Nekromanti Enkät för gamla och mellangamla stötar

Vindhand

Myrmidon
Apropå tråden nedan om att göra nyutgåvor av godbitarna från DoDs historia...

Vilka versioner av DoD har du erfarenhet av?

Vilken version av DoD tyckte du bäst om regelmässigt?

Varför?

Vilken/vilka äventyrsmoduler tyckte du bäst om?

Varför?

Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om?

(återigen :gremsmile: Varför?

...väntar andaktigt (som en anka? :gremwink: på svaren...

Eksem

Champion
DoD 2 & 3
Expert DoD
DoD -91
DoD 5/Chronopia

Expert är bäst. För DoD 2-3 är lite för simpelt, DoD Chronopia hade konstiga buggar och jobbiga tilläggsböcker. 91an är nästan lika bra, men saknar kampanjreglerna som är väldans användbara, en del besvärjelser och har på köpet en massa jobbiga tilläggsböcker. Expert saknar dock ett köpsystem för grudegenskaper och socialt stånd, det tycker jag är lite synd.

Den Femte Konfluxen-serien, Barbia.
För att de innehåller mycket valfrihet för spelarna, man premierar blandade färdigheter, det är intressanta historier med många fina SLP att minnas.

Trakorien.
Den bästa världsmodul jag läst. Underbart land, prefekt återgiven med den underhållande reseskildringen och möjligheterna till äventyr är många.

Rising

Vila i frid
Lägger in en stöt...

"Vilka versioner av DoD har du erfarenhet av?"

Samtliga, fast djäkligt liten erfarenhet av första utgåvan samt '91-versionen.

"Vilken version av DoD tyckte du bäst om regelmässigt?"

Ååh, regelmässigt. Jag gillar ju stämningen i Chronopia bäst (även utan mina ändringar och tillägg) men okej, om man bara tittar på reglerna gillar jag nog Expert bäst.

"Varför?"

Ööh, måste man motivera också? Tusan! Hmmm, tjaaa... Egentligen är väl de reglerna "minst dåliga", jag tycker ofta DoD-reglerna premierar en sorts koboldigt spel som jag inte förknippar med spelandan. Expert har ändå rätt trevliga regler med sina fina yrken och stora samling färdigheter. Jag är förtjust i B-färdigheterna framförallt. Magiskolorna är dessutom helt underbara. Framförallt tycker jag dock att reglerna är "rena" och de tillägg som man sedan införde i Chronopia och Trudvang bara förtar en massa stämning ur min synvinkel.

"Vilken/vilka äventyrsmoduler tyckte du bäst om?"

Jag har spelat väldigt få riktiga äventyr faktiskt. Som väldigt ung spelade jag svavelvinter med en rätt orutinerad spelledare, och trots att vi hade jättekul så kan jag säga i efterhand att det vi spelade hade rätt få likheter med det faktiska äventyret. Jag väljer det ändå för att det är så välskrivet.

"Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om?

(återigen :gremsmile: Varför?"

Monsterboken I och den stora jättemonsterboxen. Kandra var bra också, fast jag har aldrig ägt någon av dessa böcker så jag har på min höjd fått låna dem och suttit och bläddrat i dem.

Jag måste faktiskt säga att Jorges Bestiarium är en av de bättre modulerna också. Trots att jag vill hylla nostalgiprodukter som Grymkäfts Fällor osv så måste jag erkänna att allt inte var bättre förr, utan att Jorges är en imponerande och inspirerande bok som hör till de mest intressanta prylarna någonsin till DoD-världen.

Nå, som jag tidigare nämnt skulle jag inte tveka en sekund att köpa de gamla monsterböckerna, Svavelvinter och Kandra om de gavs ut i nytryck. De vill jag verkligen få tag i. Om man kunde få ett litet förord av författarna där de reflekterade över verken skulle det verkligen vara guld!

/Rising

Baldyr

Hero
Jag har spelat versionerna 2.1, 3 och 4. Nu i Efterhand känns Expert-reglerna bäst, även om jag givetvis bytte till '91-års utgåva när den kom ut. (Även handböckerna känns sämre i backspegeln.) Anledningen till att Expert-reglerna känns bäst är nog snarare på grund av att version 4 hade en del irriterande koncept som jag aldrig lyckades förlika mig med.

Mest nostalgiska äventyret är nog Döda skogen, följt av Svavelvinter och Oraklets fyra ögon. Anledningen är nog mest nostalgi - äventyren ifråga summerar på något vis min bild av hur äventyr gjordes på den tiden. I övrigt gillar jag även Vildhjarta, även om jag aldrig spelat eller ens läst hela äventyret.

