Nekromanti En spelledares tunga börda

Rosen

Myrmidon
Out of date, men Traveller (första boxade utgåvan) hade bara två böcker; regelboken och en tunn liten sak vid namn 'Charts & Tables'. Våran spelledare kommenterade ibland belåtet att när han väl hade blivit van och lärt sig grunderna i reglerna och spelmiljön så var C&T och några tärningar det enda han behövde bära med sig.

--
Åke

MrG

Swashbuckler
Så nu undrar man ju om man själv är för snäll och blir utnyttjad av sina spelare. Hur mycket brukar ni släpa med till spelmötena?
Just nu spelar vi mest hemma hos mig, vilket är enklast då sambon självklart vill vara med och spela. För mig har det varit den enklast lösningen, hitta en rollspelare att bo med (eller få henne att börja spela).

Tidigare (när jag (liksom spelarna) bodde ut i sthlms-förort, istället för centralt i gbg (liksom spelarna)) körde vi ambulernade kampanjer och turades om att vara hos varandra, då brukade jag bära med mig karaktärer, en kampanjanteckningsbok, tärningar och eventuellt en regelbok, värre än Adventure! blev det inte :gremgrin: Och en kampanj körde jag att den man skulle vara hos nästa gång fick ta med sig regelbok och karaktärer, så hade jag anteckningsmaterial och tärningar (kan inte lämna tärningarna till spelarna, tror att det är skrock att sl-tärningar och spelartärningar inte ska blandas, men man vet aldrig så noga :gremsuck:)

Och vilket spel är "bäst" i det här avseendet - dvs man slipper släpa med så ofantligt mycket böcker, D&D är det sannerligen inte!
Minst böcker? Friform är väll det uppenbara svaret, tyck vad ni vill om det i övrigt, men man kan då komma undan med ingenting att släpa på om spelarna själva får ta med sig sina egna karktärsblad. :gremlaugh:

Hunk

Hero
Jag känner igen mig, men så är jag ju också D&D-spelare... Bara de tre coreböckerna är ju rätt tunga, och sedan brukar jag också vilja ha med mig minst två extra monsterböcker+Mother of All Encounter Tables. Sedan vill man ju ha med Players Guide to the Wilderlands och åtminstone den av böckerna i Wilderlandsboxen + karta som beskriver den del av världen spelarna befinner sig (dessa är dock mjukinbundna, så de väger inte så mycket). Gawds & Demigawds (till Hackmaster) och Unknown Gods (till OD&D), brukar också följa med som referens (men de är också mjukinbunda). Någon hårdinbunden sourcebook + ett äventyr behövs ju också... Det var enklare förr när jag bodde ca 200 meter från den vi oftast spelar hos, men numera är det jobbigare. Kanske skall lösa det med att förlägga spelkvällar till min lilla butik - där finns det ju gott om referensmaterial...

Vet inte vilka spel som är "bäst" i betydelsen lättast att bära, men Skymningshem, Götterdämmerung och Castles & Crusades väger i alla fall inte ton. Gamla klassiska BECMD&D vägde ju inte heller särskilt mycket och det mesta kampanjmaterialet var ju mjukinbundet. Friform är ju garanterat bäst, såvida man inte känner sig tvungen att bära med sig en massa bakgrundsmaterial. D&D 3.5 och WoD är nog de sämsta i alla fall.

JonasM

Veteran
Och vilket spel är "bäst" i det här avseendet - dvs man slipper släpa med så ofantligt mycket böcker, D&D är det sannerligen inte!
Flera av "Forge-spelen" – t.ex. Primetime Adventures, Polaris, Dogs in the Vineyard – är ju optimala i det här avseendet: små, och ganska tunna häften, som innehåller i stort sett allt man behöver. Lägg till varsitt litet karaktärsblad för spelarna, tärningar/kort, samt ett konfliktblad och lite anteckningar för spelledaren. Sen är det bara att köra.

Bunny

Crazy like a fool
Eon är det bästa spelet i det här avseendet, helt klart. De m,juka pärmarna är betydligt mildare mot ryggen än hårdpärmade diton, visar undersökningar*. Vem skulle säga nej till att släpa med sig två regelböcker och 15 moduler när de ansträngt sig så för att ge oss denna milda och behagliga tyngd? Vi snackar om inte mindre än tre olika typer av mjukhet! För en bättre tyngd - välj Eon (det är du värd).

<font size="1">* Bedrivna på den Allmänna Slavanstalten i Husie.</font size>

EchonCique

Hero
Vi spelledare har det inte alltid lätt. Till och från måndagens spelmöte fick jag åter släpa så mycket böcker så ryggen nästan gick av. Detta fick följa med denna gången:
PHB, DMG, MM, Compl. Adv, FRCS, Silver Marches, Lord´s of Darkness, Sons of Gruumsh, Underdark, The Doom of Lishtonshire och 3 pärmar kampanjmaterial. Det blev några kilo!
Ojsan. Det är ganska mycket ja. Skräckexemplet är när jag hoppade in lite kort i en Rolemaster-kampanj med lite folk utanför Göteborg. Under spelmötena fanns det böcker staplade som var hyfsat mycket mer än en meter i bredd om man hade ställt dem ijämte varandra. Fortskaffningsmedlet mellan hem och spelplats var bil, med böckerna nedpackade i en hockeytrunk.

Personligen skall jag bränna en DVD med alla böcker som kan tänkas användas under spelmötet och använda datorn hos den man spelar på. På det sättet slipper jag kånka runt med något mer än en DVD-skiva. Hur lagligt det är kan vi dock diskutera.. Men jag slipper bryta ryggen!

Alla spel där man inte slaviskt följer reglerna. Eller som inte bygger på att varje spelgrupp måste ha femtielva olika supplement för att kunna spela.

Kanturi

Swordsman
Och vilket spel är "bäst" i det här avseendet - dvs man slipper släpa med så ofantligt mycket böcker
Enligt mej (som bara har spelat EON, Western och Mutant:UA) så är nog Western bäst, man klarar sig långt och lite till på bara regelboken (som jag har som soft-cover och den väger inte många hekto), men EON... absolut inte, har typ 5 kilo moduler där... att bära det till spelmötena brukar sannerligen vara en börda :gremtongue:

//Emil "Kanturi" Nises

Organ

Out of time, out of mind
Re: En spelledares tunga börda (OT)

Personligen skall jag bränna en DVD med alla böcker som kan tänkas användas under spelmötet och använda datorn hos den man spelar på. På det sättet slipper jag kånka runt med något mer än en DVD-skiva. Hur lagligt det är kan vi dock diskutera.. Men jag slipper bryta ryggen!
Så länge du faktiskt äger grejorna på DVDn så är det väl inget lagbrott, eller?

/Anders

shadow_UBBT

Warrior
Jag tar i regel med så lite som möjligt, men ja, det blir otroligt mycket i alla fall. Så är det när man är en av de få som äger grundreglerna, har alla complete böckerna utgivna, XPH, MoI, alla FR böcker utgivna, Spell Compendium och så vidare och så vidare. När man väl har böckerna vill både jag och mina spelare använda dem så mycket som möjligt. Tur att man är så stark som man är (önskar jag kunde göra något åt den gröna hyn dock).

LukeFagwalker

Veteran
bäst att släpa på....

de bästa rollspelen att släpa på är ju självklart de som finns att ladda ner här, dom behöver man ju faktiskt inte bära ells det räcker att den man spelar hos har en dator med internet och möjligtvis en skrivare om man inte kan sitta väldigt i närheten av datorn. det är dock jobbigt att skriva ut dom som ligger på runt 200 sidor förstås men ändå.

Leve små oseriösa gratisrollspel!!!!

men okej jag erkänner.... jag har köpt DoD6r det är faktiskt riktigt kul..

Kanturi

Swordsman
Re: En spelledares tunga börda (OT)(ANT)

Så länge du faktiskt äger grejorna på DVDn så är det väl inget lagbrott, eller?
Jo, det tror jag faktiskt att det är. Om det är så att man "kopierar" (bränner) in sakerna på DVD. Är det böcker som Yyy själv har skrivit eller har någon annan "copyright" på dem men att dom är köpta??? Fast jag vet inte om jag hänger med här riktigt, bränna in böckerna på DVD? Ska man skriva av dem och lägga in som WORDfiler på DVDn, ska man scanna in sidorna och lägga in dom som bilder eller är det nätböcker (fast då vore det ingen mening med detta egentligen)??? Aja, hursomhelst så är jag ganska säker på att det fortfarande är olagligt...

//Emil "Kanturi" Nises, blott en 14-åring...

Marcus J

Hero
Värst blir det när vi inte har bestämt innan vad vi ska spela eftersom man då måste släpa med sig en massa reservböcker. Förr så var det alltid så att jag tog med mig alla Eonböckerna jag ägde de få tillfällen vi var någon annanstanns än hemma hos mig, det slutade jag med när jag kom på hur ofta jag tittade i andra böcker än grundreglerna. Inte tillräckligt ofta för att motivera vikten.

Själv så vill jag idag kunna spelleda bara med hjälp av grundreglerna och mina anteckingar. Om man behöver kolla upp en massa saker i en massa konstiga extraböcker så blir jag blivigt helt fnopplig. Jag är inte emot extraböcker men då ska de bara innehålla saker som jag kan änvända vid planeringsstadiet. Det har faktiskt gått så långt att jag helst av allt inte vill behöva öppna regelboken heller, tumreglen är att om jag tror att reglen tar mer än 20s att kolla upp så låter jag bli, om det hade tagit mindre än 20s (dvs, jag vet exakt var den är) så kan jag oftast reglen. Smidigt.

Så svaret på din fråga om bästa rollspelet för ryggen är för mig alla som man kan använda på detta sätt, och vars regelböcker inte väger en hiskilig massa.

/Marcus som faktiskt alltid har med sig skymmningshem till alla spelmöten, i väntan på det när han ska får spelleda det för första gången.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kopiering

Om du äger en bok får du använda den hur du vill. Du får göra hur många kopior av den du vill med vilken metod du vill. Om du däremot sprider kopiorna till någon annan begår du ett lagbrott. Det är till exempel helt lagligt att kopiera ett äventyr (som jag själv gjort med Göborg för att jag vill markera viktiga saker och anteckna i marginalen, men inte vill förstöra min bok) eller scanna hela boken och bränna den på en CD.

Så länge du gör det för eget bruk alltså.

/tobias

G

Guest

Guest
Ett spel jag verkligen gillar för att det är så "lätt" är Wastelands. En bok... Klart..

Annars är vi ju mitt uppe i en rejäl Conan kampanj, och eftersom jag är SL och äger alla böcker [Fick hem den sista förra veckan av dom som finns att köpa] så blir det en del kilo [en hel full persedlpåse] att bära på. Lösningen är denna: Jag ringer dom som har bil i spelgruppen och säger att du får banne mig hämta mig annars får du inte titta i x-boken och läsa om alla nya feats... Klart... Man hör nästan tutan från bilen innan man lagt på luren....

Känner man inga som har körkort så får man fråga om bärhjälp, är dina spelare en minsta solidariska så kommer dom säkert och hjälper dig... Annars skulle jag leta efter ett nytt gänga att lira med:)

Rickard

Urverk speldesign
Tung blir, vad man gör den till

Jag brukar sammanfatta reglerna, vilket innebär att jag bara har med mig grundboken tills dess att jag lärt mig de flesta reglerna. Då ser jag vilka reglerna jag behöver skriva ut på papper. Så maximalt grundboken är det jag har med mig till spelmöten samt ett häfte innehållandes rollformulär, äventyrsanteckningar och regelhäften/tabellhäften.

(sedan hade vi som sed att den som stod för lägenheten inte behövde köpa snacks och dricka, då denne var den som fick plocka upp och diska allting efteråt)

/Han som annars tror Vägen och Tellus är de bästa rollspelen när det gäller att frakta böcker

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Hur mycket brukar ni släpa med till spelmötena?
Nuförtiden: Högst 50 ark A4-papper i två robusta bruna internpostkuvert och en tärningspåse.

1981: När jag drev en Traveller-kampanj i Göteborg hade jag alltid med mig så mycket grejor att jag använde en Hägglöfsryggsäck för att orka. Lassvis med Traveller-häften, en gnu-tjock kampanjpärm, buntar med en RP och SLP, med mera.

Torbjörn

Swordsman
oftast så spelar vi med typ Top Model på i bakgrunden.
Det måste vara en riktig stämningshöjare va?! Och svårt att få spelarna (grabbarna) att koncentrera sig när modellerna ska plåta baddräkter på nån söderhavs-strand. :gremtongue:

Torbjörn

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: En spelledares bördade tunga [OT]

Och svårt att få spelarna (grabbarna) att koncentrera sig när modellerna ska plåta baddräkter på nån söderhavs-strand.
Varför skulle det var nåt problem...? Syftar du på att nördarna är desperata eller att tjejerna skulle vara typ... snygga eller? För... det är de ju inte. De är ju bara... spinkiga. Tror jag. Jag har inte sett nåt avsnitt den här säsongen. :gremcrazy: