"Tja det är väl egentligen det man skulle göra mer eller mindre."
Okej, då är jag också på det klara med vad du frågade om. Du hade någon formulering som fick mig att fundera i banorna "hur hade världen sett ut om...".
Nå, i vilket fall så sa jag ju att jag gärna ser dig formulera en spelvärld som du själv gillar. När du har gjort ett koncept så lovar jag att säga vad jag tycker. Grejen är att det först behövs lite konkret material från spelmakaren (i det här fallet du).
-
Jag förstod att du ville ha svar på konkreta frågor, men det tycker jag är din sak att avgöra, då det är ditt spelkoncept. Jag vill inte göra ditt spel. Men nu när jag ändå sitter här och skriver till dig så kan jag väl besvara vad
jag spontant skulle tycka om.
"[...] innebär det att de innehar vissa typ sysselsättnigar mer generellt eller?[...]
är alla rävar politiker eller forskare då, eller är det bara mer vanligt med rävar inom liknande brancher generellt sett?"
Tja, det skulle jag gilla, men bara generellt. Jag skulle gilla om till exempel rävar hade högre grundförutsättningar att få ett högt värde i intelligens (eller motsvarande regelmässig funktion). Man vill ju inte att alla rävar ska vara politiker, gangsterbossar, forskare, matematiker och så, men att det är vanligt. Man vill dessutom inte att alla råttor ska vara från samhällets lägre skikt, även om det gärna får vara på det sättet generellt.
"Alltså ska arten bestämma vilka förutsättningar och karaktärsdrag som rollpersonen har eller inte?"
Nej. Inte bestämma, men inspirera till och föreslå. Att låta arterna helt bestämma skulle bara kännas dumt, men man får gärna sätta upp normer för hur det ofta är, då det bara är berikande och inspirerande.
-
För att avsluta så är min poäng att du verkligen borde göra
ditt spel. När du har något konkret att tycka till om, då är åtminstone jag här och lyssnar. Jag är alltså inte det minsta emot dig, utan vill bara påpeka att spelets grundläggande koncept är ditt.
Keep it on, för jag vill gärna se mer Furrie-rollspel.
Zap