Nekromanti En glad tråd om Götterdämmerung

Krille

Super Moderator
Re: Vad anakronism betyder

Fast nu är vi ute och kryssar vid sidan av poängen, även om du naturligtvis har helt rätt. Ska vi vara petiga när det gäller anakronismerna så kan vi ju till exempel prata om om tiohundratalsanglosaxare, rävsvansförsedda flickor, tolvhundratalsrustningar, trettonhundratalslansar, fjortonhundratalsslott och nittonhundratalswicca - som samsas ypperligt i Västmark anno domini 1192.

Så jag ser ändå inte problemet med krinolinslipsar på 1700-talet - vilket var poängen. Targon stör sig på dem. Jag stör mig inte på dem en centimeter, så länge som stämningen är god.

Bombu

Hero
Det är resultatet som räknas

Så man ser en liten Bellmansk musikertrupp spela stråke, men man hör modern musik.
Det här med anakronismer är både intressant och "farligt",

För mig får de gärna använda sig av anakronismer, men det är resultatet som räknas, dvs det ska funka bra, kännas rätt osv.

Det finns många exempel på "coola" anackronismer som jag tycker funkat riktigt dåligt när de väl varit på plats, rätt tänk räcker inte alltid, å andra sidan kan nått man inte tycker låter så rätt ändå funka väldigt bra.

De teoretiska diskutionerna om hur saker och ting bör vara är intressanta men det är svårt att avgöra hur rätt nånting blir innan man sett resultatet.

Anakronismer eller inte det kvittar, bara det blir bra, och det är här som konstruktören har sitt stora ansvar, att se till att konceptet funkar.

----------------------------------------
Bombu lutar sig tillbaka i stolen för att vänta in det färdiga resultatet, som kan bli hur häftigt som helst.

Targon

Hero

krinolinslipsar på 1700-talet
Va fasiken är krinolinslipsar för noet?!!

Ok, jag tycker frågan ändå är principiellt intressant, även om det där med stämning naturligtvis alltid är ett segrande argument. Alltså: Om spelet handlar om 1700-talet, gör man då inte trovärdigheten en tjänst om man i så hög grad som möjligt respektera epoken och inte plockar in saker som inte har med saken att göra, exempelvis krinoliner och slipsar? Om man nu i stället vill ha krinoliner och slipsar, varför i så fall envisas att förlägga spelet på 1700-talet? Någonstans måste man ju ändå stanna upp och fråga sig själv: "Varför vill jag göra ett rollspel som handlar om exakt den här epoken" och "Vilka konsekvenser ska jag då dra av detta?"

Som antytt tidigare av undertecknad: Lek är lek, men så fort det är på allvar så förväntar jag mig också att det verkligen är på allvar.

Om Västmark kan jag inte yttra mig, för när det gäller medeltiden har jag nog lika begränsad koll på den som du har på 1700-talet. Sålunda noterar jag inte anakronismerna, medan den verklige medeltidsnörden skulle göra det, kanske till och med bli förbannad och svära att inte röra Västmark ens med tång. Jag hoppas dock verkligen inte att det är hur jag kommer att reagera när Götterdämmerung kommer ut.

Krille

Super Moderator

"Sålunda noterar jag inte anakronismerna, medan den verklige medeltidsnörden skulle göra det, kanske till och med bli förbannad och svära att inte röra Västmark ens med tång."

Lustigt nog så har jag inte hört en enda medeltidsnörd uttala sig på det sättet. Jag hoppas att det beror på att spelet har en skön medeltidsaktig stämning, trots anakronismerna, men jag har också märkt att plojen med Lyonia faktiskt funkar.

Det är nämligen så att i rollspelet Västmark så finns Europa som vi känner det, fast med tillägg av ön Lyonia vid södra inloppet av Engelska kanalen. Öns existens markerar att även om vi spelar i Europa så är det inte ett Europa som är identiskt med Jorden. Ska man klaga på att 1300-talslansar inte finns år 1192 så ska man också klaga på att ön Lyonia inte finns alls, och då faller hela premissen med spelet Västmark.

