Nekromanti En rolig sak

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En rolig sak

Synd då att det ser ut som grisful photoshopping i slutänden. Intrycket förstärks för varje sida av insidan man tittar på. Urrk.

Antar att det har att göra med att fejkstenar och kedjor i sprayad lättmetall är väldigt mycket D&D... =)

Pom

Swashbuckler
Re: En rolig sak

Antar att det har att göra med att fejkstenar och kedjor i sprayad lättmetall är väldigt mycket D&D... =)
Nja, det finns väl få spel där rollpersonerna förväntas hantera så stora mängder riktigt guld och riktiga ädelstenar som i DnD. Sprayad metall är mer d20 Modern. :gremsmirk:

krank

Menade iofs mer den känsla jag får av det plastiga dungeonbashande man förväntar hålla på med =)

Man har ju om inte annat sett hur det ser ut - D&D-filmen tycker jag gestaltade "default-läget" vad gäller D&D-spelande ganska bra. Sedan kan såklart en riktigt bra SL göra det bra ändå, men...

...det är väldigt, väldigt OT.

Organ

Out of time, out of mind
Re: En rolig sak (ot)

Menade iofs mer den känsla jag får av det plastiga dungeonbashande man förväntar hålla på med
Jag antar att du aldrig bläddrat längre i en D&D-regelbok än förbi de plastiga omslagen, eller?

/Anders

krank

Jag antar att du aldrig bläddrat längre i en D&D-regelbok än förbi de plastiga omslagen, eller?

/Anders
Jodå. Jag ägde Players Handbook ett par år innan jag sålde iväg den till någon som behövde den bättre. D&D och d20 har aldrig varit riktigt min kopp té, men jag äger inte rollspelsböcker jag inte läst åtminstone en gång. I fallet D&D handlade det om ett experiment - jag ville veta om det fanns något i d20/D&D jag var intresserad av, och ville få det från en förstahandskälla. Att jag sålde boken och aldrig spelade D&D talar kanske om vad mitt slutbetyg blev...

Troberg

Sinister eater

I fallet D&D handlade det om ett experiment - jag ville veta om det fanns något i d20/D&D jag var intresserad av, och ville få det från en förstahandskälla. Att jag sålde boken och aldrig spelade D&D talar kanske om vad mitt slutbetyg blev...
Tja, du sålde den så du måste ju ha tyckt att den har ett visst värde. Själv skulle jag bränt den på ett bål medan jag dansade naken runt bålet och utstötte gutturala läten för att fira min seger över ondskan.

Organ

Out of time, out of mind

Att du inte gillade D&D/d20 är en sak och svårt att argumentera mot. Men jag förstår inte riktigt varifrån du fått att man "förväntas" hålla på med hjärndött dungeonbashande när man spelar D&D? Jag tycker mest att det låter som en gammal fördom från OD&D/AD&D-tiden som levt kvar långt efter sitt bäst före datum. Vad man eventuellt skulle kunna förvrida till att man förväntas dungeonbasha i D&D är att WotC, till skillnad från nästan alla andra, inte tagit avstånd från detta utan snarare anser det vara ena änden av ett spektrum av spelstilar i vars andra ända vi finner sådant som socialt intrigerande, nästan helt befriat från annat än symboliska tärningsslag.

/Anders

krank

Tja, med tanke på att d20 fortfarande håller med sådana sjukliga tankegrepp som "classes" och "levels" antyder en del. Visst kan man använda ett sådant system till annat än dungeonbashing, men det är sjukt uppenbart att det inte är tillverkat för det från början. d20 dras fortfarande med en hel del riktigt idiotiska påfund som borde pensionerats för länge sedan.

Organ

Out of time, out of mind

Tja, med tanke på att d20 fortfarande håller med sådana sjukliga tankegrepp som "classes" och "levels" antyder en del.

Ja det kanske det gör men jag kan inte ens i min vildaste fantasi få dungeonbashing till en av dem. Sedan, du tycker inte att ett utryck som "sjukligt tankegrepp" är att ta i lite väl i överkant? (Ta gärna en kopp kaffe och en pepparkaka innan du svarar.)

Visst kan man använda ett sådant system till annat än dungeonbashing, men det är sjukt uppenbart att det inte är tillverkat för det från början.

