Nekromanti En genusvänlig dejt

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Recca said:
Du får ursäkta att jag inte svarar på hela inlägget.
Jag svarar ju aldrig på hela inlägg, så jag kan ju knappast kräva att andra gör det. :gremcrazy:

/M

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Till er som har argumenterat i den här tråden så vill jag ställa en fråga.

Hur skulle ni beskriva en genusvänlig dejt?

(Detta är inte för att trolla, detta är för att få en insikt i hur folk ser på genus i praktik istället för teori.

chrull

Stockholm Kartell
Frankenstein said:
Till er som har argumenterat i den här tråden så vill jag ställa en fråga.

(Detta är inte för att trolla, detta är för att få en insikt i hur folk ser på genus i praktik istället för teori.
2 personer som träffas, äter middag och pratar med varandra och visar ömsesidig respekt för varandra under tiden?

Doomhamster

Swordsman
Vad chrull sa, ungefär.

Båda snackar. Båda lyssnar. Båda är intresserade, eller i alla fall "får" vara intresserade på samma villkor - tjejen behöver inte bli horstämplad om hon direkt vill ligga, killen behöver inte ses som en omanlig sillmjölke om han inte vill det. Killen är inte automatiskt den som bjuder (kan tänka mig att den som föreslog dejten/att gå till just det stället är den som bjuder, eller att de delar).

chrull

Stockholm Kartell
TheSod said:
Vad chrull sa, ungefär.

Båda snackar. Båda lyssnar. Båda är intresserade, eller i alla fall "får" vara intresserade på samma villkor - tjejen behöver inte bli horstämplad om hon direkt vill ligga, killen behöver inte ses som en omanlig sillmjölke om han inte vill det. Killen är inte automatiskt den som bjuder (kan tänka mig att den som föreslog dejten/att gå till just det stället är den som bjuder, eller att de delar).
Måste det nödvändigt vara en Kille och en Tjej?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
chrull said:
TheSod said:
Vad chrull sa, ungefär.

Touché :gremlaugh:

Doomhamster

Swordsman
chrull said:
TheSod said:
Vad chrull sa, ungefär.

Tja, jag utgick ifrån att en dejt som ska vara "genusvänlig" rimligen är en heterodejt, eftersom det är där den här ojämlikheten existerar. Två killar som dejtar möts på jämlik fot, de har visserligen förväntningar på sig på grund av sitt kön, men SAMMA förväntningar.

Jag utgick alltså helt enkelt från att folk som läste inlägget skulle tänka till lite och tolka vettigt och välvilligt... det där som det alltid tjatas om att man ska göra.

Men grattis till föreställningen om att ni plockat poäng, grabbar.

chrull

Stockholm Kartell
TheSod said:
Tja, jag utgick ifrån att en dejt som ska vara "genusvänlig" rimligen är en heterodejt, eftersom det är där den här ojämlikheten existerar. Två killar som dejtar möts på jämlik fot, de har visserligen förväntningar på sig på grund av sitt kön, men SAMMA förväntningar.

Jag utgick alltså helt enkelt från att folk som läste inlägget skulle tänka till lite och tolka vettigt och välvilligt... det där som det alltid tjatas om att man ska göra.

Men grattis till föreställningen om att ni plockat poäng, grabbar.
Det var faktiskt en helt ärlig fråga. Måste det vara två personer av olika kön för att genusvänligheten i dejten ska vara intressant?

Jag hade hoppats på svar från dig om dina personliga åsikter och gärna lite om vad genusteorin i stort säger från utbildade genusvetare.

Så den där poängen kan du faktiskt få behålla.

Doomhamster

Swordsman
chrull said:
Det var faktiskt en helt ärlig fråga. Måste det vara två personer av olika kön för att genusvänligheten i dejten ska vara intressant?

Jag hade hoppats på svar från dig om dina personliga åsikter och gärna lite om vad genusteorin i stort säger från utbildade genusvetare.

Tja, om du inte vill att jag ska tolka det som poängplockning, kan du börja med att inte <3:a Vitulv för att han tolkade det så?

Som jag skrev ovan: ja, jag tror att killar som dejtar killar, eller tjejer som dejtar tjejer, fortfarande har press på sig p.g.a. genusuppfattningar. Eftersom alla har det, hela tiden. Men hur det påverkar dejtandet och vad det får för konsekvenser att "kliva utanför rollen" får du fråga nån som är mer involverad i HBT-kulturen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
TheSod said:
chrull said:

Tja, om du inte vill att jag ska tolka det som poängplockning, kan du börja med att inte <3:a Vitulv för att han tolkade det så?
Om du såg det i vrållådan så såg du säkert också det jag skrev som förklaring till mitt "Touche", att det var menat som "klockren infallsvinkel som vi inte tänkt på, eftersom det är så lätt att fastna i heteronormativt tänkande". Läs välvilligt.

Doomhamster

Swordsman
Vitulv said:
Om du såg det i vrållådan så såg du säkert också det jag skrev som förklaring till mitt "Touche", att det var menat som "klockren infallsvinkel som vi inte tänkt på, eftersom det är så lätt att fastna i heteronormativt tänkande". Läs välvilligt.
Ge mig nåt att läsa då. Hade chrull utvecklat sin fråga eller hade du skrivit mer än ett jävla ord, så hade detta kunnat undvikas.