Vad gäller övriga moduler så kommer Trakorien-modulen på en given första-plats, tillsammans med resten av Granströms verk. Svartfolk-modulen var också inspirerande (jag byggde en hel kampanj kring boken), liksom Monturerna. Även Ereb Altor kom till stor användning. I övrigt är det nog bara Jorges bestiarium som är värd att nämnas, även om de gamla monsterböckerna också har en viss charm (som Monster-boxen helt saknade).

Avslutningsvis så känns det enklare att klaga på vad som är dåligt istället. Men det hör nog inte hit.

/Baldyr, Trakorien-fantast

Krille

Super Moderator

Allihop.

Version 2/3

"Varför?"

Den var enkel, pedagogiskt upplagd och fungerade. Visst, jag saknade impale-regeln från v1 (motsv särskilt slag i Expert), det är lite ont om färdigheter och besvärjelser, men å andra sidan så saknar jag inte extraregelhysterin som började med Expert (för att inte tala om färdighetsinflationen). Dessutom, den var komplett. Man behövde inte femtielva extraböcker för att spela.

Svavelvinter-serien. Som god tvåa Spindelkonungens pyramid.

"Varför?"

Svavelvinter-serien var genomtänkt, omfattande, intelligent, välskriven och något helt annat än de vanliga bulta-tunnel-äventyren som annars kom.

Spindelkonungen beror enbart på nostalgi. Det var det första äventyret (utöver introäventyret i DoD1) som jag spelade.

"Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om?"

Ivanhoe, Svartfolk och Kandra ligger bra till.

"(återigen :gremsmile: Varför?"

Ivanhoe - hej, jag är medeltidsnörd, liksom. Svartfolk var ball. Kandra har en liten nostalgisk plats i hjärtat. Den var inte bra (eller jo, bättre än genomsnittet), men den är proppfull av nostalgi.

Min favvo-version av DoD skulle nog ha reglerna från DoD2/3 plus impale-regeln i v1 eller särskilt slag i Expert, lite fler färdigheter, lite mer besvärjelser... och inte mycket mer i regelväg. Detta skulle levereras i box med ett stadigt och bra introäventyr ("Uppdrag i Mos Mosel"-klass), tärningar och rollformulär. IMHO så skulle det lätt kunna bli ett riktigt bra nybörjarspel, men fortfarande ha något att ge andra rollspelare.

Don Kennetho

Warrior
Alla utom den första.

Jag tror nog att EDD är den jag tycker mest om. Den har lagom mycket av allting i min mening. 91:an är väl den som kommer på andra plats men den hade en hel del som jag inte gillade (att man var alltför styrd av sitt yrke, att perfekta träffar alltid gick in oavsett hur bra man försvarade sig, mm).
Fick jag själv välja skulle jag dock bygga om EDD en aning till att likna Stormbringers regler lite mer (särskilt när det gäller strid) som jag tycker har de allra bästa reglerna av BRP-spelen.

Svavelvinter, Barbia, Döda skogen, Maktens portar, Enhörningshornet, Rösten från forntiden, Vildhjarta och den Nidländska reningen gillar jag allihop, kanske allra mest de två förstnämnda. Medan vissa av dem kanske inte är så genomtänkta alla gånger, så känns de färgstarka och är dessutom väldigt kul att spela.

Ereb Altor har jag lite delade känslor till, gillade en del och avskydde en del. Skulle helst ha velat ha fler "riddarländer" och helt skippa "renässansnationerna", och samtidigt tona ner vissa av ländernas fantasysäregenheter (som de tranridande nomaderna i Cereval och de vagndragande ziploditerna i Magilre).
Annars gillade jag första Monsterboken väldigt mycket, samt Trakorien, Jorges bestiarium och Ivanhoe. Även här måste jag främst hänvisa till färgstyrka och härlig stämning som främsta anledning.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Egentligen för ung för att vara stöt, men...

...har ändå lyckats spela de flesta versioner (främst Expert, DoD -91, Chronopia och lite DoD 6) under sex års rollspelande. Jag gillar främst Expert på grund av att det är ett enkelt och lagom realistiskt system, även om jag kanske ska göra ett nytt försök med Chronopia.

När det kommer till äventyr har jag inte så bra koll, jag har knappt spelat något större äventyr till Expert (det enda där jag inte varit SL) eller DoD -91.

Bland modulerna gillar jag Trakorien, Magi och Jorges Bestiarium. Trakorien och Jorge för att de är så underbart stämningsgivande, Magi därför att jag alltid gillat stora mängder besvärjelser./images/icons/smile.gif

DanielSchenström

Swashbuckler

Version 2.1-4.

Jag är inte medveten om någon skillnad annat än övergången från 100-skala till 20-skala för färdigheterna och det spelar ingen stor roll även om jag föredrar en större skala.

Alltså, jag tycker inte ett enda av de publicerade äventyrena var bra. Då har jag dock inte spelat Dimön, Spindelkonungens Pyramid, Handelsfursten, Tvillingbergen, Havets vargar, Nova-Stenen/Jeraz och Svart Duell. Jag skulle säga att mot slutet av mitt DoDspelande var det en pärs och en pina att lida sig genom Femte Konfluxen vilket jag gjorde enbart för att jag ville se hur allt slutade.

"Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om?"

Onde SL lät oss inte kolla i det mesta men det jag har kollat i höll alltid hög klass. Speciellt Trakorien, med de målade nästan fotorealistiska bilderna. Det jag kollat i förutom Trakorien är Monsterboken, Tjuvar och Lönnmördare, Hjältarnas Handbok, Alver, Krigarens Handbok och Kopparhavets Kapare. Förutom sagda målade bilder så ju mer MiG det var i en modul, desto mer nöjd var jag.

Baldyr

Hero
LOL

Det är festligt att se någon som aldrig har gillat DoD och som knappt har tittat i materialet förklara vilka produkter man gillat "mest". Det vore ungefär som att lyssna på Hitler när han berömmer sina favoritjudar, eller något. Direkt olämpligt, med andra ord. /images/icons/laugh.gif

/Baldyr

DanielSchenström

Swashbuckler
Där har du fel

Jag råkar tycka att DoD är ett av de bättre systemen som finns. Enkelt, smidigt, lättmodifierat och det är det spel jag spelat ett av de äventyr som är topp 2 av alla de äventyr jag spelat. Men det är inte något av Ävantyrsspels äventyr. Så, inget fel på spelet, och världen (förutom nåt märkligt folkslag som klär sig i papper), men äventyren.

Baldyr

Hero
ok...

Jag antog väl helt enkelt att du inte gillade spelet, vilket alltså var fel. Däremot gällde frågorna fraktiskt (Äventyrsspels) produkter och inte ens subjektiva upplevelse av någon annans egna äventyr. (Eller?) Jag tyckte bara att det som väldigt roligt ut.

Själv tycker jag däremot att själva spelet i sig är högst oanmärkningsvärt men att det har producerats många trevliga produkter till spelet. (Att det ligger mycket nostalgi i den bedömningen är kanske uppenbart.) Att det sedan råkar vara just de produkter som du själv tålde allra minst är också ganska festligt. /images/icons/laugh.gif

/Baldyr, som försöker tona ned sin Trakorien-fanatism

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: ok...

Tro mig, jag tycker också det är festligt att jag ogillar eller inte gillar äventyren när det finns så många som verkligen gillar dem. Speciellt Granströms verk brukar ju hyllas.

Jag har ju bara spelat dem, inte läst dem, eller spellett dem. Så jag vet inte om de egentligen är bra eller inte, eller om vår spelledare klantade sig totalt. (Jag tvivlar dock att han klantade sig eftersom han stod för det där ruskigt bra äventyret.) Jag vet bara att jag själv och mina medspelare inte gillade dem. Samma sak antar jag gäller för alla bolags produkter, att det finns saker som gillas av de flesta men ogillas av ett fåtal, alla har ju inte samma smak, och speciellt rollspelsäventyr har ju ett spelledarfilter som det går genom.

Herr Brownswick

Veteran

Alla vad jag kan erinra mig om, förutom första. Hm, DoD6 har jag inte heller prövat än nej,.

Expert

Varför?

Tycker inte det skiljer så mycket mellan 3:an, expert eller 91:an. Expert blev det regelverk som följdes mest, men med tiden så blev det nog en salig blandning mellan expert och 91:an och egna regler. Numera är jag bara förvirrad varje gång vi spelar dod, har inte hängt med i de senaste enorma regelförändringar som vi har genomfört.

Varför?

Barbia var nog det äventyr som var roligast, men många av äventyren som publiserades tyckte jag själv inte höll måttet. Svavelvinter var rätt rolig, medan Oraklets fyra ögon bara var tråkig.

Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om?

Monsterboxen tycker jag fortfarande är kul att bläddra i, även om många av de monster som presenteras aldrig någonsin lyckades övertala mig om att få medverka i äventyren. I början var det mycket orcher så Svartfolk var en rätt trevlig bok att införskaffa, sedan övergick det mer till skygga men elaka demoner och andra mörka ting, dock så var Kaosväktare undermålig, men delvis bättre än Hjältens Handbok. Alver och Tjuvar och Krigarens var tre böcker som sällan öppnades.

