Nekromanti En glad tråd om Götterdämmerung

Targon

Hero
Verkligen ingen som vet?

Inget svar? Jag upprepar frågan

Vilket 1700-tal är det som Götterdämmering egentligen ska handla om. Början, mitten, eller slutet? Eller alltihop?

Någon som kan svara på detta? Någon från Riotminds?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Münchhausen och Messerschmidt

Nu blir jag lite besserwissrig eftersom jag har sett den där rullen minst två gånger. Filmen i fråga handlar om Münchhausen i "nutid" (dvs ca 1942) och hur han återberättar sina dåtida upplevelser för den kvinna som han älskar. Så det där är inga anakronismer, utan regissörens lek med åhörarnas förväntningar -- rokokobalen är en maskerad. Den djupare moralen är att Münchhaunsen på 1700-talet fick den magiska gåvan att inte åldras mer, utan leva oförändrad. Men när han möter den sanna kärleken på 1900-talet så ger han upp gåvan för att leva ett mer normalt liv med sin hustru.

Trots att filmnen är producerad under brinnande krig saknar den helt nazireferenser. Det var nog därför den faktiskt kunde visas minst två gånger på Sveriges television under 1970-talet.

Disneys Skattkammarplaneten är science fiction på 1700-talsmanér i en obestämd pseudo-framtid. Kul och bra.

Targon

Hero
Sorry!

Så det där är inga anakronismer, utan regissörens lek med åhörarnas förväntningar -- rokokobalen är en maskerad.
Ok, måste laga minnet och se om filmen. Det jag dock minns med säkerhet är att jag hade kul när jag såg den, trots att filmen gjordes på direkt order av Goebbels.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag vet inte, men...

...jag ser inga designproblem med att presentera hela 1700-talet, dess utveckling schematiskt, och sen fokusera på äventyren. Som Star Wars d20 har gjort, som ju har med alla olika tidsåldrar som filmer och serietidningar och böcker utspelar sig i, i grundreglerna. Fungerar utmärkt.

Så skulle i alla fall jag göra det. Men som sagt, det är bara gissningar från min sida.

M.

Targon

Hero
Ok, det låter schysst! [ANT]

...och verkar dessutom vara en god lösning om man tänker på de konkurrensmässiga förhållande gällande Götterdämmerung och mitt eget älskade lilla Daimonion.

Men det ska bli intressant att se hur resultatet kommer att bli.

Troberg

Sinister eater
Re: Jag vet inte, men...

...jag ser inga designproblem med att presentera hela 1700-talet, dess utveckling schematiskt, och sen fokusera på äventyren. Som Star Wars d20 har gjort, som ju har med alla olika tidsåldrar som filmer och serietidningar och böcker utspelar sig i, i grundreglerna. Fungerar utmärkt.
Är det bara jag som tycker att det låter ungefär som att göra ett 1900-talsspel eller ett 2000-talsspel?

Enda anledningen till att vi tycker att det är så lika är att det är långt borta, är man mitt i det så händer det mycket. Om 300 år så kommer man att göra ett 1900-talsspel där man kör ihop WW1, WW2, Vietnam, Korea, Gulfkrigen, elektricitetens framfart, datorer, Wrights flygplan, rymdfärder, depressionen, atomubåtar, svartkrut, kärnvapen, tryckpressar, internet, telegrafer, hur Palme blev skjuten i Sarajevo, hur Nixon sköt Kennedy, hur Rambo avgjorde Vietnamkriget och så vidare i en enda röra och bara historienördar kommer att tycka det är konstigt, vanligt folk kommer bara att tycka att det inte spelar någon roll, alltihopa hände ju på den där mossiga, primitiva tiden.

Är det rätt? Vet inte. Risken finns ju att man gör skada genom att sprida myter, ungefär som när man använde stigbyglar och något skumt fyrdubbelt armborst i Gladiator. Det är lika fel som att låta Napoleon använda kärnvapen vid Waterloo tidsmässigt sett, men eftersom folk är så indoktrinerade av media så bara sväljer man det...

