Nekromanti En liten stämningsteaser från B&M

Emil

Hero
Inte hans fel...

Vill du visa mig respekt genom att hänvisa till saker som jag har skrivit, så kan du väl hänvisa till saker som jag är stolt över. Det var åtta år sedan jag skrev det där och jag har utvecklats rätt långt sedan dess, så det är inte så läbbans säkert att jag skulle vilja ha med det om jag skrev en ny Eon från början idag.

Det är just här kärnan ligger. Oavsett om du är stolt över vad du skrev för åtta år eller inte så är det vad som finns i tryck. Neogames uppmanar sina frilansare att skriva texter som passar ihop med allt som tidigare blivit utgivet.

Så även om Ljusetsriddare skulle tycka att den gamla texten om Tokon är kass, så kan han inte göra så mycket åt det. Han kan skriva om texten på ett bättre sätt, men han kan inte slänga bort alla detaljer som han inte tycker om. Bara lägga till nya saker. Allt detta förutsatt att Neogames inte ger honom ett godkännande om att ändra på allt han känner för, men det är inte så troligt för då skulle B&M bli inkompatibel med Geografica Mundana.

/Emil

ripperdoc

Myrmidon
Vilket innebär att...

... minsta überfiering eller klichéifiering av materialet per automatik går i arv till fortsatta produkter. Om tokon beskrivs lite mer som skottar på ett ställe går det inte att ångra. Detta kommer oundvikligen riskera att leda till en rollspelsvärld som går mot extremer. Enda sättet för en frilansare att hindra detta, förutsatt att inget tidigare material får motsägas, är att försöka detaljbeskriva ex. tokon utan att på ett enda ställe addera klichéer eller überattribut. Det är svårt för vilken frilansare som helst. Nej, fram för att kunna ändra på tidigare material, att skapa vissa inkonsekvenser i materialet (om de är snyggt formulerade) etc. Jag menar, ingen kan läsa något om vår verkliga värld utan att mötas av inkonsekvenser...

/RipperDoc - tycker

Emil

Hero
Re: Vilket innebär att...

Nej, fram för att kunna ändra på tidigare material, att skapa vissa inkonsekvenser i materialet (om de är snyggt formulerade) etc. Jag menar, ingen kan läsa något om vår verkliga värld utan att mötas av inkonsekvenser...
Jag ändrar själv på gammalt material, speciellt när jag hittar motsägelser, men jag betonade att "han kan inte slänga bort alla detaljer". Så en del av det gamla måste finnas kvar, annars kräver det att Neogames versionsmärker sina moduler (kompatibla med Eon upplaga nr. X) och det tror jag inte att de vill.

Om texterna från början innehåller för mycket klichéer eller überattribut så vill jag skylla det på producent och redigerare (dvs. någon på kontoret). Det är deras uppgift att granska alla texter och se till så att de håller tillräcklig kvalitet och följer deras önskemål på innehållet.

Detta kommer oundvikligen riskera att leda till en rollspelsvärld som går mot extremer
Inte om man sköter det på ett snyggt sätt. Man kan marginalisera effekterna av beskrivningen av folket som skottar genom att utveckla texten på ett sätt som inte fördjupar de skotska dragen utan gör de mer säregna. Men i slutändan är det ändå producenten som avgör om de ska likna skottar eller inte. Det är deras uppgift att binda samman innehållet och stå för en helhetsvision.

/Emil

Hjalle

Swashbuckler
Re: En härlig stämningsteaser från B&M!

Mycket härlig text... Den ger en härlig insikt i sturska tokonska hjältars förehavanden samtidigt som den känns både jordnära och fullständigt befriad från überhet. Detta med konflikt med alver ger en extra dimension - och att inte ens learamalver är godhjärtade och ädla stämmer juh fullt ut men glöms ofta bort. Hela texten skvallrar juh totalt om båda dessa folkslags hederskänsla utan att på något sätt vara episkt hjältelik. Det hade känts betydligt tristare om det var tiraker som hade bränt och skövlat deras hem och stulit deras boskap... Vad ska man säga... Tja... Helt perfekt kanske...

-Hjalle, försööööööker. Men orden räcker inte till. Jaja. Jag röstar tusenfalt för den här. Iallafall.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Högländare?

Är det? Det intrycket får man inte av 'Consaber's geografikapitel. Tokon är ju ett slättlandskap, "kuperat med mjukt rullande kullar och berg".
Det utesluter väl inte att det är högt beläget? Märk dessutom att allt som är högre än omgivningen kommer att kallas högt, även om det på det stora hela inte är särskilt högt. De skotska högländerna är ju knappast särskilt höga jämfört alperna eller himalaya, lika lite som dess lågländer är låga jämfört med Nederländernas. Däremot är de höga och låga jämfört med varandra.
Då blir frågan: Finns det några lågländer i närheten?

/Joel - gillar inte heller uttrycket "högländare" om Tokon. Det borde snarare användas på Kragg.

Silvervarg

Warrior
Jag måste erkänna att jag gillar den här texten bättre. Främst eftersom den känns mer jordnära och vardaglig (vilket den kanske inte är men den känns så)....
Lite mer spelad på känslor och heder än självmordsattacker.

Silvervarg gillar Ymirs allternativ

[H2O]

Veteran
Adasier

Tänkte bara höra mig för om, och i så fall hur mycket, information som kommer om Adasierna. Tror inte att dessa har nämnts i mer än första utgåvan av regelboken (och i ras-tabellerna givetvis).

Re: Kritik å sånt

Men det tänker jag göra. Och om folk sågar dem så tänker jag ta åt mig av kritiken och faktiskt ändra materialet. Givetvis har jag en personlig vision, men det är lika viktigt att konsumenterna faktiskt tycker om det jag skrivit. Gör de inte det är ju produkten helt meningslös. Och är det någonstans där jag anser att man kan få vettig kritik och respons som spelskapare, då är det här på rollspel.nu.
Vilket kanske inte är så konstigt då du normalt höjs till skyarna här. Din författarstil är förvisso mycket seriös men så går den också hand i hand med den trend som råder här på forumet. För helskotta du är ju till och med en av dem som hjälpt till att skapa nämnde trend! :gremgrin:
Poängen är iallafall att jag är övertygad om att du kommer att fortsätta posta dina texter här tills du, likt jag, blir totalsågad ett par gånger och ställer dig själv frågan om det verkligen är mödan värt . Även om du är bättre på att ta emot kritik än jag, vilket jag för övrigt utgår ifrån att du är, så är det ett rent mänskligt faktum att ingen människa uppskattar en för stor dos av negativ sådan. Fast vad gäller dig så lär vi ju veta det först då du blivit totalsågad ett par gånger, och det lär ju inte hända som saker ser ut nu.

Vad gäller att ta åt sig av andras åsikter så håller jag med dig till fullo i detta med en liten reservation.
Folk här utgår oftast från argument baserade på tycke och smak vilket naturligtvis är en rent subjektiv upplevelse. Visserligen är detta åsikter av stor vikt då det påvisar hur omvälrden uppfattar det du skrivit, men att basera sina argument utifrån fakta- eller logiska fel väger dock alltid tyngre i min mening.
Din egen respons på några av de texter jag skrivit tycker jag är ett utmärkt exempel på där du praktiserat det senare vilket också är anledningen till att du har min respekt som kritiker.

Sebastian - som betackar sig vidare föreläsningar om vikten av respons och kritik då högskolestudierna redan givit honom den insikten

Krille

Super Moderator

"Fast vad gäller dig så lär vi ju veta det först då du blivit totalsågad ett par gånger, och det lär ju inte hända som saker ser ut nu."

Å, det har hänt. Jag har sågat honom förut och han brukar ta det rätt bra efter ett tag.

"som betackar sig vidare föreläsningar om vikten av respons och kritik då högskolestudierna redan givit honom den insikten"

Åfan? :gremgrin:

Ah... ett stort problem med mig... Jag säger ofta saker som jag skulle ha vilja sagt annorlunda eller rent av inte sagt alls. Tog väl i en aning och var kanske inte helt seriös.
Nåväl sådant händer även den bäste...

Ummm... det här är ett diskussionsforum... vad förväntar du dig egentligen, liksom? Att folk ska hålla käften och ta din text utan att kommentera den? Nä, så länge det finns en svaramöjlighet får du tyvärr finna dig i att folk kommer att använda sig av den...
Du skrev att jag uppenbarligen var intresserad av andras synpunkter. Jag försökte bara påvisa att det inte alls uppenbarligen var på det viset. Naturligtvis har dock folk rätt att kommentera min text om inte annat borde väl min signatur ge en fingervisning om detta.

