Nekromanti En tanke: Engångsrollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett rollspels regelbok skiljer sig på många sätt från andra kulturella produkter, som film, böcker osv. Skillnaden är att regelboken i de flesta fall inte i sig är en produkt man kan använda och roas av. För att använda den måste man först tillämpa reglerna genom att skapa rollpersoner samt (i de flesta fall) författa eller köpa ett äventyr, så att rollpersonerna har något att göra. Därefter kan man börja med själva spelandet.
Min tanke är att man skulle kunna göra ett rollspel som ÄR ett äventyr och som bara är tänkt att spelas en gång. Rollspelet kommer komplett med färdiga karaktärer, beskrivning av handlingen och de platser och personer som är intressanta för äventyret. Hur ska man då lyckas klämma in allt detta i en regelbok, som borde vara full av världsbeskrivning och regler? Jo, genom att minimera reglerna och världsbeskrivningen till att endast omfatta det som är viktigt för det här äventyret. Reglerna ska vara mycket enkla, eftersom det är berättelsen som är det viktiga och inte reglerna. Det behöver inte finnas regler för saker som man inte tror kommer inträffa under äventyret och inte heller för färdigheter eller förmågor som ingen i äventyret behärskar. Världsbeskrivningen behöver bara omfatta just de platser som äventyrarna förväntas besöka. Spelledartips och liknande kan fokusera på hur man ska genomföra just det här äventyret och inte hur man ska spelleda i allmänhet.
Ett sådant spel borde utspela sig i vår vanliga värld för att göra startsträckan så kort som möjligt för både spelarna och spelledaren. Genren kan vara något actionfilmsliknande, western eller något annat som alla är bekanta med och kan leva sig in i.
Äventyret skulle naturligtvis vara ganska omfattande, eftersom man måste få valuta för pengarna när man köper en hel bok som bara kan spelas en enda gång.
Fördelen skulle vara att det är lättare för ovana spelare att komma in i själva spelandet, då man inte först måste investera i en regelbok och därefter i ett äventyr. Man får hela paketet på en gång.
Så:
1. Är det en idiotisk idé eller en lysande idé?
2. Är det en gammal idé? (Har något liknande publicerats, förutom som soloäventyrsböcker?)
3. Är det någon som fortfarande läser det här långa inlägget?

/tobias

Sodivra

Champion
Hell Yeah!

Jo, det är ungefär så jag gör i Mutantstaden, även om det utgår från Mutants regler. Reglerna är dock tillräckligt enkla, och det finns tillräckligt med egna regler, för att jag ska kalla det fristående.

Även i nästa scenario, Lilla Staden vid Berget kör jag en liknande grej: Egna regler, en enda stad som spelvärld.. Dock får man inga färdiga rollpersoner från början.

Jag vet att jag nämnt dessa scenarion lite väl ofta.. :gremwink:
Jag tror jag kommer använda den här strukturen mycket i framtiden. (I och med Mutantstaden började jag göra scenarion på "riktigt") Det passar mitt format. (Mitt format är ett scenario som inte är oändligt långt, men samtidigt inte enkvälls. Som en riktig Historia, med andra ord.. :gremlaugh:)

Krille

Super Moderator
"1. Är det en idiotisk idé eller en lysande idé?"

Inget som attraherar mig.

"2. Är det en gammal idé? (Har något liknande publicerats, förutom som soloäventyrsböcker?)"

Lancelot hade sina "universaläventyr" som hade liknande principer. Annars finns det mängder med konventsäventyr med regelsammanfattning, som ju faktiskt är exakt vad som efterfrågas. Ett exempel hittar du här.

"3. Är det någon som fortfarande läser det här långa inlägget?"

Tydligen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tanken är intressant. Problem då? Tja priset måste vara bra då det är en engångsvatriant (om man itne spelar med andra spelare nästa gång). Att få producenter att skapa ett sådant spel kan kanske va svårt om man itne gör det av rent brinnande intrese på sin fritid. En annan sak är att man är helt låst vid äventyret. Om en spelare kommer på en superb idé som kräver att man måste dra till London en sväng fast äventyret leder till Lisabonn så täcker inte äventyret detta. Det räver i så fall en skicklig SL. Dessutom är det väl en tjusning med att man utvecklar sim karaktär men då är man ju inne på rollspel. Möjligen kan man behålla karaktärerna men då börjar man ju likna det vid rollspel igen. tanken liknar ju äventyrsspel till datorer.

