Girighet
Warrior
Framförallt är väl frågan vad som hejdar alla tidiga luftballonger, snarare än senare flygplan. Men beror kanske också på vilken skala av ”flygfritt” som Girighet vill ha! Och vad för material och maskiner som retro-sci-fi världen har tillgång till i övrigt.
Ursprungligen hade jag bilden av 50tals sci-fi i huvudet men i och med de olika svaren och tankarna i tråden har börjat justeras mot en mer steampunk/industriella revolutionen. Men detta är något jag behöver fundera mycket mer på så jag kan låsa fast en övergripande stil.Men det beror ju också på vilken målbild du har. Vad vill du ha för känsla med retro-scifi
Är det steampunk? 1800 in space? efter undergången? fallout världen....scifi med 60tals känsla?
Anledningen till att jag inte vill ha flygande maskiner är främst för att det tar bort lite av det bästa med att resa. Då landskapet ändras med vattnet vet man inte vad som finns eller vad som lurar under ytan. Jag tycker att flygandet tar bort den spännande utforskande delen av sandlådan och jag vill att den "tredje dimensionen" ska vara ner under vattenytan istället för upp i luften.