Hur handfasta råd är du ute efter?
Jag skulle nog (utan att veta vad varesig du eller de gillar...
) gradvis öka deras makt.
Spånandes vilt utgående med ett par trad-glasögon på:
Börja med ett grottkräl i en by i civilisationens utkant några mil från en minder stad. En karta är i mitt tycke ett jättebra stöd.
Låt dem bli hjältar i byn. Visa det. Låt folk komma till dem med allehanda problem och ge dem även några "minions", personer som har dem som idoler och som vill genomföra små uppdrag åt dem. I början kan det vara saker som att de själva säget saker som "jag kan kolla upp den där gamla ruinen...!". "Lär" dem föra "befäl", att utnytja resurser. Försök få dem att själva söka upp problem. Ge dem många saker att välja på så de måste prioritera, sjäva välja vad de vill göra först.
Låt byn blomstra med deras hjälp. Låt dem få ett rykte i staden. Låt dem rekryteras dit och mottas som kändisar. Ge dem svåra uppdrag och introducera konkurenter; den äregirige vaktkaptenen, den undanskuffade adelssonen, den korrumperade tullmästaren, de giriga gillesmännen, ... Ge dem mer resurser, några spejare och kanske någon liten trupp. Introducera ett politiskt spel och försök få dem att utveckla beroenden och relationer.
Försök i små steg att öka inverkan av relationerna i deras framgång. Visst, de kan göra saker själva, men det är mycket enklare att be om hjälp. Försök få dem att bry sig om några SLP. Låt dem sedan utgöra centrum i någon story arc.
---
Om du är bra på att improvisera så försök att förbereda så lite som möjligt och om du förbereder t.ex. platser så förbered dem generiskt. Låt det vara irrelevant för kartan och om görbart även för plotten om det är good guys, bad guys, människor, orcher eller reptilmän som bor där. Ge dem bra förberedda men flexibla "grottkräl" om det går. Men det viktigaste; ge demmånga val och insprera dem att hitta på egna saker.