Intressant dock men nån annan kanske har bättre synpunkter.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Engångsmomentet borde det väl inte vara något större problem med - folk (jag själv, t.ex) läser ju böcker och ser filmer mer än en gång. Sen tror jag att jag lade ut över 200 spänn för del 1 och 2 (av 4...) i nån monsterkampanj från WW, så jag ser inget direkt problem med det här.

"1. Är det en idiotisk idé eller en lysande idé?
2. Är det en gammal idé? (Har något liknande publicerats, förutom som soloäventyrsböcker?)
3. Är det någon som fortfarande läser det här långa inlägget?"

1. Jag tycker att det låter ganska schysst, faktiskt.
2. Jag har inte sett det förut, om det är till nån hjälp.
3. Ganska lagom längd. För att svara på frågan: ja, jag. :gremwink:

Rising

Vila i frid

Jag har hört att man i Amerika kan köpa små rollspelsvarianter av populära böcker som alltså skall vara kompletta engångsrollspel. Jag tror att de är friformsrollspel, dock.

Nå, jag gjorde en del sådana där engångsrollspel i gymnasiet, så jag har testat det och sett att det fungerar. Jag kommer bl.a ihåg ett spel som var inspirerat av barnprogrammet "Ah! Real monsters!" och ett annat som hette "Pleasure Islands" och utspelade sig på en paradisplanet där en säkerhetsrobot löpte amok efter att en unge hade skjutit på honom med en vattenpistol och orsakat kortslutning (jo, jag skäms).

---

Nå, men jag har aldrig sett något engångsrollspel med ambitiöst regelverk skrivet för längre spelsessioner, så som du föreslår.

Jag tycker det låter bra. Faktum är att jag tror det skulle vara perfekt för independent-rollspelsskapare. Man levererar en totalupplevelse till publiken och de behöver endast lägga ner ett minimum av tid och ork innan de kan börja spela. Det svåraste för oss rollspelsmakare är ju att få någon att spela våra alster. De måste ju först lära sig alla regler, sätta sig in i världen, generera rollpersoner och skriva ett äventyr, bla bla bla... Allt detta kommer man förbi om man gör ett engångsrollspel.

---

Nå, nu pratar du om "valuta för pengarna" så jag antar att du inriktar dig på att göra något professionellt av idéerna. Well, jo, jag måste erkänna att jag tycker idén är intressant. Jag skulle särskilt vilja se ett långt, cineastiskt äventyr där rollpersonernas livsöden är invävda i handlingen på ett naturligt sätt. Det känns som ett mycket intressant tankeexperiment.

Hitta på ett ballt namn för det och arbeta sedan hårt på att sälja in själva varumärket.

Exempel:

[color:\\"#996600\\"] Det här är inte bara "rollspel", det här är Epic Experience. -Inlevelseberättande dragit till sin absoluta spets. Det är inte strukturlöst storytelling eller lågpannat dungeoncrawling, utan det här är rollgestaltning så som det alltid har varit tänkt att upplevas. Andra rollspel är som en låda med "den lille kemisten" som man kan utföra alla möjliga sorters oengagerade experiment med, innan man med en axelryckning lägger undan dem i garderoben, men Epic Experience är något annat: Det är ett fyrverkeri. Överväldigande, omskakande och oförglömligt.

Epic Experience är ett varumärke från det oförskämt framgångsrika Gurgeh Games International[/color]

DanielSchenström

Swashbuckler
1. Får jag lägga mig i mitten för att irritera Rising och säga att det är en okej idé?

2. Jupp gjorts tidigare. How to Host a Murder är precis sådana, om än med inga regler beroende på slumpgeneratorer. Finns även ett "riktigt" rollspel som är gjort sådär, där man spelar olika rp i helt färdiga äventyr. (Fast samtidigt är meningen att alla rp egentligen är samma person så man tar med sig erferenhet till nästa äventyr).

3. nej, nu skriver jag ju svaret.

entomophobiac

Low Prep High Play
Grail

1. Är det en idiotisk idé eller en lysande idé?

Det är en fungerande idé. Absolut. Frågan är som vanligt vad man önskar uppnå.

Mitt kära projekt Grail använder sig av denna mall. Dock i fyra separata kapitel, vardera indelat i nio olika scenarier. Så det är inte bara ett äventyr utan en hel engångskampanj.

3. Är det någon som fortfarande läser det här långa inlägget?

Kommer nog inte fortsätta läsa... men jag HAR läst det.

Zadrith

Hero
Om man bortser från regelbiten så är det ju i stort sett ett konventsäventyr vi snackar om. Själv tycker jag att det är en bra lösning eftersom man slipper det eviga problemet med att föra samman rollpersonerna och få in dem på rätt spår eftersom hela den biten helt enkelt kan lösas i rollpersonernas bakgrund och "Detta har hänt" stycket.
Tycker dock fortfarande att det kan vara bra med fristående regler som används om och om igen eftersom spelet alltid flyter bättre när alla kan reglerna.

Troberg

Sinister eater
Re: Grail

Så det är inte bara ett äventyr utan en hel engångskampanj.
Ska man vara petig så är väl alla äventyr och kampanjer mer eller mindre förbrukningsvaror. Visst, man kan spelleda dem med olika spelare, men knappast mer än en gång med samma spelare.

Kanske man borde lägga in en mekanism i stil med "This game will self destruct in five seconds"?

entomophobiac

Low Prep High Play

Ska man vara petig så är väl alla äventyr och kampanjer mer eller mindre förbrukningsvaror
Hehe. Jag var beredd på att den skulle komma.

Jo, visst är kampanjer förbrukningsvara, men upplägget i Grail är ENDAST för den kampanjen. Det finns inget egentligt generellt bakgrundsmaterial eller saker som inte på något sätt relaterar till kampanjen. Inte ens regler för att göra egna karaktärer.

Det är det jag menar.

Zadrith

Hero
Dina argument håller inte

Tja priset måste vara bra då det är en engångsvatriant
Alla äventyr är ju faktiskt lika mycket engångsmoduler och dem köper folk i alla fall. Om vi pratar enkelt regelsystem kanske det hade räckt med tjugo extra sidor för reglerna och det skulle inte påverka priset nämnvärt (Om man nu nödvändigtvis måste trycka det och ta betalt för det).

äventyret. Om en spelare kommer på en superb idé som kräver att man måste dra till London en sväng fast äventyret leder till Lisabonn så täcker inte äventyret detta
Om en rollperson får för sig att sticka till Rom i något annat spel så är inte chansen speciellt stor att du har en Rom-modul heller och det gäller alltid. Kan du nämna ett enda rollspel som har komplett bakgrundsmaterial?

[citat Dessutom är det väl en tjusning med att man utvecklar sim karaktär men då är man ju inne på rollspel.[/quote]
I vissa fall ja, i andra fall tvingas man hela tiden fråga sig hur i hela fridens namn det kommer sig att rollpersonerna snubblar över den ena konstigheten efter den andra.
För exempelvis skräckrollspel vore den här formen av rollspel utmärkt.

Troberg

Sinister eater

Hehe. Jag var beredd på att den skulle komma.

Jo, visst är kampanjer förbrukningsvara, men upplägget i Grail är ENDAST för den kampanjen. Det finns inget egentligt generellt bakgrundsmaterial eller saker som inte på något sätt relaterar till kampanjen. Inte ens regler för att göra egna karaktärer.
Attans. Skjuta ner mina argument sådär totalt! Vad ska jag då göra? Jag måste hänfalla åt meningslös smutskastning! Du är en mental soppatorsk! Du äter små barn! Getterna flyr när de ser dig! Ha. Så går det när man kommer med vettiga argument! :gremgrin:

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Grail (OT)

Det värsta är att jag nog tvingas hålla med om "mental soppatorsk". Inte att jag är en, men ändå att jag har det. För just nu ska jag gå iväg till mitt jobb... och det känns VÄLDIGT tråkigt.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaa...

1) Mjaaa, jag skulle nog inte vilja ha ett engångsrollspel om jag skulle vara ärlig. Känns lite som att kasta pengarana i sjön..