Troberg

Sinister eater
Annat exempel

Nu blir jag lite besserwissrig eftersom jag har sett den där rullen minst två gånger. Filmen i fråga handlar om Münchhausen i "nutid" (dvs ca 1942) och hur han återberättar sina dåtida upplevelser för den kvinna som han älskar.
OK, den kanske inte var rätt, men jag kan ju vara aningen OT för en gångs skull och nämna ett annat exempel på fungerande otidsenligheter (iofs inte 1700-tal, men man kan inte få allt): Titus (filmatiseringen av Titus Andronicus). Där blandar man symbolik och företeelser från fascismens Italien i handlingen som utspelar sig i antika Rom.

Rekommeras!

theodåre

Veteran
Re: Verkligen ingen som vet?

Targon, jag måste säga att jag verkligen uppskattar din nu betydligt mjukare framtoning och skall med glädje svara på din fråga...

Som vi har lagt upp det nu (och jag tror inte direkt att vi kommer att ändra, men man vet ju aldrig, spelet är inte klart ännu) så kommer Götterdämmerung att utspela sig i "mitten" av 1700-talet...men någon mer definition av årtal än så kommer vi nog inte att ge eftersom vi vill att det ska vara hyffsat öppet..men typ mellan 35-40 till 60-70 max

theo

Mekanurg

Re: Jag vet och är kaxig

Den sarkastiska rubriken åsido, så kan man nog grovt indela 1700-talet i tre avsnitt.

1700-1740: Före upplysningstiden. Absoluta monarkier dominerar i Europa. Ett nytt tänkade kring handel dyker upp samtidigt som oceansjöfarten förbättras. Royal Navy krossar sjöröveriet i Atlanten och Indiska oceanen för gott. Européerna etablerar sig starkt i Indien och Nordamerika.

1740-1789: Upplysningstiden. I mitten av 1700-talet sker en intellektuell blomstring i Västeuropa och Nordamerika när tänkare som Diderot, Voltaire, Rosseau, Paine, Franklin får sitt genombrott. Samtidigt etableras en modern dags- och tidskriftspress där vetenskap och samhälle kan diskuteras på annat sätt än tidigare. Watts dubbelverkande ångmaskin, industriell textiltillverkning, potatisodling och annat förändrar vardagslivet.

1789-1815: Franska revolutionen och dess följder. Nu ska den gamla ordningen omstörtas och det sker rejält.

Mekanurg

Sounds great :)

Låter som ett klokt val. Då täcker ni in Storbritanniens systematiska mangling av Frankrike samt Preussens uppstigande till stormaktstatus på Österrikes bekostnad. Under dessa år hittar man också en massa färgstarka tänkare och charlataner i Europa. God jakt, Theo, det här kommer att bli bra.

Targon

Hero
Det låter oxå schysst...

...och konkurrerar inte omedelbart med vad jag håller på med. :gremsmile: Jag antar att det då bli fråga om kolonialkrig (sjuårskriget), den siste mohikanen, Ludvig XV och Madame de Pompadour, Casanova, jordbävning i Lissabon, Voltaire och Rousseau, styvskjortlar och utsvängda rockskörten. Låter helt ok i mina öron.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst, och det funkar

Har du läst Kult? Vampire? Det är vad jag skulle kalla 1900-talsspel, och det funkar hyfast bra.

Det viktiga här är att man måste tänka på att spelet presenterar ett lager som ligger OVANPÅ historien, och att det är detta lager som är det viktigaste.

I Kult är lagret "världen är en illusion", och sen utgår man från det och då passar allt som hände under 1900-talet in i det, och man kan applicera lagret som en mall ovanpå precis vilken historisk händelse som helst. I Vampire är det vampyrerna som är lagret, eller kanske rättare sagt World of Darkness. Som läggs som en mall ovanpå historien.

Det är så man ska tänka, INTE "vad hände historiskt och kommer allt det att vara med i regelboken" för det kommer inte att vara med, det garanterar jag.

