Nekromanti En himla massa program

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rome och evighetsserier

Jag älskar 'Rome', och jag tycker det är skitbra att det inte blir fler säsonger. Anledningarna är två:

- 'Rome' har nått en naturlig slutpunkt, iochmed att den är så pass historiskt korrekt som den är. På den storpolitiska scenen som utgjort seriens ramverk, kommer ingenting remotely intressant inträffa de närmaste decennierna; Augustus kommer rula oinskränkt och konsolidera sitt välde; alla hans rivaler är döda. Och med dem, merparten av seriens cast. (Lite perspektiv: 'Rome' börjar ca 50 f.vt, Augustus dör 14 e.vt). En ny säsong skulle fordra en massiv introduktion av nya karaktärer; de flesta av de gamla är antingen döda eller har spelat ut sin roll. (Dessutom finns redan ett kronologiproblem; Vorenus yngsta dotter har åldrats märkligt mycket långsammare än Caesarion, tex. Och då har serien dessutom förkorrtat tidsförloppet mellan olika händelser avsevärt redan). Alternativt, skulle serien få utspela sig så långt i framtiden att inga av de gamla karaktärerna är i livet, och alla skådisar måste fotas - och då är det ju verkligen inte samma serie längre. Därtill skulle det förmodligen bli svårt att skriva vettiga manus om storpolitiken; eftersom Augustus som sagt har tystat alla kritiker och utraderat allt motstånd. Jag säger inte att det inte går, eller att serien inte hade kunnat ges ett mer jordnära fokus ('Pullo glider runt på Aventinen', typ), men det hade lätt kunnat göras helt fel och sabba alltihop. Och där kommer vi till min punkt 2:

För helvete! Låt TV-serier dö i frid! Jag har sett nog av TV-serier som dras uuuut och fortsätter i all evighet, trots att de sedan länge passerat sitt bäst-före-datum. Det tycks särskilt vanligt med amerikansk tv-serier; andra länder tycks förstå värdet av att avsluta saker av andra skäl än att tittarsiffrorna sjunker. En av TV-serie-mediets stora styrkor är möjligheten att berätta en lång, intrikat och komplex historia, men jag vill gärna också se att den är sammanhängande, såsom den var i 'Rome' - monster-of-the-week-serier typ CSI känns inte som min grej. För att en tv-serie ska bli riktigt bra, är det ofta en fördel om manusförfattarna liksom har någon uppfattning om vart serien är på väg; rentav en idé om hur den ska sluta. Det finns alltså ett värde i att avsluta tv-serier för att ståryn är avslutad, snarare än att låta dem dras ut i aaall evighet (metaplotterna i Arkiv X och Lost comes to mind...). Så är det också med 'Rome' - plottlinjerna är hopknutna, karaktärerna är döda, det finns inga lösa trådar att bygga vidare på. Kan serien inte bara få vara slut, så vi kan minnas den som en otroligt bra tv-serie och nostalgiskt komma ihåg den om tio år, istället för att vi ska behöva komma ihåg den som 'den där serien som började så bra'? 'Rome' är ett hantverk, ett konstverk, och ett avslutat sådant. Låt det få fortsätta vara det.

- Ymir, nöjd som det är.

G

Guest

Guest

Jag håller med. Vissligen skulle jag vilja ha mer, mer,mer! Men jag föstår att det inte skulle fungera inom de ramar vi sett serien i säsong 1 och 2. Men lite tråkigt är det trots allt!

Genesis

Ni dés ni maître
Take heed, Illern!

300 våldför sig på Antiken något alldeles oerhört. Du är ju ännu mer antik än jag, och jag hade svårt att koncentrera mig på de snygga effekterna. Det finns stor risk att du drabbas av kväljningar eller huvudvärk.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Pans labyrint

Jag blev så grymt besviken när jag såg Pans labyrint. 90% av trailern handlade om flickans fantasivärld, och ungefär 20% av filmen. Det är inte alls en film om en flicka som flyr in i en fantasivärld. Det är en film om Spanska inbördeskriget med fantasivärlden som en trevlig liten anekdotisk parentes i sammanhanget. Sedan var det väl en hyfsad film om inbördeskriget, men det var inte det jag var inställd på att se.

Själva fantasivärlden tyckte jag också mest var fräcka specialeffekter utan särskilt mycket tanke bakom. Den kändes platt och livlös (om än visuellt häftig). Nä, för denna typ av film så skulle jag snarare rekommendera The Mirror Mask, skriven av Gaiman. Helt brutalt underbar film. Där tar man verkligen ut svängarna i fantasin. Det räcker inte med att raka en snubbe och flytta på hans ögon för att jag ska bli impad.