Samma ploj används i Castle Falkenstein. Genom att slänga in innanhanvet Innerzee mitt emellan floderna Rhen och Main så markerar man med all önskvärd tydlighet att det inte är exakt Europa 1872. Lägger man därtill en stor uppslagsbild med en bild på en gata i Paris med en drake som pratar med en alvisk ädling så kan det inte bli mer tydligt. Castle Falkenstein funkar, så man kan inte klaga på differensmaskinstyrda urverksdrivna robotar såvida man inte kastar ut kartan över Europa också.

Det kanske vore något för RiotMinds att fundera på - en tydlig markering att deras Europa inte är vårat Europa. De kanske skulle ta bort Skåne, till exempel? :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Det kanske vore något för RiotMinds att fundera på - en tydlig markering att deras Europa inte är vårat Europa. De kanske skulle ta bort Skåne, till exempel?
Det skulle ju inte finnas något spelvärde i en så mörk värld.

Edit: Jag trodde att du inte gillade ångestspel?

Kanske att man fick tummen ur och byggde öresundsbron på 1700-talet, det var trots allt då man började diskutera projektet. Hade varit kul att se hur det blev om man inte pratat sönder det tills man byggde på bredaste stället...

Fast jag skulle nog låtit Weisshaupt lyckas ta över någon mindre nation, det hade varit en rätt tydlig markering.

Krille

Super Moderator
Svart och vitt [OT]

"Det skulle ju inte finnas något spelvärde i en så mörk värld.

Edit: Jag trodde att du inte gillade ångestspel?"

...fast jag tycker ju att det är en rätt ljus framtid. Men så är jag stolt medlem i Spettets vänner också... :gremgrin:

Targon

Hero

Castle Falkenstein funkar, så man kan inte klaga på differensmaskinstyrda urverksdrivna robotar såvida man inte kastar ut kartan över Europa också. Det kanske vore något för RiotMinds att fundera på - en tydlig markering att deras Europa inte är vårat Europa. De kanske skulle ta bort Skåne, till exempel?
Jajamen, som jag antydde redan i den första, numera låsta Götterdämmerung-tråden, så har jag själv, genom att placera mitt 1700-talsprojekt Daimonion i fantasivärlden Hesperia år 887, säkrat mig från eventuella angrepp från historienördar som undertecknad. Jag har därmed lämnat ryggen fri att bygga min värld exakt som jag vill ha den utan att behöva tänka alldeles för mycket på "wie es eigentlich geschehen ist". Jag har därmed haft möjlighet att göra världen mycket ballare än om jag hade nöjt mig med att enbart luta mig tillbaka till de förutsättningar som det historiska 1700-talet ger. Därmed vill jag gärna tro att jag med mitt eget projekt just därmed har en viss fördel gentemot Götterdämmerung. :gremsmile:

Så jag håller med dig. Götterdämmerung skulle nog må bra av åtminstone en viss fantasifiering av spelvärlden.

Dock skulle jag absolut inte stryka Skåne!

Rising

Vila i frid
Några glada funderisingar:

Jag har börjat på många "Risingska" svar till inlägg i den här tråden, men hela tiden raderat dem och tänkt om. Nu vet jag vad jag egentligen vill ha sagt:

Det som slår mig med det här spelet är att det lyckats engagera så fruktansvärt redan innan det är släppt. Vilket annat spel har gjort det tidigare? Inte många. De spel som finns idag, och som kan vålla till sådana här diskussioner, det är väl i så fall Vampire och hela d20-konceptet, men dessa diskussioner har liksom gått på tomgång i flera år nu.

Jag hoppas att Götterdämmerung fortsätter att irritera när det väl kommer ut. Det måste få sticka i ögonen på vissa för att verkligen vara viktigt för de personer som ändå kommer att spela det. Jag personligen hoppas förstås att det kommer sticka i akademikernas ögon, men det vore fortfarande häftigt om det skulle bli ett rollspel som jag själv skulle bli irriterad på.

Nå, vad vill jag se utöver det, då?

