"
Okej men en svår färdighet bör väl kosta mer? Vissa saker är ju lättare att lära sig än andra. OK säger du men det beoror väl på ens grundförutsättningar. Ja. Det ska man ta hänsyn till. Eller har jag missat nåt?"
Ja, du har missat något.. Släpp vad det nu är för färdighetstänkande du har (antagligen EDD) och utvidga ditt tankesätt lite.. Det är svårt jag vet, men det går att göra..
"...beoror väl på ens grundförutsättningar." skriver du och jag undrar då vad du menar för grundförutsättningar men jag antar att du menar saker som att man har anlag för något.. För det är så man kan motivera generella färdigheters kostnader.. Genom att rollpersonen har anlag för vissa och därmed har lättare att lära sig i dem än andra.. Detta gäller höga färdighetsvärden.. Om det är låga så kan man anta att rollpersonen
har försökt få ett bra värde i färdigheten men inte fattat..
Jag vill egentligen ställa en motfråga.. Vad är en "svårlärd" färdighet? Försök gärna besvara den frågan utan att du själv kan hitta på något som helst motargument.. Lyckas du så är jag imponerad (eller är så du korkad
)..
"Avancerad matematik", kanske du svarar (förhoppningsvis inte)? Fast det är inte en generell färdighet.. Man kan inte beräkna Fouriertransformer om man inte först lärt sig addera och subtrahera.. Med andra ord.. Avancerad matematik ingår i "Matematik" och för att få tillgång till den avancerade kunskapen så har man ett högt färdighetsvärde..
"Men, men... Latin är väl ändå svårare än Esperanto?", kanske du säger (förhoppningsvis inte)? Om rollpersonen har lägre i Latin än Esperanto (hur det nu stavas), vad kan man tolka det som? Jo, att Latin kanske är svårare att lära sig
för den personen.. Om rollpersonen har högre i Latin än i Esperanto, vad kan man då tolka det som? Jo, att rollpersonen har läst Latin längre än Esperanto.. Om någon har samma färdighetsvärde i Latin den andre har i Esperanto, vad kan då detta innebära? Jo, att den som har läst Latin kanske läst lite längre än den andre..
I slutet jämnar det ut sig (om man nu vill
ha sådana system).. Om någon har endast "svårlärda" färdigheter så har denne alltså talang för dessa.. Denne har orkat sitta och plugga in alla dem sakerna, till skillnad från en annan som endast har lättlärda färdigheter..
Lätt- och svårlärd är alltså så subjektiva att man inte kan rada in färdigheter i de två termerna..
"
Och om man slipper beräkna kostanden för färdigheter och bara läser ur en tabell; förenklar det för dig?"
Alltid för mig som spelledare, ja.. Alltid för spelaren, nej.. Jag har två i min spelgrupp som inte har förstått DoD:s köpsystem efter år av spelande.. Jag har nybörjare som jag sköter färdighetsköpandet för, eftersom DoD:s regler (med tabeller) är för jobbiga.. Numera så har jag gett upp och låter spelaren få sätta ut värden och så räknar jag ut det.. Det är därför jag har förenklat EDD:s system så mycket jag kan, utan att frångå köpsystemet helt.. Spelaren som hade problem förut kan nu klara av köpandet av färdigheter..
"
Jag tycker gärna det får ta tid att skapa en karaktär man ska ha länge. Så länge det är vettiga regler."
Jo, jag håller med men man ska inte heller tänka "Tar det aldrig sluuuut någon gång?!"..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso tycker man ska lägga en större mängd tid på personligheten/kontakterna/bakgrunden/utseendet när man skapar gubbe