Äntligen!
Wow, både ett nytt rollspel som verkar otroligt coolt, och en massa friska debatter om saker kring spelet! Toppen!
Jag vill se ett fokus på det som Riotminds gör bäst: stämning.
Skit i det historiskt retentiva korrekta. Visst ska det kännas riktigt, men jag bryr mig inte om en anakronistisk världsbild, så länge stämningen är just mörkt mysteriefylld. Så Riot ska fokusera på att göra Göttërdämmërüng så coolt som bara de kan. Samma känsla i bilderna som i succén DoD, samma känsla i layout och val av tema, samma "goddamit vi gör det vi tycker är coolt!"-attityd från Riots kolossala produktionsenhet (ja, Theo B. och Magnus M. alltså). Samma fingertoppskänsla som med DoD.
Jag vet inte vilka regler som ska användas, men jag hoppas ett tajt regelverk, med cineastisk känsla men med risk för snabb hädangång för rollpersonerna! Inga ökande hit points, hellre Drama Points eller Fate Points eller nått sånt. Inte så mycket bjäfs runtomkring, mer d6 än d20, mer BRP än Rolemaster, mer Västmark än Eon. Enkelt, snabbt, stämningsfullt. Fast man ska spela hjältar, inte grisodlare. Inga bönder som ser monster och tänker "huga, jag låser in mig i huset!" utan hjältar som tänker "monster, de ska jag nita" fast de behöver självklart inte nita dem med våld, utan med kunskap. Självklart kan hjälten ha varit bonde, men jag personligen tycker att det känns... eller vänta det kanske funkar... hmmm... får fundera på det. Jag menar, Ugglo, Chrull, Mask, Feliath, Herr Nils och Dante spelar ju råttfångare...som råkar illa ut... och det funkar... på sitt eget speciella sätt...
Om det går att hitta på en överjävligt bra övergripande förklaring till varför rollpersonerna letar efter mysterier är det också bra. Lita SAVE-känsla från Chock. Call of Cthulhus svaghet är bland annat just varför investigatorerna egentligen ska hålla på och leta monster när de lika gärna kunde sätta en kula för pannan eller gömma sig i källaren och krama nallen.
Världen vill jag ha så här:
WFRP med mindre kaos och mer Call of Cthulhu.
Swashbuckling Adventures med mer gotik, regn och misär.
Ravenloft med mer mysteriekänsla.
Mer Läderlappen än Stålmannen
Mer Sandman än Doom Patrol
Mer Watchmen än Bone
Mer Historiska Fantomen än Nutida Fantomen
Mer Arkham Ayslum än Batman Year 1
Mer Agatha Christie än James Ellroy
Mer Gormenghast än Sagan om Ringen
... och till slut mer Solomon Kane än Conan...
Nått sånt. Jag ser oerhört mycket fram emot detta!
Magnus