Nekromanti En liten berättelse...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: En annan berättelse om Gural tiraken...

Jag håller med Bobby. Visa upp andra sidor av Gurals liv också. Har han familj? Var befinner hans sig och vad livnär han sig på? Ge oss en liten inblick i hans vardag för han dödar väl inte troll och dvärgar varenda dag? :gremsmile:

Freddy

Veteran

Nej, det gör han inte... Jag har ett alster till som jag hust läste... Om Gural, två alver och ett samvete... Jag funderade på att lägga upp det...

walium

Ganska töntig, faktiskt

Skulle jag skriva en berättelse om en tirak (vilket jag nog hade kunnat om jag inte var så infernaliskt lat) så hade jag fokusera på deras likheter och olikheter jämfört med människorna. De är inte bara biffiga krigartyper som springer omkring och mördar monster och fiender. De har andra sidor också. Våga utmana stereotyperna. Gural är ingen Tolkienorch utan en tirak. Det är stor skillnad mellan dessa två.

Freddy

Veteran

Jag är mycket väl medveten om det. Och Gural har andra sidor också, men som sagt är de alster ni har fått se bara våld och blod. Jag kan inte säga att jag har något alster där Gurals personlighet kommer fram men om du låter min skriva något nytt skulle jag kunna ta fram någon ny sida hos honom om du vill det. Berättelserna har jag skrivit för att jag har haft tråkigt nån gång. Det tar väl en halv timme eller en timme så kan jag nog presentera något nytt. Om jag finner inspiration någonstans...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Ny EON-bok på gång (NT)

Tja, får han bara lite träning och sina alster hyfsat korrade lär han ju slå iaf Dan Hörning med hästlängder...

Hmm...

Det där var faktiskt menat att vara en komplimang! Jag lovar!

Freddy

Veteran
Re: Ny EON-bok på gång (NT)

*vrålar av skratt* :gremlaugh:
Då är det bara att börja träna med andra ord!

Freddy

Veteran
Gurals nattliga besök...

Gural vaknade med ett ryck. Hans ludna kropp var svettig och glänste svagt i rummets matta månljus. Han kunde fortfarande minnas mardrömmen, den hade etsat sig fast i hans hjärna. Han mindes den stora svarta handen som visade honom ett land vars åkrar var täckta av oskyldigt blod, blodet spred sig långsamt över landet. Något långt bak i hans huvud ville inte tro det som hade sagt under han mardröm. Det var han… Det var hans rike… Han skulle härska över död och ondska… Var verkligen Maktha den rätta guden.
Gural begravde sitt ansikte i sina händer och reste sig sedan för att gå bort mot kannan med vatten som stod borta på bordet under spegeln. Det kalla och ostädade sovrums golvet knakade besvärat under hans tyngd. Med ett muttrande hällde han upp det ljumna vattnet i skålen, och böjde sig sedan ned för att tvätta av sig lite av det salta svettet som blött ned hans säng.
När han sedan sträckte på sin muskulösa rygg och mötte sin spegelbild fick han en chock… Bakom honom i spegeln skymtades ett fältslag, han var iförd ett plåtharnesk och en hjälm med två horn. I sin högra hand höll han sin trognaste vän Naug, hans tirakkrok som tagit livet av så många män.
Kriget rasade mot tiraker och troll. Det var människor, alver och dvärgar som stod förenade under en ledare. Hans namn var Harrad och han förde sina trupper med järnhand mot sin undergång.
Gural kunde även se oskyldiga slaktas och våldtas på hans order. Hans ögon hade inte längre sin normala lugna utstrålning som de brukade kunna inge. Utan nu var hans ögon uppspärrade av raseri och hat. Med Naug han ned betvingar bistert motstånd. Himlen var röd som av blod och i skyn skymtades stora fåglar cirkulera över den död som Gural fram betvingade med sina arméer.
”NEJ!” Skrek Gural. ”Jag skall icket bli din knähund!!! Försvinn! Försvinn ur mitt sinne!!!” Helt utmattad sjönk Gural ner på knä och grät… Han skulle inte låta Makthas vrede och hat ta hans kropp och driva honom till att dräpa oskyldigt blod. Han måste bevisa att hans far var en stor man och att han tillhörde den ädlaste ttirak familjen i hela Asharien… För en gångs skull kände han sig behövd. Frågan var bara om han skulle falla för Makthas starka inflytande och nattliga besök.
Med sin stora knytnäve slog han hårt i golvet och svor. Han torkade sina tårar, om någon skulle komma skulle de inte få se honom gråta. Han måste lämna värdshuset, han måste lämna civilisationen och möta Maktha själv där ingen kunde bli skadad av hans vansinnes utbrott.
Gural svor för sig själv att från och med nu skulle bara Naug få drick det ondas blod. Inga fler oskyldigt skulle dö under Naugs vassa egg. Hur länge han fortfarande var i sina sinnens fulla bruk kunde han inte säga. Men nu skulle allt få ett slut.
Han klädde långsamt på sig och tog sedan Naug i ett hårt grepp. Endast Makthas märke inbränt på bordets grova yta bevittnade om tirakens nattliga besök. Dörren smällde hårt igen efter honom när han lämnade staden som vilade lugnt i månens kalla sken.

Vad sägs... Jag skrev just ihop den...

Freddy

Veteran
Re: Gurals nattliga besök...

Tackar! Då är det bara att spinna vidare och göra fler. Men kan verkligen tiraker känna sånna känslor??? :gremconfused:

carmon

Veteran

Mycket bra, där fick du med en liten konflikt som huvudpersonen måste ta itu med.
Mycket målande och man fick en inblick i Gurals mentala tillstånd.

Freddy

Veteran

Man tackar!
Jag hade ju tänkt deskriva hans inre konflikt. Men frågan är hur man ska kunna ta i tu med en gud... Gudar är ju mäktiga väsen... :gremsmile:

Håller med Duddmannen

Stå på dig! Ta inte åt dig ifrån folk som Vindhand (ta det inte personligt Vindhand, men du brukar inte vara den snällaste här på forumet). Och övning ger färdighet, så fortsätt att skriva!

Mvh Victor Palm...

...Som fullständigt håller med Duddmannen.

Freddy

Veteran
Re: Håller med Duddmannen

Jag tar inte åt mig av deras kritik om den inte är konstruktiv och verkligen leder till förbättring. Men tack för visat stöd!

Duddmannen

Hero
Varningar

Det tar väl en halv timme eller en timme så kan jag nog presentera något nytt. Om jag finner inspiration någonstans...
Sätt inte någon tidspress på dig själv, då blir det inte alltid som man vill ha det. Fundera, skriv, ändra, fundera igen osv tills du har något som känns bra. Vi kommer att vara kvar här för att läsa mera om det så dröjer en dag eller två.

men om du låter min skriva något nytt skulle jag kunna ta fram någon ny sida hos honom om du vill det.
Skriv i första hand för din egen skull. Det spelar egentligen ingen roll vad VI vill läsa så länge DU vill skriva det. Våra tips är just TIPS och inte några förfrågningar eller beställningar. Om du inte kommer på något annat än stridssituation - fine! Det gör ingenting. När du skrivit ett tag kommer du förmodligen själv att hitta andra saker att skriva om också.

/Duddmannen

Freddy

Veteran
Re: Varningar

Jag har redan presterat ett nytt alster och jag blev rätt nöjd... Men frågan är vad du tycker??? Finns längst ner på tråden...

Nightowl

Champion

Vilken destruktiv kritik har Vindhand kommit med? :gremconfused:

(Han 'försvarade' Hanoi, som betedde sig ganska rövigt, men det var knappast en attack på Freddy...)

Jag får annars instämma i berömmet - jag tycker det är extra kul att någon skriver från Tirak-perspektiv! Keep it up! Och det är inte så hemskt om det handlar om en massa slagsmål - är det äventyrsfantasy om en krigar-typ så är det.

Erik

Freddy

Veteran

Ingen har väl påstått att Vindhand har kommit med destruktiv kritik. Eller misstar jag mig nu. Jag sa att jag tyckte att det var bra med konstruktiv kritik och nämnde inte ens Vindhand. Och Vindhand har ju inte attackerat mig precis som du säger. Hjälpte han mig inte till och med... :gremconfused: