Nekromanti Engelska djup recensioner av Svenska spel

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
448
Location
Malmö
Nyfiken fråga: Hur läser recensenten spelet om han inte är svensk?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Kalil;n149297 said:
Nyfiken fråga: Hur läser recensenten spelet om han inte är svensk?
Det går faktiskt att lära sig svenska utan att vara född här, så jäkla märkvärdigt är det inte....

Någonstans längs vägen nämner han att det är hans fjärde språk.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Gillar beskrivningen av kaoset med editions osv, antar det stämmer? Själv har jag ju inte kört dem så svårt säga
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
.113;n149301 said:
Gillar beskrivningen av kaoset med editions osv, antar det stämmer? Själv har jag ju inte kört dem så svårt säga
Jag har själv inte läst alla upplagor, men så vitt jag kan bedöma: ja, det är minst så kaotiskt.

Faktiskt har jag aldrig ägt någon av upplagorna som utspelade sig i Chronopia. Minns vagt att jag bläddrade i någon och ställde tillbaks den. Men så här i efterhand är det väldigt underhållande att läsa om speldesign som lider av sådan uppenbar 90-talssjuka. ;)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Hade ju varit kul om det kommer en ny edition som kallas "Edition: 6-8.. Typ.." I vilket fall, underhållande läsning!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
.113;n149301 said:
Gillar beskrivningen av kaoset med editions osv, antar det stämmer? Själv har jag ju inte kört dem så svårt säga
Äh, det är väl standard med kaotiska versionsnummer överallt?

Har ni försökt hålla reda på alla RuneQuest-versioner?
Först har vi RQ, RQII och RQIII från 1980-talet.
Sedan började Mongoose om och släppte RQ och RQII på 2000-talet.
Sist släppte The Design Mechanism RQ6 för ett par år sedan, eftersom det är det sjätte RQ totalt.
Och nu ska Chaosium släppa RQ4, eftersom de inte räknar versionerna som Mongoose och Design Mechanism släppte.

Det är inte bara i spel som det är konstiga versionsnummer: ta en titt på Microsoft Windows:
Windows
Windows 2
Windows 3
Windows 3.1
Windows NT 3.5
Windows 95
Windows NT 4.0
Windows 98
Windows 2000
Windows ME
Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Windows 8
Windows 10
(och ja, jag vet att jag hoppat över massor med vindowsversioner)

Och ska vi gå tillbaka till rollspel kan vi ju nämna både Vampire och Dungeons & Dragons - men nu orkar jag inte räkna upp mer versioner, jag nöjer med att nämna att jag har 5 versioner av Vampire - som inte är numrerade i ordning och 13 versioner av DnD som inte heller är numrerade i ordning - och jag har inte ens alla versionerna i min ägo!!!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
.113;n149301 said:
Gillar beskrivningen av kaoset med editions osv, antar det stämmer? Själv har jag ju inte kört dem så svårt säga
Ja. Du har:

1982: Ur-Drakar och Demoner, v1, som är en översättning av Basic Roleplaying + Magic World från Worlds of Wonder.

1984: "Klassiska" Drakar och Demoner, v2. Helt omskrivet - äventyr från v1 fungerar med v2 utan större huvudvärk, men sättet man får fram olika värden på är annorlunda. Första versionen med Elric på omslaget.

1985: v2.1, men kallas "3:e utgåvan" i förordet. I princip bara lite errata inkorporerat, plus att färdigheten Hasardspel har tillkommit (den var dock inte med på rollformuläret...).

1985 igen: Drakar och Demoner Expert, som i princip gör om systemet i grunden. T20-baserat i stället för T100 för färdigheter, färdigheter köps för poäng (och kostar olika mycket), färdighetslistan blir runt fem gånger så lång, system med kroppsdelar införs i strid (vilket gör saker mycket dödligare och rustningar proportionellt mycket viktigare), magiskolor införs som delar upp besvärjelser i olika grupper där man behöver köpa upp en magiskolefärdighet för att få lov att lära sig en besvärjelse, och mycket mer. De flesta saker som släpps därefter utgår från Expert-reglerna, eventuellt med en liten notis om hur man använder det till grundreglerna i stället.

1987: Version 3: Huvudsakligen samma som v2.1, men med lite snyggare layout. De primära sakerna jag kan hitta som ändrades är att slumpchansen för att kunna bli olika yrken ersattes med minimikrav (i v2 behövde du slå under (INT+KAR)x3 med T100 för att få bli köpman, i v3 behöver du KAR 9+), samt att Storlek slås med 2T6+6 för människor i stället för 3T6. Jag tror även reglerna innehåller lite fler monster/djur.

1991: Version 4, oftast känd som Drakar och Demoner '91 just på grund av versionsförvirringen. Återigen en komplett omstöpning - T20 integreras i grundreglerna i stället för T100, och man köper fram sin rollperson, med vissa slumpinslag, i stället för att slå fram den. Yrkena har en varaktig roll - i tidigare versioner bestämmer yrket bara vilka färdigheter du kan köpa från början, men i v4 får du dels välja ett antal Yrkesfärdigheter som permanent blir lättare att lära sig, och dels har nästan alla yrken en specialförmåga. Till denna version kommer det ett antal "splatböcker" - Krigarens Handbok, Magikerns Handbok, Tjuvar & Lönnmördare, o s v, som ger mer möjligheter för olika yrken, och ofta inkluderar avsevärt mer kraftfulla sådana än grundreglerna.

1994: Version 5, oftast känd som Drakar och Demoner Chronopia. Regelmässigt inte jättestora ändringar, även om systemet för att göra rollpersoner ändrades en del (bl a togs kostnadshöjningen på höga färdighetsvärden bort). Den stora ändringen är snarare att man integrerade den nya världen, centrerad runt staden Chronopia, i grundreglerna på ett sätt som inte tidigare gjorts. Detta var, minst sagt, kontroversiellt - framför allt som världen då steg raskt bort från den vaniljfantasy som tidigare versioner baserats på, och som Ereb Altor representerade, till något avsevärt mer Warhammer-inspirerat.

2000: Version 6, Riotminds första version. Helt omgjord, och mer klassbaserad än tidigare versioner. Också ganska kontroversiell. Återigen har man integrerat en värld i reglerna, men en avsevärt mer sago-/folktrobetonad sådan än Chronopias överhäftiga värld. Även till denna version kom det en uppsättning Expert-regler, som jag har dålig koll på.

2006: Version 7, Drakar och Demoner Trudvang. Jag har rätt dålig koll på den här också.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,247
När fan kommer en ny version av Chronopia egentligen?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Staffan;n149568 said:
1982: ...

1984: ...

1985: ...

1985 igen: ...

1987: ...

1991: ...

1994: ...

2000: ...

2006: ...
Hmm, det ser i mina ögon som om vi nåde peak DoD någonstans 1984-1987. Sedan 1994 har vi ju en utgivningstakt vart 6:e år... :/
 
Top