Nekromanti En vanlig dag på Äventyrsspel 1988

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tänker ni också så då ni går till jobbet ibland? Tänk om jag var på väg till Äventyrsspel anno 1988 och jag jobbade där just en sån här dag. Vad skulle stå på min agenda idag?

Ja vad stod på agendan? Tell us foxes....

chrull

Stockholm Kartell
lasergreger said:
Niklas73 said:
Tänker ni också så då ni går till jobbet ibland?
Varje. J--la. Dag.
Du känner igen dig i den här eller?
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/U7ZhODTrvSQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/U7ZhODTrvSQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

solvebring

Superhero
Ofta! Anders Blixt var trots allt min stora tonårsidol - och är en man för vilken jag alltid kommer att hysa väldigt stor respekt - och jag har alltid avundats de som liksom han kunde knalla till jobbet och jobba med att skriva rollspel. Och det är också därför jag många gånger bett eller pushat Mekanurg att berätta hur det faktiskt var att gå till jobbet under åren 1986-89. Nu har jag tyvärr inte kvar den gamla intervjun som jag en gång gjorde med herr Blixt, där han delvis berättade om detta, men om inte annat har han ju skrivit en krönika om detta på sin blogg.

Edit: Tjusningen jag ser i detta är alltså att gå till jobbet och jobba med rollspel. Inte att jag då skulle skriva exakt samma spel som 1988, vilket många i tråden verkar ta för givet att det handlar om. Nej, varje spel har sin tid och man måste ju bedöma dem utifrån deras samtid. Äventyrsspels produkter var kuliga prylar som höll 1988 - idag kanske inte lika många av dem känns lika hållbara. Men tja, den tiden var ju den tiden. Nu är nu.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det finns ju en del på piruett om jag inte minns fel men jag kan inte få nog.

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Det finns ju en del på piruett om jag inte minns fel men jag kan inte få nog.
Ja, det finns ju en del hos Piruett också. Men om du inte kan få nog så får du väl kontakta Anders och ta en rejäl pratstund med honom. :kaffe:

Mogger

Hipsteranka
Niklas73 said:
Tänker ni också så då ni går till jobbet ibland? Tänk om jag var på väg till Äventyrsspel anno 1988 och jag jobbade där just en sån här dag. Vad skulle stå på min agenda idag?
Nej, aldrig. :gremsmile: Men om jag var på väg dit skulle jag antagligen skriva en lökig modul som Torshem eller något liknande. :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Niklas73 said:

Ja vad stod på agendan? Tell us foxes....
Jag skulle notera att rollspelsskrivandet, som jag brukade tycka var roligt, bara hade blivit ett jobb med allt vad det innebär. Och då är det inte alls lika roligt. Visserligen får jag jobba med det ungefär 8 timmar per dygn, men å andra sidan måste jag jobba med det 8 timmar per dygn.

Men om vi nu antar att jag jobbade där 1988 så skulle jag sitta och skriva en otroligt ambitiös och detaljerad kampanj till Mutant...

... som sedan skulle bli kastad i papperskorgen tillsammans med original-Mutant när utvecklingen av "nya" Mutant som kommer ut om ett år inleds.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad jobbigt! Behöva anpassa sin kreativitet till vad som efterfrågas/säljer, och dessutom behöva anpassa sig efter en massa skräp andra skrivit. Fy farao. Nu tror jag väl iofs inte att jag kanske tyckt att det varit skräp då, men ändå.

Nä ursch, jag skulle under inga villkor whatsoever vilja vara beroende av att mitt rollspelsmakande föll andra på läppen för min försörjning.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Meh så var det ju inte. Rollspel was the shit och du kunde släppa vad som helst och det gjorde de också. Förlåt men jag tror att slutet av 80 talet var som ZTV var för media i början av 90 talet. High chaparall! Och det tror jag var superkul. Det du talar om är dagens verklighet men inte det neonrosa 80 talets. Det tror inte jag på.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Niklas73 said:
Meh så var det ju inte. Rollspel was the shit och du kunde släppa vad som helst och det gjorde de också. Förlåt men jag tror att slutet av 80 talet var som ZTV var för media i början av 90 talet. High chaparall! Och det tror jag var superkul. Det du talar om är dagens verklighet men inte det neonrosa 80 talets. Det tror inte jag på.
Om man hette Äventyrsspel och hade en distributör som pumpade ut allt man gjorde till varenda leksakshandel, ja. Men det hade inget med 80-talet att göra, utan att man hade en pipeline rakt ut på tusentals butikshyllor.

För de stackare som inte hade det så bra, var 80-talet inte neonrosa.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
du kunde släppa vad som helst och det gjorde de också
Fast att döma av kommentarer från flera av de som skrev så handlade det snarare om att man hade ganska hyfsad känsla för vad folk ville köpa, och producerade just sådant. Sedan var det de producerade inskränkt till ett par viktigare produktlinjer (DoD, Mutant, senare Kult etc) och sen just inte så mycket annat. Och jag skulle inte vilja jobba med någon annans IP på det sättet.

Jag tror att du har en lite rosaskimrande bild av 80-talets rollspelsproduktion, om jag ska vara ärlig. Visst, det var enklare att sälja rollspel - men Äventyrsspel hade ändå ramar.