Tja, jag skulle vilja att Riotminds höll sig i slummen, i bakgatorna och på de platser där mystiken härskar. Jag hoppas att de inte har ambitionen att täcka hela världen och en stor del av 1700-talet, utan att de håller perspektivet lågt. Om rollpersonerna kommer strunta i vad som händer på hög politisk mark, då kan nämligen Riotminds låta bli att beskriva det, och då tror jag att man får en mycket mer inlevelsefull stämning i boken. För säga vad man vill, men spel som ger sig fan på att förklara allt så in i bängen, och särskilt genom ett fågelperspektiv (såsom Gondica, för att ta ett närstående exempel) skulle jag aldrig komma på tanken att lira ett skräck- eller mysterieäventyr i. De är helt enkelt inte ett dugg atmosfäriska. De kan vara bra på annat (och jag tycker att Gondica är just det; bra på annat), men om nu Riotminds velat göra ett mysteriespel med Götterdämmerung så hoppas jag att de håller perspektivet mycket, mycket lågt och snävt.

Det fanns säkert mycket i 1700-talet som var fantasieggande för 1700-talsmänniskorna, men precis som en nutidsmänniska inte skulle tycka att det vore ett dugg spännande att få gestalta Columbus och upptäcka Amerika (vi vet liksom redan att vi kan komma att få möta indianer där) så hoppas jag att Riotminds lyfter fram det som verkar spännande och angeläget för oss nutidsmänniskor. Det är ju ändå vi som ska spela rollspelet. Då är inte anakronismer ett "nödvändigt ont", utan snarare ett "nödvändigt gott".

Historiker är bra på att lösa historiens gåtor och mysterier. När man ska skriva ett mysterierollspel så hoppas jag faktiskt att man arbetar med sådana som är bra på att bevara mystiken... Då behövs det fantiserare, inte demystefierare...

/Rising
lät det bli ett typiskt Risingsk inlägg ändå, till slut.

Targon

Hero
Re: Några glada funderisingar:

Det som slår mig med det här spelet är att det lyckats engagera så fruktansvärt redan innan det är släppt. Vilket annat spel har gjort det tidigare?
Kanske därför att den ändå begränsade förhandsinfo som givits mycket väl kan tyda på att spelet i bästa fall kan bli den viktigaste enskilda rollspelshändelsen i landet sedan Eon. Åtminstone är det var jag tror och hoppas. Men då gäller det att Riotminds håller tungan rätt i mun.

Tja, jag skulle vilja att Riotminds höll sig i slummen, i bakgatorna och på de platser där mystiken härskar.
Jepp, lite Jack the Ripper-feeling fast 100 år tidigare. Utmärkt förslag!

Då är inte anakronismer ett "nödvändigt ont", utan snarare ett "nödvändigt gott".
Det beror på vilken typ av anakronismer. Gestaltningen av en svartmagiker som förefaller ha läst för mycket Aleister Crowley bedömer jag som en fullt acceptabel och spännande anakronism som man säkert kan göra mycket av. Otillåtna anakronismer skulle från mitt perspektiv vara att man använder fel slags vapen och andra prylar, tala om demokrati när man beskriver statsskicket i en republik, använder eter som anestetika, bär långbyxor om man tillhör de högre kretsarna, häller ärtsoppa ur konservburk, beskriver en rollperson som om han vore en av de tre musketörerna, komplett med mustasch och pipskägg, åker ångbåt på Mississipifloden, ringer ett telefonsamtal för att beställa hyrvagn, etc etc etc.

Sålunda, det finns anakronismer och det finns anakronismer. De dåliga anakronismerna har ingenting alls med stämning att göra, utan visar bara hur dåligt informerad spelkonstruktören/äventyrsförfattaren/spelledaren är på den tid han försöker gestalta.

Historiker är bra på att lösa historiens gåtor och mysterier. När man ska skriva ett mysterierollspel så hoppas jag faktiskt att man arbetar med sådana som är bra på att bevara mystiken... Då behövs det fantiserare, inte demystefierare...
Jaha, och varför kan en historiker inte använda sig av historien för att bygga upp en stämning? Är historia och stämning motsatta begrepp? Kvalificerat trams! I princip allt vetenskapligt jag själv skrivit försöker jag först av allt genom nästan skönlitterära meningar invagga läsaren en känsla, en stämning, ett intryck att nu är det något jävligt spännande som händer, för att därmed hålla kvar uppmärksamheten. Och jag är långt i från ensam. De bästa historiker jag vet är de som inte är rädda för att använda sig av skönlitterära, stämningsskapande drag i sina alster.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fy på dig din bittra lilla vätte!

"Historiker är bra på att lösa historiens gåtor och mysterier. När man ska skriva ett mysterierollspel så hoppas jag faktiskt att man arbetar med sådana som är bra på att bevara mystiken... Då behövs det fantiserare, inte demystefierare..."

Paha! Tusen minuspoäng för att du grundlöst dissar akademiker i allmänhet och historiker i synnerhet och ytterligare tusen minuspoäng för att du använder dig av minuspoäng. :gremsmile:

Jag vet inte vilken elak lärare som traumatiserat dig så att du inte längre kan se på en akademiker utan att gråta blod, men fel har du i alla fall. En historiker kan likagärna vara en upptäckare på historiens vindpinade och böljiga hav. Eller en sagoberättare som kan spinna en hel fantastisk berättelseväv av bara ett par gamla tofflor. Om Riotminds baserar sin historiska bakgrund på gymnasieböcker eller Bra Böckers Lexikon anno 1913 så blir det antagligen inte särskilt intressant. Men väljer de att gräva djupare och lyhört lyssna på de fantastiska människoöden som historien rymmer så kan de bygga ett alldeles eget drömslott även om de bara väljer ut enstaka byggstenar ifrån de berättelser som de finner.

Morgoth

Swashbuckler
Han har ju rätt.

Själva Risings akademikerfobi å sidan så låter det nästan på dig som om du inte fattar vad Rising menar.

En historiker kan likagärna vara en upptäckare på historiens vindpinade och böljiga hav.

...mycket möjligt, men likväl en upptäckare. För att sumera Risings inlägg: som rollspelare vill vi faktiskt inte upptäcka en värld, vi vill trollbindas av dess mysterier. Det finns sådant som för mycket information, vet du.

Eller en sagoberättare som kan spinna en hel fantastisk berättelseväv av bara ett par gamla tofflor.

Det här vet jag inte ens vad det hade med inlägget att göra.

Men väljer de att gräva djupare och lyhört lyssna på de fantastiska människoöden som historien rymmer så kan de bygga ett alldeles eget drömslott även om de bara väljer ut enstaka byggstenar ifrån de berättelser som de finner.

Ett luftslott, snarare. Något som kan vara intressant att läsa på sin höjd, men det blir en helt annan sak när man ska spela det. Hur spelleder du en historiebok?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Han är ju trångsynt

"...mycket möjligt, men likväl en upptäckare. För att sumera Risings inlägg: som rollspelare vill vi faktiskt inte upptäcka en värld, vi vill trollbindas av dess mysterier. Det finns sådant som för mycket information, vet du."

Tja, det var mest exempel på att historiker som helhet inte behöver vara tråkiga lussekoftor bara för att man själv hade någon tråkig typ som historielärare. Han eller hon kan ta med läsaren på upptäcktsfärden men även ställa denne inför gåtor som inte besvaras eller endast besvaras med gissningar. Historia är varken exakt eller någon vetenskap. Dessutom tror jag inte att precis alla rollspelare endast "vill trollbindas av en världs mysterier".

"Ett luftslott, snarare. Något som kan vara intressant att läsa på sin höjd, men det blir en helt annan sak när man ska spela det. Hur spelleder du en historiebok?"

Du plockar ut de bitar som du gillar och som inspirerar dig? Visa mig den rollspelsmodul där du ordagrant följt och använt dig av varje ord, plats och person. Sållar gör i princip alla vare sig de låter sig inspireras av en historiebok eller en spelmodul.

Rising

Vila i frid
Re: Några glada funderisingar:

Otillåtna anakronismer skulle från mitt perspektiv vara att man använder fel slags vapen och andra prylar, tala om demokrati när man beskriver statsskicket i en republik, använder eter som anestetika, bär långbyxor om man tillhör de högre kretsarna, häller ärtsoppa ur konservburk, beskriver en rollperson som om han vore en av de tre musketörerna, komplett med mustasch och pipskägg, åker ångbåt på Mississipifloden, ringer ett telefonsamtal för att beställa hyrvagn, etc etc etc.
De dåliga anakronismerna har ingenting alls med stämning att göra, utan visar bara hur dåligt informerad spelkonstruktören/äventyrsförfattaren/spelledaren är på den tid han försöker gestalta.
Ska jag vara alldeles allvarlig så tror jag inte att varken långbyxor eller konservburkar kommer vara några bärande element i rollspelet, och om de skulle finnas så tror jag att man skulle kunna ändra på det utan att helheten stördes. Jag tycker ju inte att hela Kult är värdelöst bara för att de har en rätt fånig karikatyr som "fixare", som inte alls påminner något om hur riktiga fixare ser ut och beter sig i verkligheten (åtminstone inte de jag har träffat), eller att de skriver att LSD vanligen tags i "tablettform", utan jag bara ser vad de siktat på och är tacksam för att de varit tydliga med målsättningen. De ville att fixaren skulle vara en glamourös figur som kan infria ens alla önskningar så länge man har pengarna... Tja, jag kan behålla känslan, även om jag gärna ändrar om det ytliga så att det bättre stämmer med min bild av verkligheten.

Det är ändå bara ytligt krimskrams, det där.

Vad jag menade var mer som om de hade gjort ett Westernrollspel, och sedan varit verkliga nog att låta den vanligaste dödsorsaken (efter ålder och sjukdomar) vara att cowboys fastnade i stigbyglarna och drogs efter sina skenande hästar (vilket jag har för mig att det var). Det kanske är verkligt, men det påminner inte ett dugg om den romantiserade bild jag har av vilda western, och jag spelar faktiskt hellre ett Vilda Western-rollspel (även om jag vet att revolverdueller var hur sällsynta som helst under den tiden, och att de absolut inte gick till på filmviset) än ett Milda Western-rollspel, med allt vad den tråkiga verkligheten innebär.

varför kan en historiker inte använda sig av historien för att bygga upp en stämning?
Jag vet inte, men av någon anledning är de alla jättedåliga på det. Jag försökte belysa fenomenet i min gamla aversion-resignation-tråd, och tror att det där ligger en del av hemligheten. Det man enbart kan hitta på genom att bilda sig om något, då kan man sedan bara föra vidare till andra som läst samma sak. Om de inte har gjort det, då måste man undervisa dem innan man kan berätta om det häftiga man har kommit på, och ju längre ut på den där undervisningsgrenen man kommer, ju mindre allmängiltigt, tidlöst och engagerande blir det. Det slutar spegla allt mänskligt och allmängiltigt, och kommer till slut bara att kommentera sig själv.

Det som verkligen är värt att berätta, det kommer man på utan någon bildning överhuvudtaget, och inte heller behöver man undervisa andra innan de kan förstå vad man menar.

Rising

Vila i frid
Lussekofta

"Dessutom tror jag inte att precis alla rollspelare endast "vill trollbindas av en världs mysterier"."

Som sagt, jag kommer att respektera Riotminds väldigt mycket om de gör ett spel som jag själv kommer att irritera mig på. Men om de nu vill göra ett mysterierollspel så hoppas jag att de kommer resonera som mystiker och lyfta fram sånt som får oss nutidsmänniskor att skruva oss i spelarstolarna av spänd förväntan, inte ta med en massa blaj som vi inte alls begriper oss på eller som känns ohäftigt för oss, och sedan motivera deras beslut genom att säga "amen det var faktiskt så på 1700-talet. Om ni bara läser de här böckerna så kommer ni också begripa hur det kan bli stämningsfullt."

Stone you! Säger jag. I'll crush you with my tools of war! Stämningar som skall begripas är ungefär lika lökiga som personer som måste skriva *jag skämtar* i sina email för att markera var någonstans de försöker vara roliga.