Herr Brownswick

Anders

Hero
”Vilka versioner av DoD har du erfarenhet av?”

Grundreglerna v 3, Expert, Gigant, Samuraj och Chronopia.

”Vilken version av DoD tyckte du bäst om regelmässigt? ”

Expert, gärna kompletterat med Gigant.

”Varför? ”

Mycket flexibelt och enkelt system. Det fanns regler för ganska mycket och det var lätt att ändra eller helt stryka det man inte gillade. Det kändes komplett, pedagogiskt och genomarbetat på det hela taget. Eftersom jag alltid varit en "göra-själv"-are så gillade jag att det spelet inte knöts till en specifik värld.

”Vilken/vilka äventyrsmoduler tyckte du bäst om? ”

Var generellt skeptisk till äventyren. Tyckte Svavelvinter var rätt OK när jag spelade respektive spelledde det. Ärans väg hade nog kunnat få bra betyg om jag hade spelat det när det kom.

”Varför? ”

Konceptet var genomgående äventyrare – uppdragsgivare – röda tråden – pengar – skattar – monster
Äventyren innehöll bara sånt som jag ganska enkelt kunde fixa själv om jag ville. Svavelvinter hade lite friare upplägg och mina spelare gillade det vilket ju påverkar den egna inställningen.

”Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om? ”

Kandra, Monsterboken 1 och Magiboxen.

” (återigen :gremsmile: Varför? ”

Kandra gav väldigt mycket information om hur en stad kan fungera. Monsterboken 1 gav mycket information om vad en fantasyvärld kan innehålla, den fyllde äventyren med allehanda skojigheter och var på det hela taget en inspirationskälla med sina illustrationer. Magiboxen – användbar helt enkelt, har svårt att precisera det. Magiker fanns det ju alltid bland både spelare och SLP och magiboxen gjorde att det fanns mer att välja på och inspireras av.

Eftersom dina frågor kommer av diskussionen om återutgivning av DoD-material så kan jag nämna att jag inte tror det minsta på den idén. Har mycket svårt att tro att det skulle vara lönsamt. Det här med DoD-nostalgi tycker jag mig förresten råka ut för lite varstans; och visst jag kan precis som många andra få nostalgiska vibbar av de gamla DoD-grejerna och tycka det är kul att snacka om dem. Tyvärr verkar det dock som om de gamla minnena om hur kul det var förr får folk att tro att grejerna som gjordes då är jättebra. Min uppfattning är dock att ganska många av de gamla DoD-prylarna med dagens mått befinner sig på skalan värdelöst till dåligt. Jag menar; skulle ett äventyr i klass med Äventyrspaket 1 givits ut idag av RiotMinds skulle folk sannolikt ha garvat ihjäl sig och börjat snacka om att dagens unga rollspelare måste vara världens mest lättlurade.

Faktum är att DoD-nostalgin får mig att bli mycket tveksam till att någonsin spelleda DoD igen. Alltför många spelare vägrar acceptera att man gör ändringar i reglerna (har nog en 50-60 sidor med egna DoD-regler) eftersom det ska vara ”som det var förr” – detta oavsett om det rör sig om uppenbara förbättringar. Faktiskt verkar det vara många som spelar DoD bara för att det får dem att tänka på hur kul de hade för 15 år sedan; inte för att de egentligen tycker det är kul idag. Ett rollspelsmöte där huvudpoängen är att tänka på hur kul det var förr; det är inte något jag är särskilt intresserad av.

Tack för allt DoD Expert – vila i frid! Du skall även fortsättningsvis hyllas genom att stå med på Favoritrollspel och vara väl synligt i mitt vardagsrum. /images/icons/smile.gif

Arcana – som blir smått mörkrädd av att höra spelare som på fullt allvar säger ”men det hör ju till att det ska var dåligt ju”. /images/icons/crazy.gif

Umi Ryozaki

Veteran

Expert och frammåt

DoD4 ('91)

Varför?
Gillar alla extrareglerna som finns (Har de flesta) även om några säger imot varandra. Helt enkelt många och kul yrken, många färdigheter, tja... Älskar det köpsystemet utan Chronopias för många regelbugghål.

Tja, eftersom vi allt som oftast spelar med egna värdar och egna äventyr så vet jag inte... Det jag läst av Nidlänka reningen så verkar den rätt ball, men kan inte ge något ordentligt svar här. Har den femte konfluxen, men inga böcker av delarna innan.

