Rickard
Urverk speldesign
"Att ha 30 grundegenskaper gör mig bara sjuk. Jag får absolut inte mer känsla för min rollfigur av många grundegenskaper och väldefinierade färdigheter, /.../
En persons förmåga har inte så mycket med dennes personlighet att göra..."
Har dem inte? Är du stark så kan du utnyttja detta genom att sätta dig i respekt eller vara försiktig för att du är rädd att skada någon annan.. Är du smidig så kan du vara det till sättet att röra dig på.. Är du stor kan du skrämmas och liten så kan du krypa ihop bakom någon annan.. Är du intelligent kan du spela elitisk och så vidare och så vidare.. Så nog fanken definierar grundegenskaperna och färdigheterna (även om jag inte gav exempel på det senare) rollpersonens personlighet alltid, eller i alla fall motiverar dem eller får spelaren idéer på hur man kan spela sin karaktär.. Egenskaperna som spelaren har siffror på har karaktären fått från sin bakgrund vilket denne även fått sin personlighet utav..
"Men samtidigt - är Västmark detaljistiskt? Inte det minsta."
Är det inte? Är det inte? Nähä.. Så vad är Egenskaperna då? Gullig, söt, snygg, rar, vacker etc... Det finns ju hur många som helst.. Västmarks Egenskaper är rejält detaljistiska.. Jag har inte upplevt mer av Västmark för att klanka ner på det mer.. Kanske hade jag kunnat dra upp fler exempel om jag gjort det?
Fördelen med detaljerade system är att man kan dra en kunskap till sin spets och på så sätt ge mer färg till rollpersonen.. Smeden kanske inte är mästare i all grovsmidje utan bara i att göra verktyg? Tecknaren kanske har stor erfarenhet av att rita blyertsansikten men är värdelös på att tuscha större landskap? Vapensprätten kan vara expert på värjviftning och konststycken men värdelös i strid?
Fast detta går att göra i generella system också.. Det är ju bara att skriva dit "Vapenfärdighet: Konststycken med värjan" och sedan får spelledaren modifera när man använder vapenfärdigheten till annat.. "Meh! Men.... Då gör man ju sin rollperson sämre.. Det kan man ju inte göra".. Jo, visst kan man göra det.. För mig så är det nackdelarna en rollperson har som gör den rolig att spela.. Och här ser vi ju att specialiseringen man tagit (en nackdel) faktiskt kan göra karaktären lite mer färggrann..
Generella system är lättare att överblicka.. Man behöver inte noggrant gå igenom några tabeller och pricka av vad man ska behöva för att kunna hantera sitt yrke.. Jag vet en spelare som exempelvis glömde Smyga till sin tjuv i DoD, vilket denne bittert upptäckte efter en stunds spelande.. Jag har hört (och sagt) kommentaren "Jaså, finns det en sådan färdighet?" allt för mycket för att inse bristerna i de detaljrika systemen.. Visst har systemet fördelar men nackdelarna väger tyvärr över.. Om den som tycker detaljerade system är bäst i världen vill ha fler nackdelar så kan jag gärna lista dem.. Men inte i detta inlägg..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker Zaphod har rätt men fel argument
En persons förmåga har inte så mycket med dennes personlighet att göra..."
Har dem inte? Är du stark så kan du utnyttja detta genom att sätta dig i respekt eller vara försiktig för att du är rädd att skada någon annan.. Är du smidig så kan du vara det till sättet att röra dig på.. Är du stor kan du skrämmas och liten så kan du krypa ihop bakom någon annan.. Är du intelligent kan du spela elitisk och så vidare och så vidare.. Så nog fanken definierar grundegenskaperna och färdigheterna (även om jag inte gav exempel på det senare) rollpersonens personlighet alltid, eller i alla fall motiverar dem eller får spelaren idéer på hur man kan spela sin karaktär.. Egenskaperna som spelaren har siffror på har karaktären fått från sin bakgrund vilket denne även fått sin personlighet utav..
"Men samtidigt - är Västmark detaljistiskt? Inte det minsta."
Är det inte? Är det inte? Nähä.. Så vad är Egenskaperna då? Gullig, söt, snygg, rar, vacker etc... Det finns ju hur många som helst.. Västmarks Egenskaper är rejält detaljistiska.. Jag har inte upplevt mer av Västmark för att klanka ner på det mer.. Kanske hade jag kunnat dra upp fler exempel om jag gjort det?
Fördelen med detaljerade system är att man kan dra en kunskap till sin spets och på så sätt ge mer färg till rollpersonen.. Smeden kanske inte är mästare i all grovsmidje utan bara i att göra verktyg? Tecknaren kanske har stor erfarenhet av att rita blyertsansikten men är värdelös på att tuscha större landskap? Vapensprätten kan vara expert på värjviftning och konststycken men värdelös i strid?
Fast detta går att göra i generella system också.. Det är ju bara att skriva dit "Vapenfärdighet: Konststycken med värjan" och sedan får spelledaren modifera när man använder vapenfärdigheten till annat.. "Meh! Men.... Då gör man ju sin rollperson sämre.. Det kan man ju inte göra".. Jo, visst kan man göra det.. För mig så är det nackdelarna en rollperson har som gör den rolig att spela.. Och här ser vi ju att specialiseringen man tagit (en nackdel) faktiskt kan göra karaktären lite mer färggrann..
Generella system är lättare att överblicka.. Man behöver inte noggrant gå igenom några tabeller och pricka av vad man ska behöva för att kunna hantera sitt yrke.. Jag vet en spelare som exempelvis glömde Smyga till sin tjuv i DoD, vilket denne bittert upptäckte efter en stunds spelande.. Jag har hört (och sagt) kommentaren "Jaså, finns det en sådan färdighet?" allt för mycket för att inse bristerna i de detaljrika systemen.. Visst har systemet fördelar men nackdelarna väger tyvärr över.. Om den som tycker detaljerade system är bäst i världen vill ha fler nackdelar så kan jag gärna lista dem.. Men inte i detta inlägg..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker Zaphod har rätt men fel argument