Nekromanti En liten stämningsteaser från B&M

ripperdoc

Myrmidon
Re: Gäsp!

Instämmer. Den stämningstexten var ungefär lika nyskapande och inspirerande som vilken baksida på vilken dussinfantasyroman som helst. Eller nåt. Nu är inte Eons stämningstexter så bra i allmänhet, men bättre glimten i ögat (som många har) än högtravande kliché. Men jag är inte så värst lättflirtad heller.

Tokonerna behöver mer originalitet, inte mindre (likaså för övriga barbarfolk). Ska man beskriva dem i stämningstext ska man UNDVIKA att ha med: svartfolk, pass, krig, "jag dör för min heder, etc, etc", Mel Gibson, coola svärd. Bättre någon mer jordnära scen (som man ex. kan hitta i Krilles Consaber eller Alver). Men det är bara min smak. Jag kommer inte behöva inspireras om tokonerna i vilket fall.

/RipperDoc - som dock inte förnekar att drakriddare och alvsvärd har sin plats hos tokonerna - det handlar bara om VAD man vill belysa i stämningstexten

Utmaningen består!

Just i det här fallet så tänker jag råda dig med att vara försiktig med sådana utmaningar...
Fast ärligt talat, jag ser gärna att en så bra text som möjligt inleder kapitlet till tokon och om någon annan skriver en bättre än jag, så gäller det ju helt enkelt att bara vara ödmjuk och tacka och ta emot. Eller hur?

Sebastian - som inte nödvändigtvis ser sin egen text som inledande för kapitlet utan som anser att textmässig kvalité går före prestigen i att själv vara författaren

Krille

Super Moderator

"Jag får tacka så mycket för förolämpningen vilken plötsligt fick mig att ångra den respekt jag försökte visa dig som upphovsman till tokon, genom att försöka vara det du redan skrivit om dem så trogen som möjligt (vill minnas att du själv exempelvis använder termen högländare på iallafall ett av ställena i din text om tokon)."

Den bjuder vi på.

Vill du visa mig respekt genom att hänvisa till saker som jag har skrivit, så kan du väl hänvisa till saker som jag är stolt över. Det var åtta år sedan jag skrev det där och jag har utvecklats rätt långt sedan dess, så det är inte så läbbans säkert att jag skulle vilja ha med det om jag skrev en ny Eon från början idag.

Men liksom, håll isär sak och sak. Skriver du en stämningstext så skriv en stämningstext, inte en hyllning, inte en antropologilektion och definitivt inte en klase ordbajs. Det handlar mer om poesi än om beskrivning: du måste välja varje ord på guldvåg för att avgöra om det hör hemma i sammanhanget och stämningen.

Nu var det inte något som (den vid tiden för mitt inlägg okände) författaren inte hade gjort, varför den inte fungerade som stämningstext. Jag försökte ge lite tips om ett par sådana ordval som totalt bröt stämningen och hur man kunde åtgärda dem. Försök förstå att mitt syfte inte är att förolämpa författaren, utan att förklara att texten inte fungerar som stämningstext och att författaren bakom texten inte kan skriva på det sättet om han vill skapa stämning.

Men om du inte vill uppskatta det så är det inte mitt problem. End of discussion.

Edit: tillägg om respekt

Phelan

Hero
Re: Ang. stämningsscenens berättigande

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Krigsmålade skotska barbarrippar har gjorts, setts och spelats hur många gånger som helst förut i böcker, på film och i rollspel. Nu finns det ju inte så mkt du kan göra åt det, eftersom tokon är stöpta i den mallen sedan Consaber-boken, men ett försök att göra något lite annorlunda hade iaf varit trevligt.

--------------------------------------------------------------------------------

Du menar att INTE utgå från det som redan fanns skrivet? Nej tack isåfall! Av skäl som jag trodde var ganska uppenbara...
Slå av deflektorsköldarna! Du gav ju Mörkret en annan spin än den från L&H i din Drakar-modul, så visst fasiken är du förmögen att ta något "som är" och förbättra det :gremlaugh:

Mvh / Phelan

Smaken är som röven - klöven!

Bättre någon mer jordnära scen (som man ex. kan hitta i Krilles Consaber eller Alver).
Du menar de som jag personligen tycker är ganska trista? Vi har väl olika smak helt enkelt... :gremtongue:

/RipperDoc - som dock inte förnekar att drakriddare och alvsvärd har sin plats hos tokonerna - det handlar bara om VAD man vill belysa i stämningstexten
Så sant, så sant och jag får väl helt enkelt erkänna tillfredställelsen och önskan som spelledare att se en av de scener som tagit plats i ens kampanj som en inledningstext till det kapitel man skrivit. Där med inte sagt att den är den mest representativa eller mest välskrivna. Men utfrån mig själv sett var det den som låg mig varmast om hjärtat - därav valet.

