Nekromanti En SL:s uppgift...

Duriel

Veteran
En Sl är till för att förmedla vad som händer, fötter och sker i den nuftiga världen utanför värdshus å barslagsmål.

En Spelare är till för att gestalta en karaktär - i vilken form den nu må komma i.

Om SL inte vill spelleda åt en spelare för att han är Minotaur - skit i det då! Byt SL. Spelledaren är trots allt en person INOM vänskapskretsen inte utanför, som nån djädra konsult som ni här på forumet försöker framstå.

Men skit även då i att spela nått annat. Kompromiss i all ära men att kompromissa i ett rollspel är rent ut sagt löljigt vad gäller SL - Spelare. Spelare emellan är det helt OK.

Detta grundar sig i Följande...
1) Spelarna tvingas anpassas efter SL - FEL. Sl är enbart en av polarna som vill vara historieförmedlare INTE diktator. Vill splarna spela en grupp enkom bestående av monster, så ser jag inga problem. Det finns inget i verkliga livet som kan anpassas, man kan inte anpassa sig till ödet, inte anpassa sig till ett slumpmässigt möte av råbarkade banditer, inte anpassa sig till en armborstskäkta. Man kan däremot Utvärdera, Analysera och Utföra.

2) Anpassning här hemma hos fungorala livsformer och virusar. Rollpersonerna är levande individer och kan i bästa fall reagera på sin omgivning.

Som avslutningsvis tänkte jag bara ge ett litet exempel...

"A, B och C vill spela rollspel. Dom gör upp om att C skall vara spelledare. Detta passa C alldeles utmärkt, han har ändå lite roliga händelser på lut som han tänkt att A och B skall få råka ut för. A och B skapar var sin Tirak. Bägge är shamaner och i gemenskap har de beslutat att de är "Fru och man". C bestämmer sig för att Tiraker inte passar. A och B tvingas göra om sina rollpersoner (ytterligare 4h) till ett par ashariska tempelriddare..."
Å där rök den spelträffen...

Eller:

"A, B och C vill spela rollspel. Dom gör upp om att C skall vara spelledare. Detta passa C alldeles utmärkt, han har ändå lite roliga händelser på lut som han tänkt att A och B skall få råka ut för. A och B skapar var sin Tirak. Bägge är shamaner och i gemenskap har de beslutat att de är "Fru och man". C ser en MÖJLIGHET att få ytterligare nyanser på äventyret som ursprungligen var tänkt åt ett par tempelriddare, men som nu fick en mycket intressantare vändning."
En på det hela mycket trevlig spelhelg.

Alltså, det ENDA som hindra en spelare från att få spela en minotaur är ifall de andra spelarna säger NEJ.

Visst det är sant: En SL skall oxå ha kul, men att en SL säger åt vad en spelare får och inte får spela är inte att ha kul, det är att vara diktatorisk. Sl är där för att förmedla äventyr, hur brokig en spelargrupp än må se ut.

Givetvis kan SL ge tips och råd om vad som kanske passar sig eller om vad som är "lätt" att spela.

/MaD - Den galne...

- MaD.

Krille

Super Moderator
"Eller:"

...eller:

"A, B och C vill spela rollspel. Dom gör upp om att C skall vara spelledare. Detta passa C alldeles utmärkt, han har ändå lite roliga händelser på lut som han tänkt att A och B skall få råka ut för. C förklarar att han har tänkt sig något som skulle passa något tempelriddaraktigt och att platsen för äventyret är Asharien. A och B samtalr sedan med C och A framför idén om att spela en soldisk riddare, och B vill spela den soldiske riddarens väpnare. C är dock orolig för att B inte ska få så mycket att göra och att A kanske inte platsar in i miljön. A, B och C fortsätter dialogen och efter lite förhandlande så enas de om att A ska spela en soldisk riddare på väg till Jarla för tornerspel, och B spelar hans väna men ack så envisa sabriska hustru (arrangerat äktenskap, ni vet). A och B får spela ungefär vad de vill inom de givna ramarna och C får möjlighet att köra sitt äventyr."
Spelkvällen blir kul och trevlig.

Dialog och återkoppling är hur trevligt som helst, bra mycket bättre än att ena sidan måste anpassa sig efter den andra.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Targon

Hero
Vad är det här för FMMSL-propaganda?!

Sl är Gud, och är han inte Gud så är han ingen sl! Så är det! Klart som korvspad! Yesbox! Fuff said!

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Duriel

Veteran
Jaha, och...

Läste du överhuvudtaget mitt inlägg!?!?

Spelmöte skiter sig ju rätt upp i härjedalen ändå för att spelarna tvingas göra nya gubbs ändå.

Dessutom så skrev jag att SL kan ge goda råd och tips på vad spelarna kan tänkas spela - inte diktera vad dom SKALL spela.

För i hel! Skall det vara så svårt för er här på forumet att inse att SL inte, INTE, är en fristående del av spelargruppen utan "en i gänget" och därför vet vad som kommer att ske, vet vad spelarna VILL spela och veeeeeeeeeeeeeet vad som kommer att ske de näraste fem minutrarna utan att behöva oroa sig för en grupp spräckon som enbart har att klaga på gruppsammansättningar eller "omöjliga karaktärs kombinationer". Om SL inte kan tackla vad spelarna vill spela så Posta genast och omedelbums den "så kallade " spelledaren till Flen eller någon annan skitig minoritetskommun - som till exempel MELLERUD!!! Om spelarna sedan inte har "rätt" karaktärer för att kunna slutföra äventyret - so what, man MÅSTE inte vara gay för att k****a killar!!!

Förutom dåligt språk och hetsigt temprament så hoppas jag att ni FATTAR!!!

- MaD.

Nightowl

Champion
Politbyrån korrigerar...

"Alltså, det ENDA som hindra en spelare från att få spela en minotaur är ifall de andra spelarna säger NEJ."
Och SL är en av de andra spelarna... Dessutom en spelare som oftast tar på sig mer ansvar, mer förberedelsetid, köper spel, och i värsta fall bjuder på pizza också...

Att inte ta hänsyn till den personens åsikter är bara dumt.

SL som allvetande diktator som skall sätta spelarna på plats är också bara dumt, och jag anser att rollspelens unika form av berättande mår bättre av ju mer inflytandet över storyn leds över på spelarna, men det är skillnad på SL:AG och vanliga proletära Kamrater i Rörelsen som med glädje tar på sig mer än sin beskärda del av Ansvaret för att Bygga Den Perfekta Delen Av Spelsessionen.

Då kan SL faktiskt vara värd en datja! ;-)

Nightowl, förste paradigmprokrastinator i FFMMSL, och som aldrig kommer ihåg hur fasen Folkfronten förkortas...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Krille

Super Moderator
Re: Jaha, och...

"Läste du överhuvudtaget mitt inlägg!?!?"

Jopp. Läste du mitt?

"Spelmöte skiter sig ju rätt upp i härjedalen ändå för att spelarna tvingas göra nya gubbs ändå. Dessutom så skrev jag att SL kan ge goda råd och tips på vad spelarna kan tänkas spela - inte diktera vad dom SKALL spela."

Observera även vad jag skrev: ingenstans nämns något om att A och B gör tirakrollpersoner, eller att spelledaren dikterar vad som ska spelas. Spelledaren talar om innan A och B gör rollpersoner vad han hade tänkt sig, och öppnar därmed en dialog. A och B gör således inte rollpersoner förrän efter dialogen, när en form av ömsesidigt samförstånd finns. Spelledaren vet vad spelarna vill, spelarna vet vad spelledaren vill, viss jämkning har inträffat och det innan spelarnas bestämda åsikt har fixerats.

Vilket man är tvungen att göra som "en i gänget", oavsett om vi talar om gänget som ska ut och käka något och hälften vill ha kinamat och andra hälften vill ha pizza. Någon form av jämkning måste till då. "En i gänget" innebär att spelledaren inte är spelarnas slav, lika lite som spelarna är spelledarens slavar.