Sant är att rollspelshobbyn inte bestod av mycket mer än att plundra dungeons när den dök upp 1974 och att man inte förvänatdes använda D&D till något annat. Men den som påstår att OD&D från 74 i grund och botten är samma spel som D&D 3 och att de dessutom ska användas (nej, att spelarna förväntas använda dem på samma sätt) har inte bara fel utan är t.o.m. rent korkad. Om nu D&Ds alla utgåvor endast förväntas användas till dungeonbashande och allt annat endast är olycksfall i arbetet, varför innehåller då spelet sådant som UPPENBART inte används under hjärndöda jakter på XP, guld och monster att dräpa?

/Anders

krank

Ja det kanske det gör men jag kan inte ens i min vildaste fantasi få dungeonbashing till en av dem. Sedan, du tycker inte att ett utryck som "sjukligt tankegrepp" är att ta i lite väl i överkant? (Ta gärna en kopp kaffe och en pepparkaka innan du svarar.)
Tja, de är ju om inte annat uttryck för en syn på rollpersonen som jag egentligen inte kan finna någon nytta för i någon annan form av rollspelande.

Och ur min synvinkel är classes, levels och alignments sådant som verkligen står för allt jag tycker illa om i "speliga" rollspel.

Men den som påstår att OD&D från 74 i grund och botten är samma spel som D&D 3 och att de dessutom ska användas (nej, att spelarna förväntas använda dem på samma sätt) har inte bara fel utan är t.o.m. rent korkad.
Tja, tack för den. Jag vill själv mena att de grundläggande systemen inte förändrats nämnvärt. Det centrala i d20 är i princip samma saker jag tyckte illa om i gamla AD&D, även om det senare absolut var ännu värre.

varför innehåller då spelet sådant som UPPENBART inte används under hjärndöda jakter på XP, guld och monster att dräpa?
för att speltillverkarna fått för sig att grundsystemet kan användas till annat, och därför försöker tvinga in sådant som systemet egentligen inte känns anpassat för bara för att försöka visa en poäng?

Organ

Out of time, out of mind

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Tja, de är ju om inte annat uttryck för en syn på rollpersonen som jag egentligen inte kan finna någon nytta för i någon annan form av rollspelande.
Du kanske borde vidga dina vyer lite? :gremtongue:

Citat:

Men den som påstår att OD&D från 74 i grund och botten är samma spel som D&D 3 och att de dessutom ska användas (nej, att spelarna förväntas använda dem på samma sätt) har inte bara fel utan är t.o.m. rent korkad.

Tja, tack för den. Jag vill själv mena att de grundläggande systemen inte förändrats nämnvärt. Det centrala i d20 är i princip samma saker jag tyckte illa om i gamla AD&D, även om det senare absolut var ännu värre.
Missförstå mig rätt. Jag tycker inte någon är korkad bara för att denne inte gillar D&D eller d20-systemet. Jag har bara svårt att förstå hur någon kan få för sig att spelet inte kan, eller ens är avsett att användas till annat än dungeonbashande. Du har annars helt rätt i att det finns mycket från de tidigare D&D-versionerna i D&D 3 och den som inte gillar det har sin fulla rätt att spela något annat utan att bli betraktad som korkad. Fast på samma sätt har de som däremot spelar D&D rätt att göra det utan att bli betraktade som dungeonbashande plebejer utan finess. För oavsätt vad du tror dig veta så går det alldeles utmärkt att göra det.

Citat:

varför innehåller då spelet sådant som UPPENBART inte används under hjärndöda jakter på XP, guld och monster att dräpa?

för att speltillverkarna fått för sig att grundsystemet kan användas till annat, och därför försöker tvinga in sådant som systemet egentligen inte känns anpassat för bara för att försöka visa en poäng?
Och du vet bättre hur D&D fungerar och hur det kan (och inte kan) användas än WotCs hela designstab och dessutom alla D&D-spelare världen över? Du reagerade väldigt starkt mot att bli betraktad som korkad. Hur ska du kunna vidhålla din otroligt grova generalisering utan att idiotförklara hela den gruppen?

/Anders

Rosen

Myrmidon

"varför innehåller då spelet sådant som UPPENBART inte används under hjärndöda jakter på XP, guld och monster att dräpa?"
för att speltillverkarna fått för sig att grundsystemet kan användas till annat, och därför försöker tvinga in sådant

Vill bara inflika att det var ett riktigt elegant cirkelargument. (-:

--
Åke

Sodivra

Champion
Äh, ge dig. [NT]

Var inte den egentliga anledningen att du blev bannad att du retades konstant med D&D-spelarna?

cogitare

Swashbuckler
Re: Fast...

Det där kändes ganska harmlöst. Eller?

Jag tog inte illa upp även att jag då och då spelar D&D :gremsmile:

C.

