Vi talar helt skilda marknader här, helt skilda världar. PC- och konsol spel kostar för det första multum att göra, det är massor med folk och pengar inblandade, och de säljs sedan i massiva upplagor.
Fast nu diskuterar vi ur ett "bang for buck"-perspektiv, och då är de förutsättningar som producenterna arbetar under ganska ointressanta. Att Electronic Arts eller Valve lägger ner ett mindre lands hela BNP på att göra ett spel, en process som dessutom kan sysselsätta hundratals utvecklare och andra tjommar i flera år, påverkar egentligen inte köparnas spelupplevelse. På samma sätt är en rollspelsupplevelse rent tekniskt opåverkat av huruvida upphovsmännen är WotC eller källarentusiaster som Mylingspel.

/Anders

hakanlo

Hero
Kul! Extra kul att de kommer i butik innan jul. Hoppas ni säljer många exemplar!

Och 478kr i butik är ok för en fet, sjysst bok.

Vad har ändrats sedan PDF:en? (som undertecknad köpt, men inte kommenterat...)

Big Marco

Läskig
solvebring said:
Vi talar helt skilda marknader här, helt skilda världar. PC- och konsol spel kostar för det första multum att göra, det är massor med folk och pengar inblandade, och de säljs sedan i massiva upplagor.
Nu vet inte jag vad "multum" är i din värld. Men ingen i Sverige kan producera ett premiumrollspel och tjäna pengar på det. Ta Noir som exempel - när jag räknade samman arbetstimmar i hela projektet för samtliga inblandade och förde över detta i en kalkyl med kommersiellt gångbara priser för löner så hade produktionen kostat mer än en halv miljon kronor. Till detta kommer tryck, frakt, lager och skatter och avgifter. Så Noir hade klockat in på typ 750 000 kr i kostnader om det hade varit ett kommersiellt projekt.

Jag vet inte om det finns någon underhållningsform som är så subventionerad av eldsjälarna som rollspelen är? Marknaden är idag ändå mikroskopisk och de hardcorefans som finns kvar är villiga att betala gör också det.

Och jag tycker att det är kul att En garde kommer i en samlarutgåva - var Noir månne en trendsetter? Dock kan jag erkänna att utan samlarutgåvan så hade Noir inte tjänat sin sitt tryck ännu - så jag tycker att Mylling gör helt rätt. De som brinner är villiga att betala - ge dem något att köpa. Tillgång & efterfrågan 101.

Och - grattis till spelet! Det ser ut som ett stort lyft jmf med tidigare utgåvor.

Krille

Super Moderator
Den Upplyste Despoten said:
Till detta kommer tryck, frakt, lager och skatter och avgifter. Så Noir hade klockat in på typ 750 000 kr i kostnader om det hade varit ett kommersiellt projekt.
Om vi gissar en upplaga på 2000 ex, så innebär det att du behöver ta in 375 kronor per ex, vilket ger ett distributörspris till butik på 750 kronor, vilket ger ett butikspris till kund på 1500 spänn - bara för att gå jämt upp. Vill du tjäna något också så kan vi slänga på minst 35% till.

2025 spänn. Det är vad ett typiskt Noir-igt rollspel skulle kosta om man enbart räknade rent produktionsmässigt.

Storuggla

Champion
Hur gör man om man vill köpa en av de snajdigare böckerna, i ren protest mot prisgnället? :gremwink:

Storuggla, inte den motivationen förvisso

Ser ut som en riktigt snygg produkt! Hoppas det går bra med försäljningen!

Vad har ni för framtida release planer?

Nässe

Myrmidon
Kul!!!

Ska ta mig ner till sf och spana in det så fort jag kan- roligt!!!

/ Nils

Ymir

Liten kantbaron
För att få det att gå runt med en prisnivå på 200-400 kronor i dag måste du trycka många exemplar. Inget svenskt rollspel spelar i den ligan längre.
öh...Eon? Grundregelboxen kostar 319 spänn, enskilda moduler 150-200.

Noir går också på 399 kallt från Neogames.

- Ymir, and that's a fact

Ymir

Liten kantbaron
Att köpa ett PS3-spel för 500 spänn går bra
Nej, det gör det inte. Man väntar tills spelet är gammalt och kostar 99 spänn.

Mylingspel gör helt rätt att de äntligen reglerar marknaden lite.
Om ocker räknas som att "reglera marknaden" så...

Alltså, Mylingspel är fria att sätta vilket pris de vill, men jag tänker aldrig i livet känna mig skyldig för att jag, baserat på det pris de satt, väljer att inte köpa deras spel, vilket du nästan tycks insinuera att jag borde.

