Filosofftopic
"allt detta hör ihop!
nytänkande och redan påfunna saker kräver ändå filosofiskt perspektiv."
...för vadå? Att applicera idéer kräver den befintliga idén och medlen att utföra den. Allt annat förefaller för mig tämligen oväsentligt. Såvida du inte kokar ned filosofi till applicerad logik är detta rätt ovedersägligt - och det står tämligen klart att se att de mer specifika färdigheterna i Eon innehåller applicerad logik utan hjälp från filosofifärdigheten.
"En snickare följer en mall han bestämemr inte hur och varför, idagens samhälle kanske snickaren gör sin dörr efter eget bruk men i medeltiden var detta inte så, ibland byggde snickarna saker de knappt förstod sig på bara för att en filosof tänkt ut olika saker och vips så hade man en slunga som kastade stenblock på slottsmuren."
Fel, fel, fel. Kastmaskiner var matematiska påfund. Även om matematik ursprungligen härrör från filosofi, är de skilda fält - att de skulle ersätta varandra är lika långsökt som att hävda att en orm kan föda en kanin eftersom kräldjur evolverade till däggdjur.
"När man hör filosofi tänker alla på, Finns vi eller tror vi bara att vi finns? ej det är en filosofisk gåta men filosofi är mer än så varför tror du annars vi använder färdigheten i rollspelet"
Tja, själv tror jag att färdigheten Filosofi används i Eon för att "[känna till]...vad olika stora tänkare har för teorier om livet, döden och en hel del annat [samt] vilka grundläggande tankegångar som finns inom olika religioner, magiskolor och liknande."
Jag tror däremot knappast att den skapades som paraplyfärdighet för de många färdigheter som Eon redan har, och definitivt inte att den ämnades stå för alla upptänkliga tolkningar av ordet "filosofi" som med möda kan krystas fram.
"vad vore det för klokt annars?"
Fråga Sokrates.
--Björn, med ordbok i hand