En annan anledning till att jag ogärna föreställer mig jobba för äventyrsspel 1988 är att jag helt enkelt tycker att det produceras bättre spel nu, och jag mycket hellre är en del av en plattform av independent-skapare än ett företag som producerar spel jag aldrig i livet skulle spela anno 2011. Det var helt enkelt inte bättre spel förr. Tycker jag.

solvebring

Superhero
krank said:
Jag tror att du har en lite rosaskimrande bild av 80-talets rollspelsproduktion, om jag ska vara ärlig. Visst, det var enklare att sälja rollspel - men Äventyrsspel hade ändå ramar.
Jo, sådan är även min uppfattning och tycker man tydligt kan se hur spelen tidligt är formade efter samtidens fictionkultur. Visst verkar de ha haft relativt fria händer, men det var ju fortfarande inom vissa ramar som var formade av samtidens spelarkultur och efterfrågan. Det var lättare för fallet Äventyrsspel att ge ut sina prylar eftersom den svenska rollspelsmarknaden var liten, konkurrensen i princip lika med noll och dylikt, men det innebar nog ändå inte att de som skrev de här spelen kastade ut vad som helst. Till exempel så har jag uppfattat det som att vissa böcker och boxar skrevs utifrån mängden brev som kom in till redaktionen, där massan efterfrågade vissa speciella prylar. Tror till exempel det står något sådant i någon Sinkadus i samband med Ivanhoe-materialet, då många spelare ville ha mer ridderlig medeltidsanda att gräva i.

Men för att tala klarspråk - det var ingen slump att det var Drakar & Demoner a la episk fantasy med mycket antika och Tolkienska inslag som kom farande. Det låg i fatet då och det var så klart också vad man satsade på, för det fanns intresse (= pengar) i det.

Edit: Roligt hade de sannerligen, säkerligen. Men jag tror inte att se satt där och gjorde ungefär vad tusan de ville. Det fanns nog utgivningsplaner och annat material- och marknadsrelaterat att förhålla sig till.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
En annan anledning till att jag ogärna föreställer mig jobba för äventyrsspel 1988 är att jag helt enkelt tycker att det produceras bättre spel nu, och jag mycket hellre är en del av en plattform av independent-skapare än ett företag som producerar spel jag aldrig i livet skulle spela anno 2011. Det var helt enkelt inte bättre spel förr. Tycker jag.
Men det visste de inte då så de tyckte de producerade top knotch! Utvecklingen går framåt men där och då så låg de på topp i rollspels Sverige.

Att de inte hade väldigt roligt har jag svårt att tro. Kulturen var i sin barndom och konsumtionen hög. Jag jämför det med Radio Nord, ZTV, TV3s första steg för att jämföra med media. Då kartan var oritad och man körde på!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ok korrektur. TV3 gjorde en del program som inte funkade så bra men som de tyckte var kul och det gjorde väl Ä-spel också medan fokus låg på det som s¨ålde. Men att göra det som sålde innebär inte att man säljer sig - det kan lika gärna innebära att man får inspiration och har kul - Varför jag nu försvarar det här?

Du har ett jobb. Det är att jobba med din hobby och leva i en fantasyvärld bortsett från realiteten som är tryck och produktion. Som i sig är ganska jobbigt men om jag skulle göra en produkt som hette Hej Matematik och en som heter SRR med samma tekniska problem så vet jag vad jag skulle välja.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
men om jag skulle göra en produkt som hette Hej Matematik och en som heter SRR med samma tekniska problem så vet jag vad jag skulle välja.
Den som ger mest pengar.

Som sagt, "det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor."

solvebring

Superhero
Jag vet inte varför du vill mena att jag säger att det inte skulle vara kul bara för att det finns baktankar och ramar kring produktionen?

Jag är trots allt en av dem som också drömt och till viss del drömmer om att kunna gå till jobbet och få göra det jag brinner för. Det har jag ju skrivit ovan.

Kort sagt: Jag tror att det fanns mycket att förhålla sig till och forma sig efter när man jobbade så som en liten lycklig skara fick göra hos ÄS när det begav sig. Jag tror dok också att de hade viss frihet, dock inom vissa förhållningsramar. Och jag tror för all del att de hade väldigt roligt i sitt arbete. Och ja, de gjorde nog en del produkter som inte enbart såg till marknaden, men likväl fanns det nog andra baktankar. Varje produkt har oftast en vision eller en tanke bakom sig.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Jag tror dok också att de hade viss frihet, dock inom vissa förhållningsramar. Och jag tror för all del att de hade väldigt roligt i sitt arbete.
För mig är ramar och begränsningar en del av den kreativa utmaningen. Det gäller att fortsätta hitta det kreativa i de utmaningarna, så har man ett givande arbete.

/M

solvebring

Superhero
Magnus Seter said:
solvebring said:
Jag tror dok också att de hade viss frihet, dock inom vissa förhållningsramar. Och jag tror för all del att de hade väldigt roligt i sitt arbete.
För mig är ramar och begränsningar en del av den kreativa utmaningen. Det gäller att fortsätta hitta det kreativa i de utmaningarna, så har man ett givande arbete.

/M
Sant, får lov att hålla med.
Edit: Om det är begränsningar som ökar kreativiteten och inte tar knäcken på en. :gremsmile: