krank said:
Jag tror att du har en lite rosaskimrande bild av 80-talets rollspelsproduktion, om jag ska vara ärlig. Visst, det var enklare att sälja rollspel - men Äventyrsspel hade ändå ramar.
Jo, sådan är även min uppfattning och tycker man tydligt kan se hur spelen tidligt är formade efter samtidens fictionkultur. Visst verkar de ha haft relativt fria händer, men det var ju fortfarande inom vissa ramar som var formade av samtidens spelarkultur och efterfrågan. Det var lättare för fallet Äventyrsspel att ge ut sina prylar eftersom den svenska rollspelsmarknaden var liten, konkurrensen i princip lika med noll och dylikt, men det innebar nog ändå inte att de som skrev de här spelen kastade ut vad som helst. Till exempel så har jag uppfattat det som att vissa böcker och boxar skrevs utifrån mängden brev som kom in till redaktionen, där massan efterfrågade vissa speciella prylar. Tror till exempel det står något sådant i någon Sinkadus i samband med Ivanhoe-materialet, då många spelare ville ha mer ridderlig medeltidsanda att gräva i.
Men för att tala klarspråk - det var ingen slump att det var Drakar & Demoner a la episk fantasy med mycket antika och Tolkienska inslag som kom farande. Det låg i fatet då och det var så klart också vad man satsade på, för det fanns intresse (= pengar) i det.
Edit: Roligt hade de sannerligen, säkerligen. Men jag tror inte att se satt där och gjorde ungefär vad tusan de ville. Det fanns nog utgivningsplaner och annat material- och marknadsrelaterat att förhålla sig till.