Organ

Out of time, out of mind

Det där kändes ganska harmlöst. Eller?

Jag tog inte illa upp även att jag då och då spelar D&D
När sådant kommer från Troberg är det snarare att ses som en trygg bekräftelse på att allt är som det ska. "It's twelve o'clock and all is well ("Klong")" liksom. :gremgrin:

/Anders

Sodivra

Champion

Höh, jag tyckte att det var en onödig provokation och ganska tjatig också, men krank kanske fortfarande inte hade fått höra Trobergs åsikt på d20. :gremtongue:

Aja. No biggie.

krank

Du kanske borde vidga dina vyer lite?
Grejen är väl att om man vill ha minsta lilla trovärdighet eller så i ett system med classes, alignments och levels så blir man tvungen att hitta på ganska underliga bortförklaringar - helt enkelt eftersom det blir en ganska underlig värld, där saker och ting fungerar så. Då jag i allt rollspelande eftersträvar trovärdighet (icke att hopblandas med realism) och möjlighet till inlevelse, så finner jag egentligen ingen anledning att "vidga mina vyer" till att inkludera ett system som på varje punkt motarbetar mig. Jag har väldigt svårt att sätta mig in i en värld där classes, alignments och levels representerar "hur världen fungerar".

Jag har bara svårt att förstå hur någon kan få för sig att spelet inte kan, eller ens är avsett att användas till annat än dungeonbashande.
Jag kanske har varit otydlig, men jag menar ingalunda att d20 inte kan användas för annan form av rollspelande, antingen som det beskrivs i Player's Handbook eller med modifikation, som i Mutants and Masterminds. Det jag däremot menar är att systemet är en långtifrån idealisk grund för annat än just dungeonbashing. och inget ont i det, egentligen - det finns folk som gillar dungeonbashing, och jag har all respekt för de som tycker om att träffas och slå ihjäl orcher. Det är bara det, att det inte riktigt är just min kopp té.

Och du vet bättre hur D&D fungerar och hur det kan (och inte kan) användas än WotCs hela designstab och dessutom alla D&D-spelare världen över? Du reagerade väldigt starkt mot att bli betraktad som korkad. Hur ska du kunna vidhålla din otroligt grova generalisering utan att idiotförklara hela den gruppen?
Jag menar bara, att det nog måste betraktas som en smula slöseri med tid och energi att försöka slå i en skruv med en hammare, så att säga.

Senast jag diskuterade d20 med ett riktigt fan, så fick jag i slutänden personen att klämma ur sig det argument jag ändå tycker är det bästa vad gäller d20-spelande: Vana. Det finns en mycket stark poäng i att, som spelledare och rollspelare, välja ett system man är van vid och som man kan få att flyta. Jag vill mena att den fördelen absolut väger upp de nackdelar jag ser att t.ex d20 dras med. Om man, när man ska t.ex blanda dungeonbashing och socialt rollspelande, faktiskt har god vana av att få d20 snabbt och flytande i såväl karaktärsskapande som faktiskt tärningsrullande under spel, så finns där en mycket god anledning att använda just d20.

Jag menar alltså ingalunda att man behöver vara "korkad" för att använda sig av d20 för annat än grottröj. Det jag menar är, att systemet har andra fördelar än de system t.ex jag brukar förespråka, och lämpar sig för andra människor - inte så mycket på grund av vad det tycks tillverkat för eller hur dess grundsystem ser ut, utan helt enkelt beroende på vad för system vi är vana vid att använda.

krank

Tja, vad ska jag säga? Jag funderade på det, men hade ont om pengar. Min tröst är att den nog gick till någon som redan var fördärvad, snarare än till någon olycklig nybörjare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Utbruten diskussion!

Följande diskussion är utbruten ifrån denna tråd eftersom den har kommit att handla mer om D&D som rollspel än om olika typer av omslag. Ni är välkomna att forsätta diskutera här istället, men vi hoppas att ni är medvetna om att det är ett ämne som producerat många infekterade och låsta trådar tidigare.

Pom

Swashbuckler

Man har ju om inte annat sett hur det ser ut - D&D-filmen tycker jag gestaltade "default-läget" vad gäller D&D-spelande ganska bra.
Aha. DnD-spelare själva brukar reta sig på att filmen inte bara är allmänt dålig utan dessutom inte använder särskilt mycket från DnD-reglerna. Lite som reaktionen på Earthsea-miniserien: "Men varför använda titeln om man ändå inte tänker använda innehållet?"