Troberg

Sinister eater

Så är det också med 'Rome' - plottlinjerna är hopknutna, karaktärerna är döda, det finns inga lösa trådar att bygga vidare på.
Jag håller inte med. Man skulle mycket väl kunna låta den fortsätta med bland annat Vorenus barn som fokus och skippa ganska kvickt över de tråkiga decennierna. Eventuellt skulle man kunna fylla ut lite med "icke-historisk plot" i stil med Pullos maffiakarriär medan man tar sig förbi den perioden.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag håller med, och inte bara när det gäller tvserier (eftersom jag inte tittar på några, förutom att jag har ambitionen att fortsätta kolla på Lost någon gång; jag slutade mitt i andra säsongen). Allt mår bättre av att avslutas. Jag har för mycket saker att läsa och kolla på, inte för lite. Det vore fantastiskt om tecknade serier kunde avslutas i stället för att fortsätta i all evighet när någon författare tröttnat (och så sker ju när det gäller serier som ägs av skaparna, till exempel Sandman, Invisibles, Planetary och så vidare, men det vore trevligt om det var mer vanligt förekommande).

Att avsluta saker i förväg för att publiken sviker är ju en helt annan sak, i alla fall om det inte alls blir en naturlig slutpunkt. Det kan dock ändå vara att föredra framför en gradvis avstanning och självdöd efter många år.

/Dimfrost

Minimoni

Homelander

Kan inte annant än att hålla med dig :gremsmile:

Nog för att jag verkligen gillar storpolitik och allt vad det för med sig men jag skulle lätt uppskatta Rome även ur ett mer jordnära perspektiv. Alternativet som du nämner är inte heller fel, att följa Vorenus barn några år längre fram i tiden skulle också fungera så länge skaparna kan behålla stämningen.

MiniMoni

Jag kan skriva rätt underligt nu och kanske inte helt samanhängande, det beror på att jag jobbat för mycket och sovit för lite.

Minimoni

Homelander
Re: Take heed, Illern!

300 var den sämsta film jag sett på mycket länge. Handlingen och skådspelet i filmen var så murket att jag inte kunde eller ville bry mig om att den må ha varit vacker rent visuelt. Så jag måste hålla med om de efekter du varnar för mycket väl kan drabba även det starkaste sinnet efter att ha sett 300.

MiniMoni

Troberg

Sinister eater

Alternativet som du nämner är inte heller fel, att följa Vorenus barn några år längre fram i tiden skulle också fungera så länge skaparna kan behålla stämningen.
Jo, hela det plotspåret känns som ungefär om man släpat ut månraketen på startplattan och sedan ryckt på axlarna och sagt "Äh, vi struntar i det". Man hade lagt upp hela grunden för nästa säsong där, och sedan bara klippte man det. Jag tror inte att serien var skriven för att avslutas som det blev nu, jag har en känsla av att man fick reda på nedläggningen rätt sent och därför passade på att döda av så många huvudpersoner i hopp om att få det att se ut lite mindre som en "To be continued... NOT!".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Pans labyrint

Jag blev så grymt besviken när jag såg Pans labyrint. 90% av trailern handlade om flickans fantasivärld, och ungefär 20% av filmen. Det är inte alls en film om en flicka som flyr in i en fantasivärld. Det är en film om Spanska inbördeskriget med fantasivärlden som en trevlig liten anekdotisk parentes i sammanhanget. Sedan var det väl en hyfsad film om inbördeskriget, men det var inte det jag var inställd på att se.

Själva fantasivärlden tyckte jag också mest var fräcka specialeffekter utan särskilt mycket tanke bakom. Den kändes platt och livlös (om än visuellt häftig). Nä, för denna typ av film så skulle jag snarare rekommendera The Mirror Mask, skriven av Gaiman. Helt brutalt underbar film. Där tar man verkligen ut svängarna i fantasin. Det räcker inte med att raka en snubbe och flytta på hans ögon för att jag ska bli impad.
Själv tyckte jag nästan tvärtom. MirrorMask är himla bra och så, men den är ganska trist iom att den mest bara är ett slags uppdatering av Alice i Underlandet, fast med (kändes det som) mindre djup... Pans Labyrint däremot gjorde något helt nytt med formatet, och kan vara en av de bästa fantasyfilmer jag någonsin sett. Ingen gullig jävla Mr. Tumnus här inte. Det är såhär fantasy ska vara: Skitig, äcklig, och okonventionell. Jag tvekar inte att säga att jag tycker att Pans Labyrint är bättre än Sagan om Ringen-filmerna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Att avsluta saker i förväg för att publiken sviker är ju en helt annan sak, i alla fall om det inte alls blir en naturlig slutpunkt. Det kan dock ändå vara att föredra framför en gradvis avstanning och självdöd efter många år.
Jag är inte helt säker på att jag håller med. men det kan vara för att jag är så JÄVLA sur över att Carnivale lades ner efter bara en tredjedel av den planerade serien.

Många serier skulle mått bra av att avslutas tidigare, det håller jag med om. Däremot tycker jag absolut inte att man kan säga det som ett allmänt teorem att TV-serier generellt håller på för länge etc. Och att folk gnäller på att Lost är inne på sin tredje säsong är bara larvigt.