Re: Förvetenskap
Dessutom förstår jag inte varför inte barbapappa, fragglarna och smurferna kan vara fantasy.
För då är det nästan omöjligt att skilja på fantasy och fiction i största allmänhet. Är James Bond tillräckligt påhittad för att vara fantasy? Är Hamilton det? Är Hassel det? osv.
Jag personligen tycker att fantasy-termen blir oanvändbar om det räcker med att Jönssonligan upplever en spännande scen på ett urverk som inte finns i det verkliga Stockholm för att det ska kvala in som fantasy, och jag tycker absolut inte att Anita och Televinken är fantasy.
Smurfarna kan få vara fantasy (de har ju brygder och magi och allt möjligt), men Oddjob, Televinken, Wall Enberg och Barbapappa vill jag ha bort från fantasygenren. Jag är dock osäker på vilken extra definition som behövs för att ta bort dem.
Det arkaiska? (från Pom)
Funkar på alla av Oddjob, Televinken, Wall Enberg och Barbapappa. Tar också bort Independence Day, E.T. Batman, The Ring och Mutant (eller? Från vilken tidpunkt börjar man räkna?). Lämnar kvar Fragglarna, smurferna, Star Wars, Lovecraft och Stålmannen.
Anspråken på världsbyggande? (från mig)
Funkar på alla av Oddjob, Televinken, Wall Enberg och Barbapappa. Tar också bort Independence Day, E.T. ALF, The Ring och Spindelmannen. Lämnar kvar Gotham City, Metropolis, Pyrisamfundet, Lovecrafts mythos, fraggelberget, smurferna och Star Wars.
Det förvetenskapliga? (från Dante)
Funkar på alla av Oddjob, Televinken, Wall Enberg och Barbapappa. Tar också bort Batman, Stålmannen, Star Wars (midikloriner är väl inte förvetenskap?) My Little Ponies och Neuromancer. Lämnar kvar The Ring, Independence day, E.T, Mutant, Fragglarna och Lovecraft.
Vilket gillar ni? Vad stämmer bäst in på era åsikter om fantasy?