-Ingen- normal tryckt produkt kostar 500 spänn, det är bara asdryg akademisk fikonlitteratur som gör det. Om glassiga rollspel inte kan ligga närmare de priser ens stora, glassiga coffe table-böcker har i bokhandeln så måste man ha bloatat priserna på något vis. De dyrare böckerna om vin (som man hittar vid en snabb sökning) kostar tex runt 300 spänn på adlibris, och de flesta i övre delen av prisspektrat är då utländsk import.

- Ymir, inte för att jag bryr mig så jättemycket, egentligen

Krille

Super Moderator
Ymir said:
-Ingen- normal tryckt produkt kostar 500 spänn
Case in point: rollspel. Jag kan inte på något sätt kalla ett rollspel för "normal tryckt produkt". Det finns helt enkelt inte marknad nog för att ett rollspel ska kunna få upplaga nog att pressa ner priserna till "normala tryckta produkters" nivå utan att det är tryckt för EU-bidrag i Lettland och att författaren inte tar ut lön.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
Alltså, Mylingspel är fria att sätta vilket pris de vill, men jag tänker aldrig i livet känna mig skyldig för att jag, baserat på det pris de satt, väljer att inte köpa deras spel, vilket du nästan tycks insinuera att jag borde.
Jag håller med. OK, för mig blir beslutet ganska lätt eftersom jag inte är så jätteintresserad av En Gardes setting, men liksom spelmakare har rätt att sätta vilket pris de vill så har jag rätt att välja bort att köpa deras produkter, av vad skäl det vara månne.

Att "rösta med pengarna" är ett avskyvärt system eftersom det gör påverkan binär (gillar/inte gillar, istället för gillar vissa delar / ogillar andra), men nu är det den enda formen av påverkan som egentligen är möjlig inom ramarna för en marknad. Då tycker jag inte att man kan skuldbeläggas för att man väljer hur man påverkar.

Det är lite som att en del klagar över båda mig och t.ex mina illustratörer för att vi tar "för låga" priser. var och en får ta ansvar för sin egen prissättning, jag ser inget egenvärde i att blåsa upp en marknad om samma arbete kan skötas tillräckligt bra på hobbybasis. Om jag får välja mellan att stödja någon som arbetar som illustratör eller någon som gör det på hobbybasis, och hobbypersonen håller en i mina ögon tillräcklig kvalitet och är billigare, så stödjer jag hellre det idealistiska skapandet än det kommersiella. Och det är mitt val, och inget nån jävel ska komma och försöka ge mig dåligt samvete för.

solvebring

Superhero
Ojoj... Det tog visst fart det här. Jag hade mest tänkt att spekulera lite allmänt och så fick vi världens diskussion här istället.

Nå, åsikterna skiljer sig. Antingen tycker man priset har betydelse eller så tycker man det inte. Min ursprungliga synpunkt bottnar dock i det att det kanske är ett högt pris på ett rollspel vars föregångare knappt hörts av och att det låter lite riskfyllt. Mer än så var det egentligen inte min mening att säga, från början. Vi har dock halkat ut i OT-terrängen och tycks kivas om uppfattning av prissättning, någonting som egentligen är mycket relativt. Något som krank så vettigt påpekar. Jag står dock för min hittills uttalade åsikt, naturligtvis.

Jag backar därför från diskussionen som nog inte kommer att handla om mer än att somliga tycker si om priset medan andra tycker så. Jag låter dock spekulationen stå kvar liksom gratulationen (vilken är den som symboliskt bör ta mest plats).

... Orden "att gå runt" bör förövrigt definieras ordentligt i rollspelsmarknadssammanhang. Man kan få igen pengarna om man kämpar och kör på. Däremot finns det inte ett svenskt rollspelsförlag som kan tala om faktiskt vinst, men det har jag själv heller aldrig diskuterat.

Vill förövrigt hälsa Den Upplyste Despoten för ett bra, tankeväckande inlägg som jag tagit till mig.

End of my story.

Arfert

Facit
Krille said:
Ymir said:
-Ingen- normal tryckt produkt kostar 500 spänn
Case in point: rollspel. Jag kan inte på något sätt kalla ett rollspel för "normal tryckt produkt". Det finns helt enkelt inte marknad nog för att ett rollspel ska kunna få upplaga nog att pressa ner priserna till "normala tryckta produkters" nivå utan att det är tryckt för EU-bidrag i Lettland och att författaren inte tar ut lön.
Korrekt.. en snygg coffeetable-bok som kostar trehundra spänn är tryckt i många tusen ex, annars hade den inte kostat trehundra spänn. (om det inte är en hyllvärmare som reas ut då).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill förresten komplettera med ett stort grattis</font>, jag har följd En garde-projektet med stor nyfikenhet, även om jag själv inte tillhör målgruppen. Sverige behöver fler rollspel, och En Garde verkar snyggt och bra och så.

