Perpeteum Mobile
Fick det här uppslaget när jag funderade utifrån diskussionen nedan.
Evighetsmaskinen är en fysikalisk omöjlighet, vilket i princip alla som deltar i en SF-rollspelskampanj torde vara medvetna om (även om man kan råka glömma sig i hastigheten, var det inte lite så i Matrix t ex? men det är ju iofs ingen rollspelskampanj). Men vetenskapliga "sanningar" har ställts på huvudet förr. Vad hindrar att man i spelvärlden (via teleportation, tidsresor, dimensionsportaler, magi, exponentiell sindrofusion enligt Heissenberger-principen, krognotematematik eller vad som helst som passar till den värld och stämning man kör med) upptäckt någon form av oändlig, självförnyande energikälla. Man kan faktiskt bygga evighetsmaskinskraftverk, som alltså i den allra striktaste mening skapar energi (alternativt för över den till detta universum från ett annat).
Om man sedan förutsätter antingen att det finns någon form av extremt ömtålig kosmisk balans eller att den här energikällan används i verkligt stor skala, så kan man tänka sig att all den nyskapade energin leder till någon form av "universell global uppvärmning" (jag syftar alltså på typen av problem, inte på att det skulle finnas någon större likhet med hur växthuseffekten fungerar fysikaliskt/metereologiskt och inte heller på att problemen nödvändigtvis skulle vara kopplad till värme, även om det sistnämnda är troligt).
Jag antar att idén inte är så originell som jag skulle vilja tro, det är t o m möjligt att jag läst nåt liknande nångång.
Men vad tror ni, för övrigt?
Martin/Ozzy
Pingvinen jagar ensam.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Oswald Cobblepot on 2001-04-08 20:29.</EM></FONT></P>