Krut och fokus ska läggas på det som är coolt och som utgör SPELET, inte vår ständigt skiftande historieskildring. På så sätt kan du när du läser Götterdämmerung ta idéerna, och applicera dem på din favorithändelse under 1700-talet, och hepp! så har du plötsligt både det roliga med Götterdämmerung och det historiska perspektivet så som det framställs enligt den tolkning du föredrar.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Visst, och det funkar

Krut och fokus ska läggas på det som är coolt och som utgör SPELET, inte vår ständigt skiftande historieskildring. På så sätt kan du när du läser Götterdämmerung ta idéerna, och applicera dem på din favorithändelse under 1700-talet, och hepp! så har du plötsligt både det roliga med Götterdämmerung och det historiska perspektivet så som det framställs enligt den tolkning du föredrar.
Jodå, min poäng var snarare något i stil med att man, om man vill göra anspråk på att vara ett historiskt spel (och det är ett stort om, det är långt ifrån självklart att man bör göra det) så bör man också hantera eran med respekt.

Naturligtvis går det att göra spel som täcker en längre period. GURPS Swashbucklers (Någon här som har lånat min? Jag kan inte hitta den och den är verkligen bra.) gör det och gör det bra. Informationen som presenteras är (såvitt jag kan bedöma i alla fall) historiskt korrekt (i den mån det finns en korrekt uppfattning av historia). Som spelledare kan man sedan välja om man vill köra det historiskt korrekt (se tidigare kommentar om detta, fast mer eftersom vi nu droppar in spelare också) eller om man vill plocka godbitarna och köra dem i mixern till en smaskig röra. Det upplägget gillar jag. Jag gillar iofs också väl genomförda alternativvärldar där man redan gjort en gott och blandat-mixning, men man ska då inte utge sig för att vara historiskt korrekt (återigen, se tidigare kommentar kring detta, plus att jag inte försöker antyda att någon gjort sådana utfästelser).

När du nått hit är det nog bäst att du läser om föregående stycke en gång till, långsamt.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Verkligen ingen som vet?

Låter ju härligt !
Väntar med spännd förväntan på det här !!
"Hemskt" at man måste vänta tills mitten av -05 får att få se detta spel... :gremwink: *läs detta med lite ironi*

Nightowl

Champion
Re: Münchhausen och Messerschmidt

Trots att filmnen är producerad under brinnande krig saknar den helt nazireferenser. Det var nog därför den faktiskt kunde visas minst två gånger på Sveriges television under 1970-talet.
Erich Kästner var viss involverad med manus, och han var ganska icke-nazist, om än tysk och tillåten att författa.

Erik, sämre besserwisser, han är inte 100% säker

Nightowl

Champion
Fler exempel på medveten anakronism

När filmen Plunkett och MacLeane utspelar sig vet jag inte, men jag misstänker 1700-tal. Jag har ingen aning om hur detaljkorrekta kostymer etc är, men skådespelarna pratar medvetet modern engelska. De två huvudpersonerna kommer från olika samhällsklasser - det är en av poängerna med filmen - och pratade de någon sorts arkaiskt uppstyltat språk skulle folk fixerat sig vid det, inte deras olika sociolekter.

Musiken i filmen är också modern - när de bägge huvudpersonerna beger sig till en tämligen dekadent fest spelar modern klubbmusik i bakgrunden, och meningen är att ge associationer till moderna svartklubbar där man inhalerar skojiga olagliga substanser, eftersom det är den sorts association stället ska ge.

Så man ser en liten Bellmansk musikertrupp spela stråke, men man hör modern musik.

Det funkar prima, och poängen är att i kostymfilm kan kostymerna skymma andra drag hos handlingen eller huvudpersonerna, man sitter bara och tycker det är konstigt.

Erik

Nightowl

Champion
Vad anakronism betyder

Och ja, Skattkammarplaneten är en suverän rulle, trots anakronismerna. Eller snarare tack vare anakronismerna.
Märk väl att Skattkammarplaneten inte utger sig för att utspelas i någon verklig, existerande sjörövarålder. Eftersom man då inte vet vad som är historiskt, kan filmen inte vara ankronistisk.