Det finns spelsätt som mår bra av ett förklarande fågelperspektiv: Culture gaming, administration, storskalig strategi, historieskrivning, öh... och så. De kräver ofta att rollpersonerna kan ha samma fågelperspektiv: Att de inte bara får inflytande och ansvar över dem själva, utan också deras hela samhälle, deras folk, deras historia, deras framtid, osv. Skräck-, mysterie- och kusliga äventyrsspel är dock inte av det slaget. De behöver snarare ha ett väldigt, väldigt lågt och begränsat perspektiv; där rollpersonen inte ens vet allt om sig själv och sin bakgrund, och där hon känner sig ensam, isolerad och annorlunda.

/Rising
som förstås är medveten om att det finns väldigt bildade personer som också är väldigt duktiga på att lyfta fram känslorna och atmosfären. Krille är ett bra exempel på någon som inte har några problem med att lägga sitt förstånd åt sidan när han ser att det kan gynna hans produktioner.

Lycan

Hero
Mussesofta

Alltså, jag tror helt klart att man kan göra ett jävligt stämningsfullt rollspel som utspelar sig i en värld som:

-vagt påminner om jordens 1700-tal, men som inte innehåller någon fakta om jordens 1700-tal
-är väldigt likt jordens 1700-tal, men som inte innehåller någon fakta om jordens 1700-tal
-_är_ jordens 1700-tal, men som inte innehåller någon fakta om jordens 1700-tal

samt de som:

-vagt påminner om jordens 1700-tal, och innehåller massa fakta om detta
-är väldigt likt jordens 1700-tal, och innehåller massa fakta om detta
-_är_ jordens 1700-tal, och innehåller massa fakta om detta

Givetvis går det även att göra en hel massa olika sorters varianter av rollspel som inte alls är stämningsfulla.

Ett sätt att göra ett "historiskt" rollspel _mindre_ (oavsett grad) stämningsfullt är genom fulmissar, grodor och tramsiga vanföreställningar; och då även historiska sådana. Samtidigt kan ett fokus på historiska tråkigheter också minska stämningspotentialet...

Bläää...

Vilket icke-ämne :gremlaugh:

Givetvis hoppas vi alla att Riotminds gör ett så bra rollspel som möjligt.

- Lycan

Nightowl

Champion
Litterärt svammel från kvotbibliotekarien:

På senaste tiden har jag varit så lycklig att jag inte kunnat sova (jag blir sambo på fredag) och har därför vankat fram och tillbaka framför min bokhylla. Helt oberoende av Götterdämmerung kom jag att läsa samlingsvolymen med Michael Moorcocks Von Bek -historier. Den första Von Bek-romanen ( The War Hound and the World's Pain ) utspelas under trettiöåriga kriget, men tvåan, The City in Autumn Stars , utspelas under slutet av franska revolutionen. De visa på en götterdämmerungesk setting som är mer high fantasy, eftersom de mer fantastiska inslagen i familjen Von Beks quest efter mänsklighetens förbättring utspelas sas utanför den normala verkligheten, även om de människor och monster man möter där samtidigt hör hemma i sin respektive tid. Rekommenderas.

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Lassekräfta

Det känns inte som om du läser vad jag skriver och än mindre som om du besvarar det. Jag vet inte vad du har för skev bild av folk med post-gymnasial utbildning men tydligen har de gjort dig mycket ont.

Bara för att jag som författaren läser på om 1700-talet och plockar fram fakta som kanske inte faller in under allmänn kännedom så betyder det inte att den värld jag skapar blir statisk, tråkig och kräver enorma förkunskaper för att kunna användas.

Det handlar om att plocka russinen ur kakan och den kaka som jag vill baka är riktigt stor och smarrig, kryddad med lagom mängder historiska fakta.

"Skräck-, mysterie- och kusliga äventyrsspel är dock inte av det slaget. De behöver snarare ha ett väldigt, väldigt lågt och begränsat perspektiv; där rollpersonen inte ens vet allt om sig själv och sin bakgrund, och där hon känner sig ensam, isolerad och annorlunda."