Återigen, du har gjort ett inlägg och folk kommer att komma med synpunkter. Då kan man IMHO inte riktigt kräva detta...
Men genom att skriva det fick jag Ymir att skriva en text som dessutom blev riktigt hyffsad och som kanske just därför kommer att få ersätta min egen. Om jag inte utmanat forumet på det viset så hade vi ju inte fått någon sådan text - eller hur? Förstår du nu varför jag skrev på det viset?

Sedan så är du faktiskt inte särskilt objektiv själv...
U bet right damn I´m not! :gremtongue:

Å andra sidan har jag aldrig hävdat att så är fallet!

Det enda jag menar är att folk faktiskt kan komma att kritisera det du skriver och att det är sånt man får ta.
Absolut!

Det är en intressant signatur du valt då det verkar som om du egentligen inte bryr dig...
Det kanske må verka så, för och tack och lov har jag lite stolthet i kroppen - annars hade jag ju blivit fullständigt överkörd i den här tråden. Hur som helst överväger jag just nu, efter att ha rekomenderat Ymir att skicka texten till neogames, att dessutom rekomendera dem att istället välja hans text. Anser du fortfarande att jag inte bryr mig?

Nej, men att bara avfärda det och säga att du inte bryr dig är inte särskilt god stil.
Jag har inte sagt att jag inte bryr mig - du bara tolkar det så. Däremot har jag utryckt det som att jag inte har ändrat uppfattning på vissa bitar. Det ligger en skillnad däremellan vilket jag hoppas att du inser.

Till viss del. Kunden vill ju gärna få valuta för pengarna, vilket också ger honom rätten att komma med synpunkter.
Visst är det så. Jag menade bara på att de författare som vänder kappan efter trendvinden i allt för hög grad ofta är rätt ointressanta IMHO.

Än en gång, sådant får du tyvärr räkna med.
Naturligtvis, men det betyder dock inte att jag behöver uppksatta det som individ.

En detalj som mycket väl skulle kunna tala för resten av boken, även om så givetis inte måste vara fallet.
Det är upp till var och en om de vill döma boken efter min inledningstext eller inte. Personligen skulle jag dock aldrig dömma en hel bok efter en ynka inledningstext.

Vill du inte ha folks åsikter ser det tyvärr ut som om det får bli så. Tyvärr.
Nja, läxan jag lärt mig är snarare följande: Det råder en viss trend, eller snarare ett par trender, på det här forumet. Om jag bryter mot dessa så kan jag räkna med negativ kritik och om jag rättar mig efter dessa så kan jag förhoppningsvis räkna med positiv kritik. De detaljer i min text som väckte associationer till ûberfantasy anses uppenbarligen inte tillräckligt korrekta medan grisodlarfantasy uppenbarligen är tilräckligt sofistikerat och därmed mer accepterat.

Fortsättnigsvis kommer jag således att försöka att göra alla nöjda och glada genom att undvika att posta så kallad dussin/ûber-fantasy här.

Sebastian - som är nyfiken på hur andra hade reagerat i hans ställe efter en totalsågning av sin text

Kritik som svider

Vad slutar då detta i? Det slutar i att jag förstår att du blir sur för att folk reagerat på vad du bara anser vara en stämningstext som inte är representativ för det du skrivit om tokon. Men, BORDE inte stämningstexten vara representativ?
Naturligtvis borde texten vara representativ och det trodde jag ju först att den var. Men nu har jag ju givits en ordentlig tankeställare om den saken - eller hur?

Angående kritiken så tycker jag att den är berättigad, även om den ibland varit på snudden till oförskämd. Med mitt förnuft har jag inga problem att finna förståelsen för detta.