Sebastian - som funderar på om han kanske borde ta och skriva färdigt de sista styckena om äventyrsuppslag till kapitlet istället för att lägga sin energi på forumet... :gremconfused:

Vill du visa mig respekt genom att hänvisa till saker som jag har skrivit, så kan du väl hänvisa till saker som jag är stolt över.
Jag syftade inte på just ordet "höglänare" utan på det du skrivit i all allmänhet. Dessutom är det inte helt enkelt att veta vad du anser dig stolt eller inte stolt över - så det så!

Skriver du en stämningstext så skriv en stämningstext, inte en hyllning, inte en antropologilektion och definitivt inte en klase ordbajs. Det handlar mer om poesi än om beskrivning: du måste välja varje ord på guldvåg för att avgöra om det hör hemma i sammanhanget och stämningen.
Håller med sig fullständigt i detta!

varför den inte fungerade som stämningstext
Enligt DIG - märk väl att alla inte delar din åsikt. En annat text som du anser fungera kanske andra inte delar din åsikt kring. Folk tenderar faktiskt att tycka rätt olika om saker o ting liksom. Du har således inget tolkningsföreträde - även om du kallar dig guru.

Jag försökte ge lite tips om ett par sådana ordval som totalt bröt stämningen och hur man kunde åtgärda dem.
Yepp och dessa tog tacksamt emots och var de mer föredömligare och konstruktiva delarna av ditt inlägg. Tack för tipsen således! :gremsmile:

Försök förstå att mitt syfte inte är att förolämpa författaren, utan att förklara att texten inte fungerar som stämningstext och att författaren bakom texten inte kan skriva på det sättet om han vill skapa stämning.
I så fall kan jag tala om för dig att beblanda kritik med förolämpningar inte är en särskilt effektiv metod - vilken kommunikationskurs som helst kan upplysa dig om det faktumet.

Men om du inte vill uppskatta det så är det inte mitt problem.
Om du inte har förmågan att uttrycka dig på ett trevligt sätt få du helt enkelt ta konsekvensen av sättet kommunicerar på. Må vara att jag ibland kan vara en överkänslig jäkel men så brukar jag också iallafall försöka att uttrycka mig i milda ordalag.

Sebastian - "what comes around goes around"

Re: Ang. stämningsscenens berättigande

Slå av deflektorsköldarna!
Uppfattat!

*bzzzzzzzzzzzzzuuuuum*

Deflektorsköld avaktiverad, sensorisk mottagare maximerad!

Du gav ju Mörkret en annan spin än den från L&H i din Drakar-modul, så visst fasiken är du förmögen att ta något "som är" och förbättra det
Det återstår väl helt enkelt att se inför det slutgiltliga resultatet i boken? En stämningstext är liksom tyvärr inte särskilt representativt för ett helt kapitels innehåll...

Sebastian - som för övrigt tycker det var kul att någon uppskattade hans försök att modifiera Mörkret :gremgrin:

rax

Swordsman
Re: Omstart

Sebastian - som i regel bara brukar gäspa... om han medvetet vill provocera någon annan genom att på så vis uttala sitt ointresse
Som provokation betraktat verkar gäspningen ha fungerat hundraprocentigt. :gremwink: Synd bara att du tog så illa vid dig av den, för det var verkligen inte menat som någon form av förolämpning. Tyvärr så illustrerar den dock väl den reaktion jag hade på din stämningstext, så jag kan inte heller be om ursäkt för uttalandet.

Vad sägs om att vi börjar om på ny kula?

Således hör du uppenbarligen inte till kategorin av mer "lättflirtade" läsare. Synd för dig, för att låta sig inspireras, även av en text man inte gillar till 100%, kan annars vara värdefullt då det exempelvis kan ge äventyrsuppslag som spelledare eller inspiration till vad man vill göra för rollperson som spelare.
Nej, jag är nog definitivt inte lättflirtad som läsare eller rollspelare. Jag har spelat rollspel i snart tjugo år och har således en ganska välfylld åsiktsbank. :gremgrin:

Det är riktigt att man kan (och bör) låta sig inspireras från flera håll, men just där har jag inga problem. Inspiration har jag massor av och tyvärr innehöll inte din text något jag inte sett, läst eller tänkt själv förut. Vad gäller inspiration så är det alltså bristen på något (för mig) nyskapande som utgör kärnan i min kritik. Utan det så finns det inget att inspireras av, tycker jag.

