Hej!
satt och prata rollspel med en polare över msn och helt plötsligt fick jag en idé till ett initiativ system som jag iaf inte har hört talas om förut. Det skulle iaf vara intressant att höra vad ni tycker då det finns en hel del personer här med riktigt mycket rollspels erfarenhet!
Jag ska försöka att inte skriva för mycket för då orkar väl ingen läsa det men fråga gärna istället om det är någonting som är oklart.
Med närmare eftertanke kanske jag borde skrivit stridssystem istället för initiativ, men det bygger iaf ursprungligen på initiativet.
Exempel.
Vilken person som har initiativet och får anfalla/fly eller vad han nu vill göra beror på vem som har högsta "initiativ poäng"
Alltså om Kalle och Olle(fantasirika namn jag vet!) slåss med varandra och Kalle har 15 i initiativ bonus(som baserar t.ex. på snabbhet/rörlighet/erfarenhet osv..) och Olle har 10 när striden börjar.
- Båda slår ett varsitt initiativ slag med en T20
- Kalle slår bara 2 (2+15=17) och Olle slår hela 18 (18+10=28)
- Eftersom Olle har 28 och Kalle 17 får Olle börja.
- Olle attackerar Kalle med en lätt spark vilket kostar honom 5 initiativ poäng, Kalle är dock skicklig på att försvara sig och undviker sparken enkelt, Olle tappar då den dubbla poängen dvs 10 initiativ poäng eftersom han missade och han har nu (28-5-5=18) 18 poäng.
- Kalle hade dock fortfarande bara 17 poäng så Olle med sina 18 poäng har fortfarande initiativet och får fortsätta attackera, han attackerar då Kalle med tt hårt slag som kostar honom 8 poäng. Olle träffar Kalle och det blir dessutom en "bra träff" vilket ger honom tillbaka hälften av kostnaden. En "normal träff" hade fortfarande kostat honom 8.
- Olle har nu alltså 14 poäng(18-8+4) och det är nu Kalles tur eftersom han har 17 poäng.
Detta pågår tills båda personer har noll poäng och man påbörjar då en ny runda. Vissa attacker kanske man t.ex. bara kan göra ett visst antal ggr per runda osv.
Fördelar med detta system:
- Mera taktik i en strid då man måste tänka ut vilka attacker som är effektivast baserat på poängskillanden, alternativt kanske vissa försvarsmanövrer också kostar poäng och man kan tvingas att spela defensivt för att överleva men då riskera att inte få attackera lika mycket.
- Mera inlevelse i strider, vissa klarar säkert av att rollspela en strid riktigt bra ändå men för en del är det kanske enklare med ett regelverk som hjälper till. t.ex. Jag slår en snabb vänster jabb uppföljt av en tung rak höger mot huvudet.
- ganska avancerat men fortfarande med lika få tärningsslag som nästan vilket annat system som helst. Initiativ slag, Anfall och Försvars slag.
Nackdelar:
- Kanske för mycket huvudräkning, för många siffror att hålla reda på? Har iaf tänkt som så att antalet attacker man har att välja på står skrivet i rollformuläret och därmed också hur många poäng de kostar.
- Komplicerat om flera personer än 2 deltar i striden? Borde fungera om det hela tiden är den personen med högsta poängen som får attackera men det kanske ändå känns konstigt?
Tankar, funderingar, kritik, förslag, frågor? Kom gärna med vad ni tycker!
satt och prata rollspel med en polare över msn och helt plötsligt fick jag en idé till ett initiativ system som jag iaf inte har hört talas om förut. Det skulle iaf vara intressant att höra vad ni tycker då det finns en hel del personer här med riktigt mycket rollspels erfarenhet!
Jag ska försöka att inte skriva för mycket för då orkar väl ingen läsa det men fråga gärna istället om det är någonting som är oklart.
Med närmare eftertanke kanske jag borde skrivit stridssystem istället för initiativ, men det bygger iaf ursprungligen på initiativet.
Exempel.
Vilken person som har initiativet och får anfalla/fly eller vad han nu vill göra beror på vem som har högsta "initiativ poäng"
Alltså om Kalle och Olle(fantasirika namn jag vet!) slåss med varandra och Kalle har 15 i initiativ bonus(som baserar t.ex. på snabbhet/rörlighet/erfarenhet osv..) och Olle har 10 när striden börjar.
- Båda slår ett varsitt initiativ slag med en T20
- Kalle slår bara 2 (2+15=17) och Olle slår hela 18 (18+10=28)
- Eftersom Olle har 28 och Kalle 17 får Olle börja.
- Olle attackerar Kalle med en lätt spark vilket kostar honom 5 initiativ poäng, Kalle är dock skicklig på att försvara sig och undviker sparken enkelt, Olle tappar då den dubbla poängen dvs 10 initiativ poäng eftersom han missade och han har nu (28-5-5=18) 18 poäng.
- Kalle hade dock fortfarande bara 17 poäng så Olle med sina 18 poäng har fortfarande initiativet och får fortsätta attackera, han attackerar då Kalle med tt hårt slag som kostar honom 8 poäng. Olle träffar Kalle och det blir dessutom en "bra träff" vilket ger honom tillbaka hälften av kostnaden. En "normal träff" hade fortfarande kostat honom 8.
- Olle har nu alltså 14 poäng(18-8+4) och det är nu Kalles tur eftersom han har 17 poäng.
Detta pågår tills båda personer har noll poäng och man påbörjar då en ny runda. Vissa attacker kanske man t.ex. bara kan göra ett visst antal ggr per runda osv.
Fördelar med detta system:
- Mera taktik i en strid då man måste tänka ut vilka attacker som är effektivast baserat på poängskillanden, alternativt kanske vissa försvarsmanövrer också kostar poäng och man kan tvingas att spela defensivt för att överleva men då riskera att inte få attackera lika mycket.
- Mera inlevelse i strider, vissa klarar säkert av att rollspela en strid riktigt bra ändå men för en del är det kanske enklare med ett regelverk som hjälper till. t.ex. Jag slår en snabb vänster jabb uppföljt av en tung rak höger mot huvudet.
- ganska avancerat men fortfarande med lika få tärningsslag som nästan vilket annat system som helst. Initiativ slag, Anfall och Försvars slag.
Nackdelar:
- Kanske för mycket huvudräkning, för många siffror att hålla reda på? Har iaf tänkt som så att antalet attacker man har att välja på står skrivet i rollformuläret och därmed också hur många poäng de kostar.
- Komplicerat om flera personer än 2 deltar i striden? Borde fungera om det hela tiden är den personen med högsta poängen som får attackera men det kanske ändå känns konstigt?
Tankar, funderingar, kritik, förslag, frågor? Kom gärna med vad ni tycker!