Nekromanti en tanke!

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
jag hade en långt spellmöte med övernattning. en av spelarna kollade lite i dvärgboken. han blev översakat imponerad av all fakta han tyckte genast att dvärgar är den coolaste rasen och började läsa om hur ett dvärgfäste är byggt och han diggade det!

nu ska hans nästa karaktär vara dvärg. när han läst texten om ett fäste så var hans vall enklet dvärgisk artitekt. så han kan rita upp dvärg festen.

då upptäkte jag det konstiga Arkitekt finns inte som yrke eller som hantverksfärdighet

hur tycker ni man kan lösa den saken?
 

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
En till tanke!

Det går inte att lösa... :gremsuck: eller jo, det går det visst! :gremgrin:

Min tanke var att om han vill rita dvärgfästen så kan det nog vara ont om jobb. :gremtongue: Dessutom så lär han måsta finna sig i att, typ, några hundra andra arkitekter också ska vara med och säga sitt.

Anars så diggar jag idén! För som dvärgisk arkitekt får man nog alltid jobb, även om det inte blir just att rita dvärgfästen!

Problemet löser man någ genom att göra yrket arkitekt (med tillhörande hantverksfärdighet), :gremwink: Logiskt nog! :gremgrin:
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
Re: En till tanke!

mm

håller med om att han ritar nog ändå inte ett fästa själv

men ett yrke låter inte så dumt
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
då tror jag att jag har det

ett extra yrke till lärd som får lära sig Arkitekt (ny hantverksfärdighet) som yrkes färdighet

vad tror ni om det?
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
lite underligt de där
En arkitekt bygger inte fästen, utan han ritar dem!
Så om det skulle vara något skulle jag också luta mig åt lärd hållet, kanske med en inriktning i behövande hantverks färdighet! tex, att teckna, nu vet jag inte vad de står då jag inte har en bok till hands. samt i modellbygge kanske rent utav skulptör. så man gör små fästen som sedan görs till stora underverk...
Samt måste man ha gensla för geometri, hur det komemr in vet jag inte dvs man ska kunna mäta hålla koll på vinklar och lutningar för att det ska stå stabilt, samt är filosofi en viktig färdighet för att bestämma hur det ska byggas för att kunna stå emot diverse olika saker som regn bla bla mm :gremsmile: hur regnet tas upp och jordskred, ja du fattar...
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
samt är filosofi en viktig färdighet för att bestämma hur det ska byggas för att kunna stå emot diverse olika saker som regn bla bla mm hur regnet tas upp och jordskred, ja du fattar...
Detta borde tas upp av matematik, inte filosofi. Då kan man räkna ut om det kommer att hålla eller inte.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Oj, utan filosofi får du inte fram hur det ska byggas eller hur?
Du kan beräkna vad du vill med matematik men det gör ju inte att du har en bra idé? Min matematiska formel gör så att denna dörr håller mot tusen spjut. Ok ey bravo!

Me filosofi får du fram att det vore lämpligt att barrikera dörren med Träbjälkar, även ha metall fästen så det inte tar fyr en mindre kanal på ovansidan som gör att inkräktare som stängs ute kan anfallas inifrån med hjälp av dessa kanalr genom syra och annat! vem vet det var inte med matematik jag kom på detta i dessa fyra och en halv sekund ! :gremsmile: eller har jag fel?
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Inte att förglömma..

I Dvärgar-boken står det om en färdighet (Mekanik eller något tror jag den hette, har inte tillgång till boken just nu), som är likt dvärgisk byggnadskonst. Det skulle nog behövas i alla fall teoretisk kunskap i detta om man är arkitekt tror jag.

- Lorindor
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Inte att förglömma..

en intressant sak är att!
När nya böcker kommer ut kommer även nya färdigheter! sådant uppmanas och är mycket användbart, kan bli jobbigt i längden men för att man ska kunna skapa en karaktär som man vill ha krävs ju olika typer, det jag tänkte på är att man kanske kan använda sig av nuvarande färdigheter och sedan specialisera dem, tänk att specialisera sin teckna mot byggnader osv så har man ju sin arkitekt till slut!
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Jag tycker iofs att mkt av det du sa var mer logiskt tänkande ergo matematik, men det är väll upp till varje SL att bedöma.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Rättelse.

Filosofi behövs för att tänka nytt. inte för att upprepa. vilket är vad arkitektur oftast innebär.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Det stämmer att legik och filosofi hör ihop. Men filosofi behandlar abstrakta logiska problem och andra livsfrågor som etik, existensiella(?) frågor osv.

En lämplig färdighet för att bestämma hållfastheten hos en dörr vore snickare, byggare/byggmästare, smed (järndörr) eller möjligtvis mekanik. Anledningen till att matematik vore lämpligt är att det är den är den färdighet i eon som hamnar närmast teknologi/fysik.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
allt detta hör ihop!
nytänkande och redan påfunna saker kräver ändå filosofiskt perspektiv.
En snickare följer en mall han bestämemr inte hur och varför, idagens samhälle kanske snickaren gör sin dörr efter eget bruk men i medeltiden var detta inte så, ibland byggde snickarna saker de knappt förstod sig på bara för att en filosof tänkt ut olika saker och vips så hade man en slunga som kastade stenblock på slottsmuren.
När man hör filosofi tänker alla på, Finns vi eller tror vi bara att vi finns? ej det är en filosofisk gåta men filosofi är mer än så varför tror du annars vi använder färdigheten i rollspelet vad vore det för klokt annars?
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Rättelse.