Citat:

Krigsmålade skotska barbarrippar har gjorts, setts och spelats hur många gånger som helst förut i böcker, på film och i rollspel. Nu finns det ju inte så mkt du kan göra åt det, eftersom tokon är stöpta i den mallen sedan Consaber-boken, men ett försök att göra något lite annorlunda hade iaf varit trevligt.

Du menar att INTE utgå från det som redan fanns skrivet? Nej tack isåfall! Av skäl som jag trodde var ganska uppenbara...
Du missförstår mig. Självklart kan man utgå från det som redan finns skrivet, men man behöver inte hålla sig slaviskt till det. Ditt uppdrag att skriva om tokon innehåller väl ett mandat att utveckla dem och deras kultur till något mer än den relativt begränsade information som återfinns i Consaber?

Att då hänfalla till Braveheart-skottar som inspiration känns fattigt och tråkigt. Mycket av det som finns om tokon och deras samhälle, religion och kultur är trots allt ganska ytligt eller lösryckta bitar. Om du ska beskriva det hela närmare så måste du ju binda ihop och utveckla detta, och där har du stor frihet i hur du väljer att framställa tokon .

Om du inte gjort det föreslår jag att du tittar på Irlands situation och respons på vikingars, normanders och engelsmäns härjningar/invasioner under medeltiden. I motsats till verklighetens skottar behöll de en distinkt kultur och militär teknologi/taktik. Viktigast är dock att detta är en tidsperiod som (så vitt jag vet) sällan använts i rollspel, vilket iaf jag tycker gör det mer intressant än en romantiserad bild av skotska högländare.

Och nu till några lösryckta citat för att förtydliga/förvärra :gremelak::

Hur många mystiska tokonska superduperriddare med alviska svärd känner du till iom att du menar att det är en klycha?
Företeelsen "superduperriddaren med två svärd" är en fantasyklyscha.

Yepp han är ett undantag vilket gör att jag delvis kan hålla med dig i att han kanske inte är represantativ.
Vilket jag alltså tycker är helt fel i en text som ska ge en känsla för tokon som folkslag.

Han är en hjälte helt enkelt och således är han inte att betrakta som en vanlig hederlig tokonsk krigsledare - då hade förmodligen inte klanmännen lyckats med sin bedrift.
Tråkigt. Den tokonska kulturen står och faller alltså med sina hjältar? Vanliga tokonska klankrigare är så dåliga på att slåss eller tänka ut en vettig taktik att de inte klarar av tiraker - som inte har någon taktik?

...då hade inte texten stämt överens med vad som finns med i den skrivna texten om Aidann Cìaran - vilken genom sin bedrift tom. väkte H M Konungen av Consabers intresse. Alltså kommer jag att behålla biten med tirakerna.
Jag skulle föreslå att du skriver en text som handlar om tokon istället för en av deras största hjältar, som dessutom inte är representativ för sitt folk. Hjältarna kan jag hitta på själv när jag väl satt mig in i hur deras kultur funkar.

Skriv en bättre text själv istället...
Sorry, men jag är fullt berättigad att kritisera din text (som potentiell köpare) utan att behöva göra "bättre själv". Därmed tycker jag vi lägger den argumentationen bakom oss, eller?

/Rax, must..remember..the smileys :gremsmile: :gremlaugh: :gremgrin: :gremtongue:

Frixeray

Swordsman
Kritik å sånt

Verkar som om du tyvärr inte riktigt förstått innebörden av det ordet, trots att du självsäkert hävdar att du vet...

Genom att lägga upp stämningstexten här så antas du vilja höra folks åsikter och synpunkter på den. Då kan man inte sen komma och säga till personen att "skriva en bättre text själv"! Det blir liksom lite fel. Sedan verkar det som om du mest viftar bort allas kritik med ett språk som indirekt säger "Jag skiter egentligen i vad ni tycker", vilket inte heller funkar om man vill ha synpunkter, vilket du som sagt antas vilja ha. Sedan säger du att alla inte håller med Krille om att texten är dålig. Visst ALLA kanske inte tycker den är dålig, men enligt responsen här på forumet verkar det som om MÅNGA tycker den är dålig.

Att du sedan valt texten trots att den inte är den bäst representativa och mest välskrivna låter, om du ursäktar, väldigt korkat rent ut sagt. Att dra ner bokens kvalité bara för att få fram sin egen jättetuffa och überfierade är, IMHO, inte särskilt smart. Du får tyvärr tåla lite förolämpningar, då jag faktiskt inte har några bättre ord för ditt val av text.

