Nekromanti En SL:s uppgift...

Vindhand

Myrmidon
hmm...

2) Anpassning här hemma hos fungorala livsformer och virusar. Rollpersonerna är levande individer och kan i bästa fall reagera på sin omgivning.

Så det du säger är m.a.o. att spelare i gemen är mindre avancerade än en genomsnittlig mögelsvamp?

Testa på att vara SL själv någon gång.

Du vet tydligen inget om hur det är att vara SL. Testa själv istället för att skälla på din stackars SL.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Ömsesidig respekt!

Spelare och spelledare ska kunna samsas. Duriel verkar vilja tvinga sin SL till att lyda spelarna så att de blir bäst annars... Tycker att han inte vet ett skit om hur det är man ska uppföra sig mot varandra. Jag satt bara för några dagar med en spelare och utformade en gubbe åt honom till kl 1 på natten. Jag sa vad som inte skulle passa och frågade om vad han ville vara. Jag förklarade vad som passar och vad som inte passar men att han kan göra va fan han vill. Vi kom fram till en passande gubbe som han kunde tänka sig att spela. Jag gav honom förslag och bad honom göra så och så men var noga med att förklara för honom att han har det slutgiltiga beslutet.

Re: Suck...

Jag kör som alla utom du (och kanske targon) har sagt att man ska spela och jag har ALDRIG haft problem med spelarna i min grupp. Du däremot verkar vara riktigt arg på dina kompisar och SL. Kanske ska du testa hur det skulle vara spela som vi föreslagit. Typ ömsesidig respekt? Du blir förvånad med hur enkelt allt blir.

Håller med krille och han har helt klart fan så rätt i denna diskussion.

Sodivra

Champion
Hata trångsynta.

2, 3 och 4) Som jag sagt hela tiden, DL ändrar bara på äventyret och spelarna kan forsätta med sina rollpersoner.
Som jag och Krille sagt hela tiden:

SL kan anpassa sig, det är bra.
Spelare kan anpassa sig också, bra.
Bägge kan anpassa sig, bra.

Huvudsaken är ju hur nöjda alla är på slutet.. Det alternativ med maximal summa nöjdhet på slutet är bäst. Eller hur?

Att skapa enkom för vissa karaktärer?!? Skriv då en bok istället!

Jag låter dig själv svara på detta:
Inga likhet mellan soldiska riddare (rollspel) och tirakiska schamaner (böcker), som att jämnföra Ferrari med Fiat.

Det är inte alls så konstigt med äventyr för speciella karaktärer. Jag har en kampanj på gång jag tycker ska bli väldigt läcker.. Alla spelar ynglingar med starka magi-anlag.. I 4 episoder så växer rollpersonerna upp och upptäcker sina anlag, går i magisk akademi, är mäktiga magiker, och kommer vilse i dimensionsnätet.

Skulle detta gå att spela med ett gäng prisjägare? Nej, definitivt inte.. Hela kampanjen baseras ju på karaktärerna.

Ett annat exempel: Bland mina favorittyper av äventyr är dom systemlösa deckarna/skräckäventyren där alla väljer färdiga rollpersoner. Detta har fördelen att rollpersonerna kan ha hemligheter och förhållande till varandra som påverkar handlingen och gör det hela synnerligen intressant. I ett äventyr t. ex skulle en av rollpersonerna i hemlighet plantera en bomb på den övergivna forskningsstation dom undersökte.

Detta funkar utmärkt i min spelgrupp, om SL har planerat en kampanj som förutsätter att alla är orcher som ska ut och röja så börjar ingen tjura och vill spela magiker, utan alla är glada och /images/icons/laugh.gifiga!

Spelgrupper är väldigt individuella. Möjligheter och problem är ofta specifika för en spelgrupp. I din spelgrupp så kanske ni ser helt annorlunda på rollpersonerna. Isåfall så gör du säkert helt rätt.. Men att alla andra gör fel är ju uppenbarligen fel isåfall.

Så det enda som man kunde komma fram till i Krilles lååånga (pik till er bokstavsfetischer) inlägg var precis det som jag hela tiden sagt. Sl förmedlar världen och spelarna sina käraktärer för den (världen alltså)...

???? Det vet väl var och en att SL förmedlar världen och spelarna sina karaktärer.. Varför vill du berätta det? (Och JA, jag fattar att det var det du utläste ur Krilles inlägg, men varför "har du hela tiden sagt det"?)

/Arvidos- Som tycker bäst om äventyr med bestämda rollpersoner- Bättre handling då!
Dessutom brukar jag kopiera texten i långa inlägg då och då av rädsla för att dom ska raderas, hähähä!

Sodivra

Champion
Re: Testa på att vara SL själv någon gång.

Läs hans inlägg igen så står det att han är SL 80% av EON-tiden..

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Re: Testa på att vara SL själv någon gång.