Å andra sidan är jag en känslovarelse också. Efter två veckors hårt slitande, dag och natt ibland, med texten om tokon i kombination med mitt vanliga arbete känner man att man gjort ett rätt ordentligt jobb åtminstone insattsmässigt. Jag kommer knappast bli rik på den text jag har skrivit, faktum är att neogames är notoriskt dåliga på att betala lön överhuvudtaget (har inte ens fått hela min ersättning från Drakar ännu) utan detta är alltså något jag gör mest för att jag ser det som en hobby och tycker det är roligt. Att då sedan få en liten stämningstext man skrivit i syfte att väcka just lite stämning inför det kommande boksläppet, att få denna text totalsågad och dessutom men en massa påstående om att hela tokonbiten skulle vara dussinfantasy. I sanningen namn är det inte så roligt att höra sådant. Faktum är att det är i sådana tillfällen som man frågar sig varför man i helskotta har lagt ner all den tid man har gjort på ett arbete.

Alltså även om jag berättigar folk till deras reaktioner så påverkas jag likväl av sättet de uttrycker sig oavsett om jag vill det eller ej. I det här fallet blev jag sågad totalt och således är det inte så konstig att jag känner mig lite missbelåten - eller hur?

Men, men som de säger: "Motgångar är möjligheter att växa".

Sebastian - som nog har vunnit ett par vädefulla insikter på vägen

Sarkasmernas mästare?

Observera att även om jag förståndsmässigt har förstått vikten av det hela så betyder det inte att jag fixar det känslomässigt. Hade du varit lite mer empatisk så hade du begripit detta och då hade du också besparat mig vidare sarkasmer.

Sebastian - som drar sig till minnes visdomsorden att folk som jämt måste kritisera andra i regel hyser en rätt dålig självbild

Frixeray

Swordsman

Du skrev att jag uppenbarligen var intresserad av andras synpunkter. Jag försökte bara påvisa att det inte alls uppenbarligen var på det viset. Naturligtvis har dock folk rätt att kommentera min text om inte annat borde väl min signatur ge en fingervisning om detta.

Nja, det var snarare din reaktion på folks kommentarer som jag reagerade på...

Men genom att skriva det fick jag Ymir att skriva en text som dessutom blev riktigt hyffsad och som kanske just därför kommer att få ersätta min egen. Om jag inte utmanat forumet på det viset så hade vi ju inte fått någon sådan text - eller hur? Förstår du nu varför jag skrev på det viset?

I så fall har det ju gett resultat, förvånande nog enligt mig då folk normalt sett inte brukar svara på sådana utmaningar utan snarare se det som ett smått desperat försök till försvar av sitt egna verk (Ta inte illa upp för det där bara). Fast man borde ju inte räkna bort Ymir... :gremwink:

U bet right damn I´m not!

Å andra sidan har jag aldrig hävdat att så är fallet!

Och således är kan du väl knappast heller klaga?

Det kanske må verka så, för och tack och lov har jag lite stolthet i kroppen - annars hade jag ju blivit fullständigt överkörd i den här tråden. Hur som helst överväger jag just nu, efter att ha rekomenderat Ymir att skicka texten till neogames, att dessutom rekomendera dem att istället välja hans text. Anser du fortfarande att jag inte bryr mig?

Bra! Jag hade visst fel då!

Jag har inte sagt att jag inte bryr mig - du bara tolkar det så. Däremot har jag utryckt det som att jag inte har ändrat uppfattning på vissa bitar. Det ligger en skillnad däremellan vilket jag hoppas att du inser.

Det var mycket lätt at tolka det som om du inte brydde dig, eftersom det verkade som om du inte gjode det. Inte heller hade jag för avsikt att få dig att byta uppfattning utan snarare lyssna till konsumenterna vilket du ju verkar göra. Skillnaden insedd.

Naturligtvis, men det betyder dock inte att jag behöver uppksatta det som individ.

Smällar man får ta. Man kan ju knappast låta de med positiva kommentarer vara de enda som får svara. Min mening har dock egentligen inte varit att kritisera dig som individ, även om jag kanske tagit i lite...

Det är upp till var och en om de vill döma boken efter min inledningstext eller inte. Personligen skulle jag dock aldrig dömma en hel bok efter en ynka inledningstext.

Givetvis inte, men det finns ju inte så mycket annat att gå efter, och då detta är vad som finns talar det som smakprov på sätt och vis för resten av innehållet, även om allt inte behöver följa den mallen.

