Nekromanti En sovande gud

Simon

Swashbuckler
Etepete said:
Den Grå Eminensen said:
Den ende guden är nattvakt.
Me like! Kanske Aten eller Apollon som varit ende övervakande gud fram till sin död 1882.
Inte Jahvé då? Som passade på att börja ta sig ordentligt med plats när de andra började slumra in sådär vid senantiken nånting.

Krille

Super Moderator
Etepete said:
Me like! Kanske Aten eller Apollon som varit ende övervakande gud fram till sin död 1882.
Feh! Det vet ju alla att det var Hugin och Munin som höll koll på vad som hände i Midgård, på uppdrag av den enögde allfadern. Och han har minsann inte sovit alls - han väntar bara på att fimbulvintern ska börja så att Ragnarök kan komma igång och att han äntligen kan bli klar med skiten!

Hanihörnet

Veteran
Krille said:
Hanihörnet said:
För det andra: Vore det inte roligt om gudarna åker ner till jorden och säger åt alla moderna människor att "Så här får ni ju inte göra! Det är ju hädiskt!" och tvingar människor in i en ny stenålder. Vilka möjligheter, alltså!
Nä, det vore trist. Klart ballare är om de säger åt människorna att inte göra så där, och människorna svarar "fuck you, farfar!" Då har vi ju konflikt och krig och annat ball fanskap!
Men tänk om kriget börjar när människorna har insett att gudarna har tagit alla deras skapelser, och sedan är de tvungna att använda sin mänskliga kreativitet än en gång för att stoppa dem!

rjonas

Hero
Hanihörnet said:
Krille said:
Hanihörnet said:
För det andra: Vore det inte roligt om gudarna åker ner till jorden och säger åt alla moderna människor att "Så här får ni ju inte göra! Det är ju hädiskt!" och tvingar människor in i en ny stenålder. Vilka möjligheter, alltså!
Nä, det vore trist. Klart ballare är om de säger åt människorna att inte göra så där, och människorna svarar "fuck you, farfar!" Då har vi ju konflikt och krig och annat ball fanskap!
Men tänk om kriget börjar när människorna har insett att gudarna har tagit alla deras skapelser, och sedan är de tvungna att använda sin mänskliga kreativitet än en gång för att stoppa dem!
Det ena utesluter inte det andra.

Simon said:
Etepete said:
Den Grå Eminensen said:
Den ende guden är nattvakt.
Inte Jahvé då? Som passade på att börja ta sig ordentligt med plats när de andra började slumra in sådär vid senantiken nånting.
Samma snubbe som överdrivit sitt inflytande. "Jag skapade världen - kolla när jag tänder eld på en buske!"

Leon

Leo carcion
Jahve = Aten = Apollon = Allah = Vishnu = länge leve synkretism!

Hanihörnet

Veteran
Krille said:
Sälj iden till mig. Tala om varför det är så ball.
Vill inte starta ett gudomligt krig här, men jag gillar bara idén att låta spelarna få väldigt få resurser men med list och kreativitet besegra de som en gång har skapat dem, istället för att de ska gå in i ett kärnvapenkrig med sina skapare. Det enda som människor egentligen har att kämpa med mot gudar är deras fria vilja.

Jag menade inte att din idé var dålig, jag fick bara en spontan idé som jag ville fördjupa mig i.

Krille

Super Moderator
Hanihörnet said:
Vill inte starta ett gudomligt krig här, men jag gillar bara idén att låta spelarna få väldigt få resurser men med list och kreativitet besegra de som en gång har skapat dem, istället för att de ska gå in i ett kärnvapenkrig med sina skapare. Det enda som människor egentligen har att kämpa med mot gudar är deras fria vilja.
Problemet med idén är väl mest att jag inte ser hur det kan vara ball när sju miljarder pers tappar en infrastruktur som gör det möjligt att vara fler än någon miljon pers. Vad händer med de andra sex komma nionionio miljarderna folk och vem tar hand om liken när de svälter ihjäl? Scenariet är inte direkt lockande för mig - det är säkert bra för apokalypsscenarier, men jag tycker det förtar det charmiga med gudarna vaknar-scenarier och framförallt snor fokus till "hur tänker du överleva apokalypsen?".

Dessutom tycker jag inte att det är särskilt ball att vara chanslös. Det är okej om det finns ett gap, men det kan man uppnå på andra sätt. Ett sätt skulle kunna vara att det är skillnad på gudomlig makt och teknologisk makt, och att på vissa områden så övertrumfar gudomlig makt den teknologiska.

Det gör att det omvända också kan inträffa: teknologisk makt övertrumfar gudomlig makt på vissa andra områden, och det gör det i sin tur intressant att spela en gudomlig rollperson.

Slutligen innebär en mer balanserad nivå att de funkar att kombinera. Jag skulle till exempel storälska att spela duon jättinnan/asynjan Skade och James Bond, agent med dubbelnollstatus i hennes majestäts hemliga tjänst, på hemligt uppdrag för att hindra djinnernas återkomst och allians med talibanerna på arabiska halvön. Men att kombinera jaktgudinnan Artemis och Grog, återuppfinnare av hjulet, det blir antingen bara fjantigt eller bara så obalanserat att Grog inte har något vettigt att göra.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tror även vi skulle få se många gudar glatt ställa upp i diverse talk-shows och dokusåpor för att visa "Här är jag, se på mig, dyrka mig.."

/Ulfgeir