Ymir
Liten kantbaron
Re: Om historia
Du har många bra poänger som jag håller med om - liknelsen mellan 1700-talet och vår samtid framförallt. Men vi verkar hela tiden prata runt varandra:
Varför ska fantasin besegra förnuftet? Jag föredrar att de går hand i hand. Jag har inget emot symbolik, tvärtom, men den stjälpes knappast av att man är påläst. Vad Riotminds än fokuserar på måste deras spel på något sätt förhålla sig till miljön det utspelar sig i. Oavsett om man ska göra en hyfsat korrekt 1700-talsskildring eller flumma ut helt utmynnar det i en lek med förutsättningarna, och resultatet blir så mycket bättre om vet vad det är man pysslar med. Det gör man om man kan sin historia. Jag må ha fundamenten att bygga på, men när jag köper ett rollspel vill jag ändå ha något att leka med. Det är ju därför jag föredrar dockskåpsvärldar.
Det skulle inte förvåna mig om det är just historikerna som verkligen vågar ta ut svängarna i historiska rollspelsmiljöer. De vet precis vilka bitar de kan rycka ur tornet utan att det rasar samman, och bygga det så högt som möjligt med dem.
- Ymir, planerar en kampanj i 30-talets Kina fylld av korrekta historiska skeenden och personligheter...och mechas, och vampyrer, och tibetansk mörkermagi.
Du har många bra poänger som jag håller med om - liknelsen mellan 1700-talet och vår samtid framförallt. Men vi verkar hela tiden prata runt varandra:
Jag skrev "lite av poängen med att spela på 1700-talet är ju självklart att uppleva känslan och tidsmiljön som sådan", inte att det är hela poängen. Den speciella känsla som Riotminds eftersträvar är givetvis minst lika stor del, men jag säger vad jag sagt hela tiden - påstår reklamen att spelet utspelar sig på 1700-talet ska det duga som verklighetsflykt till den epoken - även om man är kunnig i historia. Starka drag av fantasy och skräckelement hindrar inte en vettig miljöskildring.Jag har inte snöat in på årtalet så mycket, eftersom inspirationsmaterialet klart och tydligt har visat att det vore en rätt skev tolkning. "Lite av poängen med att spela ett mysterierollspel som bl.a. hämtar inspiration från Sleepy Hollow är att få uppleva mysterier och Sleepy Hollow-intriger", tycker jag är en målsättning som känns närmare till hands för mig.
Man kan hålla upp en skrattspegel alldeles utmärkt utan att göra alltför mycket våld på trovärdigheten. Allt måste inte handla om ytterligheter, och historisk korrekthet står inte i skarp kontrast till fantasi. Lagom är bäst.Jag vet inte, jag gissar bara. Men jag vet att man kan få något mycket mer uppriktigt och personligt genom att hålla upp en skrattspegel framför betraktarna än att berätta om något som är precis såsom det är i verkligheten.
Förmodligen inte (även om jag personligen tycker att en total avsaknad av känslomässighet är ett fenomen som kännetecknar nästan alla akademiker), men dina mysterier och din stämning kan du skapa i vilket spel som helst, eftersom du redan har fundamentet du behöver att bygga på.
Dina fördomar om akademiker kan jag inte säga mycket om, annat än att jag har motsatta erfarenheter - några av de mest fantasifulla och känslosamma kampanjer jag spelat har tilldragit sig i historiska miljöer spelledda av historienördar. (Men okej, de hade inte hunnit bli korrumperade av högskolans kreativitetsutraderande hjärntvätt).För att hitta på något symboliskt som alla kan ta till sig; tja, då behövs ingenting annat än en fantasi som man tillåter besegra ens förnuft.
Varför ska fantasin besegra förnuftet? Jag föredrar att de går hand i hand. Jag har inget emot symbolik, tvärtom, men den stjälpes knappast av att man är påläst. Vad Riotminds än fokuserar på måste deras spel på något sätt förhålla sig till miljön det utspelar sig i. Oavsett om man ska göra en hyfsat korrekt 1700-talsskildring eller flumma ut helt utmynnar det i en lek med förutsättningarna, och resultatet blir så mycket bättre om vet vad det är man pysslar med. Det gör man om man kan sin historia. Jag må ha fundamenten att bygga på, men när jag köper ett rollspel vill jag ändå ha något att leka med. Det är ju därför jag föredrar dockskåpsvärldar.
Det skulle inte förvåna mig om det är just historikerna som verkligen vågar ta ut svängarna i historiska rollspelsmiljöer. De vet precis vilka bitar de kan rycka ur tornet utan att det rasar samman, och bygga det så högt som möjligt med dem.
- Ymir, planerar en kampanj i 30-talets Kina fylld av korrekta historiska skeenden och personligheter...och mechas, och vampyrer, och tibetansk mörkermagi.