Så, vad kan vi då ta för lärdom av detta? Jo, att ta emot kritik på ett bra sätt när man uppenbarligen förväntar sig den samt att arbeta för att få gjort en bra produkt, inte bara sin egen übertuffa dussinfjantasy (vilket jag anser det vara).

Ymir

Liten kantbaron
Re: Högländare?

tokons land är ju högt beläget
Är det? Det intrycket får man inte av 'Consaber's geografikapitel. Tokon är ju ett slättlandskap, "kuperat med mjukt rullande kullar och berg".

- Ymir, tycker det ser rätt platt ut på Mundanakartan, med

Re: Omstart

Det är riktigt att man kan (och bör) låta sig inspireras från flera håll, men just där har jag inga problem. Inspiration har jag massor av och tyvärr innehöll inte din text något jag inte sett, läst eller tänkt själv förut. Vad gäller inspiration så är det alltså bristen på något (för mig) nyskapande som utgör kärnan i min kritik. Utan det så finns det inget att inspireras av, tycker jag.
Point taken!

Självklart kan man utgå från det som redan finns skrivet, men man behöver inte hålla sig slaviskt till det. Ditt uppdrag att skriva om tokon innehåller väl ett mandat att utveckla dem och deras kultur till något mer än den relativt begränsade information som återfinns i Consaber?
Håller med dig i detta. Märk väl att stämningstexten enbart säger lite om själva kapitlets innehåll. Låt oss därför ta upp denna diskussion när du har haft möjlighet att bedömma den egentliga texten och inte den lilla skyltning på det hela som stämningstexten innebär.

Att då hänfalla till Braveheart-skottar som inspiration känns fattigt och tråkigt.
De antydningar som finns i texten som väcker associationer till skottarna ingår i det grundkoncept som redan presenterats i neogames publikationer. Att inte låtsas om dessa bitar hade givetvis varit ett alternativ men enligt mig hade det känts fel. Jag har faktiskt inget alls emot att man kan dra paraleller mellan dem och skottarna. En expert på skoter skulle andå hitta så många bitar som inte stämmer överens med tokon då många av likheterna baseras på rätt ytliga attribut.

Företeelsen "superduperriddaren med två svärd" är en fantasyklyscha.
Må så vara men jag ser likväl inget fel i att använda den. Om DU inte vill använda den i en stämningstext som du skriver så har jag full förståelse för det, men nu är det dessvärre inte så att det är du som skriver den utan jag.

Tråkigt. Den tokonska kulturen står och faller alltså med sina hjältar? Vanliga tokonska klankrigare är så dåliga på att slåss eller tänka ut en vettig taktik att de inte klarar av tiraker - som inte har någon taktik?
En strid med omöjliga odds kräver sina hjältar (eller skickliga befälhavare vilka likväl blir hjältar efteråt om de vinner) för att vinnas.

Sorry, men jag är fullt berättigad att kritisera din text (som potentiell köpare) utan att behöva göra "bättre själv".
Absolut! Anledningen att jag uttryckte mig så var för att jag ville påvisa att OM du hade skrivit en stämningstext, eller någon annan text för den delen så hade jag visserligen kunnat kritiserat den men jag hade låtit bli att förolämpa dig, exempelvis genom att antyda gäspningar - speciellt då detta liksom inte bidrar till något konstruktivt i kritiseringen.

Vill för övrigt tacka dig för dina synpunkter och för att du tog dig tid att utveckla ditt resonemang! :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ytlig vs Djup inspiration

En expert på skoter skulle andå hitta så många bitar som inte stämmer överens med tokon då många av likheterna baseras på rätt ytliga attribut.
Det är just det som är problemet, måhända. Fantasykulturers likhet med kulturer i vår värld bör kanske snarare baseras på inre attribut, dvs sådant som är kärnan i ett folkslag/en kulturs situation och varande, istället för ytterst ytliga företeelser såsom klanmönster, videfärg och högländare. Sådana väcker nämnligen omedelbart associationer till den populärkulturella uppfattningen av skottar, vilket gör att kulturen genast känns mindre unik, redan vid första intrycket. Jämför det med cirefalierna, som på ytan har en kultur som inte riktigt liknar någonting i vår värld - inspirationen där ligger på ett mycket djupare plan, och för att verkligen kunna likna cirefalierna vid en historisk kultur måste man gå in och studera dem på djupet.

En fantasykultur bör inte vara helt främmande med vår världs associationsramar, absolut inte, att som författare ta inspiration från vår historia och allt möjligt annat är enbart positivt, men man bör vara försiktig med balansen. Alltför uppenbara inspirationskällor väcker lätt felassociationer, och det är det jag tror kan vara problemet med Tokon - och med din stämningstext.