Och detta tillstånd kan man alltså omöjligt uppnå om man läser en enda rad av historiska fakta? Bara för att jag läser en torr historisk bok så behöver inte den inspiration som jag hämtar därifrån vara torr och tråkig.

Jag tycker att du är lökig som inte erkänner möjligheten att historiska fakta kan vara både inspirerande, öppen och användbar. Jag tänker bli historielärare för att visa upp historiens betydelse och möjligheter, inte för att trycka ner färdigtuggad fakta i halsen på mina elever.

Rising

Vila i frid
Re: Lassekräfta

Jag vet inte vad du har för skev bild av folk med post-gymnasial utbildning men tydligen har de gjort dig mycket ont.
Det är mer av ett skämt, faktiskt.

Jag tycker att du är lökig som inte erkänner möjligheten att historiska fakta kan vara både inspirerande, öppen och användbar.
Jag tycker det är inspirerande när det anknyter till något som antingen är allmängiltigt eller som speglar vår samtid. Men egentligen tycker jag att historienördar borde vara mer nördigt sköna och bara säga "jamen so what om vi sysslar med navelskådning, det är ju roligt!?" För självklart ska man ibland få vara lite navelskådande och digga sköna prylar som vanliga människor inte alls förstår. Det är bara synd att historienördar (och andra typer av utbildade nördar) så ofta börjar bre ut sig och tappa självdistansen med tiden. Det är trist, tycker jag. Bra nördar ska aldrig säga "det är faktiskt väldigt viktigt för er att ni förstår vad vi pratar om." Det är tur att vi rollspelare inte håller på så med resten av mänskligheten.

Och jag tycker att ett historienördspel vore okej. Som sagt; jag tycker att det vore bra om Riotminds kunde irritera mig. Det vore uppfriskande. (Så som du märker försöker jag inte ens argumentera mot dig, om du undrar varför det inte ser ut som att jag svarar på det du skriver; jag har helt enkelt hållt med dig från första stund)

Men jag ser hellre ett spel som är väldigt onördigt, och som vilken unge som helst omedelbart skulle kunna förstå vad för typ av rysliga mysterier som det är tänkt att handla om.

Utan inlärningsperiod. Hur bra du än är som lärare.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Om historia

Det fanns säkert mycket i 1700-talet som var fantasieggande för 1700-talsmänniskorna, men precis som en nutidsmänniska inte skulle tycka att det vore ett dugg spännande att få gestalta Columbus och upptäcka Amerika (vi vet liksom redan att vi kan komma att få möta indianer där) så hoppas jag att Riotminds lyfter fram det som verkar spännande och angeläget för oss nutidsmänniskor. Det är ju ändå vi som ska spela rollspelet. Då är inte anakronismer ett "nödvändigt ont", utan snarare ett "nödvändigt gott".
Jo, men lite av poängen med att spela på 1700-talet är ju självklart att uppleva känslan och tidsmiljön som sådan. Det är vad som är spännande och angeläget för oss nutidsmänniskor, annars kan vi ju lika gärna spela ett mysteriespel som utspelar sig i nutiden. Hur anakronismer därför blir ett 'nödvändigt gott' kan jag inte se. Vad skulle de tillföra?

Tja...jag studerar historia just för att det är mystiskt och fullt av gåtor. Men jag antar att jag är rätt ensam om att sitta och fascineras storligen av Dorset-kulturens plötsliga försvinnande, bisarra språkisolat i Sibirien och den märkliga förstörelsevågen i östra medelhavsvärlden under sen bronsålder. Delvis älskar jag förstås att reda ut problemen (ett exempel), och jag antar att det är det jag inte delar med de flesta här på forumet (dockskåpsvarning, liksom). Men att jag skulle vara oförmögen att skapa mysterier och stämning bara för att jag samtidigt gillar historia? Det låter som en lite väl tung diskvalificering. Historiekunskaper hjälper en att förstå hur världen blev som den blev och hur saker och ting uppstår, utvecklas och fungerar i mänskliga kulturer - det torde vara en merit för snart sagt alla rollspelsskribenter.

