Magnus Seter said:
Recca said:
Det är jättebra att du är för jämställdhet. Då diskuterar vi egentligen bara vägen dit och jag tycker att biologi inte bör påverka jämställdhetsdiskussionen. Vad tycker du?
Jag tycker att det är farligt att sopa den under mattan, eftersom man ger meningsmotståndarna en enkel förevändning att inte ta till sig det djupare och mer komplexa budskapet.
Alltså anser jag att jämställdhetsdiskussionen måste ta hänsyn till detta, och inte avfärda de biologiska skillnaderna som irrelevanta. Bättre att bemöta dem med argument.
Krank skrev nått bra om det i nått inlägg ovan.
Du får ursäkta att jag inte svarar på hela inlägget. Jag kände att det, nu när jag kylt ner mig, känns onödigt att bli irriterad igen.
För det första förstår jag inte varför du tycker att förståelsen av biologiska verkningar skulle vara mindre komplext än förståelsen av sociala.
Sen så är ju min åsikt den att biologi i alla tider använts i syfte att stärka den patriarkala ordningen. Du kan säkert förstå varför jag tycker att biologi som bidragande faktor till könsrollernas vidmakthållande bör nedtonas. Jag anser för övrigt att biologin inte bidrar utan att det handlar om sociala normer. Sen kan man alltid föra ett argument kring att biologin åsidosätter oss som olika kön och det gör den ju. Kvinnor kan föda barn t.ex. Det går liksom inte att undvika att notera en sån skillnad. Faktum är att biologin är det enda som definierar våra kön.
Eller är den det? Egentligen så kan vi tala om både ett socialt och ett biologiskt kön. Det biologiska könet är penis och vagina eller om avvikelser uppstår så heter det testiklar och äggstockar.
Det sociala könet är: bilar, kläder, träning, jobb, vem som betalar, vem som ligger underst (kanske inte alltid), reklam, tidningar, frisyr, fysik (faktiskt till stor del - att män har lättare att bygga muskler förklarar inte varför damfotbollen tilltalar färre kvinnor än vanlig fotboll tilltalar män), fotboll/damfotboll osv. Listan kan göras hur lång som helst egentligen.
Hur kan allt detta komma ur penis och vagina? Eller äggstockar och testiklar?
I min åsikt spelar inte det biologiska könet i samma liga som det sociala könet.