Götterdämmerung kommer ju att utspelas i något som åtminstone till ytan liknar verklighetens 1700-tal, så där kan man naturligtvis tala om anakronismer. Men man kan inte använda ordet om ett icke-historiskt verk, det är befängt.

Erik

Nightowl

Champion
Re: Jag vet inte, men...

... men eftersom folk är så indoktrinerade av media så bara sväljer man det...
Nja, på gamla dalmålningarna ser bibliska gestalter ut som grannarna, och när Thomas Mallory skrev om Arthur så betedde han sig som om han levde på 1300-talet. Det har nog inte bara med mediaindoktrinering att göra.

Jag håller delvis med Troberg, mindre på grund av några folkbildningsskäl än på grund av att det luktar illa påläst så vitt mej anbelangar.

Å andra sidan har jag en tendens att acceptera det (konceptet kallas ibland "Xena-time") när spelkonstruktören faktiskt vet vad han gör och låter det framgå.

Om man skriver att inkvisitionens främsta mål var att utrota häxor för att man tror på det, så är det dåligt påläst utnyttjande av klichéer. Om man skriver det för att man gör ett spel om hemliga häxor som gömmer sig och man tycker att fanatiska kyrkojägare som är organiserade och utbildade, istället för pöbel i största allmänhet, är skojigare, men vet att det är fel, men skiter i det, så är det på något konstigt sätt OK med mig.

Erik

(Och eftersom det är besserwissrarnas afton: Inkvisitionens främsta syfte vara att förfölja religiösa oliktänkande, i Spanien framförallt omvända muslimer och judar som kunde tänkas bara låtsas vara kristna. Häxor stod jäkligt långt ned på dagordningen; om man kollar protokoll statistiskt är det så att den som anklagades för häxeri borde hoppas på att hamna inför inkvisitionen och inte inför någon lokal domstol, eftersom man då hade stor chans att bli frikänd. Så tro inte vad ni läser i historiska rollspel. )

PS: Nittonhundratalsspelet Troberg snackar om är för övrigt redan skrivet - kolla upp "Diana, Warrior Princess".

Nightowl

Champion
Fler kufar!

Inte visste jag att du tände på ex-jesuiter! :gremgrin: (Vem trodde du lärde Illuminati allt dom kan, va?)

En av mina favoriter: Johan Konrad Dippel, dog 1734, uppehöll sig en tid i Sverige, gjorde anatomiska och alkemiska experiment med likdelar, påstod sig ha funnit de Vises Sten (men han hade tyvärr tappat bort den när han skulle visa upp den - bokstavligen), och inspirerade möjligtvis Mary Shelley att skriva Frankenstein...

Erik

Nightowl

Champion
Kors i taket!

Jag och Troberg är praktiskt taget sams! :gremshocked:

Iallafall, det rör sig mindre om historiska händelser än om attityder och allmänna företeelser. I början av 1700-talet är det ganska udda att hävda att ärvd monarki inte är den bästa av alla styrelseformer. I slutet av 1700-talet finns det snubbar som säger det som har arméer på sin sida.

För att jämföra med Kult - om man gör ett Kult-äventyr där ett viktigt tema är fördomar mot de som är olika, här exemplifierade av, säg, bögar, är det skillnad på om det utspelas 1904 i Wien, 934 i Berlin, 1964 i London eller 1994 i San Fransisco.

Om man har ett om än aldrig så litet kapitel om uppfattningar av ditt och datt är det bra att säga om och när det här förändrades, liksom när vissa rent fysiska företeelser blev vanliga (uppfinningar, t.ex.). Rena historiska tidslinjer av typen "1772: Pfepperburg invaderas av Saltensill" är mindre intressant. Det är dessutom lätt att hitta själv!

Tro inte jag misstror er, det här låter som en lysande idé! (Jag kom på att jag inte berömt er än! :gremblush:) Jag måste bara få gagga lite om hur jag tycker andra ska göra sitt jobb, jag är ju rollspelare!

Erik