- Krille

Duriel

Veteran
Motsägelsernas man?

"Att inte ta hänsyn till den personens åsikter är bara dumt."

Men att skita blankt i vad dom spelarna vill är bra? Eller varför inte vända på det ytterligare? Att skita i vad någon vill?

För är det inte så att det är det man bör göra om man vill ha sin drömkaraktär?

Mina faavosar är Cerifaliska tempelmän (Dår riddarsamfundet inte existerar).

En i gruppen är oftast alv, en annan diggar Dvärgar å en an´nan Tiraker.

Oftast är jag dock SL, typ 80% av tiden och låter alltid mina spelares karaktärsinriktningar gå först, om jag som SL inte sedan kan "anpassa" mig efter vad dom vill spela varför skall jag då spelleda?

- MaD.

Krille

Super Moderator
Re: Motsägelsernas man?

"Att skita i vad någon vill?"

Ömsesidighet, min vän. Spelledaren bör naturligtvis skita i spelarna lika lite som spelarna bör skita i spelledaren. Kan man prata igenom rollpersonerna innan man faktiskt gör dem så är chansen bra mycket större att ingen skiter i någon annan, att alla blir nöjda och ingen blir sur.

- Krille

Kunde inte hålla med mer....det där med återkoppling och dialog är nog så viktigt....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Duriel

Veteran
Suck...

Det enda som ditt inlägg har gett diskussionen är enkom ett längre utlägg av vad jag skrev i slutet på mitt inlägg, att SL ger råd och tips om vad som bör/skall/kan/inte/kanske spelas.

Om man däremot skärskåder ditt inlägg lite närmare så finns det ett par punkter som jag tänker ta upp, dessa är följande:

A och B får veta i förväg av SL vad äventyret/kampanjen skall handla om = SL försöker styra spelartna till att skapa karaktärer som SL finner lämpliga för kampanjen. Detta skapar en dialog... Dialogen kommer förmodligen kretsa kring "men VARFÖR får vi inte spela två Tirakschamaner?". Förmodligen kommer antingen SL eller spelarna tröttna, göra som den andre vill å sessionen far åt Hel. Eller efter dialogen inser SL att man inte kan räkna med vad spelarna vill/eller skall spela. Ville de nu spela schamaner - so be it!

De flesta spelare skapar sin karaktär utefter en bild som de redan har, som en skissad ruta, det som ger färg är sedan själva framslagningen och sedemera tabeller... INTE SL:s "det passar sig bäst med riddare här - spela det eller inte alls".

Jämkning är för personer som är överoroliga för att göra SL/Spelare konstant nöjda och sådana personer dirigerar jag över till bok och serie sidan...

Man kan inte styra över vad andra skall spela - Skall det vara så Gürderaktigt svårt att förstå?

Jag har heller aldrig påstått att SL är spelarna slav eller tvärtom så jag betackar mig för liknande komentarer - TACK!

Däremot är SL en dynamo, ett redskap för få fram en trovärdig värld, ett intressant dium. Spelarna skall verka innom detta dium. Carpe dium.

Att gå på eran linje är som att säga att jag inte skulle få vara jag utan att jag skulle vara en helt annan person bara för att jag inte passar in på forumet.

För om man ser Forumet som SL och användarna som spelare så skulle den gruppsammansättningen ALDRIG fått existera om NI varit spelledare, nu är däremot jag, som sagt, SL 80% av min Eon tid och vilket härligt forum det är...

- MaD.

Krille

Super Moderator
Re: Suck...

"A och B får veta i förväg av SL vad äventyret/kampanjen skall handla om = SL försöker styra spelartna till att skapa karaktärer som SL finner lämpliga för kampanjen. Detta skapar en dialog... Dialogen kommer förmodligen kretsa kring "men VARFÖR får vi inte spela två Tirakschamaner?". Förmodligen kommer antingen SL eller spelarna tröttna, göra som den andre vill å sessionen far åt Hel. Eller efter dialogen inser SL att man inte kan räkna med vad spelarna vill/eller skall spela. Ville de nu spela schamaner - so be it!"