Jag skulle också kunna säga saker om förtroendekapital och förbrukning därav, och att din förklaring ovan bara dök upp efter att Dante ifrågasatt vad du sa... men då blir det ju bara synd om dig igen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Som Vän av ordning skrev:

Därför utlyser jag tillfälligt undantagstillstånd och inför följande regel:

Var inte otrevlig!
Det här inlägget misslyckas fullständigt med att hålla en trevlig ton. Detta är en varning. Fortsätt inte med denna ilskna ton.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sven-Göran I said:
Nu ska vi se, så om jag förstår dig rätt så menar du att problemet ligger i vilken tolkning vi har av vad som ingår i biologiska skillnader där feminismen försöker intala och övertyga fler personer om att de egenskaper du räknade upp härstammar ur socialakonstruktioner och inte biologiska skillnader.
Om jag förstår din mening rätt nu, så har du förstått mig rätt =)

Sven-Göran I said:
För om det var på ovanstående sätt du menade så kan i vilket fall jag hålla med dig fullt ut om att det är en ganska skev syn på vad som är biologiska skillnader samt skillnader som härstammar ur socialkonstruktioner om man tror att språk och auktoritet har med biologiska förutsättnignar att göra. Skulle man kunna säga att problematiken ligger i olika diskurser och olika språk som påverkar vår världsbild?
Ungefär så.

Det handlar dock inte bara om auktoritet, utan främst om roller och de egenskaper som förknippas med rollerna. Om man har den ena typen av könsorgan jämförs man med mall A, som innehåller vissa antaganden och idéer. Har man den andra typen jämförs man med mall B. Och lever man inte upp till mallen, eller till fel mall, så betraktas man som avvikande, suspekt etc. Och ganska ofta upplever jag att de här skillnaderna i mallarna hänförs till biologin, vilket jag tycker verkar lite onödigt.

Ovanstående är inte ett försök att säga emot, utan ett försök att utveckla mig - som eventuellt kan bidra till att vi förstår huruvida vi förstår varandra eller inte.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Frankenstein said:
Tja; andra har redan sagt det viktigaste - Inblandade tjejer slipper betrakta sig som slampor för att de vill ligga direkt, inblandade killar slipper känna sig eller kallas mjäkiga för att de inte vill det. Man betalar efter förmåga och överenskommelse; tjejen/erna betraktas inte som ett mähä som måste bli bjuden och killen/arna förväntas inte vara mer gentlemän än man är sådär i allmänhet mot folk man är intresserad av. I den mån man ser en film ser man en båda kan gilla, på riktigt.

Kort sagt; man plockar bort de trista könsrollerna (kvinnan som beroende och passiv, mannen som aktiv) och har en respektfull, trevlig kväll tillsammans, där man möter varandra som människor (snarare än kön); om än människor som är intresserade av varandra.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Det handlar dock inte bara om auktoritet, utan främst om roller och de egenskaper som förknippas med rollerna. Om man har den ena typen av könsorgan jämförs man med mall A, som innehåller vissa antaganden och idéer. Har man den andra typen jämförs man med mall B. Och lever man inte upp till mallen, eller till fel mall, så betraktas man som avvikande, suspekt etc. Och ganska ofta upplever jag att de här skillnaderna i mallarna hänförs till biologin, vilket jag tycker verkar lite onödigt.

Ovanstående är inte ett försök att säga emot, utan ett försök att utveckla mig - som eventuellt kan bidra till att vi förstår huruvida vi förstår varandra eller inte
Ville bara säga att jag tror vi tänker i samma banor. Var bara jag som tog lite snäva exempel, eller avgränsade dem lite, i vad som ryms inom mallen som våra normer skapar. Men japp, du tolkade mig rätt och trevligt att du fördjupade lite hur du tänkte också så att jag kunde se att jag inte helt hade missförstått vad du menade i ditt tidigare inlägg. =)

Zire

Swashbuckler
Re: Nix-pix. Inte alls.

Hmm..

När Krank började skriva om en "mansrörelse" som upplever sig förtryckt av PK-matriarkat och började ösa beskrivningar över dem på ett klart nedvärderande sätt (som att det inte skulle stämma). Då det finns män (individer) som passar in på beskrivningen så höll jag med Telash om bilden att Krank förlöjligade dem.

Du vidgade kommentaren till att gälla män som grupp, och då håller jag med, men jag tycker nog att Krank kunde vara tydligare i så fall och inte skriva "de ser sig" (som kan tolkas både som grupp och individuellt).

Hur som helst verkar tråden har spårat ut fullständigt, så jag håller mig nog undan från någon ev. fortsättning...

Bunny

Crazy like a fool
chrull said:
Försök ta upp det manliga förtrycket i en diskussion med en grupp feminister någon gång och se vad som händer, det tar oftast emot väldigt dåligt, sen får man lägga mycket tid på att förklara, försvara eller helt enkelt bli kallad mansgris.
Menar du nu med "ta upp det manliga förtrycket" det samma som jag skulle formulera som "samtal kring manlig jämställdhetsproblematik" så kan jag inte göra annat än att motsäga dig. Jag gör det hela tiden (tar det samtalet, alltså), och jag rör mig också i regel mitt bland dem (feministerna, alltså). Det stämmer i vilket fall inte att det inom genusteori, vilket feminismen vilar tungt på, skulle finnas något hinder att adressera de problem killar erfar i förhållande till normer. Det är tvärtom en stark orsak till att jag kallar mig feminist. Vad jag tycker du beskriver är snarare utkomsten av samtal mellan parter, oavsett åsikt, där det inte råder någon grundläggande tillit eller förståelse - "mansgris" är på så vis utbytbart mot många andra invektiv givet vad olika situationer erbjuder. Det finns egentligen ingen som helst orsak till polemik för att kunna enas om att båda bilderna av förtryck, om vi nu envisas i att dela upp dem i manligt och kvinnligt, inte skulle kunna rymmas inom samma förståelse av förtryckets natur.