Re: Omstart
Sebastian - som i regel bara brukar gäspa... om han medvetet vill provocera någon annan genom att på så vis uttala sitt ointresse
Som provokation betraktat verkar gäspningen ha fungerat hundraprocentigt.
Synd bara att du tog så illa vid dig av den, för det var verkligen inte menat som någon form av förolämpning. Tyvärr så illustrerar den dock väl den reaktion jag hade på din stämningstext, så jag kan inte heller be om ursäkt för uttalandet.
Vad sägs om att vi börjar om på ny kula?
Således hör du uppenbarligen inte till kategorin av mer "lättflirtade" läsare. Synd för dig, för att låta sig inspireras, även av en text man inte gillar till 100%, kan annars vara värdefullt då det exempelvis kan ge äventyrsuppslag som spelledare eller inspiration till vad man vill göra för rollperson som spelare.
Nej, jag är nog definitivt inte lättflirtad som läsare eller rollspelare. Jag har spelat rollspel i snart tjugo år och har således en ganska välfylld åsiktsbank.
Det är riktigt att man kan (och bör) låta sig inspireras från flera håll, men just där har jag inga problem. Inspiration har jag massor av och tyvärr innehöll inte din text något jag inte sett, läst eller tänkt själv förut. Vad gäller inspiration så är det alltså bristen på något (för mig) nyskapande som utgör kärnan i min kritik. Utan det så finns det inget att inspireras av, tycker jag.
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Krigsmålade skotska barbarrippar har gjorts, setts och spelats hur många gånger som helst förut i böcker, på film och i rollspel. Nu finns det ju inte så mkt du kan göra åt det, eftersom tokon är stöpta i den mallen sedan Consaber-boken, men ett försök att göra något lite annorlunda hade iaf varit trevligt.
--------------------------------------------------------------------------------
Du menar att INTE utgå från det som redan fanns skrivet? Nej tack isåfall! Av skäl som jag trodde var ganska uppenbara...
Du missförstår mig. Självklart kan man
utgå från det som redan finns skrivet, men man behöver inte hålla sig slaviskt till det. Ditt uppdrag att skriva om tokon innehåller väl ett mandat att utveckla dem och deras kultur till något mer än den relativt begränsade information som återfinns i Consaber?
Att då hänfalla till Braveheart-skottar som inspiration känns fattigt och tråkigt. Mycket av det som finns om tokon och deras samhälle, religion och kultur är trots allt ganska ytligt eller lösryckta bitar. Om du ska beskriva det hela närmare så måste du ju binda ihop och utveckla detta, och
där har du stor frihet i hur du väljer att framställa tokon .
Om du inte gjort det föreslår jag att du tittar på Irlands situation och respons på vikingars, normanders och engelsmäns härjningar/invasioner under medeltiden. I motsats till verklighetens skottar behöll de en distinkt kultur och militär teknologi/taktik. Viktigast är dock att detta är en tidsperiod som (så vitt jag vet) sällan använts i rollspel, vilket iaf jag tycker gör det mer intressant än en romantiserad bild av skotska högländare.
Och nu till några lösryckta citat för att förtydliga/förvärra
:
Hur många mystiska tokonska superduperriddare med alviska svärd känner du till iom att du menar att det är en klycha?
Företeelsen "superduperriddaren med två svärd" är en fantasyklyscha.
Yepp han är ett undantag vilket gör att jag delvis kan hålla med dig i att han kanske inte är represantativ.
Vilket jag alltså tycker är helt fel i en text som ska ge en känsla för tokon som folkslag.
Han är en hjälte helt enkelt och således är han inte att betrakta som en vanlig hederlig tokonsk krigsledare - då hade förmodligen inte klanmännen lyckats med sin bedrift.
Tråkigt. Den tokonska kulturen står och faller alltså med sina hjältar? Vanliga tokonska klankrigare är så dåliga på att slåss eller tänka ut en vettig taktik att de inte klarar av tiraker - som inte har någon taktik?
...då hade inte texten stämt överens med vad som finns med i den skrivna texten om Aidann Cìaran - vilken genom sin bedrift tom. väkte H M Konungen av Consabers intresse. Alltså kommer jag att behålla biten med tirakerna.
Jag skulle föreslå att du skriver en text som handlar om tokon istället för en av deras största hjältar, som dessutom inte är representativ för sitt folk. Hjältarna kan jag hitta på själv när jag väl satt mig in i hur deras kultur funkar.
Skriv en bättre text själv istället...
Sorry, men jag är fullt berättigad att kritisera din text (som potentiell köpare) utan att behöva göra "bättre själv". Därmed tycker jag vi lägger
den argumentationen bakom oss, eller?
/Rax, must..remember..the smileys