Inte så säkert. Vad du beskriver är inte en dialog utan ett ställningskrig. Det är inte samma sak. En dialog förutsätter ett samtal mellan två parter där båda tar till sig den andres argument.

Följande scenarier är fullkomligt plausibla om man har en dialog, men i princip otänkbara om spelarna får göra vad de vill.

1) Spelarna kommer på att shamanismen bara är ett ball attribut. Det de egentligen vill spela är man och hustru, och då funkar en soldisk riddare och hans sabriska hustru lika bra. Iofs vill spelare B, som vill spela hustrun, ha någon form av övernaturlighet hos sin rollperson (A ser det dock som underordnat för sin del), men eftersom shamanism inte funkar blir rollpersonen en sabrisk magiker istället. Spelledaren får ännu fler idéer till intriger mellan de ashariska magikergillena och Legio Colonan...

2) Spelledaren kommer på att istället för mordgåtan i Jarla så kanske man kan köra den i Tiban istället. Det skulle innebära en del omarbetningar och att ett par andra scener som han hade tänkt sig måste strykas, men vafan... Sedan kommer han att tänka på att den där scenen lika gärna kan användas i Tiban i alla fall, om man byter ut soldiska riddare mot cirefaliska ärkenör... vapenmästare som följer med ett faliskt handelsskepp istället, och det kan ju leda till intressanta kulturkrockar. Och trippen in i Sunari kan bli en expedition upp längs med Kharla-floden, i äkta Apocalypse Now-stil. Man kommer också på att rollpersonerna inte kompletterar varandra särskilt bra, så man pratar igenom problemet och det slutar med att en spelare ändrar sig och vill spela en krigarslav till den andre (shamanen).

3) Spelarna lägger fram förslaget att spela tirakiska hemliga (fniss) agenter från Kiaz, shamaner dessutom, som är ute på hemligt uppdrag i Jarla. Spelledaren tänder på alla fyra! Tirakiska hemliga agenter i Jarla är ungefär lika hejdlöst knasigt som att James Bond skulle vara neger. Spelledaren pusslar om sin mordgåta till en del av en anti-tirakisk konspiration i Jarla, och funderar på olika sätt att sylta in spelarna i det hela. Cirefalerna måste förstås in på ett hörn, men det är lätt ordnat...

4) Spelarna ska prompt spela shamaner, eftersom de har sett en ball dokumentär på Discovery några timmar tidigare. Tiraker är ju dock lite kört i området, tycker spelledaren. Ord flyger fram och tillbaka över spelbordet tills en av spelarna ilsket frågar, "men vafan finns det för shamaner i närheten av Jarla som vi kan spela?" Spelledaren suckar och säger, "nja, det finns inte så mycket, eftersom vare sig Soldarn, Asharien eller Caserion har en shamanistisk religion, och Sunari har inte någon religion alls." Den andre spelaren frågar "Men fanns det inte henéa i södra Sunari?" Spelledaren och spelarna tystnar ett ögonblick, för det finns ju faktiskt henéa i södra Sunari och de har en shamanistisk religion, och plötsligt börjar de diskutera två henéa-shamaner istället för tirak-shamaner. Plötsligt är dialogen konstruktiv igen, och mordhistorian som spelledaren funderade på börjar nu också innehålla ett par kraftfulla fetischer och en komplott från sanari och thism att ta dessa fetischer från henéa och på så sätt försvaga sina små kusiner i söder så att de kan drivas bort.

Säg mig, vilka av dessa scenarier tror du hade tillkommit om spelledaren bara hade låtit spelarna köra över honom? Jag tror faktiskt att inte ett enda hade uppkommit. I och med att en dialog inträffar (förutsatt att man har inställningen att dialogen skulle vara konstruktiv) så har man tre samarbetande hjärnor på samma problem - att ha en trevlig kväll, istället för två hjärnor som försöker göra balla rollpersoner och en hjärna som försöker roa de två andra.

