Nekromanti En warband'o-holic talar ut. [Warbands]

Lambi

Swordsman
Har pillat ihop ett warband per fraktion för att... för att... för att jag har gjort det och det var skoj. Kommentera gärna och våga gnälla loss där det brister.

Lawful Good
Dwarf Sergant 30
Dwarf Mercenary 9
Caravan Guard 5
Dragon Samurai 60
Dwarf Artificier 21
Anvil of Thunder 25
Dwarf Samurai 32
Eberk, Adventurer 16
8 aktivationer - 198 poäng

De här grabbarna tål en smäll eller tre. Stort lycka till med att träffa dom. Det behövs. Dock rör dom sig som benamputerade elefanter på hal is. Det tar en kvart för dom att komma fram. Haubitsmagiker (dvs magiker som fått för sig att dom är en haubits - aka Evokers) kan nog göra slarvsylta av dom.

Chaotic Good
Dark Traveller 43
Wild Elf Raider x2 12
Aramil, Adventurer 13
Wand Expert 33
Voice of Battle x2 58
Evermeet Wizard 39 (som kan dra upp 2 magmins eller 1 magmin och Timber Wolf + Giant Frog)
8 aktivationer (11 med summons) - 198 poäng

Nackdelen med dessa glada gossar är nog HP och damage output. Kan Wand Expert (som har 2 underbara blur) rocka loss med sina wands och Wizard'en dra iväg några Melf's så kan det funka. Aramil sänker skadan på folk och Voice of Battle skapar oreda i massor. Fast frågan är om dom inte tål för lite.

Lawful Evil
Mina, Dark Cleric 55
Grell 26
Half-Elf Hexblade 33
Bladebearer Hobgoblin 21
Fiendish Dire Weasel 8
Myconid Guard 9
Skeletal Dwarf 6
Efreeti 42
8 Aktivationer - 200 poäng

Dom har kapaciteten att skyffla ut en hel del skada, men det är ett ganska glatt blandgäng. Grell, Efreeti och Hexblade. Dom kommer nog göra sitt för att irritera motståndaren rätt gott. Dom har dock varken mest HP i stan eller AC att backa upp något med.

Chaotic Evil
Hezrou 80
Blue Slaad 50
Dolgrim 10
Orc Savage x2 14
Taer 8
Bullywug Thug 4
Bugbear Champion of Erythnul 34
8 aktivationer - 200 poäng

Hezrou'n tål som en stridsvagt i en konservburk. Den och Slaaden gör duktigt med skada (med magic weapon från Bugbear'n. Taer och Hezrou har stench. Lesser frighten Bugbear Champion men inte så mycket annat småkrafs. Dom springer in, ställer sig och mörsar. Yeha!

Så vad tyckte du? Borde jag gå och lägga mig i en soptunna och tänka över mina synder? Borde jag dyrkas till tidernas slut? Va? Va? :gremcool:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag ska inte ens ge mig in och analysera hur bra warbanden är, för då kommer bara Dimfrost och pekar på mig och skrattar. Men jag tycker i varje fall att de var jättehäftiga och roliga. Särskilt ditt LE-gäng som var gott och blandat med många häftiga figgar!

Efter vi bytte gubbar i lördags spöade jag Rising med det här roliga gänget:

Grim Necromancer (med summons Warrior Skeleton och Minotaur Skeleton) 35 pts
Large Blue Dragon, 68 pts
Steel Predator, 94 pts
Warrior Skeleton, 3 pts

200 poäng, 4 (6) aktivationer.

Det var skitkul att spela ett LE-gäng som var såhär snabba! Steel Predator har ju speed 10 och draken speed F8.

- Vulf

Lambi

Swordsman
Swift cone of d00m!

Hohoho. Men allra viktigast: Fick du dra Charge(Pounce) och swift-konen(som gör vilda 40 pisk) med Predatorn, samtidigt? Har drömt om att lyckas med det länge, men det skiter sig hela tiden :gremelak:

Jag har tyvärr för lite odöda som passar bra in som summons till min Necromancer. Något för framtiden kanske. Körde istället på Dark Cleric som jag fick i en booster i lördags då jag även drog fram Predatorn och Blue Dragon som Rising fick där solen lyser ack så sällan. Grattis! :gremgrin:

Apropå 200 poäng så känns 500 som helt loco och 200 ibland som på gränsen till för lite när man bara vill rulla tärning och dyrka splatter. Då vill man kanske köra med 2 predators och några hyfsade till. Varför finns det inte 350 poäng också eller något sånt? Iofs kan man ju alltid köra med det när man behagar, men spelande tenderar att bli så som "det är på riktigt". På gott och chaotic evil då...

