Re: En rolig sak (ot)
Du kanske borde vidga dina vyer lite?
Grejen är väl att om man vill ha minsta lilla trovärdighet eller så i ett system med classes, alignments och levels så blir man tvungen att hitta på ganska underliga bortförklaringar - helt enkelt eftersom det blir en ganska underlig värld, där saker och ting fungerar så. Då jag i allt rollspelande eftersträvar trovärdighet (icke att hopblandas med realism) och möjlighet till inlevelse, så finner jag egentligen ingen anledning att "vidga mina vyer" till att inkludera ett system som på varje punkt motarbetar mig. Jag har väldigt svårt att sätta mig in i en värld där classes, alignments och levels representerar "hur världen fungerar".
Jag har bara svårt att förstå hur någon kan få för sig att spelet inte kan, eller ens är avsett att användas till annat än dungeonbashande.
Jag kanske har varit otydlig, men jag menar ingalunda att d20 inte
kan användas för annan form av rollspelande, antingen som det beskrivs i Player's Handbook eller med modifikation, som i Mutants and Masterminds. Det jag däremot menar är att systemet är en långtifrån idealisk grund för annat än just dungeonbashing. och inget ont i det, egentligen - det finns folk som gillar dungeonbashing, och jag har all respekt för de som tycker om att träffas och slå ihjäl orcher. Det är bara det, att det inte riktigt är just
min kopp té.
Och du vet bättre hur D&D fungerar och hur det kan (och inte kan) användas än WotCs hela designstab och dessutom alla D&D-spelare världen över? Du reagerade väldigt starkt mot att bli betraktad som korkad. Hur ska du kunna vidhålla din otroligt grova generalisering utan att idiotförklara hela den gruppen?
Jag menar bara, att det nog måste betraktas som en smula slöseri med tid och energi att försöka slå i en skruv med en hammare, så att säga.
Senast jag diskuterade d20 med ett riktigt fan, så fick jag i slutänden personen att klämma ur sig det argument jag ändå tycker är det bästa vad gäller d20-spelande: Vana. Det finns en mycket stark poäng i att, som spelledare och rollspelare, välja ett system man är van vid och som man kan få att flyta. Jag vill mena att den fördelen absolut väger upp de nackdelar jag ser att t.ex d20 dras med. Om man, när man ska t.ex blanda dungeonbashing och socialt rollspelande, faktiskt har god vana av att få d20 snabbt och flytande i såväl karaktärsskapande som faktiskt tärningsrullande under spel, så finns där en mycket god anledning att använda just d20.
Jag menar alltså ingalunda att man behöver vara "korkad" för att använda sig av d20 för annat än grottröj. Det jag menar är, att systemet har andra fördelar än de system t.ex jag brukar förespråka, och lämpar sig för andra människor - inte så mycket på grund av vad det tycks tillverkat för eller hur dess grundsystem ser ut, utan helt enkelt beroende på vad för system vi är vana vid att använda.