Varför?
Typ den enda jag äger, har dock några till Ragan om ringen/Expert böcker jag bläddrat lite lätt i.

Monsterboxen!!
Älskar den boxen, drömde om den i 4 år innan den dök upp i min lokala affär.

Alla kul homanoida raser som inte är mongo, som många hemskapade raser.

Vindhand

Myrmidon
Eftersom dina frågor kommer av diskussionen om återutgivning av DoD-material så kan jag nämna att jag inte tror det minsta på den idén.

Inte jag heller faktiskt... även om det inte är helt omöjlgt att det faktiskt skulle sälja p.g.a. all "hype" de gamla sakerna råkat ut för. Däremot tycker jag principiellt att det är ganska dumt att regurgitera gamalt material snarare än att producera nytt.

Det är snarare så denna enkät är kopplad till återutgivningstråden: Jag tycker det är intressant att veta vad det är i produkterna själva (om man skalar bort nostalgin) som folk uppskattar. Vet man det kan man kanske använda det för att skapa nytt material som uppfyller litet samma behov. :)

Kort sagt, jag vill lära mig av historien :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt

Alla, men den första har jag bara läst igenom men ej spelat. Förresten har jag inte heller spelat Riotminds nyutgåva.

Skillnaden mellan de olika versionerna fram till Chronopia och Trudvang kan väl inte sägas vara så stor. Min personliga favorit är nog version 4.0, lagom lättbegriplig och mycket trevlig.

Har inte haft tillfälle att spela särskilt många äventyr eller äventysmoduler. Vi körde mest hemmagjorda kampanjer. Den lilla del av Trakorien serien som vi körde var förstås rätt trevlig och Nidland-trilogin var inte helt usel.

Det var verkligen längesedan som jag sist läste igenom en DoD modul, men jag vill minnas att jag alltid var svag för "Kopparhavets Kapare" sedan var "Ereb Altor" boken också mycket trevlig och innehöll dessutom ett mycket intressant äventyr. Jag brukar gilla lite udda miljöer och skildringar av bortglömda sidor av olika världar och system. Tyvärr utvecklade aldrig Target Feliciens stormaktsplaner vilket jag tycker är hemskt synd. Världsbeskrivningen var väldigt bra även om mycket var snott ifrån olika civilisationer och befolkningsmängden var orealistiskt låg på de flesta ställen.

Arntsen

Warrior
Samtliga.

Drakar & Demoner expert (+Gigant)

Varför?
Vet faktiskt inte. Gillade iaf inte det där med att "köpa" atribut i de senare. Känslan.

Spindelkonungens pyramid!! Enhörningshornet (Det hette så va) Vildhjarta (ny favorit)

Varför?
Återigen känslan!

Ereb altor, monsterboken 1 & 2 (med vissa modifikationer) Åsså gillar jag Jorges Bestiarium lite i smyg, men det är hemligt.

Ja du kan det vara känslan?

thomaslind

Veteran
Version 2?, 3, 4, 5, 6

Version 3? (Drakar och Demoner med Expertreglerna)

Lagomk balans mellan hyfsat snabb karaktörsutveckling och spelbalans

Makten portar, Döda skogen

Maktens portar - stämningen, fienderna, fällorna (även om skatterna kunde varit mer balanserade); Döda skogen - det fria upplägget, personligheter i skogen samt fiender och slumpmässiga möten och platser.

-

-

Cynik

Veteran

Alla (utom nya)? Kommer iofs inte ihåg om den där blå boken är version ett eller två, det var iaf den första jag provade.

Räknas kampanjvärld till regler? Annars har jag svårt att se skillnad på alla post-expert-regler. Chronopia står annars i en klass för sig, resten är ju förfärligt trist (förutom svavelvinterserien).

Varför?

Hmm, nu svarade jag inte på vilka regler jag gillade bäst men det får väl vara de regler som fanns i Chronopia och som kommit ut i lite olika tappning sen gigant. De var bäst för att de iaf var en bit på vägen mot ett spelbart system. De regler som kom efter Expert/Gigant känns som förädlade versioner av grundreglerna och blev (IMO) bara bättre och bättre. Expert/Gigant får väl ses som olycksfall i arbetet då de ju faktiskt var riktigt usla.

Utan tvekan, Svavelvinterserien. Det, i särklass, bästa äventyr jag spelat.

Varför?

Tja...de var finurliga, episka och ja alldeles underbara./images/icons/love.gif

Tyckte de flesta Chronopiaböcker var rätt bra.

Varför?

Tja, juste värld. Tolkien har man ju redan läst...