Nekromanti En spelledares tunga börda

Torbjörn

Swordsman
Vi spelledare har det inte alltid lätt. Till och från måndagens spelmöte fick jag åter släpa så mycket böcker så ryggen nästan gick av. Detta fick följa med denna gången:
PHB, DMG, MM, Compl. Adv, FRCS, Silver Marches, Lord´s of Darkness, Sons of Gruumsh, Underdark, The Doom of Lishtonshire och 3 pärmar kampanjmaterial. Det blev några kilo!

Så nu undrar man ju om man själv är för snäll och blir utnyttjad av sina spelare. Hur mycket brukar ni släpa med till spelmötena?

Och vilket spel är "bäst" i det här avseendet - dvs man slipper släpa med så ofantligt mycket böcker, D&D är det sannerligen inte!

Torbjörn - sliten men glad! :gremcrazy:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Varför inte spela hemma hos den som har böckerna då slipper ni släpa på alla böcker i onödan. Eller så kan ni ju alltid bestämma er innan vad för spel ni ska lira då slipper du släpa på mer böcker än nödvändigt.

I vår spelgrupp så lirar vi ungefär fyra av fem gånger hemma hos mig då jag innehar alla böcker till eon. Den sista gången så kan jag ju säga att alla moduler till eon väger mycket och är tung att bära på men i slut ändan är det värd det.

Eksem

Champion
Du är lurad. Rollspelens första regel är: Man spelar hemma hos grottmästaren (regel nummer två är: spelarna skall bjuda grottmästaren på snacks). Aldrig att jag släpar runt halvdussinet hårdpärmsböcker, kampanjmaterial, tärningar, miniatyrer och en plexiglasskiva. Vi spelar givetvis hemma hos mig.

Krille

Super Moderator
"Hur mycket brukar ni släpa med till spelmötena?"

En regelbok, en bunt papper som är äventyret, en MP3-spelare med passande musik, en tärningspåse, skräpmat, skräpdricka, taktikkort. Jag tror att jag kan komma upp i fyra kilo om jag anstränger mig.

Det förutsätter dessutom att vi inte spelar någonstans där spelet redan är.

"Och vilket spel är "bäst" i det här avseendet - dvs man slipper släpa med så ofantligt mycket böcker, D&D är det sannerligen inte!"

Skymningshem: Andra Imperiet. En regelbok, that's it.

Inte ens om vi spelar det spel som jag har mest grejor till så blir det mycket. Skulle jag köra Star Wars d6 (spelet ifråga) så skulle det inte bli mer än regelboken, Lords of the Expanse-boxen och kanske Rebel Alliance Sourvebook och Imperial Sourcebook.

Men okej, jag är lat. Jag orkar inte lära mig ett spel som är så komplext att det krävs tre regelböcker, sju kampanjmoduler och tre pärmar för att kunna köra det. Jag orkar definitivt inte bära det. Så jag spelar - och gör - spel som klarar sig med en enda regelbok, en kampanjmodul och kanske lite allmänbakgrund.

Johan K

Gammal & dryg
Hur mycket brukar ni släpa med till spelmötena?
Nu har jag väll iof gansak tur här. Vi brukar allt som oftast sitta hemam hos mig & lira. Vilket innebär nada släpande av böcker för min del... :gremgrin:
Dock så skulle jag nog släpa med mig grundboken, själva äventyret samt eventuellt världsmodulen som mina karatärer är i. Mer tror jag inte behövs.

Och vilket spel är "bäst" i det här avseendet
Jag skulle rösta på SW fån äventysspel.. Inte många böcker där inte & lätta att bära är de åxå !! :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Och vilket spel är "bäst" i det här avseendet - dvs man slipper släpa med så ofantligt mycket böcker
Vilket som helst, nästan. Man ska klara sig med en regelbok och en kampanj- eller äventyrsbok. De rollspel jag kan komma på som känns mest kompletta i en enda bok är Buffy, the Vampire Slayer RPG eller Call of Cthulhu. Till dem klarar man sig ganska långt med bara grundregelboken.

/tobias

Eksem

Champion
Vad det gäller CoC skulle jag påstå att man i normalfall klarar sig med rollformulären.

Storuggla

Champion
"Och vilket spel är "bäst" i det här avseendet - dvs man slipper släpa med så ofantligt mycket böcker, D&D är det sannerligen inte!"

Artesia: Adventures in the Known Worlds. Allt i en bok, som dessutom är snygg. Annars är väl Unknown Armies eller Over the Edge bra, man behöver knappt böckerna alls.

"Hur mycket brukar ni släpa med till spelmötena?"

Tja, om jag spelleder så blir det en del. Spelleder jag L5R blir det ett helvete, då måste jag sålla vilka böcker jag ska ha med mig. Jäkla elände. :gremmad:

Storuggla, svarar med ludd

Torbjörn

Swordsman
Lätta svar på svåra frågor. Det är klart att vi är hemma hos mig så ofta vi kan. 4 / 5 i spelgruppen har sambo (inkl. jag) + vissa av dem också barn, då blir det lite pusslande. Hos killen utan sambo vet vi att vi alltid kan vara och då blir det ofta så.

Torbjörn

Torbjörn

Swordsman
Antingen är du singel / icke sambo eller är du föredömligt hård mot din bättre hälft. I vilket fall är det avundsvärt!

Det känns dumt att sparka ut flickvännen för att spela hemma hos mig, när en av spelarna bor ensam. Där kan vi ju vara och röja ostörda.

Torbjörn - ska dock ha större lägenhet snart, med ett spelrum!

Pom

Swashbuckler
Jag instämmer med de andra: du är alldeles för snäll! :gremsmile:
Spela skall man i SLs hemmiljö. Det handlar inte bara om regelböcker, det handlar om att SL skall ha koll på hemmets bibliotek och kunna hala fram referensböcker för det man vill ha referens på (någon medeltidssked om man kör medeltidsrealism, någon lättklädd bimbo om man kör sexistiskt/levnadsglatt, någon DVD med den scenen man vill visa från TV-serien man kör efter, ett gäng saltkar som blir perfekta för att bygga upp tempelinteriören om man kör figurslag i heligt rum, etc).

För övrigt svarade jag på exakt denna fråga på ett helt annat forum för ett par dagar sedan (även om jag inte svarade exakt likadant).

Storuggla

Champion
"det handlar om att SL skall ha koll på hemmets bibliotek och kunna hala fram referensböcker för det man vill ha referens på (någon medeltidssked om man kör medeltidsrealism, någon lättklädd bimbo om man kör sexistiskt/levnadsglatt"

Öhh, ska han hala fram en bok med bimbon i eller ska han hala fram en bimbo au naturell så att säga? :gremshocked:

Storuggla, cliff richard!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag spelar så sällan och ofta så olika grejs så det brukar veriera nåt hemskt. Jag har faktiskt hunnit oroa mig en aning över eventuellt SL:ande av D&D... än så länge har jag i princip bara grundböckerna men jag är väl som intställd på att komplettera med Complete-böckerna (dock inte Psi-boken) och kanske nåt till och då blir det ju en 8 hardcoverböcker om allt ska med... sen tror jag väl inte riktigt jag behöver allt alltid dock.

Ett spel som är föredömligt lättpackat är Usagi Yojimbo (gamla versionen). I en vanlig mapp, lite större än a4, har jag spelet+monstertilläget (Monsters) och rollformulär. Komplettera med tärningspåse och en kortlek (eller egenhändigt gjorde kort) för strid så har man allt man behöver och lite till. :gremsmile:

Eksem

Champion
I ärlighetens namn försöker vi planera så att jag kan kicka ut min sambo vid speltillfällen, men oftast så spelar vi med typ Top Model på i bakgrunden.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
När jag spelleder är det bara lättransporterade spel, en eller två böcker och kanske en pärm och ett anteckningsblock, går ner i ryggan.

Gula hjälmen samlade alla sina prylar hemma hos killarna som stod värd för alla spelmöten, så fanns allt på plats redan.

GlueBall_UBBT

Warrior
I begynnelsen spelade min grupp hemma hos mig. Det var för att jag var spelledare, jag hade alla böcker, tärningar, papper, pennor och så bjöd jag dessutom på chips och cola. Men spelgruppen växte och växte och tillslut så fick vi inte plats hemma hos mig, mina föräldrar blev kinkiga och att handla åtta liter cola per kväll blev lite mycket tillslut.

Då packade jag ner alla mina eon-moduler i en portfölj och la en pärm med kampanjmaterial plus övriga pappar, tärningar och rollformulär i min ryggsäck. Sedan började vi använda en lokal spelförenings lokal. Det var jättebra. Där kunde vi vara när som helst och hur länge som helst. Ingen blev störd och jag kunde lämna mina grejjor där tills nästa träff. Enda nackdelen, man måste betala 100 kr medlemsavgift per år. Billigt för mig som pungade ut med detsamma i veckan till att bjuda på cola, vilket jag givetvis inte gör längre.

Ulfgeir

Swashbuckler
Shadowrun är ett synnerligen dåligt alternativ om man skall ha med allt. Även när jag körde 3rd edition så var det det att jag behövde en hel del böcker från 2nd och 1st då det var de enda som hade referenser till vissa saker eller vissa bilder på hur saker faktiskt såg ut. Skulle man sedan ha med "location"-böckerna så blev det väldigt mycket.

Hade en sportbag. Den rymde inte allt och blev så tung att axelremmen lossade. Då hade jag ändå plockat bort de böckerna som var helt obsoleta och inte hade någon användning.Vägde grejerna nyss och de hamnar på mer än 25kg, och då har jag inte allt till 3rd.

Orsak till att jag släpade med mig saker. Jag bor i Borås, resten av spelgruppen bodde i gbg och alla hade inte tillgång till bil. Var ur logistisk synvinkel enklast att vi samlades hemma hos en kille som bodde relativt i centrum för alla.

/Ulfgeir

G

Guest

Guest
Och vilket spel är "bäst" i det här avseendet - dvs man slipper släpa med så ofantligt mycket böcker, D&D är det sannerligen inte!
Neotech 2 är ganska bra, det finns ioförsig 3 tillbehörsböcker, men de behövs bara när man planerar äventyr och när man gör karaktärer (alt att de shoppar vapen), en vanlig spelomgång tycker jag inte man behöver mer än egna antekningar och grundboken(/pärmen).

Jag brukar dock skifta mellan olika rollspel rätt ofta så det är inte alltid lite jag tar med mig, dessutom har jag ofta svårt att dölja vilka böcker jag har med mig och om jag då har med allt har spelarna ingen aning om vad som kommer.

Boriz

Veteran
Ja, frågan om du blir utnyttjad kan jag ju inte riktigt svara på. Själv så har jag ju sällan med mig någonting numera då de jag spelar med tillslut har börjat skaffa spel själva. Men för ett par år sedan så kunde det ju bli en mängd olika böcker. Särskilt om man går tillbaka till den andra delen av 90-talet.

Då höll vi till i församlinghemmet i det samhälle där jag bodde och vi var ovilliga att lämna våra böcker och papper där så varje helg så åkte allt ner i ett par väskor och kassar för att släpas upp till lokalen. Med allt så menar jag verkligen allt. Alla böcker, formulär, tärningar, figurer, pärmar och anteckningsblock av olika modeller. Då det sammanlagt var kring 15-20 pers som spelade just då så blev det en mängd matrial även om man räknar på att det var 4-5 individer som tog med sig det.

Det spelet som jag anser vara "bäst" i detta fall är nog Chock. Ett par tärningar och färre böcker än fingrar på en hand. Visserligen är ju det inte det enda spelet som kräver så lite, Mutant är ju ett annat. Oavsätt vilken version av spelet det än är. Västmark är ju ett annat och Kult ett tredje, men det är altså spel som det inte har kommit så mycket grejer till eller som inte är så komplicerade.

Värst för mig var nog DoD (då särskillt 91:an) och när vi lekte med de där figurerna (Warhammer FB)

Nu har jag ju insett att detta meddelnde kanske inte riktigt svarar endast på de frågorna du ställde, men jag hoppas att det inte gör något.
---

Pom

Swashbuckler
"det handlar om att SL skall ha koll på hemmets bibliotek och kunna hala fram referensböcker för det man vill ha referens på (någon medeltidssked om man kör medeltidsrealism, någon lättklädd bimbo om man kör sexistiskt/levnadsglatt"

Öhh, ska han hala fram en bok med bimbon i eller ska han hala fram en bimbo au naturell så att säga?
Han skall hala fram en referensbok som visar hur man i rollspel motiverar att hala fram en bimbo. Sedan skall han hala fram en annan referensbok som visar hur man går tillväga.