- Ymir, både och

Rising

Vila i frid
Re: Om historia

Jo, men lite av poängen med att spela på 1700-talet är ju självklart att uppleva känslan och tidsmiljön som sådan.
Jag har inte snöat in på årtalet så mycket, eftersom inspirationsmaterialet klart och tydligt har visat att det vore en rätt skev tolkning. "Lite av poängen med att spela ett mysterierollspel som bl.a. hämtar inspiration från Sleepy Hollow är att få uppleva mysterier och Sleepy Hollow-intriger", tycker jag är en målsättning som känns närmare till hands för mig.

I pressutskicket tycker jag inte att årtalet verkade vara av större vikt. Det stod betydligt mer om den känsla man ville uppnå än vilken tidsepok man ville att allt skulle utspela sig i. I mina ögon tycktes årtalet mest nämnas i förbigående (vi var ju ändå tvungna att ställa en fråga här på forumet för att ens få reda på i vilken del av 1700-talet de tänkt sig att spelets äventyr skulle tilldra sig!) tillsammans med varulvarna och de mystiska sammanslutningarna. Vi fick veta ungefär vad vi kan förvänta oss av kulisserna, medan Riotminds försäkrade sig om att vi skulle förstå vilken känsla de siktade efter.

annars kan vi ju lika gärna spela ett mysteriespel som utspelar sig i nutiden
Nästan. Det finns nog en anledning till att Akira Kurosawas Yojimbo har filmatiserats med både western-, samuraj- och gangsterkulisser, medan den ännu inte gjorts såsom rokoko-drama, skärgårdsbuskis eller 70-talsdiscofilm. Vissa stämningar fungerar bland vissa kulisser, men inte bland andra. Jag tycker det är bäst beskrivet såsom Riotminds själva skriver:

[color:\\"brown\\"] en tid då mörkret faller över Europa. Det är en tidsepok präglad av uppgivenhet, misströstan och förtvivlan, men också av förhoppning, upplysning och utveckling [...] den del av upplysningen som förbannades av dem som levde då. [/color]

Idag känner nog många att mörkret faller över världen igen, och att dagens upplysning motarbetas av krafter som kan jämföras med de som var inflytelserika under början av 1700-talet. Därför tror jag att Götterdämmerung kan spela på känslor som vi känner av naturen. En bra sak med 1700-talet är att även om vi kan känna igen oss i den (vilket vi såg ovan) så vet vi att i vår värld är allt det där bortstädat. Mystiska sammanslutningar träffas mest på nätet idag, uteliggare jagas bort från alla offentliga miljöer, och samhället rasar utan att det syns utanpå. Men i Götterdämmerungs värld så verkar det se lika illa ut såsom vi nutidsmänniskor känner att vår värld är:

[color:\\"brown\\"] fyllt av stinkande gränder, smutsiga tiggare och olösta mysterier. [/color]

Jag vet inte, jag gissar bara. Men jag vet att man kan få något mycket mer uppriktigt och personligt genom att hålla upp en skrattspegel framför betraktarna än att berätta om något som är precis såsom det är i verkligheten. Genom att byta kulisserna så kan det viktiga framstå desto tydligare. På ett sätt som man inte behöver någon inskolning för att förstå, utan som för oss är både allmängiltigt, intuitivt och naturligt. Du skriver:

Men att jag skulle vara oförmögen att skapa mysterier och stämning bara för att jag samtidigt gillar historia?
Förmodligen inte (även om jag personligen tycker att en total avsaknad av känslomässighet är ett fenomen som kännetecknar nästan alla akademiker), men dina mysterier och din stämning kan du skapa i vilket spel som helst, eftersom du redan har fundamentet du behöver att bygga på. Och desto viktigare: Om du verkligen behöver din bildning för att skapa dina mysterier, då kommer alla andra att behöva samma bildning för att kunna förstå vad du menar med dina skapelser.

För att hitta på något symboliskt som alla kan ta till sig; tja, då behövs ingenting annat än en fantasi som man tillåter besegra ens förnuft.

...och det är just det jag hoppas och tror att Riotminds kommer att ha.

/Rising