Ram

Skev
Så vad tyckte du? Borde jag gå och lägga mig i en soptunna och tänka över mina synder? Borde jag dyrkas till tidernas slut? Va? Va?
Någonstans mitt emellan tror jag... :gremgrin:

Ditt LG-band ser trevligt ut. Det enda jag skulle kunna tänka mig för att förbättra det och ändå behålla temat är att försöka få tag på en Tordek, Dwarf Fighter i stället för karavnavakten.

CG-bandet är inget vidare... Byt ut de boda Voice of battle mot någonting som kan slåss i stället. Jag är stolt ägare till tre Goliath barbarian så jag kan med varm vante rekomendera dessa som mål för Blur:s, men Weretigers eller Longtooth barbarians funkar hyfsat också.

LE-bandet är ofokuserat, men ser ut att vara skitkul att spela så jag tänker inte ens försöka pilla på det! :gremgrin:

CE: Dolgrim är kass. Byt ut honom och Bullywullyhully mot två Savages till om du känner för att gambla lite (hög skada, men förhållandevis många, enkla poäng för motståndaren om de har de rätta motmedlen). Annars så diggar jag Kenku sneak. En sådan plus en Taer till är skapliga alternativ.

Det är inte rätt, men det är så jag tycker!

//Glow

Lambi

Swordsman
Fnular vidare.

Jo LG-bandet är nog ganska enhetligt. Får jag tag i 2st Dwarf Samurai så flyger nog Caravan Guard och Dragon Samurai.

CG-bandet är lite byggt för att störa, men det saknas folk som vet hur man svingar en yxa som en man. Har en Frenzied Berzerker, en Longtooth, en Weretiger och en Celestial Pegasus som alla är ok bånkare. Fast jag gillar lite min ursprungstanke att störa sönder motståndaren... hmm... Får fnula det eller speltesta tills jag fått tillräckligt mkt stryk för att ge mig.

LE:
Jo jag håller med. Jag vet inte riktigt vad dom håller på med, men dom är allt ett gäng riktiga bad-asses. Jagmenar, Hexblade, Grell, Efreeti... man får ju ståpäls för mindre. :gremblush:

CE:
Dolgrim får ju skade-ökning av commandern om 2 motståndare har grötat ner sig i leran. Han har flera attacker och ser ut en ett jävla jehu så tänkte han var ball. Har bara 3 savages totalt... fast kanske kan slänga in en eller två Kenku Sneak.

Tackar för tipsen. Tror jag lägger mig i en soptunna och dyrkar mig själv. Det verkar vara en schysst lösning. :zeppelinare:

Organ

Out of time, out of mind
Re: En warband'o-holic talar ut. [OT]

Efter vi bytte gubbar i lördags spöade jag Rising med det här roliga gänget:

Grim Necromancer (med summons Warrior Skeleton och Minotaur Skeleton) 35 pts
Large Blue Dragon, 68 pts
Steel Predator, 94 pts
Warrior Skeleton, 3 pts
Vad körde Rising med? Hur gick matchen som pågick när jag drog?

/Anders

Vitulv

Rising körde med sin Cuatl och två Djinni. Han fick storstryk. Nästan lika mycket stryk som jag fick i matchen du drog dig ur.

- Vulf

Organ

Out of time, out of mind

Nästan lika mycket stryk som jag fick i matchen du drog dig ur.
Det var som 17! Jag var övertygad om att du skulle vinna den. Jag räknade med att Dante och Rising skulle slå sig trötta mot varandra och att du ett par rundor senare bara skulle glida förbi och lite nonchit dela ut ett par coup de crace. Var det Dante som plockade hem segern eller?

/Anders

Vitulv

Lite väl [OT] kanske?

Nej, Rising såklart. Han spelade med den oerhört brokeiga Archmagen. Jag hatar den jättemycket!

- Vulf

Rising

Vila i frid

Vad körde Rising med?
Couatl
Justice Archon
Warforged Wizard
2 x Djinni
+en massa foder.