Då borde han veta om hur man spelar. Varför frågar han oss? Fast han vet kanske inte det eftersom han verkar vara lite maschosist. Än en gång: ÖMSESIDIG RESPEKT! Det är nog det bästa sättet. Eller hur?

Zaiber

Veteran
Re: hmm...helt ärligt

Ska jag vara helt ärlig så kan jag efter ett långt spelmöte känna mig en hel del osundare, och mer ovårdad, än en mögelsvamp. Det kanske ligger något i det han säger ;)

Zaiber - Religion är coolt.

Flash Back

Warrior
Re: Hata knappar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den här diskussionen handlar INTE om SL respektive spelarens uppgift/uppdrag i spelandet. Alla vet deras plats, annars befinner de sig inte på det här forumet.

Däremot har du dratt in en diskussion om SL:ns och spelarnas ansvar gentemot varandra, där du prompt hävdar att enbart SL ska anpassa sig, medan resten av forumet säger ifrån och menar att båda sidor ska vara anpassningsbara.

Sen är det möjligt att du missuppfattat allt vad som skrivits, och svarat med inlägg som inte har med diskussionen att göra. Varför kan jag inte riktigt förstå. Det är ingen som är sur på dig och säger att du gör fel, men eftersom du lägger ett inlägg här så förväntar du dig svar, eller hur? Det är ju det som är grundidén med ett forum: du frågar, en diskussion uppstår, du får (ofta) flera svar och tar åt dig de åsikter och förslag du tycker passar dig.

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

Targon

Hero
Rätt och riktigt!

Klart, det är ju inte bra för spelstämningen om spelarna jämt känner sig överkörda. Fy sjutton vad jag ibland har känt mig överkörd av min egen spelledarguru. Fast man få snällt bita ihop och vänta till efter spelmötet innan man börjar gräla. Men grundregeln är ändå densamma: sl är Gud (observera: Gud med stor bokstav). Men ömsesidig respekt är som du säger också nödvändigt.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Vindhand

Myrmidon
Re: hmm...helt ärligt

Allt beror ju på hur man mäter... Det finns ju svampar som producerar alkohol t.ex... Mycket mer användbart än en genomsnittlig spelare som på sin höjd konsumerar denna vara :)

Nightowl

Champion
Re: hmm...helt ärligt (OT)

"Det finns ju svampar som producerar alkohol t.ex... Mycket mer användbart än en genomsnittlig
spelare som på sin höjd konsumerar denna vara :)"

Å andra sidan finns det ju svampar som attacksuper hela dan - det hörs ju på uttrycket "dricker som en svamp"! :-D

Nightowl, som noterar att i denna tråd är till och med SILVERSURFAN OCH KRILLE överens och mot den stackars trådstartaren. Jag förstår om han känner sig utsatt!

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

litleme

Warrior
Re: Hata knappar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nu ska vi rätta här...... Fiat äger Frearri så om du ska jämföra dom så blir det samma bil !!!

dess utom har Fiat gjort en bil i ferarri stil och vise versa så det gör det bara änu mer samma sak.

fast det är juh förstås man kan ju inte säga att en Fiat 120 och en Ferarri f-50 är samma bil men ändå . =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain

Zeaker

Veteran
Försök själv att vara SL en gång, du skulle aldrig klara det. Många spelare förstår hur svårt det är att vara SL men tydligen inte du! Det är inte alls så lätt som i ditt exempel, men du verkar totalt trög så jag vet inte om det går att ens diskutera med dig

SilverScythe
- Mysig o diktatorisk SL

G

Guest

Guest
:CÞ

du vet... han har typ varit SL för dig några gånger.(¿läs hanns signatur igen så kanske du vet vem han är?(jävla PUL!))

Mvh h[-å]

Sodivra

Champion
Eeeep!

men du verkar totalt trög så jag vet inte om det går att ens diskutera med dig
Tja, det blir inte LÄTTARE ifall du avslutar med en förolämpning.. /images/icons/wink.gif
Och sedan berättar han i ett senare inlägg att han är SL ca 80% av EON-tiden.. Och jag poängterar detta i ett annat inlägg.. Ett tips är att läsa andra inlägg innan man postar, så får man mer att reflektera på, och behöver inte säga något som redan sagts..

Välkommen till forumet föresten! /images/icons/smile.gif
(Kollar så att silverscythe verkligen är en nykomling..
Jasså inte.. Men du postar visst rätt sällan.. /images/icons/tongue.gif)

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-08-03 22:34.</EM></FONT></P>

Oj jävlar!

Det visste inte jag! Så det är MaD! Ok, men han har fett fel ändå...

smaffy

Hero
ahha. och varför berättar du det för mig? tror du inte att jag redan vet det va?! tror du att jag är nån jävla barnunge eller, är det vad du tror?!!?! argh! död åt kapitalisterna!!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]