Nekromanti En levande miljö mellan tidshopp, hur?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ni som spelleder rollspelskampanjer med tidshopp i, hur brukar ni göra för att visa på hur miljön har förändrats sedan sist? Med tidshopp menar jag alltså "Scenario 1 utspelar sig 1977, scenario 2 utspelar sig 1984 och avslutningen 1993". Karaktärerna kan både ha levt kvar på platsen, men kan rest därifrån och återvänt senare. Det spelar egentligen mindre roll. Vad jag letar efter är tips och tricks för hur man kan skapa en känsla av att miljön inte bara legat i en frys och väntat på att karaktärerna ska återvända. Tanken är att karaktärerna bör uppleva det som om att platsen är levande.

Har ni gjort liknande saker i era kampanjer? Vad är i så fall era erfarenheter av vad som fungerar bäst? Har ni några tips och tricks helt enkelt.

God45

#PrayersForBahakan
Byta musiken för varje era till något passande. Prata om hur de rådande politiska och sociala trenderna påverkar miljön. Beskriv bilarna.

zonk

muterad
En metod är ju att låta RPna ha lämnat platsen under en del av perioden - isf blir det väldigt naturligt att berätta om vad som ändrats, för de kommer lägga märke till det. Beskriv vad som inte ändrats, trots att världen gått vidare. Beskriv folk som suttit fast i gamla hjulspår som om inget hade hänt. Beskriv andra som dött / fått barn / osv. Beskriv nån plats de mindes väl som numera är riven / överbyggd / etc. Om RPna måste vara kvar på samma plats blir det väl sak samma fast mer av en sammanfattning av vad som hände olika år.

Rätt många platser förändras kanske ofta inte så drastiskt, men det beror nog mkt på in- och utflyttning, och hur gamla de som bor där är.

2097

deleta mitt konto tack

Det här är typ idealet. Har en hemlig teori om hur han lyckades göra det: utgå från den senaste och sen ta bort det som INTE fanns tidigare.

anth

Vetefan
Börja varje ny tidsera med att beskriva världen på nytt - om jag inte får ett rejält break tenderar jag att fortsätta spela min rollperson som tidigare. Jag måste "programmera om" mig hur rollspelsvärlden fungerar under denna era jämfört med den förra eran.

Spela gärna någon musiksnutt med aktuell musik från den eran.
Visa gärna ett par bilder, dels hur stadsmiljön såg ut, dels hur man klädde sig.
Fokusera på stora världsnyheter, vad folk talar om, vem är regeringschef, har något krig börjat eller slutat - och hur folk talar (om detta ändrats).
Beskriv hur teknologin förändrats och hur det dagliga livet ter sig.

Det räcker med att en ny kampanj utspelas för drygt 10 år sedan, 2006.
De flesta tänker att "det var ju igår" och spelar som om det vore nutid.
Men om jag säger att iPhone och Android kom 2007 och det inte fanns några smartphones inser man att det hänt en hel del de senaste tio åren.

Robert Jonsson

God45;n238991 said:
Byta musiken för varje era till något passande. Prata om hur de rådande politiska och sociala trenderna påverkar miljön. Beskriv bilarna.
Musik verkar onekligen vara ett återkommande tips när folk kommer med tips. :)

Suger åt mig av de andra tipsen också!

Robert Jonsson

zonk;n239013 said:
En metod är ju att låta RPna ha lämnat platsen under en del av perioden - isf blir det väldigt naturligt att berätta om vad som ändrats, för de kommer lägga märke till det. Beskriv vad som inte ändrats, trots att världen gått vidare. Beskriv folk som suttit fast i gamla hjulspår som om inget hade hänt. Beskriv andra som dött / fått barn / osv. Beskriv nån plats de mindes väl som numera är riven / överbyggd / etc. Om RPna måste vara kvar på samma plats blir det väl sak samma fast mer av en sammanfattning av vad som hände olika år.

Rätt många platser förändras kanske ofta inte så drastiskt, men det beror nog mkt på in- och utflyttning, och hur gamla de som bor där är.
I just det specifika exemplet jag sitter i nu har två av tre karaktärer lämnat platsen, medan en blev kvar. Så två kommer helt vara nya till alla förändringar, medan den sista varit med om dem. Just nu arbetar jag med karaktärsgalleriet och vad som har förändrats där (dvs. vilka har försvunnit, vilka har tillkommit och de som stannar, hur har de förändrats?). Sedan så kommer jag arbeta ut en övergripande outline av det hela.

De två första spelarna får inte veta något av detta tänker jag mig, utan de får lära sig allt det här i spelet. Däremot får den andra karaktären en summering av den har jag tänkt. Dessutom får denne också chansen att göra lite mindre val vid de olika händelserna - och påverka dem i mindre skala också. Helt enkelt, att hen ska bli investerad i historien.

Det känns som dina tips blir ypperliga för de andra två karaktärerna däremot. Tack för dem!

Robert Jonsson

2097;n239015 said:

Det här är typ idealet. Har en hemlig teori om hur han lyckades göra det: utgå från den senaste och sen ta bort det som INTE fanns tidigare.
Jäkligt smart tips, men helt oanvändbart för mig nu när jag redan spelat klart första tidshoppet. :(

Läxa för framtiden! :)

2097

deleta mitt konto tack
Iofs, när det gäller rollspel kanske det är lättare att bygga upp. Eller, jobba från båda hållen samtidigt

Lightshy

Hero
Jag tänker på hur man kan jobba med berättar språket när man spelar. 70-talets skolsvenska mot 2000-talets förortsslang.

2097

deleta mitt konto tack
Nice förslag Lightshy! Ex vis jag minns när jag först började läsa sjuttiotalsböcker och jag bara wtf, "dom", det heter ju "de" resp "dem". Men för några år sen fick jag för mig att själv byta till att skriva "dom" ist för "de/dem" och det har jag lyckats göra efter mkt träning. Ser väl ännu mer outbildad ut nu efter den förändringen men det är delvis ett plus!?
Annars hade jag varit helt elfenbenstornad vid det här laget.

Lightshy

Hero
Ett ex kan vara:
Dåtid "Kom vi drar!",
Nutid " Kom vi måste gitta!"
Annars är ju svordommsr alltid en bra grej. Tidstypiska svordomar sätter ju en viss prägel.

2097

deleta mitt konto tack
Lightshy;n239217 said:
Ett ex kan vara:
Dåtid "Kom vi drar!",
Nutid " Kom vi måste gitta!"
Annars är ju svordommsr alltid en bra grej. Tidstypiska svordomar sätter ju en viss prägel.
Ja jag tror folk ropade fuck mer sällan på 70-talet, intressant!

Lightshy

Hero
Språket kan ju bidra till en hel del roliga situationer då språkförståelse spelar in. Dåtidens prat jämfört med nutiden kan ju bli samma sak som om en svensk norrlänning försöker snacka med en dansk.
Överhuvudtaget är väl ett teama för tidshopp kulturkrockar överlag, inte bara språk.
Drinkar: Gröna hissen vs. Vodka redbull (småbarnsfarsa sedan några år tillbaka så jag har inte en jäkla aning om vad som dricks på lördagkvällar nu för tiden)
Mat: Micrad ananaskassler vs. Sushi
TV: Tjeckiska folksagor mot Barnkanalen, youtube & streamingtjänster

Listan kan bli lång...