Inte direkt menat som ett superseriöst band, men jag ville dels utnyttja coautlens warband building-förmåga och få in CG-djinnerna i ett LG-band, och dels så trodde jag på allvar att det skulle vara bra att snake:a djinnerna så att de skulle få röja med sina fina svärd.

Couatlens förmåga gör alla followers skyddade mot det mesta i form av eld, elektricitet, ljud, osv, och det gjorde att varken den blå drakens blixtandedräkt eller stålrovdjurets rytande blev särskilt farliga, men å andra sidan så kunde stålrovdjuret ha roliga timmen med mina djinner i närstrid. Djinnerna har conceal 11, men eftersom stålrovdjuret har blindsight så bryr han sig inte så mycket om detta - lägg till hans DR och skyhöga AC som inte riktigt djinnerna kunde forcera så är det lätt att förstå hur han kunde göra processen kort med dem båda.

Hur gick matchen som pågick när jag drog?
Min archmage stack iväg bakom Vitulvs band och började zappa med sina magiska missiler. Hans långsamma band blev rejält spaka och försökte rusa ifatt honom, men med hans höga hastighet så visade det sig bli besvärligt. Vitulv misströstade när jag flög fram och lade bansih på hans kedjedjävul och dödade den i ett svep (Vitulvs band förlitar sig på att hans grell kan paralysera ett offer för att kedjedjävulen sedan skall kunna leverera fyra automatiska krittar mot den paralyserade).

I andra änden av brädet så tog Greenfang och lade regeneration på sig själv och sprang ifrån Dantes halflingarmé. Han helade sig och delade ut lite späk när han kunde. Till slut hamnade han i ett hörn mellan både Vitulvs och Dantes arméer, och Archmagen teleporterade sig till hans sida för att de skulle kunna stå enade till det bittra slutet. Ända fram till den punkten så hade jag alltså själv tagit hand om både Dante och Vitulv - när de väl angrep varandra för första gången så var jag redan nära att vinna. Jag hade en chans att segra på poäng genom att döda Vitulvs grell, men det misslyckades och till slut blev archmagen sårad och stack. Viss förvirring uppstod när Dante lyckades klappa till arcmagen i flykten: Vem skulle få poängen för archmagen - Vitulv som drev honom på flykt eller Dante som fick in sista skadan på honom innan han drog iväg från brädet? Det visade sig att man får poäng för att "eliminera" motståndare - och att definitionen på elimination är att antingen döda eller få in den skada som orsakar en pjäs att fly från brädet. Så poängen tillföll Vitulv.

Dante stod som segrare på slagfältet när allt var över, medan jag hade flest poäng. Jag kom dock inte upp till den magiska 200-poängsgränsen. Det var ett häftigt klimax, men synd om Vitulv som inte hade mycket att sätta emot min snabba ärkemagiker.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Matchen som pågick när du drog …

Min drake ställde till oreda i Risings warband; Rising offade min drake; Rising flydde från mina halflings; Vulf och Rising spöade varandra; Vulf utplånade de sista resterna av Risings warband; jag utplånade de sista resterna av Vulfs warband.

När striden var över hade jag 90 poäng av mitt warband kvar på brädet, mot de andras 0.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nä …

Den vinner som först kommer upp i 200 poäng, eller är den ende att ha pjäser kvar på brädet.

Eftersom ingen kom upp i 200 poäng, vann jag.

Ju.

Ram

Skev
Re: Fnular vidare.

Har du en Pegasus? Jamen kör den då för bövelen! Den är strålande kul att spela med och stökar skitmycket med motståndaren. DR, diverse energiresitanser, spell resistance, snabb och en hyfsad bråkstake. Den ultimata Commander assassinen innan Rikka dök upp. Du kan också fundera på Satyr i stället för Voices och kanske en Copper samurai i stället för Travelern. Stackars traveler... I konkurens med Greenfang, Ryld, Moon elf och Copper sam så får han aldrig vara med i mina lag fast han är en helt hyvens kille... :gremgrin:

Vitulv

Re: Nä …

Jaha, ja okej då. Jag fick så mycket spö att jag tydligen fått sviktande minne.

