Hata trångsynta.
2, 3 och 4) Som jag sagt hela tiden, DL ändrar bara på äventyret och spelarna kan forsätta med sina rollpersoner.
Som jag och Krille sagt hela tiden:
SL kan anpassa sig, det är bra.
Spelare kan anpassa sig också, bra.
Bägge kan anpassa sig, bra.
Huvudsaken är ju hur nöjda alla är på slutet.. Det alternativ med maximal summa nöjdhet på slutet är bäst. Eller hur?
Att skapa enkom för vissa karaktärer?!? Skriv då en bok istället!
Jag låter dig själv svara på detta:
Inga likhet mellan soldiska riddare (rollspel) och tirakiska schamaner (böcker), som att jämnföra Ferrari med Fiat.
Det är inte alls så konstigt med äventyr för speciella karaktärer. Jag har en kampanj på gång jag tycker ska bli väldigt läcker.. Alla spelar ynglingar med starka magi-anlag.. I 4 episoder så växer rollpersonerna upp och upptäcker sina anlag, går i magisk akademi, är mäktiga magiker, och kommer vilse i dimensionsnätet.
Skulle detta gå att spela med ett gäng prisjägare? Nej, definitivt inte.. Hela kampanjen baseras ju på karaktärerna.
Ett annat exempel: Bland mina favorittyper av äventyr är dom systemlösa deckarna/skräckäventyren där alla väljer färdiga rollpersoner. Detta har fördelen att rollpersonerna kan ha hemligheter och förhållande till varandra som påverkar handlingen och gör det hela synnerligen intressant. I ett äventyr t. ex skulle en av rollpersonerna i hemlighet plantera en bomb på den övergivna forskningsstation dom undersökte.
Detta funkar utmärkt i min spelgrupp, om SL har planerat en kampanj som förutsätter att alla är orcher som ska ut och röja så börjar ingen tjura och vill spela magiker, utan alla är glada och /images/icons/laugh.gifiga!
Spelgrupper är väldigt individuella. Möjligheter och problem är ofta specifika för en spelgrupp. I din spelgrupp så kanske ni ser helt annorlunda på rollpersonerna. Isåfall så gör du säkert helt rätt.. Men att alla andra gör fel är ju uppenbarligen fel isåfall.
Så det enda som man kunde komma fram till i Krilles lååånga (pik till er bokstavsfetischer) inlägg var precis det som jag hela tiden sagt. Sl förmedlar världen och spelarna sina käraktärer för den (världen alltså)...
???? Det vet väl var och en att SL förmedlar världen och spelarna sina karaktärer.. Varför vill du berätta det? (Och JA, jag fattar att det var det du utläste ur Krilles inlägg, men varför "har du hela tiden sagt det"?)
/Arvidos- Som tycker bäst om äventyr med bestämda rollpersoner- Bättre handling då!
Dessutom brukar jag kopiera texten i långa inlägg då och då av rädsla för att dom ska raderas, hähähä!