Hanihörnet said:
Vill inte starta ett gudomligt krig här, men jag gillar bara idén att låta spelarna få väldigt få resurser men med list och kreativitet besegra de som en gång har skapat dem, istället för att de ska gå in i ett kärnvapenkrig med sina skapare. Det enda som människor egentligen har att kämpa med mot gudar är deras fria vilja.
Problemet med idén är väl mest att jag inte ser hur det kan vara ball när sju miljarder pers tappar en infrastruktur som gör det möjligt att vara fler än någon miljon pers. Vad händer med de andra sex komma nionionio miljarderna folk och vem tar hand om liken när de svälter ihjäl? Scenariet är inte direkt lockande för mig - det är säkert bra för apokalypsscenarier, men jag tycker det förtar det charmiga med gudarna vaknar-scenarier och framförallt snor fokus till "hur tänker du överleva apokalypsen?".
Dessutom tycker jag inte att det är särskilt ball att vara chanslös. Det är okej om det finns ett gap, men det kan man uppnå på andra sätt. Ett sätt skulle kunna vara att det är skillnad på gudomlig makt och teknologisk makt, och att på vissa områden så övertrumfar gudomlig makt den teknologiska.
Det gör att det omvända också kan inträffa: teknologisk makt övertrumfar gudomlig makt på vissa andra områden, och det gör det i sin tur intressant att spela en gudomlig rollperson.
Slutligen innebär en mer balanserad nivå att de funkar att kombinera. Jag skulle till exempel storälska att spela duon jättinnan/asynjan Skade och James Bond, agent med dubbelnollstatus i hennes majestäts hemliga tjänst, på hemligt uppdrag för att hindra djinnernas återkomst och allians med talibanerna på arabiska halvön. Men att kombinera jaktgudinnan Artemis och Grog, återuppfinnare av hjulet, det blir antingen bara fjantigt eller bara så obalanserat att Grog inte har något vettigt att göra.