- Vulf

Lambi

Swordsman

Jo Pegasen är inte alls tråkig (stod emot 2 ray of enfeeblement med Spell Resistance senast). Har iofs spelat med den typ varje gång jag lirat CG, liksom Travellern, som är min enda CG-commander. Fast nu såhär efter lunchpausen (som delvis spenderades på SF-bokhandeln) ska jag säga att han VAR min enda CG-commander. Har Scorpion Clan Drow Fighter (CG/CE-commander) nu också.

De tre rares jag piskade på var Ettin Skirmisher (oooh, teh damage :zeppelinare:), Griffon och Mounted Paladin. Två Dwarf Phalanx Soldiers till LG-gänger kanske sitter där det ska. Ännu en grim necromancer, en fjärde Orc Savage (som i det här fallet är det du snackade om, vilket jävla gamblande det blir om man drar 28 poäng på 4 såna. Ack så ballt dock), en feral minotaur, en steel monk, en catfolk wilder och en direguard. En del nytt, en del gammalt.

Saknar en Greenfang dock... den skulle sitta som :tekopp::gremooo:.

Ram

Skev

Skapliga rares. Säg till om du mot förmodan vill byta bort Mounted paladin. :gremgrin:

Där fick du en riktigt kul gubbe till till ditt band. Har själv spelat Griffon + Pegasus ett par gånger. Inte bäst i världen, men en riktigt trevlig resurs att ha, speciellt om man spelar fler än två.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag skulle försöka få in Frenzied Berserker på något sätt. Den kombar riktigt bra med Dark Traveller: dels ger reach lite skydd eftersom man inte behöver utsätta sig för en full attack, och dels gör det att deathstrike blir lite mer effektivt också. Men framför allt är det en otroligt bra figur, även om man inte har några fula trick för sig (med inspiring Marshal till exempel). Bra med transpositions från Evermeet Wizard också, som gör den ännu snabbare. (Jag gillar verkligen Evermeet, men tycker den dör lite för enkelt. Kul att testa, dock.) Jag skulle nog ta ut två Voice of Battle mot en bärsärk och något mer litet. Egentligen skulle det nog vara bättre med en pegas i stället för en av trollkarlarna, också.

/Dimfrost

Lambi

Swordsman
Remake - CG

The Raiders of Doooooooooooooooooooom:
Dark Traveller 43
Frenzied Berzerker 52
Evermeet Wizard 39
Celestial Pegasus 32
Aramil, Adventurer 13
Wild Elf Raider *3 18 (En skulle kunna bytas ut mot en Celestial Dire Badger för lite mer stryktålighet, 35 hp + Spell R.)
197 poäng, 8 aktivationer (200 poäng med en Celestial Dire Badger)

Har inte jättemkt som Wizard'en kan dra fram: 2 st large frogs (10p), 1 wolf (5p) och 2st magmin (11p) finns att välja på.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Remake - CG

Det är i stort sett alltid värt att fylla upp till exakt 200 poäng om man har möjlighet (undantaget är CE om man har tillgång till Orc Warriors, eftersom de är mycket bättre än allt på 4 poäng, samt riktigt skumma kombinationer av figurer som jag dock aldrig sett). Därför låter det klart bättre med en grävling i stället för den tredje raidern. Annars ser bandet riktigt otäckt ut, och lär kunna slå det mesta. Vi kanske kan kalla in Vulf för att få ett utlåtande om hur roligt det är också? :gremtongue:

/Dimfrost

Ram

Skev
Re: Remake - CG

Det där ser ut att vara ett bra band. Några saker att tänka på när du väljer wizard:
- Är Transposition eller Blur viktigast? Transposition är en grymt bra förmåga så den är frestande att använda. Det enda problemet är att den bara har range 6 så din trollis måste vara ganska nära de som du vill byta. Blur är inte i närheten av lika bra, men om inte motståndaren har Blindsight eller en Illuminator så missar nästan var tredje anfall mot berserkern. Med AC = skitlite så gynnas han absolut av det.
- Här är jag lite osäker på reglerna, men visst tar en trollis med sig sina summons när han dör? Får man VP för dem? I så fall så är det inte omöjligt att uppemot 70 poäng är förpackade i en kropp med 20 Hp som måste stå nära för att kunna använda sin bästa förmåga. Bra, men riskabelt.

Det är svårt att välja trollis. :gremgrin:

Föresten, du vet att än så länge så får man ha upp till 12 activations (väl)?