Personligen tycker jag att det senare låter som det trevligare. Om spelledaren måste vara flexibel, varför kan inte spelarna också vara flexibla? Ofta är det inte så mycket så att spelarna har en detaljerad bild av sin rollperson, utan snarare ett koncept. Det konceptet är flexibelt och kan lätt pusslas in i de riktlinjer för äventyret som spelledaren ger.

"Man kan inte styra över vad andra skall spela"

Naturligtvis inte, precis lika lite som man kan styra vad andra ska spelleda.

"Att gå på eran linje är som att säga att jag inte skulle få vara jag utan att jag skulle vara en helt annan person bara för att jag inte passar in på forumet."

Inte riktigt. Det är som att säga att för att få verka på forumet så gäller vissa regler (står att läsa <a href="http://www.rollspel.nu/redaktion/forumregler.shtml">här</a>, för övrigt), och om man inte håller dig till dem så är det bara att pallra sig iväg. Det är ett givande och tagande, för allas trevnad. Du får inte syssla med personangrepp, till exempel, oavsett hur puckad idioten av andra änden av skärmen verkar vara. Det är så att säga en viss inskränkning av ditt uppträdande (och därmed din person), men det syftar till att alla ska trivas här. Accepterar du dessa regler är du välkommen, och får förmodligen bra mycket roligare på forumet.

Sen brukar jag sällan ha en idé till en rollperson som jag måste spela just nu. Oftare har jag (och de flesta andra spelare) ett helt batteri med idéer, och skulle spelledaren lägga fram någon form av begränsning ("den här kampanjen kommer att röra sig i de högre samhällsskikten i Asharien") så har jag säkert minst fem idéer som kan funka ("Soldisk riddare", "sabrisk magiker och hustru till en soldisk riddare", "sändebud från Sunari", "Marnakh-tirak högt uppsatt i ett handelshus", "asharisk godsägare"). Och jag tror inte att jag är ensam om detta. Får jag dessutom prata igenom mina idéer med resten av spelgruppen (inklusive spelledaren) innan jag sätter mig ner och faktiskt gör rollpersonen så kan jag nog klämma in minst tio idéer till som tack vare dialogen också skulle kunna passa.

- Krille

Nightowl

Champion
Kunde inte...

...sagt det bättre själv, Store Ledare! ;-)

Nightowl, som tycker det är för lite utrymme i rubrikfältet ibland.

PS: Om vi skall ta och faktiskt säga lite mer vettigt i vad somn skulle vart en NT-text: Spelledare kan gott ha mindre makt, men de ska inte ha mindre _respekt_. En SL lägger ned en hel del mer arbete än en annan genomsnittlig spelare och det är han värd kudos för. Och kanske en datja. ;-). DS

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

Nightowl

Champion

"Att gå på eran linje är som att säga att jag inte skulle få vara jag utan att jag skulle vara en helt annan person bara för att jag inte passar in på forumet."
Lägg inte ord i min mun, tack.

Du sade att man måste respektera andra spelare (en av mig applåderad idé) men varför skall man INTE respektera just en av spelarnas åsikter? Varför är det rätt att köra ut just SL, men inte någon annan av spelarna?

Annars är det ju så enligt dej att om jag vill spela riddare och ingen annan vill att jag spelar riddare (de kanske inte tänkt sig att spela folk som passar ihop med en riddare) så skall jag slängas ut. Eller hur? För om det kommer en jeppe och gör så att inte jag kan göra exakt det jag vill, och en annan jeppe och gör samma sak, och den förste jeppen därför tydligen är värd att bytas ut, så borde man ju behandla den andre på samma sätt? Om anpassning är för svampar och virus, varför är det OK att anpassa sig till andra spelare men inte till SL?

För övrigt leder diskussioner - helst med ALLA närvarande - oftast till mycket mer sammansvetsade och intressanta karaktärskonstellationer. Enda undertaget om man gett sig bomben på att vara hemlighetsfull, förstås.

Fast det kräver ju att alla är beredda att kompromissa och anpassa sig, och inte tror att anpassning är Prokaryota och dylika fyla.

Nightowl, Motsäglsernas Man! (låter lite som Väktaren av Östra Mörket eller Mannen av Stål eller så, skall bli mitt nya nick eller så)

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

Sodivra

Champion
Nej. Håller inte med.

Spelarna ska inte tvingas till något av SL, nej. Men SL ska inte tvingas till något av spelarna. Om SL inte för sitt liv kan få in rollpersonerna i kampanjen utan att det blir så fånigt att han eller spelarna inte vill spela, så får väl spelarna göra nya rollpersoner. Det är ju inte lika svårt som att göra ett nytt äventyr.

Och som Krille säger, det går ju utmärkt att diskutera fram en lösning. Om inget av detta funkar så är det ju ingen mening att spela, antingen kommer SL eller spelarna ha tråkigt, och om SL har tråkigt har förmodligen inte spelarna så kul eller, och tvärtom.

Så jag tycker då alltså: Varken SL eller Spelare bör köra med varandra. Dom problem du beskriver kan lösas genom att SL och spelarna kommer överens eller kompromissar. Om detta nu inte GÅR så får man väl skita i allt. (Dvs om bägge parter vägrar ge vika)
Så det enda jag motsätter mig i ditt inlägg är att man inte kan lösa problemen på något annat sätt än att SL får ge vika. Det, och att du bestämmer dig för att det är DU mot FORUMET och FORUMET har FEL. Och bara för att "det elaka forumet" (Ursäkta satiren /images/icons/smile.gif) har en annan åsikt så betyder det inte att vi inte har "fattat".

(Targon kan ju ta en titt på det här för att förstå vad jag menar med provocerande.. /images/icons/smile.gif)

/Arvidos- Hoppas att du inte ser detta inlägget som ett tecken på att jag vill GRÄLA med dig.. Jag vill hellre diskutera.. /images/icons/smile.gif

Bra inlägg nightowl. Men bara en sak: Vad har prokaryota celler att göra med resten av inlägget.....jag känner mig förvirrad...

Bra inlägg!!

Lysande inlägg Krille! Långt var det också! Dessutom håller jag med dig, det här med dialog mellan SL och spelarna är viktigt och rätta vägen att gå!

Nightowl

Champion
Prokaryota... (OT)

...är ett annat schlemmigt djur som en envis typ kan jämställa dem som kompromissar med.

Se inlägget som startade det hela.

Nightowl, som ytterst förvirrad finner sig sittande och förklarande spelledares rättigheter - det är ungefär som om Punisher skulle hindra en butiksägare att skjuta en rånare...

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

Flash Back

Warrior
Rollspel går ut på att ha kul... så långt är alla överens(?)

Men för att man skall kunna ha kul tillsammans krävs att varje enskild individ har roligt... eller i alla fall att både spelledaren och de flesta spelarna gillar det de gör.

Uttråkade spelare + Engagerad spelledare = Tråkigt spel
Engagerade spelare + Uttråkad spelledare = Tråkigt spel
Uttråkade spelare + Uttråkad spelledare = Sluta spela NU!
Engagerade spelare + Engagerad spelledare = Wow! Roligt spel

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

Duriel

Veteran
Hata knappar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MÅTTE FORUMKONSTRUKTÖREN GRILLAS! "RENSA FORMULÄR" SKALL LIGGA TILL HÖGER! Ja - jag skriker för jag är MYCKET upprörd...

Skrev ett mycket långt svar som kan sammanfattas så här...

I kort-kort (var) mitt inlägg...

1) Inga likhet mellan soldiska riddare och tirakiska schamaner, som att jämnföra Ferrari med Fiat.

2, 3 och 4) Som jag sagt hela tiden, DL ändrar bara på äventyret och spelarna kan forsätta med sina rollpersoner.

Att skapa enkom för vissa karaktärer?!? Skriv då en bok istället!

Så det enda som man kunde komma fram till i Krilles lååånga (pik till er bokstavsfetischer) inlägg var precis det som jag hela tiden sagt. Sl förmedlar världen och spelarna sina käraktärer för den (världen alltså)...

*arg*

- MaD.