För det första. Sorry för användandet av "!=" och "==". Har man jobbat med att koda i över 10 år och suttit hela dagen och kodat i stort sett så går det nästan av bara farten. Jag var inne i den jargongen (stavas det så?).
!= utläses "not equal" som i "inte lika med. Alltså blir "feminism != pro jämställdhet" "feminism är inte lika med pro jämställdhet.
== utläses "equal" eller "är lika med" alltså blir "feminism == jämställdhet" "feminism är lika med jämställdhet".
Recca said:
Ovan är inte synonymt med: "Någon som är för jämställdhet är per definition feminist." Däremot är det synonymt med: "Någon som är för jämställdhet delar den ståndpunkten med feminister."
Medhåll, men det var inte alls det jag upplevde att du skrev i ditt förra inlägg.
Jag är inte alls intresserad av eller nog ens kapabel till att bedöma olika former av feminism eller hur de ställer sig till specifika frågor. Det jag vänder mig emot, i korthet, är hur många feminister tenderar att ta ordet jämlikhet och sedan göra det synonymt med den politiska rörelsen feminism och närpå monopolisera det som sitt eget och ingen annan får röra det. Det är i mina ögon fel.
Alltså, feminism är (för mig) inte synonymt med jämlikhet som sådant. Många är för jämlikhet utan att vara feminister. Jag är en av dem t.ex. Med detta menar jag inte att förminska den delen (eller delar) av feminismen som jobbar för jämlikhet. Det är skitbra
Recca said:
Jag är också feminist i mån av att feminismens ideal är jämlika förhållanden mellan män och kvinnor.
Jättebra. Jag är också för jämlika förhållanden mellan män och kvinnor!
Recca said:
Nånstans känns det som att de som säger: "Jag är inte feminist men jag är för jämlikhet", också tar avstånd från vad feminismen står för.
Kanske? Kanske inte? Men varför så binär i ditt tänkande?
Jag menar. Jag kan sympatisera med saker som någon som är vänster säger, någon som är åt det grönare hållet och folk som är åt det blå hållet. Jag kan sympatisera med saker som feminister säger. Men det gör mig inte till en marxist (om jag nu använder det som exempel för vänster), miljöpartist (som exempel för grönt), konservativ (som exempel för blå) eller feminist (som exempel för feminism
). Åter igen, feminism har inte monopol på att vara en -ism som är för jämlikhet.
Recca said:
Varför är det så viktigt att uttrycka att man tar avstånd från något vars ideal man i samma mening uttrycker sig stå för helhjärtat?
För att jag inte är feminist. Mina politiska allianser, i den mån jag har några, ligger åt andra håll. Vad jag försöker säga här, egentligen det enda jag försöker och vill säga, är att feminism är inte synonymt med jämlikhet. Det är jättebra att det finns som grundtanke och ideal inom -ism:en. Men det är inte totalen för feminism. För att inte tala om alla spretande former av feminism. Och framför allt så kan vem som helst vara för jämlikhet oavsett vad man sätter för etikett på sig själv (feminist, liberal, nudist, you name it...).
Recca said:
Jag kan bara anta att det är väldigt viktigt att uttrycka avståndstagandet. Att det i sig kanske är lika viktigt som att vara för jämlikhet. ”Viktigare” törs jag inte säga... [snip]
Hela det här stycket är i stort irrelevant till det jag skriver i mitt inlägg. Jag är ledsen om mitt "jag är för jämlikhet men är inte feminist" stör dig. Vi kan lägga det åt sidan för det har i sig inte med saken att göra eller har något med den poäng jag vill framföra här. Utan det är att feminism i sig eller feminister är inte mer jämlika än någon annan.
Recca said:
Elaka är väl fel men jag tycker icke-feminister gör ett konstigt avståndstagande.
Men varför? Folk i stort är väl fria att tycka och tänka lite som de vill? Jag tycker personligen inte att feminismen är en finare politisk ideologi än någon annan på den politiska arenan.
Recca said:
Icke-feminister är en grupp människor jag inte kan sätta fingret på, inte kan förstå, inte vet hur jag ska prata med riktigt. De är en diffus icke-rörelse, ingen direkt gemenskap förutom ett klart avståndstagande från feminism. Motiven verkar halv-unika för varje medlem av icke-rörelsen.
Jag har stött på en och annan feminist under mina dagar och det här fenomenet att man "måste" vara feminist bara för att man säger sig dela vissa ideologiska ståndpunkter har jag inte förstått. Bara för att jag delar vissa ståndpunkter som kanske en sosse har gör mig inte till sosse lika lite som det gör mig till moderat för att jag delar ståndpunkt med vad en moderat tycker. Om du tycker att icke-feminister är konstiga för att de inte kallar sig för feminister även om de säger sig vara för jämlikhet så tycker jag att ovan är minst lika konstigt för hur många feminister jag stött på resonerar (du inkluderad efter det jag läst i t.ex. den här senaste posten men rätta mig gärna om jag har fel).
Recca said:
Jag förstår inte varför du tycker att du har rätt att kalla mig trångsynt.
För att jag tycker att det är trångsynt av dig att tro att folk som inte kallar sig feminister inte kan vara för jämlikhet. Det är inte svårare än så.
Recca said:
Jag tycker jag har motiverat mig ganska bra.
Det här är inte en motivation för mig:
Någon som hävdar att de inte är feminist måste alltså alltid motivera att de är för jämställdhet men de flyttar sin position och måste motivera sina åsikter, måste hela tiden förklara sig...
Det är snarare ett konstaterande från din sida att för dig måste icke feminister konstant motivera sina åsikter och förklara sig för dig i frågan jämlikhet. Som att en icke feminist inte kan vara för jämlikhet. Och så är vi tillbaka på monopoliserandet av ordet "jämlikhet" som är grundbulten i det jag försöker förklara för dig.
Recca said:
Du är emot feminism som politisk agenda men för jämställdhet?
Jag tycker du är för snabb att hitta ett definitivt motsatsförhållande. Jag är inte emot feminism, jag är bara inte feminist. Det gör mig inte till en antifeminist, lika lite som om jag inte är sosse gör mig till en antisosse. Den här formen av binär logik funkar inte alls för mig.
Är det verkligen så konstigt att någon som inte anser sig vara feminist också är för jämlikhet?
Recca said:
Du håller alltså inte med om sättet feminister arbetar med jämställdhet?
Jag håller inte med om att feminism är lika med jämställdhet. Jag håller inte heller med om att någon som inte är feminist kan inte heller vara för jämställdhet. Det är inte ett motsatsförhållande som finns i min begreppsvärld. Det är upp till varje person och inte vad man valt för politiskt ställningstagande.
Recca said:
Är du inne på att feminismen inte tillerkänner mansforskning någon vidare vikt?
Nä, inte egentligen. Och oavsett vilket så har det inte något att göra med vad jag har försökt framföra.
Nu börjar det bli sent. Detta blir mitt sista inlägg för aftonen. Dags att fixa med lite tvätt innan sängen kallar. Så jämställd är jag
Cog.