Arfert

Facit
krank said:
Jag vill förresten komplettera med ett <font size="5"><span style="font-weight: bold;">stort grattis</span></font>, jag har följd En garde-projektet med stor nyfikenhet, även om jag själv inte tillhör målgruppen. Sverige behöver fler rollspel, och En Garde verkar snyggt och bra och så.
Det jag sett är en avsevärd förbättring av äldre varianter, med ett stabit regelsystem, så det är ett bra köp för de som är intresserade av historiska rollspel..

solvebring

Superhero
Arfert said:
krank said:
Jag vill förresten komplettera med ett <font size="5"><span style="font-weight: bold;">stort grattis</span></font>, jag har följd En garde-projektet med stor nyfikenhet, även om jag själv inte tillhör målgruppen. Sverige behöver fler rollspel, och En Garde verkar snyggt och bra och så.
Det jag sett är en avsevärd förbättring av äldre varianter, med ett stabit regelsystem, så det är ett bra köp för de som är intresserade av historiska rollspel..
Det låter najs. =) Då hoppas vi på att det fortsätter i den riktning när folk uttalar sig senare när spelet börjar ramla ut. Då kanske det kan bli ett ex även i min bokhylla, trots prisfrågan. Ja, är det värt så är det värt. Den som lever får se. :gremwink: Själv fick jag dåliga vibbar av förra utgåvan, därför jag blev något konfunderad över detta modiga återtåg.

Kort och gott, ditt utlåtande låter lovande. Speciellt biten att det blivit mer stabilt vad det gäller regelstrukturen.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det har gnällts väldigt mycket om priset i de här trådarna, vilket känns rätt märkligt egentligen. Precis som med mycket annat får man vad man betalar för.

Det är en rejält påkostad och massiv bok man får med bra papper, snyggt utseende. Och med massiv menar jag typ i omfång som två hela andra rollspel i sig i storleken. För mig förs många tankar till samma kvalité som Noir hade i sin bok. Tjock, bra papper och väldigt genomarbetat.

Egentligen handlar det bara om en sak som avgör om man bör köpa boken: passar spelets stämning mig? Priset är ganska meningslöst i övrigt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Sådär. Nu har jag börjat läsa igenom boken också. Jag vet inte om det stämmer, men i förordet skriver Mikael Petersen och Gunilla Jonsson att spelet är Sveriges svar på Warhammer Fantasy Roleplay. Jag antar att det ska vara en komplimang, men jag har inte läst det så jag kan inte säga något om det. Men visst är världen som En Garde! presenterar en skitig värld från vårt förflutna, med möjligheter att komplettera med mystik, ockulta sekter och liknande - något som för mig är just tjusningen med att spela ett historiskt rollspel. Det har stöd för det mystiska och lite övernaturliga, men förutsätter inte det. Du kan med andra ord spela det som helt historiskt eller med övernaturligheter - det är helt upp till dig själv vad du föredrar.

Man har valt att fokusera på Frankrike och tillsammans med staden Paris får man en väldigt omfattande beskrivning av världen, med en del invävda berättelsekrokar. I alla fall tillräckligt för att man ska få flera krokar att börja skapa äventyr kring.

Annars är mitt favoritkapitel karaktärsskapandet. Det ger många olika möjligheter och sättet du skapar karaktären på gör att du efter att den är färdig garanterat har ett bra hum om vem karaktären är. Varje val hjälper dig nämligen till att lära känna henne något bättre. Jag brukar hålla karaktärsskapandet i Mutant Chronicles högt eftersom det i princip skapar en färdig historia åt en - En Garde! gör samma sak men med undantaget att man här själv kan välja vad en person ska syssla med. Med andra ord, du får valfrihet i utformningen, utan att tappa bakgrundshistorians generering.

Lägg dessutom till att det troligen är den tjockaste svenska rollspelsboken på år och dagar (sen Noir släpptes iaf), så är det ett mycket prisvärt köp. Grundreglerna räcker för att sysselsätta en spelgrupp under väldigt lång tid.

hakanlo

Hero
Har fått lägga händerna på boken i fysiskt format, på SFBok.

Det var verkligen en rejäl bok. Givet dess maffighet och faktiska snygghet tycker jag absolut inte att priset bör vara en show stopper. Det enda som saknas är fyrfärgsillustrationer (jag missade väl inget under bläddret?).

Noterar också att det är extremt sympatiskt att det släppts några stycken supplement samtidigt som grundspelet!

Själv hoppas jag att Myling Spel satsar vidare på det övernaturliga spåret. Det skulle få mig mer intresserad av settingen (som annars kanske inte är min kopp te).