- Ymir, analyserar

Re: Kritik å sånt

Verkar som om du tyvärr inte riktigt förstått innebörden av det ordet, trots att du självsäkert hävdar att du vet...
Så upplys mig då i det du tror att jag inte begriper om du nu tror dig begripa bättre! Jag är aldrig sen att vilja lära mig nytt så varsågod! (och NEJ jag är faktiskt inte ens ironisk)

Genom att lägga upp stämningstexten här så antas du vilja höra folks åsikter och synpunkter på den.
Då har du missförstått mig. Skriver jag någonstans att jag är intresserad av synpunkter? Jag postade teasern här för att ge en liten hint om den kommande boken, något som JAG själv gärna hade velat se här på forumet som konsument i väntan på boken. Syftet var alltså att delge information på ett stämningsmässigt sätt.
Texten är dessutom i mina ögon så gott som färdigskriven. Jag påstår inte att den är lysande på något sätt, men den är arbetstid som jag helst ser att jag lämnat bakom mig då jag har flera andra bitar med boken att jobba med. Allt tjafs här om ett par alviska svärd och svarfolk hit eller högländare och krigsmålningar dit blir således mest frustrerande. Det handlar om små, små detaljer (för ett helt folk) och således är de i mina ögon rätt obetydliga. Att lägga ner en massa extra tid på att gå igenom den numera färdigskrivna texten när jag dessutom har en massa annat arbete att färdigställa känns alltså mindre angeläget.

Då kan man inte sen komma och säga till personen att "skriva en bättre text själv"!
Finns det något tydligare sätt att visa hur man verkligen skall gå till väga än att göra det bättre själv? All pedagogik bygger i regel på föreställningen att den som lär ut har något mer kvalitativt kunskapsmässigt att förmedla den som skall lära sig något nytt. Därför finns det alltid en mening med att visa kunskapsmålet. Ju konkretare desto bättre.
Hade du satt dig in i hela sammanhanget i det jag skrev så hade du kanske insett att anledning till att jag sa så var för att visa att jag minsann inte hade kritiserat denne personens text genom några oförskämdheter (vilket jag faktiskt tycker att gäspantydningar är).

Sedan verkar det som om du mest viftar bort allas kritik med ett språk som indirekt säger "Jag skiter egentligen i vad ni tycker",
Jag tar åt mig allt det vettiga jag anser att de förmedlar resten har du alldeles rätt att jag skiter i. Märk väl att jag dock lyssnar (dvs. läser) allt som sägs här.

Sedan säger du att alla inte håller med Krille om att texten är dålig.
Krille har inte sagt något positivt om Eon på det här forumet på år och dagar. Således känns han inte riktigt objektiv och således tar jag det han säger med en nypa salt. Måste jag förresten hålla med Krille för att han säger att det är så?

Att du sedan valt texten trots att den inte är den bäst representativa och mest välskrivna låter, om du ursäktar, väldigt korkat rent ut sagt.
Jag tyckte att den var både hyffsat välskriven och representativ - om nu inte du eller andra håller med mig i detta så får jag överväga om jag har fel.
Jag kan dessvärre inte skriva bättre än jag gör då jag alltid försöker göra mitt bästa. Om mitt bästa inte är gott nog för dig så kan jag nog aldrig göra dig nöjd. Således får du nog fixa en bättre man för jobbet om du vill se bättre resultat!

Så, vad kan vi då ta för lärdom av detta? Jo, att ta emot kritik på ett bra sätt när man uppenbarligen förväntar sig den
Vad innebär det att ta emot kritik på ett bra sätt? Märk väl att jag försökt att svara på alla svar jag fått. Att jag sedan inte håller med i allt de säger, måste det verkligen vara att inte ta emot kritik på ett negatvit sätt?
Hur långt skall man egentligen låta sig styras av andras åsikter i det man gör tycker du? Skulle jag försöka att vara ALLA till lags här på forumet som har en åsikt så skulle texten bli minst sagt rörig och motsägelsefull.

Sen än en gång - jag var egentligen inte intresserad av varisig positiv eller negativ kritik vad gällde texten, jag delgav den helt enkelt för att jag själv som konsument hade varit nyfiken på bokens innehåll om jag inte hade vetat vad som stått i den och således hade sett lite stämningsfull information som ett välkommet inlägg här på forumet.

