Nekromanti Engagera Spelare.

Sodivra

Champion
Gholam said:
Arvidos MC said:
Tror du att du kan få det spel du vill ha i den här gruppen?
Jag är inte med dom och spelar DoD-91, kommer inte ihåg när jag spelade det sist och jag vill inte komma ihåg.

Men jag hoppas kunna vidga deras vyer genom att spela något annat med dom.
Men tror du att du kommer få ut det du vill ha ur den här gruppen? Om du ger ditt ärliga svar?

PhilArt

Patafysike Doktor
Seriöst, varför ska han inte försöka?

Vad är värst? Att det visar sig att nä, de vill bara köra dungeon crawl egentligen eller att inte ens ge dem en chans. Många bra rollspelare började med det. Det har inte hindrat dem från att börja gilla andra spel med tiden.

Jag tror att spelarna kan motiveras genom att använda någon form av valutasystem för att göra coola grejer. Lägg mycket fokus på att spela ut och göra det till en häftig berättelse. Det brukar engagera och rycka med spelarna. Kolla upp Åsa Roos blogginlägg om att spelleda på konvent, de innehåller många bra tips ifall du möter en helt ny grupp som kanske inte har samma bild av rollspel som du - och hur du gör för att alla ska ha kul.

PhilArt

Patafysike Doktor
Lite jäkla hopp får man väl ha som rollspelare eller spelledare? Hade han inte trott att det fanns en chans för att han skulle få ut det han vill av rollspelet hade han väl inte skrivit inlägget från början?

Eller tror du att det är omöjligt att få en utpräglat gameistisk grupp att börja gilla simluationism eller narrativism?

Sodivra

Champion
PhilArt said:
Lite jäkla hopp får man väl ha som rollspelare eller spelledare? Hade han inte trott att det fanns en chans för att han skulle få ut det han vill av rollspelet hade han väl inte skrivit inlägget från början?

Eller tror du att det är omöjligt att få en utpräglat gameistisk grupp att börja gilla simluationism eller narrativism?
PhilArt, jag har bara frågat Gholam vad hen tänker om sin situation. Jag är intresserad av att höra Gholams svar, inte förse hen med mitt eget.

PhilArt

Patafysike Doktor
Arvidos MC said:
PhilArt, jag har bara frågat Gholam vad hen tänker om sin situation. Jag är intresserad av att höra Gholams svar, inte förse hen med mitt eget.
För mig framstod det mer som en retorisk fråga. Jag ursäktar ifall det inte var din intention.

Jag har på senare tid funderat mycket på den ideologi som ofta finns i rollspelskretsar som säger att det finns en tydlig - generell - hackordning mellan bra och dåligt rollspel som lyder:

Narrativism
Simulationism
(avgrund)
Gameism

Precis som att de som underhålls av gameistiska spel skulle vara mer av lallande idioter än alla andra rollspelare (med det inte sagt att rollspelare är lallande idioter öht).

Moradin

Veteran
Vad jag vill är ju att ha roligt också, jag vill nog ha en blandning av naritivt rollspel och Gameism, eftersom jag tycker också att det kan vara roligt att se vad som kan hända när tärningen stannat.

Jag vill inte sitta o ge dom allt dom ska göra på ett fat, jag vill ju att dom ska sätta sig in i världen och komma med egna ideér på vad dom ska göra.

Om dom sätter sig in i världen hoppas jag dom ska hitta på saker som jag kanske inte kommer på.

Ram

Skev
Hur handfasta råd är du ute efter?

Jag skulle nog (utan att veta vad varesig du eller de gillar... :gremsmile: ) gradvis öka deras makt.

Spånandes vilt utgående med ett par trad-glasögon på:
Börja med ett grottkräl i en by i civilisationens utkant några mil från en minder stad. En karta är i mitt tycke ett jättebra stöd.

Låt dem bli hjältar i byn. Visa det. Låt folk komma till dem med allehanda problem och ge dem även några "minions", personer som har dem som idoler och som vill genomföra små uppdrag åt dem. I början kan det vara saker som att de själva säget saker som "jag kan kolla upp den där gamla ruinen...!". "Lär" dem föra "befäl", att utnytja resurser. Försök få dem att själva söka upp problem. Ge dem många saker att välja på så de måste prioritera, sjäva välja vad de vill göra först.

Låt byn blomstra med deras hjälp. Låt dem få ett rykte i staden. Låt dem rekryteras dit och mottas som kändisar. Ge dem svåra uppdrag och introducera konkurenter; den äregirige vaktkaptenen, den undanskuffade adelssonen, den korrumperade tullmästaren, de giriga gillesmännen, ... Ge dem mer resurser, några spejare och kanske någon liten trupp. Introducera ett politiskt spel och försök få dem att utveckla beroenden och relationer.

Försök i små steg att öka inverkan av relationerna i deras framgång. Visst, de kan göra saker själva, men det är mycket enklare att be om hjälp. Försök få dem att bry sig om några SLP. Låt dem sedan utgöra centrum i någon story arc.

---

Om du är bra på att improvisera så försök att förbereda så lite som möjligt och om du förbereder t.ex. platser så förbered dem generiskt. Låt det vara irrelevant för kartan och om görbart även för plotten om det är good guys, bad guys, människor, orcher eller reptilmän som bor där. Ge dem bra förberedda men flexibla "grottkräl" om det går. Men det viktigaste; ge demmånga val och insprera dem att hitta på egna saker.

Sodivra

Champion
  • Vill du göra det du gör nu?
  • Hur skulle du vilja ha det?
  • Kan du få det du vill ha här?
  • Vad skulle behöva hända för att du skulle känna dig nöjd?

Sodivra

Champion
PhilArt said:
Jag har på senare tid funderat mycket på den ideologi som ofta finns i rollspelskretsar som säger att det finns en tydlig - generell - hackordning mellan bra och dåligt rollspel som lyder:

Narrativism
Simulationism
(avgrund)
Gameism

Precis som att de som underhålls av gameistiska spel skulle vara mer av lallande idioter än alla andra rollspelare (med det inte sagt att rollspelare är lallande idioter öht).
Jag fattar vad du menar, men är det en fråga om gameism, simulationism och narrativism här?

Det är väl snarare en fråga om ifall spelledaren ska dra hela lasset eller kan förvänta sig motprestation från spelarna, ifall det är upp till diskussion och anpassning hur man spelar, och vem som ska anpassa sig efter vem.

Precis som agenda (gameism, simulationism, narrativism) så är det här också en del av det sociala kontraktet. Ibland en ganska frustrerande del!

Zimith_UBBT

Warrior
Nu har jag inte läst alla tidigare inlägg så jag ber om ursäkt om någon redan varit inne på detta.

Jag har ibland känt att jag haft ditt problem. Det har varit ett problem som är svårt att komma åt, efterom (delar av) mina spelare helt enkel ibland vill ha ut något annat än jag av spelet. Ett sätt är såklart att byta spelgrupp. Men ibland handlar det också mer om ovana vid ett annat sätt att spela än ren ovilja och där har ett trick för mig varit att smyga in andra element i spelet än grinding, eps och bonusar.

I ett spelsystem jag skapat finns det inbyggd "rollspelshjälp", främst på 4 sätt:

1. Alla spelare måste ur en färdig lista välja minst 1 hemlighet till sin karaktär. Detta används med fördel av SL i äventyr och är både ett sätt att skapa ett djup åt karaktären och ett sätt att få trilskande spelare att faktiskt engagera sig i storyn!

2. Det andra är nackdelar (kallat lyte och men i mitt fall) vilka kan ge ytterliga karaktäristika år rollpersonen. Dessa ger också extra "byggpoäng" till en ny karaktär så det är lätt till att locka min/maxare med detta!

3. Ett annnat sätt är ära/vanära. Dessa kan båda ge stora game-fördelar i rätt sammanhang och vad och hur RPna gör saker spelar plötsligt roll, även för min/maxare eftersom det kan ge saftiga bonusar/penalties.

4. Det fjärde sättet blev för mig grundat i Sinkadus no 14 där karaktärsdrag infördes i ett alternativt rollformulär till DoD Expert (man slår tärningar för att få fram olika karaktärsdrag hos RPn). Jag har hackat om det till ett system som bygger på Empedokles fyra temperament och det hjälper i alla fall ibland med rollspeleriet.

Allt ovanstående är en del av reglerna och har därför aldrig ifrågasatts av spelarna. Du kanske kan modda in något liknande i ditt lir?

Moradin

Veteran
Dom förslagen låter redigt bra, jag tror det finns något sådant i en dragon magazine jag har iaf. fördelar och nackdelar, man tar en nackdel för en fördel något sådant.

PhilArt

Patafysike Doktor
Det finns ju en naturlig koppling mellan GNS och det sociala kontraktet - överenskommelsen om vad man vill ha ut av spelet. Det är väl också den punkten som den här tråden handlar om. Jag fick känslan när jag läste dina inlägg att du ville säga "tror du verkligen att några D&D-spelare kan förmå sig att göra något vettigt i rollspelsväg?" Det var nog inte din ambition, men en form av elitism jag stött på många gånger i rollspelsvärlden.

Själv kommer jag från en bakgrund där jag spelat mycket som jag trott att jag velat spela, men som det visade sig att jag nog inte var så intresserad av - eftersom det inte ledde till att spelet blev som jag önskade (och nog inte hade potential till det). Där fanns en tydlig hierarki om vad som var "bra" och "dåligt", ungefär som jag beskrev ovan, fast byt plats på simulationism och narrativism. Jag är inte heller någon utpräglad gameist men är fasligt trött på att saker ska vara "verkliga".

Moradin

Veteran
Det kommer ju aldrig komma att vara en "verklig" värld som vi spelar i, det är ju en fantasy värld.
Om dom skulle vara intresserade i världen dom behöver ju inte läsa allt dom kan komma över som jag, men iaf. om dom kunde läsa lite om dom största platser och personer som finns i världen.
Jag är lat och jag känner inte att jag kan fixa en egen värld så jag har använt Forgotten Realms till 2ed.