Nekromanti En genrediskussion

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Författarintentioner

"Fast vad gör man då med Snorres Edda? Han trodde ju inte på vad han skrev."

Å andra sidan skrev ju Snorre ned vad andra trodde på. Det är inte mer fantasy än vad det är när en journalist i en artikel om islamsk fundamentalism förklarar vad wahabbismen går ut på. Båda upptecknar vad andra tror på.

Rising

Vila i frid
Re: Förvetenskap

Dessutom förstår jag inte varför inte barbapappa, fragglarna och smurferna kan vara fantasy.
För då är det nästan omöjligt att skilja på fantasy och fiction i största allmänhet. Är James Bond tillräckligt påhittad för att vara fantasy? Är Hamilton det? Är Hassel det? osv.

Jag personligen tycker att fantasy-termen blir oanvändbar om det räcker med att Jönssonligan upplever en spännande scen på ett urverk som inte finns i det verkliga Stockholm för att det ska kvala in som fantasy, och jag tycker absolut inte att Anita och Televinken är fantasy.

Smurfarna kan få vara fantasy (de har ju brygder och magi och allt möjligt), men Oddjob, Televinken, Wall Enberg och Barbapappa vill jag ha bort från fantasygenren. Jag är dock osäker på vilken extra definition som behövs för att ta bort dem.

Det arkaiska? (från Pom)
Funkar på alla av Oddjob, Televinken, Wall Enberg och Barbapappa. Tar också bort Independence Day, E.T. Batman, The Ring och Mutant (eller? Från vilken tidpunkt börjar man räkna?). Lämnar kvar Fragglarna, smurferna, Star Wars, Lovecraft och Stålmannen.

Anspråken på världsbyggande? (från mig)
Funkar på alla av Oddjob, Televinken, Wall Enberg och Barbapappa. Tar också bort Independence Day, E.T. ALF, The Ring och Spindelmannen. Lämnar kvar Gotham City, Metropolis, Pyrisamfundet, Lovecrafts mythos, fraggelberget, smurferna och Star Wars.

Det förvetenskapliga? (från Dante)
Funkar på alla av Oddjob, Televinken, Wall Enberg och Barbapappa. Tar också bort Batman, Stålmannen, Star Wars (midikloriner är väl inte förvetenskap?) My Little Ponies och Neuromancer. Lämnar kvar The Ring, Independence day, E.T, Mutant, Fragglarna och Lovecraft.

Vilket gillar ni? Vad stämmer bäst in på era åsikter om fantasy?

Krille

Super Moderator
Re: Avstamp i verkligheten

"Och egentligen har jag lite svårt för kriteriet "avstamp i verkligheten" som något som skulle göra ett verk till icke-fantasy."

Fel ordval av mig. "Avstamp i vetenskap" kanske vore en bättre term, för det var vad jag menade. Här fungerar Neil Gaiman kontra Frank Herbert alldeles ypperligt som exempel: Neil Gaiman är inte intresserad av vetenskapen eller ekologin i drömvärlden. Neil Gaiman är bara intresserad av myten om drömmandet.

Ekologin på Arrakis är däremot bärande för hela Dune-sviten. Om myten är intressant i Herberts universa så är det möjligen hur myten bildas (exempelvis Bene Gesserits "missionaria protectiva").

Ändå: vår verklighet är bara en kuliss i Gaimans universum. Orsaken till att Sandman utspelar sig i vår verklighet är att myterna som utgör själva grunden i Sandman råkar komma därifrån. Så jag kan inte säga att Sandman tar avstamp från vår verklighet. Den tar avstånd från myterna om drömmandet.