Nekromanti En liten utmaning i skuggan av Dogma 2004

Troberg

Sinister eater
Som ni kanske har hört så håller jag på och micklar med ett eget spel. Detta spel kommer att vara i stort format (dvs inte Dogma).

Nu har jag kört fast på en detalj. Hur löser man roligast det? En utmaning!

Jag är som en del kanske vet grafiskt handikappad. Jag kan inte rita. Jag är inte dålig på det. Jag kan inte.

Trots detta behöver jag en läcker logga.

Att bara göra en logga utan att veta vad det handlar om är inte lätt, så jag går lite kvickt genom vad det handlar om.

Spelet heter Generica. Det är ett generiskt system (kunde ni gissa det?) med en licens som ger praktiskt taget fria händer att använda spelet som man vill. Man kan göra supplement till det, regelmodifikationer, ändra i det och ge ut det som sitt eget, använda namnet och så vidare. Några mindre restriktioner finns, bland annat att man alltid måste inkludera information om var den officiella versionen kan hittas samt att enbart den officiella versionen får ha texten "official" på omslaget (detta för att folk ska veta vad de skaffar).

Det behövs därför två loggor. En som bara innehåller "Generica", en som dessutom innehåller någon stämpel eller liknande med texten "official".

Ni är fria att utforma som ni vill med stiltyper, versaler/gemener osv. Tänk dock på att jag inom överskådlig framtid siktar på nätpublicering för nedladdning och utskrift, så loggan bör funka mot en vit bakgrund, se bra ut i svart-vit (de flesta har inte färglaser hemma och bläckisar är ett skämt för stora utskrifter) samt helst ha bra kontraster för att göra sig bra i utskrift. För att vara lättare att hantera är vektorformat att föredra, men högupplösta bitmappar går också bra.

Jag kan tyvärr inte erbjuda något roligare pris än ett hedersomnämnande i spelet. Kanske jag har några spelexempel där deltagarnas namn kan användas om ni vill det.

Segrare utnämns av mig som en väldig (avsiktlig särskrivning) domare.

(OK, så jag är en snål fan som försöker få folk att jobba gratis åt mig genom att kamouflera det som en tävling. Sjkut mig.)

Radagast

Swordsman
Inte ensam

Typiskt :gremfrown:

Du är inte den enda som inte kan rita (kan knappt rita streckgubbar) och därmed rök den möjligheten....

// Radagast - med en 1,5 årig dotter som ritar bättre än honom

Mattis

Swordsman
Snabba puckar

Tjoflöjt.

Slängde ihop några lite snabbt. Jag försökte att använda så lite grafik som möjligt, utan tog istället lite från G-et i teckensnittet och använde.

Teckensnitten som används heter Vivienne Cacaphony och Stencil.

Troberg

Sinister eater
Ett litet tillägg

Använd inte JPEG eller något annat icke förlustfritt format, de blir skumma när man skriver ut dem (det blir prickar i det vita av kompressionen). PNG, GIF, BMP, WMF eller liknande är bättre.

Tänk också på att man ska kunna ha den rakt över toppen på en A4, så den måste ha lite högre upplösning.

Sorry, borde sagt det tidigare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja, om jag bara visste hur

Sjkut mig
Om jag bara visste vad det var jag skulle göra så skulle jag "sjkuta" dig på en gång. Såvida det inte är nått snuskigt.

Messa Dante och tipsa honom om din lilla utmaning. Håna honom att han inte har en chans, då biter han på en gång.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Tja, om jag bara visste hur

Om jag bara visste vad det var jag skulle göra så skulle jag "sjkuta" dig på en gång. Såvida det inte är nått snuskigt.
Det beror på vem som frågar. När du frågar är det inte något snuskigt.

Messa Dante och tipsa honom om din lilla utmaning. Håna honom att han inte har en chans, då biter han på en gång.
Nah, han har ju ändå ingen chans. *För lat för att smäda folk privat*

Rickard

Urverk speldesign
Åh.. Den var riktigt snygg

...och normalt brukar jag annars vara rätt sparsmakad med beröm.. Jag tycker gott man kan posta lågupplösta försmaksbilder på forumet så man slipper belasta den med så stora filer.. Jag menar inte utrymmesmässigt på hårddisken, men väl att servern måste skicka små paket med delar av bilden hela tiden..

Det är svårt att göra en loga.. Man kan göra den prålig, bastant, smal, fantasifylld, enkel och så vidare.. Vad är det exakt för tanke med regelstysystemet, troberg? Är det ett enkelt system? Är det något man måste pula lite mer? Vad är det för känsla?

Av mina egna system brukar jag få känslan över generallitet, strömlinjeformning och enkelhet.. Det var lite det jag menade..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antar att det ligger lite GURPS-känsla över regelsystemet[color:"green"]

Mattis

Swordsman
Uppdaterat

Det blir ju inge kul om Dante är med. Femtonårig amatör - proffs, liksom. Det är som att spela hockey med Foppa.

Jaja.

Fixade till dom enligt dina krav. Kolla bifogad.

Troberg

Sinister eater
Re: Åh.. Den var riktigt snygg

Jag tycker gott man kan posta lågupplösta försmaksbilder på forumet så man slipper belasta den med så stora filer.. Jag menar inte utrymmesmässigt på hårddisken, men väl att servern måste skicka små paket med delar av bilden hela tiden..
Naturligtvis kan man ha en liten preview, men då måste man se till att spara så att man kan återskapa den i större format.

Det är svårt att göra en loga.. Man kan göra den prålig, bastant, smal, fantasifylld, enkel och så vidare.. Vad är det exakt för tanke med regelstysystemet, troberg? Är det ett enkelt system? Är det något man måste pula lite mer? Vad är det för känsla?
Tanke? Jag?

Systemet är enklare än tex d20 men mer avancerat än BRP. Bitvis är det inspirerat av GURPS (uppdelningen grundegenskaper, fördelar, nackdelar och skills) men man ser inte så mycket av det släktskapet. Det finns ganska mycket optional-regler och det är inte omöjligt att jag kanske gör en light-version så småningom där sådant redan är bortplockat.

Jag har inte någon avsikt att ge systemet en speciell känsla, det är ju som sagt tänkt att vara en generisk bas. Se det som en robust jeep, som man kan använda till det mesta. Jag kommer kanske att göra några världar till det senare och de kommer att ha sin egen känsla.

Regelmässigt så kommer ni att känna igen mycket från mina funderingar här, framför allt när det gäller strid (man manövrerar först genom fiendens försvar, sedan gör man en kännbar attack, dvs inget nednötande av hitpoints) och skada/rustning. Vapnen är mer olika än olika bra. Jag tror att en hel del av mina diskussioner med Herr Nils lyser genom, även om jag i vissa fall satt spelmässiga avgöranden framför realismen. Det borde dock vara mer "rätt tänkt" än de flesta spel när det gäller strid.

Det finns också möjlighet att satsa hårt eller försiktigt om man vill köra med sådant.

Jag försöker göra det snabbspelat, de långsamma moment som finns är medvetet utflyttade utanför actionsekvenserna och allra helst till karaktärsskapandet. Mycket tankemöda går också ner i att göra det skalbart från realism hela vägen upp till cinematisk röjaraction med ett minimum av modifikationer. Det mesta i detta avseende görs av spelledaren via de tolkningar som görs av tärningsresultatet.

Systemet är gjort så att man som spelare/spelledare inte ska behöva räkna i onödan. Matematiken är hållen på ett minimum. Jag har dock lagt ner stor möda på att granska sannolikhetsfördelningar och sånt, och för den som har lust att analysera sådant så funkar det som en porrtidning för matematikfetishister.

Som planen är nu så kommer spelet som grund att innehålla regler för magi, psionics, cybernetik och biotech. Vi får se om jag orkar så långt (med biotech som det stora frågetecknet). Regler för olika settings kommer också att finnas (mest i form av några listor på utrustning som hör till resp setting).

Mitt mål är att få till ett system där man bara behöver förstå några få enkla och snabba grundmekanismer. Dessa kan sedan generera ganska så avancerade resultat, men det ska inte vara svårt att förstå. En erfaren rollspelare ska kunna spela med färdiggjorda karaktärer utan att ha läst reglerna alls, enbart utifrån karaktärsbladen. De kanske inte spelar helt "rätt", men de ska förstå tillräckligt mycket för att kunna spela relativt obehindrat.

Planerna jag tidigare nämnt om ett program så att man kan skjuta in ändringar och modifikationer direkt i texten och stapla flera olika mods är tills vidare skjutna på framtiden. Jag insåg att jag måste få något klart först, det är för tungt att driva projekten parallellt. När jag är klar med Generica så kanske jag gör klart programmet.

Han som antar att det ligger lite GURPS-känsla över regelsystemet
Faktiskt förvånansvärt lite.

Troberg

Sinister eater
Re: Uppdaterat

Det blir ju inge kul om Dante är med. Femtonårig amatör - proffs, liksom. Det är som att spela hockey med Foppa.
Fast han vågade ju inte ställa upp i Trobergs Dogmautmaning 2003, trots att han är proffs... Inget proffs vågade ställa upp då (Krille var väl ännu inte riktigt proffs då?), det är väl ett bra betyg åt amatörerna?

Helmgast
Jag hoppas du menar "officiell"

Är ditt spel inte tänkt att vara på ärans och hjältarnas språk?

Troberg

Sinister eater
Re: Jag hoppas du menar "officiell"

Är ditt spel inte tänkt att vara på ärans och hjältarnas språk?
Nepp, det är tänkt att vara på kolonialisternas och imperialisternas språk, brittisk engelska.
Hur ska jag annars konkurrera ut d20?

Licensen är dock sådan att det är fritt fram att göra det på godtyckligt språk. En sådan översättning kan om jag godkänner den dessutom bli "upphöjd" till officiell status.

Sodivra

Champion
Kanske kan intressera..

Om ni gillar att rita loggor så kan ni ju ta en titt på Stadens bryderier. Mask är förstås första illustratör, men han kanske bara blir lättad om någon annan fixar en snygg logga åt oss.. :gremwink: Ni behöver inte binda upp er av röstningsresultat och sånt, huvudsaken är att ni kan presentera snygga loggor. Visserligen är det större chans att vi "grundarna" gillar er logga bättre annars, men vi är noga med att poängtera att det inte bara är vårt projekt, alla som vill lägga sig i eller bara peta på det får det.

Och rösta själva för all del.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nä men då så ...

»Nah, han har ju ändå ingen chans.«

Nä, då är det väl ingen idé att jag deltar antar jag.

Troberg

Sinister eater
Re: Nä men då så ...

Nä, då är det väl ingen idé att jag deltar antar jag.
Du kan väl delta för att få de andra att se bra ut?