Ett rollspels regelbok skiljer sig på många sätt från andra kulturella produkter, som film, böcker osv. Skillnaden är att regelboken i de flesta fall inte i sig är en produkt man kan använda och roas av. För att använda den måste man först tillämpa reglerna genom att skapa rollpersoner samt (i de flesta fall) författa eller köpa ett äventyr, så att rollpersonerna har något att göra. Därefter kan man börja med själva spelandet.
Min tanke är att man skulle kunna göra ett rollspel som ÄR ett äventyr och som bara är tänkt att spelas en gång. Rollspelet kommer komplett med färdiga karaktärer, beskrivning av handlingen och de platser och personer som är intressanta för äventyret. Hur ska man då lyckas klämma in allt detta i en regelbok, som borde vara full av världsbeskrivning och regler? Jo, genom att minimera reglerna och världsbeskrivningen till att endast omfatta det som är viktigt för det här äventyret. Reglerna ska vara mycket enkla, eftersom det är berättelsen som är det viktiga och inte reglerna. Det behöver inte finnas regler för saker som man inte tror kommer inträffa under äventyret och inte heller för färdigheter eller förmågor som ingen i äventyret behärskar. Världsbeskrivningen behöver bara omfatta just de platser som äventyrarna förväntas besöka. Spelledartips och liknande kan fokusera på hur man ska genomföra just det här äventyret och inte hur man ska spelleda i allmänhet.
Ett sådant spel borde utspela sig i vår vanliga värld för att göra startsträckan så kort som möjligt för både spelarna och spelledaren. Genren kan vara något actionfilmsliknande, western eller något annat som alla är bekanta med och kan leva sig in i.
Äventyret skulle naturligtvis vara ganska omfattande, eftersom man måste få valuta för pengarna när man köper en hel bok som bara kan spelas en enda gång.
Fördelen skulle vara att det är lättare för ovana spelare att komma in i själva spelandet, då man inte först måste investera i en regelbok och därefter i ett äventyr. Man får hela paketet på en gång.
Så:
1. Är det en idiotisk idé eller en lysande idé?
2. Är det en gammal idé? (Har något liknande publicerats, förutom som soloäventyrsböcker?)
3. Är det någon som fortfarande läser det här långa inlägget?
/tobias
Min tanke är att man skulle kunna göra ett rollspel som ÄR ett äventyr och som bara är tänkt att spelas en gång. Rollspelet kommer komplett med färdiga karaktärer, beskrivning av handlingen och de platser och personer som är intressanta för äventyret. Hur ska man då lyckas klämma in allt detta i en regelbok, som borde vara full av världsbeskrivning och regler? Jo, genom att minimera reglerna och världsbeskrivningen till att endast omfatta det som är viktigt för det här äventyret. Reglerna ska vara mycket enkla, eftersom det är berättelsen som är det viktiga och inte reglerna. Det behöver inte finnas regler för saker som man inte tror kommer inträffa under äventyret och inte heller för färdigheter eller förmågor som ingen i äventyret behärskar. Världsbeskrivningen behöver bara omfatta just de platser som äventyrarna förväntas besöka. Spelledartips och liknande kan fokusera på hur man ska genomföra just det här äventyret och inte hur man ska spelleda i allmänhet.
Ett sådant spel borde utspela sig i vår vanliga värld för att göra startsträckan så kort som möjligt för både spelarna och spelledaren. Genren kan vara något actionfilmsliknande, western eller något annat som alla är bekanta med och kan leva sig in i.
Äventyret skulle naturligtvis vara ganska omfattande, eftersom man måste få valuta för pengarna när man köper en hel bok som bara kan spelas en enda gång.
Fördelen skulle vara att det är lättare för ovana spelare att komma in i själva spelandet, då man inte först måste investera i en regelbok och därefter i ett äventyr. Man får hela paketet på en gång.
Så:
1. Är det en idiotisk idé eller en lysande idé?
2. Är det en gammal idé? (Har något liknande publicerats, förutom som soloäventyrsböcker?)
3. Är det någon som fortfarande läser det här långa inlägget?
/tobias