Jag menar HALLÅ här har vi en hel tråd som handlar om en enda lite skiten inledningstext i en hel stor bok. Snacka om att hänga upp sig på detaljer och att dömma flaskan efter etiketten...

samt att arbeta för att få gjort en bra produkt, inte bara sin egen übertuffa dussinfjantasy (vilket jag anser det vara).
Vad som är "bra" produkt eller "bra" fantasy är ju upp till var och en att tycka. Du och jag delar med all säkerhet inte åsikt om den saken och således tror jag att du skulle lyssna lika lite till mig, om jag ber dig skriva dussinfantasy om Du vore författare, som jag lyssnar till dig när du ber mig att rätta dig efter just din vision av vad som är en bra produkt.

Sebastian - som har lärt sig av sitt misstag att lägga upp stämningsteasers här och som således inte tänker göra om det igen

Ymir

Liten kantbaron
Skriv en bättre text själv istället
Utmaningen antagen:

Av gården i Todhaids utkant återstod bara stengrunden och halvt förkolnade träpelare. Slättens ylande vind hade redan tagit med sig askan söderut, över Níes brusande vatten och bort mot Alarinns karga nordland. Husgeråd, väggbonader och möbler låg slängda och svedda på grusplanen mellan husruinerna, där den unge Wydheid låg på knä och grät. Cud-klanens färger syntes fortfarande på hans leriga, sotiga pläd. Deadicvheat, hans far, stod vid sin sons sida stödd på sin käpp, och ropade ut över heden mot Farrach och hans tre karlar som kom skyndande.
”Blås i piporna! Kalla på våra fränder, samla klanen!”, ropade han. Farrach staplade fram till honom med svärd i hand, en svartmuskig uppenbarelse med bar överkropp, märkt efter hårda strider mot bergens tiraker.
”Vad har hänt, gamling?”, undrade han.
”Vianni…de tog henne. Hennes klan”.
Det hände ofta här kring floden Níe, att människor och alver förälskade sig i varandra. Wydheid och Vianni hade inte varit något undantag från det vanliga, båda två unga, även om ingen i Todhaid hade vetat riktigt hur gammal Vianni egentligen var, och båda uppfyllda av sin kärlek. Men alla var inte lika förtjusta i dylika förbindelser, och allra minst Cullain, den alviska Oísin-klanens överhuvud. Viannis farfars far.
”Ser ut som de passade på att bränna gården när de ändå var igång, de fördömda spetsöringarna”, mumlade Farrach.
”De tog alla våra kor också”, sade Deadicvheat med ett anmärkningsvärt lugn. ”Men korna betyder intet. Vill min son ha en alvtös, ska han få sin alvtös, oavsett vad hennes sinnesslöa stofiler till fäder tycker”.
”Så vad ska vi göra, menar du?”, undrade Farrach. ”Förfölja dem? Vi har inga vapen”.
Deadicvheat gav honom en rejäl smäll med sin käpp till svar, och träffade tillräckligt bra för att slunga Farrach till marken.
”Där har du ett vapen”, svarade den gamle mannen medan Farrach förvånat reste sig ur leran. ”Lika dödligt som något annat. Så ta era yxor och påkar och högafflar och allt vad ni kan hitta, för vi har ett brudrov att gälda. Så vi ska gå man ur huse över Níe och visa att varken tiraker, sabrier, alver eller ens det forna Colonans härar djävlas med Drakens folk”.

- Ymir, erbjuder ett alternativ

Re: Ytlig vs Djup inspiration

Det är just det som är problemet, måhända. Fantasykulturers likhet med kulturer i vår värld bör kanske snarare baseras på inre attribut, dvs sådant som är kärnan i ett folkslag/en kulturs situation och varande, istället för ytterst ytliga företeelser såsom klanmönster, videfärg och högländare.
I detta delar jag i mångt och mycket din åsikt. Problemet är bara att man möter ett folks både ytliga och inre attribut och oftast är tyvärr de ytligare attributen som märks tydligast i egenskap av att vara just yttre och lätt överskådliga attribut. Således måste man ta med även dem och helst ganska detaljrikt också (en text med bara fokus på samhällsstruktur och sociala och kulturella värderingar skulle förvisso vara mycket intressant att läsa men inte helt enkelt att levandegöra och gestalta i praktiken IMHO).

Sådana väcker nämnligen omedelbart associationer till den populärkulturella uppfattningen av skottar, vilket gör att kulturen genast känns mindre unik, redan vid första intrycket.
För att få bort de tydligare ytligare företeelserna hos tokon som ger associationer till skottarna skulle jag få ändra en hel del i deras grundkoncept något det bär iallafall mig emot en hel del att göra.
Det fanns faktiskt en annan text om tokon som någon annan frilansförfattare först hade skrivit, den var både välskriven och nyskapande, dessvärre fick den skrivas om nästintill helt då den helt hade struntat i vissa fundamentala bitar av tokons redan antydda samhälle och likaså gjort såpass rejäla redigeringar av folket att det inte kändes som de tokon som omnämnts i Consaber och Religioner (eller Codexartikeln för den delen).

Sebastian - som gillade den nya infallsvinkeln på det hela

Frixeray

Swordsman

Så upplys mig då i det du tror att jag inte begriper om du nu tror dig begripa bättre! Jag är aldrig sen att vilja lära mig nytt så varsågod! (och NEJ jag är faktiskt inte ens ironisk)

Ah... ett stort problem med mig... Jag säger ofta saker som jag skulle ha vilja sagt annorlunda eller rent av inte sagt alls. Tog väl i en aning och var kanske inte helt seriös.

Skriver jag någonstans att jag är intresserad av synpunkter?

Ummm... det här är ett diskussionsforum... vad förväntar du dig egentligen, liksom? Att folk ska hålla käften och ta din text utan att kommentera den? Nä, så länge det finns en svaramöjlighet får du tyvärr finna dig i att folk kommer att använda sig av den...

Allt tjafs här om ett par alviska svärd och svarfolk hit eller högländare och krigsmålningar dit blir således mest frustrerande. Det handlar om små, små detaljer (för ett helt folk) och således är de i mina ögon rätt obetydliga.

Detaljer som dock ger antydningar om vart vissa tycker att hela Eon drar sig åt, dock, vilket gör dem viktigare ur vissa personers synvinkel.

Finns det något tydligare sätt att visa hur man verkligen skall gå till väga än att göra det bättre själv?

Återigen, du har gjort ett inlägg och folk kommer att komma med synpunkter. Då kan man IMHO inte riktigt kräva detta...

Hade du satt dig in i hela sammanhanget i det jag skrev så hade du kanske insett att anledning till att jag sa så var för att visa att jag minsann inte hade kritiserat denne personens text genom några oförskämdheter (vilket jag faktiskt tycker att gäspantydningar är).

Du kan ju knappast hindra honom från att gäspa, och han verkar ju faktiskt vara ärlig när han hävdar att han gjorde det, så han kan väl knappast ljuga? Det visar ju bara hans åsikter om texten och jag tror inte att det var menat som en förolämpning...

Krille har inte sagt något positivt om Eon på det här forumet på år och dagar. Således känns han inte riktigt objektiv och således tar jag det han säger med en nypa salt. Måste jag förresten hålla med Krille för att han säger att det är så?

HAH! Jag har minsann varit Krillekritisk så det både räcker och blir över! Polare med Silversurfan liksom, kan det bli värre? Förr i tiden tyckte jag att det mesta Krille gjorde och skrev sög och att han var rent ut sagt urkass, men vad man kan förändras. Visst, jag kanske fortfarande inte tycker om Eons dvärgar och det mesta annat som Krille gjorde till Eon, men jag är av åsikten att det Krille gjorde till Eon är bra mycket bättre än det som gjorts till Eon på senare tid. Det är bara på senare tid som jag har börjat uppskatta hans verk. Med detta sagt kan man nog lungt konstatera att jag nog inte är en sån som bara följer Krille blint utan faktiskt kan se brister hos även honom. Sedan så kan ju inte jag tala för vad Krille tycker, men så som det verkar så är han fortfarande någorlunda positiv till Eon så som det var innan han slutade, det är mest bara det nya som stör honom. Sedan så är du faktiskt inte särskilt objektiv själv...

Anledningen till att jag valde Krille var att, tja, det var till honom du hävdade att många inte tyckte som han... typ...

Jag kan dessvärre inte skriva bättre än jag gör då jag alltid försöker göra mitt bästa. Om mitt bästa inte är gott nog för dig så kan jag nog aldrig göra dig nöjd.

Det är alltid bra om du gör ditt bästa, även om jag kanske inte gillar det och inte kan komma att få dig på andra tankar, vilket egentligen inte är min mening. Det enda jag menar är att folk faktiskt kan komma att kritisera det du skriver och att det är sånt man får ta. Det är en intressant signatur du valt då det verkar som om du egentligen inte bryr dig...

Att jag sedan inte håller med i allt de säger, måste det verkligen vara att inte ta emot kritik på ett negatvit sätt?

Nej, men att bara avfärda det och säga att du inte bryr dig är inte särskilt god stil.

Hur långt skall man egentligen låta sig styras av andras åsikter i det man gör tycker du?

Till viss del. Kunden vill ju gärna få valuta för pengarna, vilket också ger honom rätten att komma med synpunkter.

Skulle jag försöka att vara ALLA till lags här på forumet som har en åsikt så skulle texten bli minst sagt rörig och motsägelsefull.

Det har jag aldrig hävdat.

Sen än en gång - jag var egentligen inte intresserad av varisig positiv eller negativ kritik vad gällde texten, jag delgav den helt enkelt för att jag själv som konsument hade varit nyfiken på bokens innehåll om jag inte hade vetat vad som stått i den och således hade sett lite stämningsfull information som ett välkommet inlägg här på forumet.

Än en gång, sådant får du tyvärr räkna med. Forumet är inget reklamplank precis...

Jag menar HALLÅ här har vi en hel tråd som handlar om en enda lite skiten inledningstext i en hel stor bok. Snacka om att hänga upp sig på detaljer och att dömma flaskan efter etiketten...

En detalj som mycket väl skulle kunna tala för resten av boken, även om så givetis inte måste vara fallet.

Du och jag delar med all säkerhet inte åsikt om den saken och således tror jag att du skulle lyssna lika lite till mig, om jag ber dig skriva dussinfantasy om Du vore författare, som jag lyssnar till dig när du ber mig att rätta dig efter just din vision av vad som är en bra produkt.

Uppenbarligen gör vi inte det, och tur är väl det att folk har olika smak! Hur skulle det annars se ut? Och återigen, jag har aldrig bett dig att ändra dig, jag har bara gett min åsikt.

Sebastian - som har lärt sig av sitt misstag att lägga upp stämningsteasers här och som således inte tänker göra om det igen

Vill du inte ha folks åsikter ser det tyvärr ut som om det får bli så. Tyvärr.

Ymir

Liten kantbaron

Men det tänker jag göra. Och om folk sågar dem så tänker jag ta åt mig av kritiken och faktiskt ändra materialet. Givetvis har jag en personlig vision, men det är lika viktigt att konsumenterna faktiskt tycker om det jag skrivit. Gör de inte det är ju produkten helt meningslös. Och är det någonstans där jag anser att man kan få vettig kritik och respons som spelskapare, då är det här på rollspel.nu.

- Ymir, vill genom det dessutom ge kunderna en ökad insikt i och möjlighet att påverka skapandet av nytt Eonmaterial

Phelan

Hero

Då har du missförstått mig. Skriver jag någonstans att jag är intresserad av synpunkter? Jag postade teasern här för att ge en liten hint om den kommande boken, något som JAG själv gärna hade velat se här på forumet som konsument i väntan på boken. Syftet var alltså att delge information på ett stämningsmässigt sätt.

Den lilla inkonsekvensen här blir ju att du BÅDE skriver att du gör teasern för att ge information om det som skall komma, samt blir irriterad för att folk dömer flaskan efter etiketten. Om syftet var att ge information om B&M så torde du väl ha valt en representativ etikett?

Nåja, jag skulle vilja sätta det här i ett lite större perspektiv. En företeelse som är ganska vanlig i Eons moduler är att stämningstexterna inte alltid känns som att de matchar resten av materialet. Som jag ser det ska t ex en kapitelinledning inte bara vara en kul anekdot, den ska även förmedla och vara till hjälp då man sedan ska rollspela i/vad området/ämnet i kapitlet handlar om. Det skönlitterära formatet på stämningstexten har ju klara fördelar vad gäller att förmedla en känsla kontra de torrare faktatexterna. När det gäller denna inkonsekvens så tycker jag att det är tirakerna som gjorts den största otjänsten här - om man ser till vad själva faktatexterna i Eons moduler säger så är tiraker kompetenta i många områden, fruktade i strid och rent allmänt komplexa varelser. MEN, nästan undantagslöst så varje gång de figurerar i stämningstexter så är det i egenskap av horder av klåpare som besegrats av några superhjältar. Vad detta gör, är att stämningstexten inte bara missar sitt syfte att vara en hjälp till rollspelandet, den skapar även förvirring och inkonsekvenser.

Vad slutar då detta i? Det slutar i att jag förstår att du blir sur för att folk reagerat på vad du bara anser vara en stämningstext som inte är representativ för det du skrivit om tokon. Men, BORDE inte stämningstexten vara representativ?

Mvh / Phelan

ripperdoc

Myrmidon
En text i min smak...

... var detta! Här kan man omöjligt hitta ett spår av über, tackolov. Även om temat för denna text inte heller var helt originellt (det kändes som en scen från någon film, vet dock inte vilken). Du har i mina ögon vunnit utmaningen.

/RipperDoc