Det är givetvis din fulla rätt att tycka så. Det fria ordet måste ju gälla alla, även dig som inte vill ha det.krank said:Jag vet förresten inte om jag riktigt tycker att det är ett problem att vi har normer som säger att man inte ska ha rasistiska eller sexistiska undertoner. Snarare tycker jag att en sådan norm bidrar till just ett positivt debattklimat.
Ett rasistiskt uttalande tycker jag med andra ord är ett större problem än att en rasist känner att den blir dåligt bemött och förväntas inte uttrycka sina åsikter.
Vidare får jag nog säga att jag inte heller upplever det som ett problem om normerna på wrnu innebär att intellektuella och pålästa individer får fördel, och de som är mindre pålästa, mer hetlevrade, och så vidare får nackdel. För jag ser hellre intellektuella än emotionella samtal; för mig är de intellektuella långt mer givande.
Jag tycker med andra ord inte att det är särdeles problematiskt att de som är "pålästa" får fördel i en diskussion. I min idealvärld är det så det fungerar: De som är pålästa och jag diskutera retoriskt är de som dominerar debatten, snarare än att det ska bli som på AB's kommentarfält där debatten domineras av de som kläcker ur sig korkade och/eller dåligt pålästa, illa genomtänkta, fördomsfulla dumheter.
Det gör mig säkert till en ond PK-polis, men jag tycker inte att det är något negativt att vara påläst. Jag tycker inte att det är så värst intressant med åsikter man inte kan backa upp retoriskt och intellektuellt.
//PK-stalin
För övrigt förvånas jag över att du verkar likställa påläst med intellektuell, men jag kanske bara läser slarvigt?