Där har du fel min vän, Arkitektur betyder väl om något att tänka nytt?
Under medeltiden tävlade arkitekter om att bygga olika kyrkor och de kämpade och kämpade tro mig de ser inte ett dugg lika ut!
Arkitektur är mer än att bygga samma mur gösta byggde för tio år sedan då är man murare och inget annat! :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,931
Location
Värnhem, Malmö
Hantverksfärdigheten Byggare täcker det teoretiska konstruerandet av byggnader, broar, vägar och liknande. Sedan kan nog Mekanik vara bra att ha för de mer avancerade konstruktionerna i fästet, samt Teckning för att rita upp planerna på ett begripligt vis. Bergskunskap och Räkning används för att räkna ut hållfasthet och veta var berget riskerar att rasa samman. Rukh-nekh används givetvis för att skriva ner saker. Jag skulle nog säga att det lämpligaste yrket för denna karaktär är Hantverkare (Byggare).
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Filosofftopic

"allt detta hör ihop!
nytänkande och redan påfunna saker kräver ändå filosofiskt perspektiv."


...för vadå? Att applicera idéer kräver den befintliga idén och medlen att utföra den. Allt annat förefaller för mig tämligen oväsentligt. Såvida du inte kokar ned filosofi till applicerad logik är detta rätt ovedersägligt - och det står tämligen klart att se att de mer specifika färdigheterna i Eon innehåller applicerad logik utan hjälp från filosofifärdigheten.

"En snickare följer en mall han bestämemr inte hur och varför, idagens samhälle kanske snickaren gör sin dörr efter eget bruk men i medeltiden var detta inte så, ibland byggde snickarna saker de knappt förstod sig på bara för att en filosof tänkt ut olika saker och vips så hade man en slunga som kastade stenblock på slottsmuren."

Fel, fel, fel. Kastmaskiner var matematiska påfund. Även om matematik ursprungligen härrör från filosofi, är de skilda fält - att de skulle ersätta varandra är lika långsökt som att hävda att en orm kan föda en kanin eftersom kräldjur evolverade till däggdjur.

"När man hör filosofi tänker alla på, Finns vi eller tror vi bara att vi finns? ej det är en filosofisk gåta men filosofi är mer än så varför tror du annars vi använder färdigheten i rollspelet"

Tja, själv tror jag att färdigheten Filosofi används i Eon för att "[känna till]...vad olika stora tänkare har för teorier om livet, döden och en hel del annat [samt] vilka grundläggande tankegångar som finns inom olika religioner, magiskolor och liknande."

Jag tror däremot knappast att den skapades som paraplyfärdighet för de många färdigheter som Eon redan har, och definitivt inte att den ämnades stå för alla upptänkliga tolkningar av ordet "filosofi" som med möda kan krystas fram.

"vad vore det för klokt annars?"

Fråga Sokrates.

--Björn, med ordbok i hand
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Rättelse.

Samtliga katedraler i de olika länderna har samma principer.
"Arkitekterna" var inhyrda fd. murare, som tillämpade samma plan, med nationella variationer, på samtliga kyrkor. Det vi kallar Gotik.

Angående arkitektur och grad av unikhet, så tål det att diskuteras: Påvisa en bruksbyggnad du känner till, möjligen bortsett från de tidiga nittonhundratalshus som byggdes som konstverk, som inte går att karakterisera som antingen anakronism (vilket i och för sig stämmer på mycket filosofi också) eller funkis. Det faktum att man ens karakteriserar byggnader i perioder eller "stilar" är bevis för vad jag säger. Normerna, min vän, skrivs en gång, och skrivs därefter sällan eller aldrig om.

(vilket inte hindrar att jag kan hålla med om att biskopen bakom S:t Denisklostrets katedral, som du vet är den första gotiska, var ett geni!)

ps. detta var cyniskt. förlåt.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Rättelse.

vet inte ens vad S:t Denisklostrets katedral var eller är för något, dock har jag besökt och vist påminner de mycket omvarandra beroende på vilket århundrande de byggdes i!
Italienarna hade sin glans i detta århundrande och förra och byggde en hel del i bland annat grekland under andra världskriget! Deras stilar har en mycket rundare form och om du menar att alla använder sig av samma grund så har du fel, Det är där filosofin kommer in också, Man vill skapa en säregen skapelse ett valv tex.

När man byggde valv för första gången så kan jag lova dig att de använda sig av filosofi, samt nutida byggnader där man gör valv av glas och annat för att sedan kunna ha akvarium som skärmar av rummet och ger en känsla av att vara i ett hav.

Personligen tror jag att filosofi är ett måste för att kunna skapa något där form charm och styrsel gör en del unik, alla kan bygga ett fyrkantigt hus men hur många kan bygga ett 4 dimensionellt?

Tyvärr kan jag inte alla namn på katedraler kyrkor och annat men när jag var i bland annat belgien så såg jag en hel del sådana, Tydligen var det en som byggdes fel och arkitekten blev så besviken att han tog livet av sig från dess högsta torn, vet inte om du känner till denna katedral, men den skiljer sig från andra precis som Dommkyrkan mfl
 
Top