2) bra fråga.. Inte en susning !

3) tydloigen är det några som läser detta inlägg... :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nå, nu pratar du om "valuta för pengarna" så jag antar att du inriktar dig på att göra något professionellt av idéerna.
Det vore ju kul, men jag saknar: a) startkapital och b) illusionen att jag skulle kunna tjäna några pengar på det. Men jag ska testa att skriva ett sådant spel och se hur det blir. Problemet är att det finns så få timmar på dygnet...

Epic Experience är ett varumärke från det oförskämt framgångsrika Gurgeh Games International
Hm! Vågar jag kalla det för det? Blir inte Iain Banks sur då? :gremsmile:

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om man bortser från regelbiten så är det ju i stort sett ett konventsäventyr vi snackar om. Själv tycker jag att det är en bra lösning eftersom man slipper det eviga problemet med att föra samman rollpersonerna och få in dem på rätt spår eftersom hela den biten helt enkelt kan lösas i rollpersonernas bakgrund och "Detta har hänt" stycket.
Men konventsäventyr är små, korta saker som man ska kunna avsluta på mindre än sex timmar. Det här skulle röra sig om en relativt lång kampanj.

Tycker dock fortfarande att det kan vara bra med fristående regler som används om och om igen eftersom spelet alltid flyter bättre när alla kan reglerna.
Om man gjorde flera skulle regelsystemet naturligtvis vara detsamma, med vissa anpassningar som bestämmer graden av realism i äventyret (eller man kanske till och med skulle kunna anpassa det genom att sätta en konstant som bestämmer dödligheten av strider och skador (hm....)). Man vill ju ha lite skillnad i reglerna om man kör realistisk grisordlarwestern och om man kör Hong Kong-action med flygande rundsparkar med längre hängtid än Michael Jordan.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Men konventsäventyr är små, korta saker som man ska kunna avsluta på mindre än sex timmar. Det här skulle röra sig om en relativt lång kampanj."

...då har du inte sett en kasse med i övrigt totalt ursunkiga Cthulhu-konventsscenarier som gick på konvent i början av nittitalet, som enbart gick att avsluta på fem timmar om man gick stenhårt meta och sket i rollspelandet. Rollspelade man dem så var väl omkring 30 timmar en realistisk tidsuppskattning...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
...då har du inte sett en kasse med i övrigt totalt ursunkiga Cthulhu-konventsscenarier som gick på konvent i början av nittitalet, som enbart gick att avsluta på fem timmar om man gick stenhårt meta och sket i rollspelandet. Rollspelade man dem så var väl omkring 30 timmar en realistisk tidsuppskattning...
Nej, de har jag missat. Det kanske inte gör så mycket; efter 30 timmars rollspelande skulle jag vara i koma och behöva näring intrevenöst...

/tobias

Rising

Vila i frid
"Hm! Vågar jag kalla det för det? Blir inte Iain Banks sur då?"

Hupp! Typiskt mig, jag uppfinner bara sån't som redan finns. (har tidigare uppfunnit saker som film och Sailor Moon...)

Tja, kalla det "Empathic Event" då (om man ska fokusera på att det är en tillfällig happening). Eller "Empathic Entirety" (om man tycker att "helheten" är det säljande argumentet). Eller "Epic Entirety" om man gillar kombinationer.

Eller något annat.

"Fullform", kanske?

Ett Friform-äventyr har en handling som inte behöver regler, medan ett Fullform-äventyr har alla regler som behövs i dess handling, men inga andra.

Så förhåller de sig till varandra.

---

Nå, namnet är ju inte så viktigt, men det vore praktiskt om man kunde hitta alla sådana här engångsrollspel med ett enda sökord i framtiden. Om de dessutom var strukturerade på ungefär samma sätt så skulle det gå extremt snabbt att sätta sig in i hur konceptet fungerade när man laddade ner ett nytt fullformsrollspel.

En community skulle skapas och växa sig otroligt snabb på kort tid. Fullform borde vara perfekt för independentskapare som vill nå ut med sina kreationer och samtidigt är det ett perfekt medium för lekfullhet och experimenterande.

Jag tror på fullform. Fullform är framtiden.

/Rising