Nja, läxan jag lärt mig är snarare följande: Det råder en viss trend, eller snarare ett par trender, på det här forumet. Om jag bryter mot dessa så kan jag räkna med negativ kritik och om jag rättar mig efter dessa så kan jag förhoppningsvis räkna med positiv kritik. De detaljer i min text som väckte associationer till ûberfantasy anses uppenbarligen inte tillräckligt korrekta medan grisodlarfantasy uppenbarligen är tilräckligt sofistikerat och därmed mer accepterat.

För mig har Eon i grund och botten alltid varit grisodlarfantasy vilket givetvis någon gång då och då gått över till hjältestuk. Således skulle jag inte kalla det för en trend utan snarare vad Eon IMHO alltid har varit då grisodling varit enklast att iom systemet. Och visst är det klart att majoritetens reaktioner blir de som färgar den allmänna reaktionen av ett verk.

Frixeray

Swordsman
Re: Kritik som svider

Att då sedan få en liten stämningstext man skrivit i syfte att väcka just lite stämning inför det kommande boksläppet, att få denna text totalsågad och dessutom men en massa påstående om att hela tokonbiten skulle vara dussinfantasy

Kritiken, iaf min kritik, gentomot texten har hela tiden legat mot just testen du delgivit oss. Än så länge har vi inte texten och kan inte säga så mycket om den. Det är bara det att den var menad som en smakbit, en smakbit som enligt vissa inte var särskilt god, och då kan man ju alltid misstänka vad hela rätten kommer att smaka. Fast när det gäller böcker så vet man ju egentligen aldrig.

I övrigt så har jag faktiskt hört att du gjort ett bra jobb med resten av vad du skrivit till B&M (jag har mina källor), så egentligen, keep up the good work så att säga!

Och vinnaren är...

- Ymir, erbjuder ett alternativ
Jag kan inte annat än att erkänna att din text, på mer än ett sätt, känns bättre än min. Gratulerar till vinsten och låt den nu inte stiga dig över huvudet! :gremelak:

Sebastian - som känner sig nöjd med att hans kapitel plötligt fick en bättre stämningstext :gremlaugh:

G

Guest

Guest
Tack och godnatt

Vill ni fortsätta munhuggas - gör det via PM istället, tack.

Dimfrost

Special Circumstances

Tja, själv stör jag mig mer på språkbehandlingen än überfantasyn i stämningstexten, men det blir du kanske inte gladare av att höra. :gremsmile:

/Dimfrost

Tja, själv stör jag mig mer på språkbehandlingen än überfantasyn i stämningstexten, men det blir du kanske inte gladare av att höra.
Den språkliga biten är oftast inga större problem att åtgärda vad gäller direkta felaktigheter. När det gäller det säregna sätt som en person uttrycker sig på så är det dock en annan femma (och jag antar att det var detta du ogillade). Men för att svara på din fråga, eller snarare för att bemöta ditt påstående - nej jag gråter inga tårar för att just Du inte gillar mitt sätt att behandla språket. :gremcool:

Och så ett försök att nå en viss konstruktivitet med det här inlägget: Finns det något särskilt du anser att jag kan förbättra i min språkbehandling?

Sebastian - som inte riktigt förstod vad hans språkbehandling hade att göra med den läxa han lärt sig på tråden tom. det inlägg han skrev :gremconfused:

Madon

Warrior
Är det bara jag som gillar texten? Det enda jag har emot det är att jag inte gillar skottar särskilt mycket, men det är ju inte ditt fel då du måste spinna vidare på ett existerande begrepp...
Själva texten är väldigt bra, men jag är kanske inte den bäst lämpade personen för att bedömma sådant då jag inte läst särskilt många liknande texter.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag vet inte. För mig handlar det mer om en avsaknad av snygga formuleringar än om några regelrätta fel som man enkelt kan peka på. En sak är att du kanske beskriver saker och ting lite väl tydligt. Jag inser att det kommer ur en strävan att förmedla så mycket stämning som möjligt, med rutiga klanplädar, blå krigsmålningar, alviska svärd och så vidare, men ibland kan det vara bra med ett mindre överlastat språk.

"vad hans hjärta knappt hade vågat hoppas på" borde bytas ut mot "vad han knappt hade vågat hoppas på i sitt hjärta" om man nu nödvändigtvis vill ha med det uttrycket. Eftersom texten inte ska användas behöver jag kanske inte fortsätta att gå igenom den i detalj... :gremsmile:

/Dimfrost