.113;n149301 said:
Gillar beskrivningen av kaoset med editions osv, antar det stämmer? Själv har jag ju inte kört dem så svårt säga
Ja. Du har:
1982: Ur-Drakar och Demoner, v1, som är en översättning av Basic Roleplaying + Magic World från Worlds of Wonder.
1984: "Klassiska" Drakar och Demoner, v2. Helt omskrivet - äventyr från v1 fungerar med v2 utan större huvudvärk, men sättet man får fram olika värden på är annorlunda. Första versionen med Elric på omslaget.
1985: v2.1, men kallas "3:e utgåvan" i förordet. I princip bara lite errata inkorporerat, plus att färdigheten Hasardspel har tillkommit (den var dock inte med på rollformuläret...).
1985 igen: Drakar och Demoner Expert, som i princip gör om systemet i grunden. T20-baserat i stället för T100 för färdigheter, färdigheter köps för poäng (och kostar olika mycket), färdighetslistan blir runt fem gånger så lång, system med kroppsdelar införs i strid (vilket gör saker
mycket dödligare och rustningar proportionellt mycket viktigare), magiskolor införs som delar upp besvärjelser i olika grupper där man behöver köpa upp en magiskolefärdighet för att få lov att lära sig en besvärjelse, och mycket mer. De flesta saker som släpps därefter utgår från Expert-reglerna, eventuellt med en liten notis om hur man använder det till grundreglerna i stället.
1987: Version 3: Huvudsakligen samma som v2.1, men med lite snyggare layout. De primära sakerna jag kan hitta som ändrades är att slumpchansen för att kunna bli olika yrken ersattes med minimikrav (i v2 behövde du slå under (INT+KAR)x3 med T100 för att få bli köpman, i v3 behöver du KAR 9+), samt att Storlek slås med 2T6+6 för människor i stället för 3T6. Jag tror även reglerna innehåller lite fler monster/djur.
1991: Version 4, oftast känd som Drakar och Demoner '91 just på grund av versionsförvirringen. Återigen en komplett omstöpning - T20 integreras i grundreglerna i stället för T100, och man köper fram sin rollperson, med vissa slumpinslag, i stället för att slå fram den. Yrkena har en varaktig roll - i tidigare versioner bestämmer yrket bara vilka färdigheter du kan köpa från början, men i v4 får du dels välja ett antal Yrkesfärdigheter som permanent blir lättare att lära sig, och dels har nästan alla yrken en specialförmåga. Till denna version kommer det ett antal "splatböcker" - Krigarens Handbok, Magikerns Handbok, Tjuvar & Lönnmördare, o s v, som ger mer möjligheter för olika yrken, och ofta inkluderar avsevärt mer kraftfulla sådana än grundreglerna.
1994: Version 5, oftast känd som Drakar och Demoner Chronopia. Regelmässigt inte jättestora ändringar, även om systemet för att göra rollpersoner ändrades en del (bl a togs kostnadshöjningen på höga färdighetsvärden bort). Den stora ändringen är snarare att man integrerade den nya världen, centrerad runt staden Chronopia, i grundreglerna på ett sätt som inte tidigare gjorts. Detta var, minst sagt, kontroversiellt - framför allt som världen då steg raskt bort från den vaniljfantasy som tidigare versioner baserats på, och som Ereb Altor representerade, till något avsevärt mer Warhammer-inspirerat.
2000: Version 6, Riotminds första version. Helt omgjord, och mer klassbaserad än tidigare versioner. Också ganska kontroversiell. Återigen har man integrerat en värld i reglerna, men en avsevärt mer sago-/folktrobetonad sådan än Chronopias överhäftiga värld. Även till denna version kom det en uppsättning Expert-regler, som jag har dålig koll på.
2006: Version 7, Drakar och Demoner Trudvang. Jag har rätt dålig koll på den här också.