Re: Jag vet inte, men...
...jag ser inga designproblem med att presentera hela 1700-talet, dess utveckling schematiskt, och sen fokusera på äventyren. Som Star Wars d20 har gjort, som ju har med alla olika tidsåldrar som filmer och serietidningar och böcker utspelar sig i, i grundreglerna. Fungerar utmärkt.
Är det bara jag som tycker att det låter ungefär som att göra ett 1900-talsspel eller ett 2000-talsspel?
Enda anledningen till att vi tycker att det är så lika är att det är långt borta, är man mitt i det så händer det mycket. Om 300 år så kommer man att göra ett 1900-talsspel där man kör ihop WW1, WW2, Vietnam, Korea, Gulfkrigen, elektricitetens framfart, datorer, Wrights flygplan, rymdfärder, depressionen, atomubåtar, svartkrut, kärnvapen, tryckpressar, internet, telegrafer, hur Palme blev skjuten i Sarajevo, hur Nixon sköt Kennedy, hur Rambo avgjorde Vietnamkriget och så vidare i en enda röra och bara historienördar kommer att tycka det är konstigt, vanligt folk kommer bara att tycka att det inte spelar någon roll, alltihopa hände ju på den där mossiga, primitiva tiden.
Är det rätt? Vet inte. Risken finns ju att man gör skada genom att sprida myter, ungefär som när man använde stigbyglar och något skumt fyrdubbelt armborst i Gladiator. Det är lika fel som att låta Napoleon använda kärnvapen vid Waterloo tidsmässigt sett, men eftersom folk är så indoktrinerade av media så bara sväljer man det...