”Vilka versioner av DoD har du erfarenhet av?”
Grundreglerna v 3, Expert, Gigant, Samuraj och Chronopia.
”Vilken version av DoD tyckte du bäst om regelmässigt? ”
Expert, gärna kompletterat med Gigant.
”Varför? ”
Mycket flexibelt och enkelt system. Det fanns regler för ganska mycket och det var lätt att ändra eller helt stryka det man inte gillade. Det kändes komplett, pedagogiskt och genomarbetat på det hela taget. Eftersom jag alltid varit en "göra-själv"-are så gillade jag att det spelet inte knöts till en specifik värld.
”Vilken/vilka äventyrsmoduler tyckte du bäst om? ”
Var generellt skeptisk till äventyren. Tyckte Svavelvinter var rätt OK när jag spelade respektive spelledde det. Ärans väg hade nog kunnat få bra betyg om jag hade spelat det när det kom.
”Varför? ”
Konceptet var genomgående äventyrare – uppdragsgivare – röda tråden – pengar – skattar – monster
Äventyren innehöll bara sånt som jag ganska enkelt kunde fixa själv om jag ville. Svavelvinter hade lite friare upplägg och mina spelare gillade det vilket ju påverkar den egna inställningen.
”Vilka andra produkter till DoD (världsmoduler, monsterböcker, o.s.v.) tyckte du bäst om? ”
Kandra, Monsterboken 1 och Magiboxen.
” (återigen Varför? ”
Kandra gav väldigt mycket information om hur en stad kan fungera. Monsterboken 1 gav mycket information om vad en fantasyvärld kan innehålla, den fyllde äventyren med allehanda skojigheter och var på det hela taget en inspirationskälla med sina illustrationer. Magiboxen – användbar helt enkelt, har svårt att precisera det. Magiker fanns det ju alltid bland både spelare och SLP och magiboxen gjorde att det fanns mer att välja på och inspireras av.
Eftersom dina frågor kommer av diskussionen om återutgivning av DoD-material så kan jag nämna att jag inte tror det minsta på den idén. Har mycket svårt att tro att det skulle vara lönsamt. Det här med DoD-nostalgi tycker jag mig förresten råka ut för lite varstans; och visst jag kan precis som många andra få nostalgiska vibbar av de gamla DoD-grejerna och tycka det är kul att snacka om dem. Tyvärr verkar det dock som om de gamla minnena om hur kul det var förr får folk att tro att grejerna som gjordes då är jättebra. Min uppfattning är dock att ganska många av de gamla DoD-prylarna med dagens mått befinner sig på skalan värdelöst till dåligt. Jag menar; skulle ett äventyr i klass med Äventyrspaket 1 givits ut idag av RiotMinds skulle folk sannolikt ha garvat ihjäl sig och börjat snacka om att dagens unga rollspelare måste vara världens mest lättlurade.
Faktum är att DoD-nostalgin får mig att bli mycket tveksam till att någonsin spelleda DoD igen. Alltför många spelare vägrar acceptera att man gör ändringar i reglerna (har nog en 50-60 sidor med egna DoD-regler) eftersom det ska vara ”som det var förr” – detta oavsett om det rör sig om uppenbara förbättringar. Faktiskt verkar det vara många som spelar DoD bara för att det får dem att tänka på hur kul de hade för 15 år sedan; inte för att de egentligen tycker det är kul idag. Ett rollspelsmöte där huvudpoängen är att tänka på hur kul det var förr; det är inte något jag är särskilt intresserad av.
Tack för allt DoD Expert – vila i frid! Du skall även fortsättningsvis hyllas genom att stå med på Favoritrollspel och vara väl synligt i mitt vardagsrum. /images/icons/smile.gif
Arcana – som blir smått mörkrädd av att höra spelare som på fullt allvar säger ”men det hör ju till att det ska var dåligt ju”. /images/icons/crazy.gif