Re: Normer på rollspel.nu
Nu kan det vara så att jag tolkar lite snävt, men är inte kärnan i det sista stycket i Rams inlägg en direkt legitimisering av förkastandet av samhällsvetenskaplig forskning med argumentet "det där är bara åsikter, inte siffror"? Jag vet att det inte står att all forskning inom feminism etc är "dålig" men uttalandet är så brett att det blir applicerbart på hela vetenskaper.Lupus Maximus said:Rams inlägg sammanfattar min åsikt rätt bra, så jag citerar det istället för att skriva ihop min egna variant.Ram said:Det är ett ämne som så vitt jag förstått stötts och blötts många gånger och man kan i detta fall bara välja vilken religion man vill följa.Elmrig said:Om du kan hitta ett materialtest för ett större system där ett ALLA parametrar som möjligen skulle kunna påverkas av testet mäts samt uppskattningar för deras synergieffekter så skulle jag bli mycket imponerad och du kan då ha en poäng, annars ser jag ingen skillnad mellan disciplinerna.
Jag tycker att flera av de samhällsanalyserande forskningsteorierna är så svåra att falsifiera att de inte kvalificeras som strikt vetenskap. Detta beror inte på att forskningen är dålig utan att sådan analys skjuter på ett rörligt mål och de påverkas i hög grad av det samhälle man lever i. Jag menar att det gör dem sårbarare för införande av icke-objektiva fakta och det blir också svårare (men inte omöjligt) även över tid att bekräfta en äldre teori som sann. Det är inte exakt ned på tionde decimalen som naturvetenskap är (låtsas vara).
Det gör dem inte mindre intressanta. Heck, samhällsanalys är tvärt om förbannat mycket mer intressant än knäckanalys av en kopparstav.
Min poäng är snarare att när man pratar om genusforskning, sexism, rasism och så vidare så tycker jag att man bör vara medveten om att det är ett fält som inte är lika strikt vetenskapligt som andra discipliner och att man måste sovra hårdare i sin information för att skilja på faktabaserad forskning och åsikter.
Så jag tar och släpper den debatten. Det känns som om jag har framfört min poäng tillräckligt långt för en tråd om normer på forumet. Men visst kan jag fortsätta diskutera om intresse finns och jag har tid runt modellering, insamlande av data, analys och tolkning av data, tillämpning av resultatet, säkerhetspåslag i mekanik, problematik med naturvetenskaplig forskning som rör komplexa system som t.ex. global miljöpåverkan, osv.